INTERNET<>
012013<><>

Loyalster

Šoping savetnik

Beogradski startap gradi most između online preporuka i offline kupovine, sa ambicijom da posluje u SAD

Iako je internet postao deo svakodnevice, kupovina u prodavnicama za većinu ljudi i dalje je nezamenjiva. Videti proizvod uživo, uz mogućnost da ga probate i osetite, jeste iskustvo kakvo internet, uprkos svemu, ne može da pruži. To naročito važi kada je u pitanju kupovina modnih artikala. Istraživanja su pokazala da se čak 90 odsto kupovina i dalje obavlja u radnjama.

Imajući to na umu, a sa željom da fizičku kupovinu spoje sa prednostima koje donose internet i mobilne platforme, Ivan Marković, doktor informatike, sa iskustovm razvoja sistema veštačke inteligencije u nemačkom gigantu SAP AG, i Miloš Žikić, softverski inženjer iz poznate firme Gecko Solutions, rešili su da naprave jedan od najperspektivnijih domaćih startapa – Loyalster.

Ova mlada kompanija je za svega nekoliko meseci stigla do sedam zaposlenih. Iako je proizvod u ranoj fazi, u planu je testiranje na američkom tržištu, i to u jednom od modnih centara – Njujorku, te u San Fransicku, blizu Silicujmske doline, odakle su već došle ponude za investiciju.

Sa ciljem da saznamo više o tome šta Loyalster zapravo želi da uradi, popričali smo sa Milošem Žikićem, koji je CTO ovog startapa.

Savetnik koji uči o vama

Ispostavilo se da je Loyalster složen sistem, sačinjen od moćnog algoritma za preporuke, koji uči dok upoznaje svoje korisnike, mobilne aplikacije namenjene kupcima i jednostavne za korišćenje, te platforme za prodavce.

Prema Miloševim rečima, Loyalster je kupcima „lični modni asistent, koji im daje ciljane preporuke, bazirane na njihovim ličnim afinitetima i njihovom šoping profilu”. Da sve bude još zanimljivije, ovaj asistent „uči”, pa što ga duže koristite, to će više upoznati vaš ukus i naučiti da vam preporuči ono što vam se dopada.

Žikić kaže da je idealni korisnik Loyalstera moderna devojka, koja ima izgrađen stil i voli jedinstvene stvari i otkrivanje novih stilskih pravaca. Naravno, Loyalster je namenjen svakome ko krene u potragu za modnim artiklima. Tim dobija odličan feedback i od muškaraca, koji tradicionalno ne podnose jurnjavu po radnjama, pa preporuke tipa gde otići i šta pogledati predstavljaju spas.

Loyalster je takođe dobro rešenje i da se neko zainteresuje za modu i trendove, jer na jednostavan način preporučuje artikle, u skladu sa ukusom.

Drugi aspekt ovog sistema namenjen je prodavcnima. „S druge strane, za prodavce Loyalster predstavlja ciljanu marketinšku platformu, koja im pomaže u preciznom targetiranju potrošača za koje postoji najveća verovatnoća da će im se određena ponuda dopasti. Prodavci dobijaju napredne analitičke sisteme, koji im omogućavaju da bolje razumeju svoje potrošače i da ih na adekvatan način angažuju i nagrade”, objašnjava Žikić.

Pomenute dve strane Loyalstera, te mogućnost asistenta da uči, izdvajaju ovu platformu od konkurencije. Iskustvo korišćenja je drugačije za svakog korisnika, a aplikacija, koju već sada možete preuzeti za Android i iOS, uči o vama, i to od prvog prijavljivanja.

„Aplikacija dočekuje korisnike modnim kvizom, koji predstavlja prvi korak ka personalizaciji. Povezivanjem društvenih profila platforma nastavlja da upoznaje korisnika”, objašnjava Žikić, i dodaje: „Agregiranjem tih informacija i informacija koje se prikupljaju korišćenjem aplikacije i njihovim propuštanjem kroz sisteme za mašinsko učenje (jezgro sistema), dolazimo do personalizovanih preporuka prilagođenih svakom korisniku ponaosob.”

Izazovi izgradnje veštačke inteligencije

Iako je sistem složen i uključuje mnogo komponenata (relacionu bazu, noSQL bazu, servere za pretraživanje, cache servere i više front servera radi visoke dostupnosti), aplikacija već sada, u ranoj fazi, daje dobre preporuke.

Loyalster se oslanja na sisteme otvorenog koda za mašinsko učenje, ali sami razvijaju algoritme i konstantno rade na unapređenju jezgra. Tako šoping asistent postaje pametniji kako upoznaje korisnika, a takođe i zahvaljujući konstantnim unapređenjima.

Žikić konstatuje da to nije nimalo lak zadatak, da postoji mnogo izazova, ali da mogućnost pomerenja granica svakako daje motivaciju: „Ovakav sistem dolazi sa mnogo izazova, kao što su razumevanje ulaznih podataka, klasifikacija, učenje iz veoma različitih i nepovezanih informacija, sistem rangiranja itd.” Pored svega navedenog, možda se najveći izazov krije u promenjivim izvorima podataka, što podrazumeva i naknadno dodavanje novih izvora.

„Fizička” kupovina ostaje najvažnija

Iako postoji mnogo šoping aplikacija i web prodavnica, za određene vrste artikala fizička kupovina je nezamenjiva: „Kupovina u radnjama veoma je bitna u modnom svetu, jer je ljudima potrebno da artikle probaju, osete materijale i uživo vide kako im nešto stoji.

Međutim, to ne znači da u fizičkoj kupovini nema mesta tehnologiji. Naprotiv. „Tehnologija ima za cilj da unapredi komfor korisnika u svim porama života, pa tako i u kupovini. Mi se postavljamo ispred korisnika kao njihov lični asistent, koji će ih voditi do željenih artikala i tako im skratiti vreme u beskrajnom lutanju za pravim, a ujedno im omogućiti da otkriju nove brendove i stilove.”

Ideja za Loyalster došla je upravo iz želje osnivača da pronađu način da unaprede današnju kupovinu. Iako je online prodaja jača nego ikad, Žikić smatra da se nije mnogo toga promenilo: „Od nastanka online kupovine do danas, nije se mnogo toga promenilo. Uglavnom su se katalozi preselili na internet. To je dovelo do širenja tržišta i prenatrpanosti informacijama. Svi to navode kao problem, jer im treba mnogo vremena da pronađu ono što traže. Mi želimo da to filtriramo i da do korisnika dovedemo i brendove za koje on nije bio ni svestan da su po njegovoj meri.”

Fokus ka SAD, ka modnim centrima

Loyalster je od kraja oktobra dostupan u prodavnicama aplikacija. Testiranje se vršilo i ranije u domaćim modnim krugovima. Ekipa je okupila većinu samostalnih dizajnera kao što su Verica Rakočević, Emilija Petrović, Iva Stefanović, Ines Janković, Jovana Marković, Olja Cacić i druge.

Među ranim usvajačima su i domaće modne kuće AMC i Nicolas. Širenje na Balkan uslediće uskoro, jer postoji dosta modnih brendova iz regiona koji žele da se uključe.

Ipak, prava stvar leži u mogućnosti skaliranja biznisa. Zato je fokus najpre na američkom tržištu: „Tržište koje nam je u planu svakako je američko, i to konkretno Njujork. Već smo u pregovorima oko uspostavljanja kancelarije na istočnoj obali”, potvrđuje Žikić.

Kako Loyalster planira da zarađuje? Ova platforma je važna modnim kućama, dizajnerima i prodavcima, jer omogućava da pronađu baš one kupce kojima će se njihovi proizvodi dopasti. Tako Loyalster rešava problem industrije, dok, s druge strane, kupcima olakšava život.

Brendovi koji se priključe sistemu plaćaju mesečnu pretplatu. Postoje razni paketi koji su prilagođeni njihovim potrebama. Loyalster sadrži i napredni sistem za lansiranje promotivnih kampanja, a zainteresovani kupci koji se nalaze u blizini odgovarajućih radnji bivaju obavešteni o tome.

Loyalsterov sistem je danas prilagođen modi, jer ima takve polazne parametre. On ne može biti univerzalan sistem, ali se može prilagoditi za druge industrije. Međutim, zasad nema reči o proširenju jer se za to nema ni vremena: „Mi smo fokusirani na modu kao najangažovaniju industriju, sa izraženom notom emotivne kupovine i intenzivne potrebe za marketingom”, zaključuje Žikić.

Personalizacija je trend

Na naše pitanje da li budućnost interneta leži u personalizovanom iskustvu koje je skrojeno prema afinitetima i potrebama korisnika na ličnom nivou, Žikić odgovara da je taj trend svakako hot topic za startape i sve one koji se bave developmentom.

„Postoji mnogo prostora za unapređenje postojećih sistema, a svaki korak ka personalizaciji povećava komfor i otvara nove mogućnosti”, objašnjava Žikić.

Ivan VESIĆ

 
Taksiko
LeWeb
Loyalster
Šta mislite o ovom tekstu?
Edukacija online
WWW vodič
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera