Procene da će DVD izazvati novu revoluciju na polju savremenih elektronskih tehnologija, nalik onoj koju je pre desetak godina napravio kompakt disk, pokazale su se samo delimično tačnim. Filmska industrija je veliki kapacitet DVD-a iskoristila na najbolji mogući način, masovnim plasiranjem svojih proizvoda u digitalnom formatu, s namerom da se standardni kućni VHS postepeno istisne iz upotrebe. Međutim, ono što je za nas daleko bitnije, u kompjuterskoj sferi, a posebno na polju zabavnog softvera, DVD je potpuno zakazao. Sredinom devedesetih činilo se da će njegovom pojavom biti rešen problem igara koje zauzimaju (pre)više kompakt diskova, a koje su u to vreme bile u modi (pretežno avanture i interaktivni filmovi). No, neki novi tržišni vetrovi koji duvaju već nekoliko godina praktično su ugasili takve igre, pa je DVD-u jedino ostalo da posluži kao alternativni medijum za kompaktno smeštanje CD verzija pojedinih igara na jedan disk. Naslova namenjenih isključivo DVD-u do sada nije bilo.
Pionirski poduhvat na tom polju načinila je mala poljska firma „LK Avalon”, nepoznata širokoj igračkoj publici, iza koje stoji samo jedna igra - Mystolika avantura po imenu Reah (SK 9/98). Iako je rađena sa skromnim budžetom čak i za istočnoevropske pojmove, njen kvalitet je bio iznenađujuće visok, tako da su je svojevremeno mnogi s pravom uzdizali iznad Rivena koji je izašao šest meseci ranije i pobrao oprečne kritike. Nažalost, slab marketinški nastup i propast matične kuće „Project 2 Interactive”, „sahranio” je Reahu na komercijalnom stanovištu. Poljaci se, na sreću, takvim razvojem događaja nisu dali obeshrabriti, pa su ubrzo ušli u nov projekat. Podstaknuti kritikama da je jedna od najvećih mana njihove igre nekonzistentna, pa čak i besmislena priča, odlučili su da za novu avanturu angažuju profesionalca, australijskog SF pisca Terija Daulinga koji je po motivima jedne svoje priče napisao scenario. Tako je začet Schizm. Bez obzira na originalni literarni predložak, neverovatno je koliko Schizm podseća na Reahu, barem po zapletu. Tema je ponovo prvi kontakt ljudi sa nepoznatom civilizacijom, koja se ovoga puta nalazi na planeti Argilus. Za razliku od neopreznog novinara iz Reahe, koji se našao na drugom kraju galaksije zahvaljujući slučajnom prolasku kroz dimenzijski portal, Schizm predstavlja priču o dvoje astronauta, Hani Grant i Semu Mejniju koji predvode istraživačku ekipu upućenu da ispita prvu planetu na kojoj su otkriveni tragovi postojanja inteligentne vanzemaljske rase. Havarija svemirskog broda u orbiti Argilusa baciće Hanu i Sema na dve različite lokacije, podjednako puste i negostoljubive, što će označiti početak njihove zajedničke avanture usmerene u pravcu otkrivanja istine šta se desilo sa lokalnim stanovništvom i pokušaja da nađu prevoz nazad na Zemlju. Sa više od 10 GB podataka, Schizm je najveća ikada napravljena kompjuterska igra. Njen razvoj je trajao skoro tri godine s tendencijom da bude objavljena ekskluzivno za DVD-ROM. Ali, kada su Poljaci uvideli da je on još uvek malo zastupljen na kućnim računarima, odlučeno je da se objavi i CD verzija na pet diskova, ukupne dužine 3,5 GB. Ako ste imali prilike da vidite i odigrate Reahu, onda znate šta možete očekivati od Schizma: logičku avanturu, sa svim atributima Mysta, za čije je igranje potrebno mnogo strpljenja, upornosti i truda. Zadržavši se na osnovnom konceptu Reahe koji se odlično pokazao, i iskoristivši postojeći igrački interfejs, autorski tim se okrenuo dizajniranju fantastičnih pejzaža Argilusa i kreiranju nimalo lakih zagonetki koje po težini znatno prevazilaze Myst 3. Neke od njih su frustrirajuće teške, ne zato što traže logično razmišljanje, već kombinatoriku i dugotrajno probanje da bi se došlo do rešenja, što spada u jednu od osnovnih mana igre. Stvari su još više zakomplikovane time što dvoje glavnih junaka zajednički grade priču, tako što jedno drugome ostavljaju informacije o svojim otkrićima. Igrač, koji paralelno vodi oba lika, u svakom momentu može preći iz jedne u drugu ulogu, ponekad zato što se zaglavio pred određenim problemom, ali mnogo češće da bi pribavio neki neophodni podatak (detalj koji je za Hanu krajnje nebitan, za Sema predstavlja ključni „hint” bez koga ne može da mrdne). Osnovna razlika između dve verzije odnosi se na njihove tehničke osobine. Drastičnim obaranjem kvaliteta grafike, maksimalnom kompresijom kakva se primenjuje kod slika u JPG formatu, obezbeđena je ušteda od preko 5 GB podataka. Čak i u takvom obliku Schizm izgleda odlično, mada ne toliko dobro kao Myst 3. Preostala razlika u materijalu otpada na animacije (u CD verziji umesto introa postoji kratak slajd šou), dodatne zvučne efekte i muziku, kao i na određeni broj manje bitnih lokacija. U celini gledano, amputiranje skoro dve trećine sadržaja ne utiče mnogo na „gameplay”, ali se, nažalost, na svakom koraku uočavaju negativne posledice takve degradacije. Schizm je kvalitetna igra koju će zbog njene specifičnosti prihvatiti samo najzagriženiji avanturisti. Ako spadate u tu grupu, posedujete DVD-ROM i tetku u Nemačkoj kojoj ne smeta da povremeno „odreši kesu”, nemojte se dvoumiti i nabavite original. Vredi. |