![]() | ![]() |
![]() |
| ![]() |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
HDR (Hygh Dynamic Range) TV uređaji
Najnovija moderna zvučna reč marketinških odeljenja proizvođača televizora jeste skraćenica „HDR”. Šta je to?
HDR ovde pominjemo zbog televizora, odnosno osobina njihovih ekrana, odnosno kvaliteta slike. Međutim, HDR nije novi pojam i već je decenijama poznat u fotografiji, još od kada su papirne fotografije nastajale prenosom sa filmskog negativa. Da preskočimo analognu fazu, kod boljih digitalnih fotoaparata postoji opcija da se jedan snimak napravi sa nekoliko različitih ekspozicija i snimi u takozvanom RAW formatu koji sadrži mnogo više informacija nego jedan JPEG. Zatim se uz pomoć nekog od programa za obradu fotografija (Adobe Photoshop, ali i mnogih drugih), analizom i kombinovanjem više fotografija dobija rezultujuća, finalna fotografija koja, u odnosu na svaki od polaznih snimaka, ima mnogo veći raspon nijansi, od najtamnijih do najsvetlijih delova scene, a upravo u veoma tamnim i veoma svetlim scenama fotografije može da se primeti jasna razlika u odnosu na SDR (Standard Dynamic Range) fotografije.
Podvala ljudskom oku Kontrast, kao mera razlike između najtamnije i najsvetlije nijanse, izražava se razmerom, recimo kod boljih ekrana, oko 1000:1. Nasuprot toga, osetljivost ljudskog oka na nivo osvetljenosti je do 15.000:1. Što se tiče boja, kao što znamo, ako nešto nije osvetljeno, ne možemo da razlikujemo koje je boje. Samim tim, što više nivoa svetlosti razlikujemo, to smo sposobni da vidimo veći broj nijansi boja.
Dakle, ekrani nas varaju da vidimo ono što je snimljeno, ali i među njima ima boljih i lošijih. Zato se jedna od karakteristika ekrana navodi u obliku standarda koji govori koliki skup boja može da prikaže. Postoje razni standardi koji je trebalo da „uvedu red” u nomenklaturu, svaki u svoje vreme. Tako viđamo podatak da neki ekran pokriva 85 odsto NTSC spektra ili 99 odsto sRGB spektra. Međunarodna telekomunikaciona unija (ITU) je daleke 1990. godine donela takozvanu preporuku pod oznakom „Rec. 709”, koja je kasnije prerasla u sRGB standard. Trougao na dijagramu pokazuje raspon boja koje bi ekran trebalo da prikaže, u odnosu na veću površinu (oblika zaobljenog trougla) koja predstavlja čitav spektar boja vidljiv ljudskom oku. Na drugom dijagramu je novija preporuka, „Rec. 2020”, od pre nekoliko godina, koja upravo definiše ono što bi HDR ekrani trebalo prikazuju. Već na prvi pogled je jasno da je u pitanju znatno veći opseg boja. Konkretno, „Rec. 709” pokriva 35,9 odsto vidljivog spektra, a „Rec. 2020” čak 75,8 odsto. Tehnologija izrade ekrana
Udruženje pod nazivom „Ultra HD Alliance” je početkom prošle godine propisalo standard pod nazivom „Ultra HD Premium”, koji, pored ostalih tehničkih detalja, propisuje da osvetljenost HDR ekrana kod LCD modela mora da bude minimalno 1000 cd/m2 (i maksimalno 0,05 cd/m2 kod prikaza crne boje). Za OLED panele taj raspon je od 0,0005 cd/m2 do 540 cd/m2. Standardizacija
Iako je u početku postojalo nekoliko različitih standarda koji definišu tehničke karakteristike svih uređaja u lancu produkcije, vremenom je preovladao standard pod nazivom HDR10. Većina proizvođača u svoje TV aparate implementira i Dolby Vision. Ovaj standard čuvene kompanije Dolby Laboratories nastao je za potrebe vrhunskih IMAX bioskopa, ali može da se primeni i na kućne uređaje. U odnosu na osnovni HDR10, Dolby Vision podržava 12-bitnu paletu boja, a ima i još jednu nadogradnju, a to je da omogućava da se nove postavke za (drugačiji) prikaz snimka zadaju TV-u u bilo kom trenutku, od scene do scene nekog video-naslova, dok obični HDR10 ima jednu postavku za ceo snimak. Konzumacija u HDR-u
Ipak, čini nam se da budućnost nije u optičkim diskovima, već u strimingu sadržaja preko interneta. Na YouTubeu mogu da se nađu raznorazni HDR snimci (u 4K, naravno) koji zaista mogu da impresioniraju mogućnostima nove tehnologije. Međutim, kada odgledate sve te šarene demonstracione snimke, za sada, ne ostaje ništa „pametno” što može da se pogleda.
Nešto više konkretnog HDR sadržaja može da se vidi na striming servisima, kao što su Netflix ili Amazon Prime Video. Na primer, Netflixova TV serija „Marco Polo”, uz još nekoliko njihovih serija, snimljena je u HDR kvalitetu i zaista izgleda fascinantno. Rekli bismo, čak, da su neke scene namerno snimane tako da istaknu mogućnosti HDR-a, recimo, scena u kojoj Kublaj Kan u mračnoj prostoriji sedi na zlatnom prestolu, u zlatnoj odori. Na običnom TV-u, i pored 4K rezolucije, nećete videti detalje u tamnim scenama, a zlatna neće biti zlatna, već „prljavo” žuta. Doduše, sve to smo gledali na televizoru Sony Bravia A1 (predstavljen u ovom broju) koji ima OLED panel i tu čuvenu „duboku crnu”. • • • I onda uzmete daljinski upravljač i vratite se na neki domaći TV kanal i gledajte program u rezoluciji 576p i sa bojama kao na fotografiji snimljenoj 1984. godine... HDR televizori su definitivno aktuelna pošast industrije potrošačke elektronike. Na žalost, koliko god impresivno zvučalo, to je za sada tek na nivou demonstracije tehnologije, jer nema dovoljno snimaka ni Full HD rezolucije, a da ne pričamo o HDR prikazu u 4K rezoluciji. Za razliku od svih vrsta tehnologija za prikaz 3D sadržaja na TV-u, koje baš i nisu zaživele, HDR je tu da ostane, jer je u pitanju zaista evolutivni tehnološki pomak. Nećemo da odlazimo predaleko sa pretpostavkama šta li će da „smisle” sledeće (kolorni hologram? „6D”? televizor koji emituje mirise?). Za sada, raduje nas trenutak kada će HDR da „siđe” i na tržište kompjuterskih monitora. Već postoje monitori koji koriste 10 bitova po potpikselu, ali ne i standard (možda baš HDR) kojim bi se to iskoristilo u praksi. Tihomir STANČEVIĆ |
![]()
![]()
![]()
![]()
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() | |
![]() | ![]() |
Home / Novi broj | Arhiva • Opšte teme | Internet | Test drive | Test run | PD kutak | CeDeteka | WWW vodič • Svet igara Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |