![]() | ![]() |
![]() |
| ![]() |
| |||||||||||||||||
Sadašnjost i budućnost interneta
Analitičari i investitori daju sve od sebe da predvide tačan smer razvoja globalne informacione mreže
Ulaganje i dobit
Inovacije, entuzijazam i želja za tehnološkim napretkom su bespredmetne bez ulagača. Srećom, sve više kompanija koristi internet kako za obavljanje svog posla tako i za reklamiranje svojih proizvoda. Investiciona kompanija iz Silikonske doline Kleiner Perkins Caufield & Byers (www.
Mnoge kompanije već uveliko pripremaju softver i sadržaj za internet brži od 1Gbit/s. Mozilla i američka Nacionalna naučna fondacija krajem juna objavili su ovogodišnje pobednike Ignite Challengea (mozillaignite.
Šta će sačinjavati tih 40 ZB podataka na internetu 2020. godine? Ironično, zabavni sadržaj i društveni mediji biće najmanji deo, tek jedna desetina – oko 4 ZB. Petina će biti posvećena integrisanim sistemskim i medicinskim podacima. Ovde se računaju automatizovani podaci koje prikupljaju senzori, kako u mašinama, tako i na i u ljudskim bićima. Četvrtina interneta biće servisi za obradu velikih količina podataka, a ostalih 45 odsto ili 18 ZB biće sirovi video-snimci raznih sistem za nadgledanje. Procena je da, zbog količine materijala, na godišnjem nivou neće biti obrađeno više od 3 odsto ovih video-snimaka. Ipak, ultrabrzi internet i superračunari koji obrađuju gomilu sistemskih podataka, informacija iz društvenih mreža i raznih transakcija biće u stanju da predviđaju kretanje tržišta i društvene trendove, ali i da pospeše korelaciju bitnih naučnih sadržaja. Interesantno, pretpostavlja se da će tek devetina podataka biti trajno pohranjena u oblaku, a dve devetine biće procesirane ili privremeno pohranjene. Zvuk i podaci Neprestana fascinacija slikama i video-klipovima skrenula je pažnju sa jednog neočekivanog trenda. Zvuk je ponovo u modi, pogotovo među korisnicima koji internetu pristupaju preko mobilnih uređaja. Bilo da se radi o skladištenju zvučnih fajlova ili servisima za glasovnu komunikaciju preko interneta, ovaj segment je tokom proteklih godinu dana doživeo veliku ekspanziju. Slično je i sa sistemima koji razmenjuju podatke različitog tipa, poput aplikacije za ocenjivanje restorana i slično. Što se društvenih mreža tiče Facebook je nastavio da povećava broj korisnika i dalje je neprikosnoveno prvi među društvenim mrežama. Najveća društvena mreža ima više od 1,1 milijardu aktivnih korisnika, 68 odsto njih pristupa mu sa mobilnih uređaja, a 60 odsto uloguje se svakog dana. Prosečni korisnik ima preko 200 prijatelja i svakog dana uploaduje se 350 miliona fotografija. Ipak, Facebook je zabeležio pad u udelu ukupnih korisnika društvenih mreža. Zapravo, bolje je da se kaže da su tokom 2012. sve mreže imale višestruko veći rast od Facebooka. Mreže kao što su Twitter, Tumblr, Google +, Linked In, Pintrest, Instagram pa čak i Myspace osetno su povećale broj korisnika. Dok mnogi stručnjaci upozoravaju da ljudi otkrivaju preveliki deo svoje privatnosti na internetu, istraživanja govore suprotno. Prema podacima kompanije Ipsos, prosečni korisnik slobodno deli oko 24 odsto svojih ličnih podataka preko društvenih mreža. Velike oscilacije u ovim vrednostima primećuju se na nivou nacija. Tako ova vrednost u Indiji i Indoneziji iznosi više od 50 odsto, a u Saudijskoj Arabiji i iznad 60 procenata. SAD je na 15 odsto, većina zemalja Zapadne Evrope je oko 10 odsto. Najprivatniji ljudi na internetu su Japanci koji, pored sveg „diskutabilnog” sadržaja na internetu poreklom iz te zemlje, dele tek oko pet odsto svojih ličnih podataka s ostalim korisnicima. Mobilni pristup Verovatno najbitniji trend u poslednjih godinu dana je što su mobilne platforme preuzele primat u pristupu internetu u odnosu na desktope i laptope. Od sredine prošle godine većina korisnika pristupa internetu sa mobilnih uređaja. Naravno, to ne znači da više od tri četvrtine korisnika interneta to radi ekskluzivno preko smartfona i tableta, već samo da ukupan broj mobilnih korisnika premašuje ukupan broj ljudi koji pristupaju netu preko PC-a. Globalno, broj korisnika smartfona nastavlja da raste sa preko 1,5 milijardi aktivnih pretplatnika što je porast od čak 31 odsto. Ipak za bum u mobilnom segmentu najodgovorniji su tableti koji su se pojavili na sceni 2010. godine i od tada zabeležili eksplozivni porast. Početkom 2012. prodaja tableta premašila je prodaju desktop konfiguracija, a do kraja godine i prodaju notebookova. Istina, podaci za početak 2013. godine govore da su netebookovi ponovo na vrhu sa oko 45 miliona prodatih uređaja u prvom kvartalu, a desktopi i laptopi ponovo su izjednačeni sa 35 miliona uređaja. Od ove godine prati se još jedan novi, difuzni segment tržišta sa za sada nezgrapnim imenom „nosivi, pokretni i drugi” aparati. Ovde spadaju proizvodi kao što je Google Glass, razni satovi, narukvice i senzori koji komuniciraju s mobilnim uređajima, ali i integrisani računarski sistemi u kućanskim aparatima, automobilima, motorima, pa čak i letelicama. Trenutne prognoze kažu da će do 2015. godine pristup internetu preko TV-a, automobila i kućnih aparata, na globalnom nivou, premašiti pristup putem PC-a. Pravci... Naveli smo kako stvari stoje sada i kakve su kratkoročne projekcije, ali kakva je dugoročna budućnost interneta? Jedini tačan odgovor je da to niko ne može da zna, ali moguće je nagađanje. Društvo Internet Society (www. Trenutno je predvidljivo samo da će internet nastaviti da raste i bude sve bežičniji. Na nama je da obratimo pažnju na opasnosti u njegovom organizovanju i regulisanju. Dragan KOSOVAC |
| |||||||||||||||||||
![]() | |
![]() | ![]() |
Home / Novi broj | Arhiva • Opšte teme | Internet | Test drive | Test run | PD kutak | CeDeteka | WWW vodič • Svet igara Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |