TEST PLAY
X-Com: Interceptor
Miodrag KUZMANOVIĆ
1. avgust 1998.

Pompezno dojezdivši u izloge, četvrti deo sage o „protivvanzemaljskoj borbenoj jedinici” (Extraterestrial combat unit, X-Com) momentalno je proizveo dve različite reakcije kod ljubitelja ovog serijala. Kušanjem novog, suštinski izmenjenog koncepta igre jednima je entuziazam za novim spasavanjem čovečanstva rapidno opao, dok su drugi sve inovacije primili kao zgodno osveženje već pomalo monotonog niza gradsko-šumske jurnjave za zavojevačima.

Šta je po sredi? Sastavni delovi svakog prethodnog X-Coma, s jedne strane, strateško planiranje, istraživanje i manipulacija osobljem i opremom i sa druge, taktičko odrađivanje borbenih zadataka vođenjem grupe komandosa ovde su znatno modifikovani. U stvari, i modifikovani i ukinuti. Nestanak potezno-realnovremenskog vida izometrijske makljaže sa alienima i njegova zamena klasičnom svemirskom pucačinom je izrazito radikalan rez koji vam se verovatno neće dopasti. Odmahivanje glavom ili nalaženje šmeka i slasti u ovoj varijanti nelinearnog Wing Commandera zavisi samo od vas.

Dešavanja u X-Com: Interceptoru hronološki su strpana negde između podvodnog rata (X-Com: Terror from the deep) i sukoba u Mega-Primusu (X-Com: Apocalypse) i prate ekspanziju čovečanstva u dubinu galaksije, uslovljenu potragom za resursima čije su zalihe na Zemlji iscrpljene. Naravno, korporacijske ekspedicije naleću na horde starih prijatelja koji kreću da silom ometaju bušenje i eksploataciju mineralnih asteroida, čime se nameće logična potreba za reaktiviranjem proverenog penicilina. X-Com postavlja stanicu u najugroženiji sektor i otvara novo poglavlje epske borbe za opstanak naroda i demokratije.

Osnovne opcije vezane za strateški mikromenadžment su relativno skromno izmenjene. I dalje imate slobodu projektovanja i izgradnje baza, kupovine opreme i regrutacije personala. Srž svakog X-Coma i najjači element motivacije za napredak u igri, istraživanje i primena novih tehnologija i zaplenjenog oružja su kozmetički drugačije izvedeni. Umesto da zarobljene artefakte proučavate sami, oni se automatski transportuju na Zemlju i tamo detaljno seciraju. Rezultate toga morate downloadovati kod vas ukoliko želite da koristite istraženo, a brzina „modemskog” prenosa zavisi od složenosti materije i komunikacione opreme kojom raspolažete. Takođe, opremu i naoružanje ne proizvodite sami, već ih naručujete od lokalnih firmi koje izbacuju nove modele upravo srazmerno vašem uspehu u otimanju vanzemaljske tehno-egzotike. Suštinski, mehanizam funkcioniše skoro u dlaku istovetno sa ranijim , sem što ne postoji potreba za unajmljivanjem naučnika i inženjera. Pilotska zamena za vojnike je jedini ljudski resurs bitan za igru.

Podsegment koji je zamenio taktičko vojno nadmudrivanje je veoma razočaravajuće rešeni svemirski dogfight. Nedostatak originalnosti i utisak relativne zastarelosti enginea nameću se od samog početka, a tu je i iritantni „retro look” preuzet iz X-Com: Apocalypse (lovci sa retrovizorima, leteći tanjiri koji zuje i izgled pojedinog oružja podsećaju na standard iz niskobudžetnih sf filmova sredine pedesetih). 3D prikaz, efekti i hardverska akceleracija su rešeni za klasu lošije u odnosu na Wing Commander: Prophecy, a naročito smešno izgledaju kada se uporede sa poezijom koju nudi Conflict: Freespace.

Protivničke letelice i piloti iz prvog X-Coma (sectoid, muton, ethereal...) dolaze u nekoliko vrlo sličnih oblika, čija (ne)raznovrsnost sigurno nikoga neće oduševiti. Frustracija borbe sa njima je zagarantovana bez obzira na izbor nivoa težine sa početka igre: selektovanjem lakših, napucavaćete ih kao zečeve, što će vam sigurno brzo dosaditi, ali ako odaberete teže pobelećete od ludačkog manevrisanja i nemogućnosti da ih pogodite. Zlatna sredina ne postoji.

Dinamičnost kampanje i nelinearnost misija umesto da celu stvar podignu na viši nivo, samo su dodatno nerviranje. Neko vreme će vam biti zanimljivo da presrećete suparničke lovce, napadate njihove transportere i baze (kada ih pronađete), ali će te ubrzo shvatiti da su to jedine varijacije na temu makljaže u svemiru (uz nekoliko povremenih izuzetaka, kada će te juriti pirate ili izviđati sisteme po molbi korporacije). Još je gore što ćete morati da se lično angažujete u svakom sukobu, bez mogućnosti da eventualno isprogramirate autonomno dejstvo eskadrila. Da biste završili igru, biće vam potrebno nekoliko stotina borbenih intervencija tog tipa. Svaka vam čast ako ne odlepite do kraja.

Sagledan u celini, X-Com: Interceptor po kvalitetu nikako ne priliči svojim legendarnim precima. Naprosto, izgleda i funkcioniše izuzetno neodgovarajuće, a adrenaliniski induktori koji su karakterisali prethodnike ovde postoje samo u tragovima. Možda će slavu serijala povratiti X-Com: Alliance, koga „Microprose” najavljuje za početak sledeće godine, kada ćemo biti svedoci prenošenja cele ideje u subjektivni kadar doomačine koja će koristiti Unrealov 3D engine. Vredi sačekati, a dotle će se valjda naći para za upgrade na PII.


ŽANR:
borbena simulacija letenja
PLATFORMA:
P/133, 16 MB RAM-a
MEDIJUM:
1 kompakt disk
X-Com u novom ruhu.
Navedene mane i nekompatibilnost sa Rendition 3D akceleratorima.
79
Oficijelni softver dobili smo od firme „MicroProse”
PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
MAJ 2025
Microsoft Majorana 1
Kvantna topologija
Topološki kvantni računar otporan je na uticaj kosmičkog zračenja, ali i dalje mora da se ohladi skoro do apsolutne nule...
AMD Ryzen 9 9950X3D
Jedan, da svima vlada
Ako vam je potreban najbrži procesor, i za igranje, i za ozbiljnije zadatke, Ryzen 9 9950X3D nema konkurenciju...
Gigabyte GeForce RTX 5070 Ti Aero OC 16G i GeForce RTX 5070 Ti Gaming OC 16G
I za kreativce, i za igrače
Sasvim sposoban da se nosi sa 4K rezolucijom u svim igrama i pruži sasvim pristojne performanse, dok u 1440p apsolutno blista...
Asus ROG Strix Scar 18 (G835LX)
Fantastična zver i kako je kupiti (3)
Laptop namenjen onima koji „ne žale pare” da imaju ono što je trenutno najbolje i najbrže...
Deset najboljih Microsoft PowerToys alatki
Najbolji od najboljih
PowerToys Run je alatka kojoj treba da se okrenete ukoliko vam sistemska rutina za pretragu ne odgovara...
Apple iPhone 16e
Malo muzike za mnogo para
Problem nije samo cena i slabiji grafički podsistem, već i trajanje baterije...
Cemu 2.6
Wii U emulacija
Cemu omogućava pokretanje i privođenje kraju oko 57 procenata igara „napisanih” za Wii U...
.rs: nove usluge eUprave - novi propisi - najava 5G
Mnogo eNoviteta
U novom esDnevniku roditelji će dobijati notifikacije za ocene i izostanke...
Trgovinski rat Istoka i Zapada
Velika igra, nesagledive posledice
Kao u igri „kukavice”, dve supersile kreću se velikom brzinom jedna prema drugoj, izazivajući drugu da prva skrene...
Blue Prince
Jedinstveni dijamant i jedna od najoriginalnijih igara u poslednjih nekoliko godina...
Tempest Rising
Skupa i ambiciozna fotokopija legendarnog RTS klasika Command & Conquer...
South of Midnight
Magična igra koja izgleda kao živa bajka, animirana u stilu filmskog serijala „Spiderverse”...
© 2025 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama