Nikadzim? Zimojez? Pitamo se kako bi suvi genije, odgovoran za tranziciju Winterfella u Zimovrel u srpskom prevodu „Pesme leda i vatre”, preveo Neverwinter. Nikadled? Malosutramraz? Opcije su nepregledne, inspiracije ne ponestaje...Novom Neverwinteru, friškom MMORPG-u iz pera Cryptic Studiosa, takođe ne manjka inspiracije, koju mahom pozajmljuje od konkurencije, kojoj bi štrpnuo malo instalirane baze igrača ako može, a ako ne, ništa onda gazda... (hoda unazad i gužva kapu). Siroti mali hrčci iz Cryptic Studiosa, firme koja je pre deset godina imala profitabilan MMO (City of Heroes/Villains), ali čija su poslednja dva projekta (Champions Online i Star Trek Online) iz kliničke smrti spasena odlaskom u free2play u poslednjoj sekundi, ne sme sebi da dozvoli još jedan kiks. Iz tog razloga, izradi Neverwintera pristupilo se sa natprosečnom pažnjom na ekonomskom i sadržinskom polju. Neverwinter, free2play MMORPG baziran na četvrtoj ediciji Dungeons & Dragons pravila, naslov je koji se sastoji od 1/3 Guild Warsa, 1/3 World of Warcrafta i 1/3 Star Wars: The Old Republica. Najbolji elementi ovih igara iščupani su iz matičnih organizama, prerađeni i ponuđeni u termički obrađenom stanju, kojeg će optimisti okarakterisati skuvanim, a pesimisti svarenim. U kopiranju, po defaultu, nema ničeg lošeg – Blizzard Entertainment je na tome zasnovao svoju karijeru...Najveći grad na serverozapadu Faeruna, do sada obrađen u dve single player igre i nekoliko expansion packova, doživljava novu, stravičnu krizu. Erupcija obližnjeg vulkana probudila je stanovnike podzemnog sveta, koji navaljuju na grad koji se još nije oporavio od magijske kuge (spellplague, čitajte knjige R. A. Salvatorea). Pozivu za pomoć odazivaju se avanturisti svih boja, jedan od njih ste vi, bla-bla... Osnovica Neverwintera mnogo podseća na Guild Wars, kojem je dodato više questova i ranih opcionih zanimacija. Pored osnovnog storilajna koji ćete odrađivati u gradu i njegovoj bližoj okolini, u igru su inkorporirani skirmishi, opcioni questovi, zonska takmičenja u skupljanju relikvija, korisnički kreirani questovi, a tu je i PVP, tačnije biće ga u nekoj kasnijoj verziji beta klijenta. Sa insistiranjem na extra sadržaju se, prema našem mišljenju, pomalo i preteruje, jer početnici neće znati šta pre da izaberu iz mora ponuđenih opcija... Mehanički gledano, igra ne odstupa od tradicionalnog MMO šablona udaraca/spellova koji se „lokuju” na protivnika i baziraju na cooldownima: ako radi u WoW-u i ljudima se dopada, zašto išta menjati... U igru je ubačen i koncept borbenih kompanjona, koji je uz minimalne izmene „pozajmljen” iz SWtoR-a. Prvi kompanjon je besplatan, dok ćete ostale kupovati ili osvajati kao loot. Možete ih opremati do određene mere, ali tu svaka napredna kontrola prestaje.Finale questovanja u svakoj zoni odrađuje se kroz opcionu (instanciranu) skirmish misiju, u kojoj zajedno sa drugim igračima imate zadatak da preživite nekoliko protivničkih talasa i skupite malo loota i XP-a. Ogranski napredak kroz glavni storilajn nastavlja se prvom 5-man instancom, koja vas čeka oko 15. nivoa. Iako je srazmerno laka, primetna je naznaka budućeg insistiranja na namenskom tenku i hileru: Clock Tower možete preorati sa pet DPS igrača, ali poslednji boss je lakši uz normalni „setap”. Na kraju instance (i svake druge grupne aktivnosti), dobijate statistike vezane za DPS, broj pobijenih protivnika i druge borbene vrednosti, što je najs jer ne zahteva poseban add-on. Najveća zamerka igri je ista ona koja se može uputiti većini modernih MMORPG-ova. Seckanje sveta i njegova podela na „shardovane” zone za određen procenat igrača biće dovoljan razlog da nakon bete igru više nikada ni ne pogledaju. Nije nam jasno zašto developeri ne saberu dva i dva, nauče C++ i shvate da MMO publika želi masovnost, a ne avanture u konzeviranim mikrolokacijama? Najuspešniji i najbolji MMO-ovi, World of Warcraft i EVE Online, za svoj uspeh mogu da zahvale izbegavanju zonskog parcelisanja.Beta verzija igre nije nam naturala free2play momente, već je davala glimpse onoga što nas čeka. Prodavac normalnih mountova, koje možete zajahati kada dostignete 20. nivo, smešten je odmah pored vendora premijum jahaćih životinja koje se kupuju za pravi novac. Prvi je izložio obično štajersko kljuse sivo-braon boje, dok je drugi na pijedestal privezao oklopnog crnog pastuva sa vatrenim kopitama, kojeg se ne bi postideo ni Lich King... Kriptikovci su vrlo suptilni u nametanju izbora između rupe na džepu i zlatnog novčanika. Na prvi pogled, Neverwinter deluje kao najozbiljniji free2play MMORPG koji trenutno postoji na tržištu. Naravno, ukoliko ne računamo Star Wars: The Old Republic, koji je u besplatne vode oteran silom prilika. Izlazak iz bete očekujemo krajem proleća/početkom leta. Miodrag KUZMANOVIĆ | | |