JA, IGRAČ
Plašim se
Miodrag „Ganyu Buraiden Megabal Shinkoden” KUZMANOVIĆ
1. jul 2003.

U poslednje vreme svedoci smo jedne prilično onespokojavajuće pojave vezane za svet PC igara koja će, ako ostane unchecked, malo po malo nagristi identitet naše igračke platforme. U pitanju je, naravno, izdavačka globalizacija i njen „uniseks” pristup razvoju zabavnog softvera, koji se trudi da minimizuje troškove i maksimizuje profit kroz multiplatformski razvoj generičkih hitića. Jednačina koja donosi mnogo nula na kraju ne sme da ima mnogo ikseva i ipsilona. Zato skoro više niko ne rizikuje, niko ne esperimentiše, a finansijska konstrukcija i istraživanje tržišta zamenjuju kreativnost kao esenciju ove specifične vrste proizvodnje.

Korporacijski pristup poslu skoro potpuno onemogućava da se eventualni genije iskristališe, afirmiše i postane zvezda. Ko se probio, probio se.

Šta su koreni ove pojave? Iako se već godinama priča da je izdavaštvo igara veoma ozbiljan biznis, to je uletelo u uši ljudima tek kada je dotična industrija po zaradi prešišala filmsku. Helou? Projektovanje novih igara koje pretenduju na tržišni uspeh zahteva ogromne timove, ogromnu lovu i ogromnu marketinšku kampanju, faktore koje može da obezbedi samo ogromna kompanija koja, naravno, posluje po tvrdim aksiomama surovog kapitalizma. A u takvom načinu poslovanja, nema mesta za preveliku neizvesnost, nema prostora za genijalnost pojedinca, nema šanse za neopuštenost... U vremenu osmobitnih računara hitovi su nastajali kao plod truda nadarenog umetnika, koji je sam samcijat mogao da istipka 40-50 kilobajta koda i oblikuje istoriju; 16-bitni računari, tipa Amige i Atarija ST doneli su potrebu za timovima prosečne veličine pešadijskog odeljenja: deset ljudi, jedan nadahnuti vođa, spektakularni rezultati. Dobar deo game guru likova poput Pitera Molinea, Vila Rajta, pa čak i Sida Mejera stekao je Fortune&Fame upravo u tom periodu. Sada je situacija drugačija. Korporacijski pristup poslu skoro potpuno onemogućava da se eventualni genije iskristališe, afirmiše i postane zvezda. Ko se probio, probio se. Džon Kormak, Aleks Garden (Homeworld) i Tim Kejn (Fallout) poslednji su Mohikanci individualnog „genijalizma”, a i oni su status stekli pre 2000. godine. Plašim se za budućnost koju će oblikovati samo i isljučivo cifre, direktori prodaje, marketinga i neumoljivi upravni odbori. Plašim se da većina ne krene putem „Shiny Entertainmenta” i sirovo sočni identitet MDK-a zameni za dolare koje donosi Enter The Matrix.

Proteklih pet godina donelo je mnogo naslova koji su zacementirali ovakav način razmišljanja. Spektakularne igre koje su na isti način pukle na tržištu ostavile su bez hleba i podrške veliki broj programera i dizajnera s dušom. Gde su i šta rade autori Planescape: Tormenta, Battlezonea, Outcasta, System Shocka, Falcona 4.0, Starlancera, Incubationa, Conquest: Frontier Warsa, Jagged Alliancea 2...? Njihovi timovi su ugašeni, otkupljeni od „Microsofta” ili rentirani za poslove po porudžbini. Gde su pogrešili? Nigde! Stvorili su igre koje su ušle u udžbenike, igre koje predstavljaju večni thread na forumima pravih sladokusaca i entuzijasta. Argument da su one komplikovane ili nezanimljive širem krugu korisnika, uopšte ne stoji. Baldur’s Gate serijal, na primer, zaradio je milione dok je superiorniji Torment, koji je u potpuno istom, ili boljem fazonu, slavno propao. Kako to? Još interesantniji primer je tržišna komparacija System Shocka 2 i Deus Exa: po kvalitetu slične, po „imerzivnosti” iste, po nadahnutosti sestre; datumi izdavanja im se nisu poklapali, kritičari su ih dizali u nebesa, ali je prva otišla u 30.000 primeraka i uzrokovala kraj „Looking Glass Studiosa”, dok druga dobija svoj drugi nastavak. Zaista nema logike.

Najveći procenat naslova koji spadaju u našu sferu interesovanja dolazi iz Amerike i zapadne Evrope, gde trend igranja na sigurno postaje dominantan i dosadan. Sveža krv potencijalno može doći iz dva pravca: istočne Evrope i Rusije gde su radna i programerska snaga jeftnije i gde su ljudi skloniji da iz ničega stvore nešto. Invazija Slovena u glave pravih igrača uveliko je u pogonu, a Česi i Rusi nam vraćaju nadu u bolje sutra. Zapadni kreatori koji bolesno strahuju od bankrotsva ili lagane demencije, ili japanski štanceri Pokemona i Ganyu Buraiden Megabal Shinkodena vremenom će postati sve manje značajni u umetničko-istorijskom smislu.

Biće sve u redu. Valjda.


PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
MAJ 2025
Microsoft Majorana 1
Kvantna topologija
Topološki kvantni računar otporan je na uticaj kosmičkog zračenja, ali i dalje mora da se ohladi skoro do apsolutne nule...
AMD Ryzen 9 9950X3D
Jedan, da svima vlada
Ako vam je potreban najbrži procesor, i za igranje, i za ozbiljnije zadatke, Ryzen 9 9950X3D nema konkurenciju...
Gigabyte GeForce RTX 5070 Ti Aero OC 16G i GeForce RTX 5070 Ti Gaming OC 16G
I za kreativce, i za igrače
Sasvim sposoban da se nosi sa 4K rezolucijom u svim igrama i pruži sasvim pristojne performanse, dok u 1440p apsolutno blista...
Asus ROG Strix Scar 18 (G835LX)
Fantastična zver i kako je kupiti (3)
Laptop namenjen onima koji „ne žale pare” da imaju ono što je trenutno najbolje i najbrže...
Deset najboljih Microsoft PowerToys alatki
Najbolji od najboljih
PowerToys Run je alatka kojoj treba da se okrenete ukoliko vam sistemska rutina za pretragu ne odgovara...
Apple iPhone 16e
Malo muzike za mnogo para
Problem nije samo cena i slabiji grafički podsistem, već i trajanje baterije...
Cemu 2.6
Wii U emulacija
Cemu omogućava pokretanje i privođenje kraju oko 57 procenata igara „napisanih” za Wii U...
.rs: nove usluge eUprave - novi propisi - najava 5G
Mnogo eNoviteta
U novom esDnevniku roditelji će dobijati notifikacije za ocene i izostanke...
Trgovinski rat Istoka i Zapada
Velika igra, nesagledive posledice
Kao u igri „kukavice”, dve supersile kreću se velikom brzinom jedna prema drugoj, izazivajući drugu da prva skrene...
Blue Prince
Jedinstveni dijamant i jedna od najoriginalnijih igara u poslednjih nekoliko godina...
Tempest Rising
Skupa i ambiciozna fotokopija legendarnog RTS klasika Command & Conquer...
South of Midnight
Magična igra koja izgleda kao živa bajka, animirana u stilu filmskog serijala „Spiderverse”...
© 2025 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama