Monopol „Microsofta” na tržištu operativnih sistema nije jedini kojim je gazda iz Redmonda zajahao tržište. Manje ozbiljna, ali neprikosnovena i totalna prednost dotične firme na polju civilnih simulacija letenja u svom najnovijem izdanju konačno stavlja tačku na svaki oblik konkurencije. Nalik na smrtonosnu injekciju iz teksaškog zatvora, FS 2002 nemilosrdno dezinfikuje ovaj specifični žanr, bacajući sve varijante Flight Unlimiteda i Fly!-a u apsolutni oblivion. I pored simpatija uzrokovanih hrabrim višegodišnjim batrganjem, pomenuti naslovi objektivno više nemaju šta da traže na ovoj planeti. Svaka dalja konfrontacija i poređenje sa gigantom postaju izlišni: MS Flight Simulator 2002 je odmakao suviše daleko. Značajno dalje od pojma obične kompjuterske igre.
Komentarišući pripremu najnovijeg izdanja, na scenu su stupile dve vrste cinika: jedni, koji su napeto iščekivali omašku uzrokovanu predugim sedenjem na tronu i potajno priželjkivali slabo redizajniranu varijantu FS 2000 na kojoj bi oštrili svoje kritičarsko pero, i drugi, koji su u ovom letačkom učilu za narod videli zapakovani trening kamp Al Kaide, sposoban da od bilo kog bradatog šmokljana napravi božanski vetar. Prvi su očito izvisili, dok je stav drugih u izvesnoj meri uzet u obzir malom modifikacijom letačkih pravila koja stižu po defaultu: FS 2002 je prva verzija u kojoj su sudari sa tlom, zgradama i bilo kojim objektom isključeni. Standardna „ranjivost” letelice zahteva malo kopanje po opcijama. U odnosu na prethodnu verziju (FS 2000 iz 1999.), nova je poboljšana u bukvalno svakom pogledu, a spoljna, audio-vizuelna glazura je najvidljiviji segment unapređenja. Za početak, grafičko mapiranje sveta urađeno je na mnogo uverljiviji način uvođenjem teksturnog generatora koji više ne farba teren manje-više slučajnom rutinom. Sada imamo prilično kompleksan algoritam koji iz svoje geomorfološke baze izvlači podatke o sastavu tla, vegetaciji i drugim elementima, pa isti primenjuje stvarajući predivne pejsaže koji deluju više nego uverljivo. Najbolje od svega je što je dotična rutina veoma brza, kako u pogledu apsolutno realne hardverske zahtevnosti, tako i u brzini učitavanja sa diska. Prvi put u svojoj istoriji, „Microsoftov” Flight Simulator ide u korak sa trenutno aktuelnim hardverom, ne zahtevajući zver koju poseduje 5 odsto korisnika (svi koji su igrali FS 2000 sigurno se sećaju konstatnog kočenja, zapinjanja i oranja po disku koje nikada nije prestajalo). Dalje modifikacije 3D enginea svode se na poboljšanu šminku (oblaci, kiša i atmosferski uslovi u globalu deluju znatno uverljivije) i uvođenje virtuelnog kokpita. Do sada rezervisan za borbene simulacije letenja, u kojima je zbog padlocka na cilj bio apsolutno nezamenjljiv, 3D kokpit će vam ovde pomoći da se jače uživite u ugođaj nebeskog plutanja. Iako nema neke fundamentalne koristi, V-kokpit predstavlja pravo osveženje u odnosu na bitmapiranu instrument-tablu koja zauzima više od 50 odsto korisnog prostora na ekranu (doduše, za ozbiljno instrumentalno letenje i dalje morate ostati na starom). Po starom dobrom običaju, svaka verzija FS-a donosi nešto istinski novo na konceptualnom planu. Flight Simulator 2000 doneo je mogućnost praćenja lokalnih vremenskih uslova putem Interneta, a najnovija donosi i koncept ATC-a. Neki oblici „Air Trafic Controla” postojali su u dodacima za FS nezavisnih proizvođača, ali je „Microsoft” po okušanom scenariju asimilovao dobru ideju, maksimalno je unapredio i uvrstio u svoj proizvod. Radio-saobraćaj, čekanje na red za sletanje na velikim aerodromima i komunikacija sa kontrolnim tornjem zaista čine onaj poslednji elemenat koji je nedostajao potpunoj realnosti. Ili možda pretposlednji? Secite me gde sam najtanji ako u verziji za 2008. godinu ne uvrste praćenje stvarnog avio saobraćaja koji bi se udateovao putem Interneta. Zamislite samo virtuelno kruženje oko Surčina u helikopteru, gde u istom trenutku sleće let 477 Swisaira sa vašom tetkom iz Ciriha, apsolutno sinhronizovan sa realnim! Well, i Internet je 1989. godine svakom normalnom čoveku delovao prilično nadrealno... Što se tiče podržanih letelica, nova verzija donosi Boeing 747-400, dva egzotična modela Cesne (Cessna 172S Skyhawk SP i Cessna 208 Grand Caravan) i Raytheon BE58. Uploadovanje aviona iz drugih MS simulatora (MS Combat FS, na primer) takođe je znatno olakšano). Značajna konceptualna novina tiče se veće pristupačnosti igre apsolutnim početnicima: gomila interaktivnih kurseva i video lekcija, kao i obimna bibliografija u PDF formatu koja stiže na jednom od tri CD-a će svakom letaču-poletarcu sa dovoljno strpljenja u ogromnoj meri pomoći da zaista nauči da upravlja avionom. Da nije „Microsofta”, učenje kroz igru ostalo bi samo setno sećanje na dane provedene u obdaništu. |