AKTUELNOSTI<>
082012<><>

Cloud Gaming

Gejming renesansa

Testirali smo OnLive i Gaikai, cloud gaming servise koji omogućavaju on demand igranje zahtevnih naslova i na slabim mašinama

Zamislite da možete da igrate visokozahtevne igre sa svim detaljima poput The Witchera 2, i to na desktop mašini sa zastarelom grafičkom karticom i slabijim procesorom, na netbook ili tablet računaru ili čak u mobilnoj varijanti, na Androidu ili iOS-u, u oblaku, bez instalacije, bez brige o verziji drajvera ili ažuriranju igre. Cloud gaming nije naučna fantastika, već budućnost koju već sada možete isprobati ako posetite OnLive ili Gaikai, startap koji je odnedavno u vlasništvu kompanije Sony.

Igranje u oblaku je koncept koji podrazumeva da udaljeni server pokreće vašu verziju igre, a da se svo procesiranje i rendering obavljaju u oblaku „negde tamo”, što hardverske specifikacije vaše mašine čini nebitnim. Korisnikovi pritisci tastera šalju se serveru koji ih snima, a zatim šalje „odgovor iz igre” klijentu. To je pomalo kao streaming igara i podseća na druge cloud i on demand usluge koje omogućavaju da neki proizvod koristite u oblaku, a da njegovo korišćenje možete da nastavite i na drugim podržanim platformama.

Zanimljivo je to što je Crytek pionir razvoja cloud gaminga. Ova kompanija pokušala je da za svoj prezahtevni Crysis razvije tehnologiju igranja u oblaku, ali je 2007. godine prekinula razvoj uz zaključak da tehničke mogućnosti nisu dovoljne da bi sve radilo kako treba i da je potrebno sačekati pravo vreme.

U međuvremenu, više ljudi ima brži Internet, serverska i svaka druga tehnologija je napredovala i sada je cloud gaming realnost.

OnLive

OnLive je servis dostupan za PC, Mac, Android i iOS. Zvanične specifikacije podrazumevaju da je igračima potrebna mašina dovoljno jaka da pokrene streaming video na Internetu i konekcija od pet megabita. OnLive strimuje igre rezolucije 720p, ali kvalitet slike opada u zavisnosti od vaše konekcije. U teoriji, moguće je igranje i na Internetu od 2 Mbit/s, mada je OnLive minimalnu preporučenu brzinu kasnije podigao na 3 Mbit/s.

To znači da vam je dovoljna mašina gde YouTube radi glatko, uz što bržu i stabilniju internet konekciju, da biste nesmetano igrali naslove sa maksimalnim detaljima u rezoluciji 720p. Sem što je dostupan na pomenutim platformama, OnLive nastoji da integriše svoj servis u pametne televizore, ali nudi i svoju mikrokonzolu sa jednim kontrolerom (onlive.com/game-system) po ceni od 99 dolara. Kontroler je univerzalan, tako da radi na svim podržanim platformama. Konzola podržava do četiri kontrolera, a USB portovi podržavaju i proizvode drugih proizvođača, uključujući tu i miševe i tastature. Tu su i HDMI sa surround zvukom i bluetooth voice chat.

Da biste igrali OnLive igre potrebno je da preuzmete aplikaciju za svoju platformu i registrujete se. App izgleda veoma napredno i atraktivno, sa interfejsom sastavljenim od pločica koje streamuju igranje drugih korisnika.

Trenutno postoji više od 250 igara, uz mogućnost besplatnog trial igranja. Sem što naslove možete da kupite, možete da se odlučite i za tri ili pet day pass, što podrazumeva neograničeni pristup igri u odabranom roku, a to je posebno korisno za igre koje nude kratko single player iskustvo.

Od opcija izdvaja se Arena, koja omogućava da gledate kako se drugi korisnici igraju, te da komentarišete njihov gameplay; Marketplace, sa kompletnom ponudom naslova; Showcase, koji nudi specijalne ponude; Brag Clips, gde imate mogućnost da čuvate i šerujete svoje gameplay klipove. OnLive ima jaku društvenu komponentu, uz mogućnost povezivanja i co-op i multiplayer igranja.

OnLive radi veoma brzo i može se reći da je iskustvo prvog pokretanja i igranja na desktopu nadrealno. Igre se učitavaju gotovo bez čekanja, kao da gledate YouTube, a odziv je veoma dobar. Slika ume da postane mutna, zavisno od opterećnosti konekcije. Mi smo OnLive testirali na brzini od 16 Mbit/s i većina igara je radila odlično, uz određeni manji lag u pojedinim slučajevima i neke kratkotrajne gubitke kvaliteta slike. Utisak je da je solidan gejming sada i više nego moguć preko ove platforme, ali da će usluga biti još kvalitetnija, jer trenutno pati od porođajnih muka. Kako igre rade zavisi i od karakteristika vaše internet konekcije, uključujući tu ne samo brzinu već i stabilnost i druge parametre.

Igranje na Androidu i iOS-u ne funkcioniše baš najbolje iz Srbije, jer OnLive ne podržava naš region kada je mobile gaming u pitanju. Ni desktop servis doskora nije bio dostupan van Amerike.

Gaikai

Gaikai, za razliku od OnLivea, radi u browseru. Ovaj startap kupio je Sony, a mnogi analitičari su taj potez ocenili kao vizionarski i kao pripremu za budućnost.

Gaikai trenutno nudi samo demo verzije igara, što je odličan način da probate nove naslove. Primetili smo veći lag i nižu rezoluciju nego u slučaju OnLivea, a igre se znatno sporije učitavaju. Čini se da Gaikai pati od ozbiljnih dečjih bolesti, ali ne sumnjamo u to da će ga Sony dovesti u red.

Zanimljivo je to što Gaikai nudi probranim partnerima integraciju svoje tehnologije (Eurogamer, gog.com), uz plan da embedovanje učini mogućim na svim sajtovima u budućnosti, što je odličan feature za svaku web destinaciju povezanu sa gejmingom. Kompanija je takođe sklopila dogovor sa Samsungom i kompanijom LG da integriše svoj servis (trenutno dostupan kao zatvorena beta u Americi) u njihove pametne televizore, ali ostaje da se vidi hoće li Sony posle akvizicije ostaviti Gaikai kao otvorenu platformu.

Ivan VESIĆ

 
 AKTUELNOSTI
Cloud Gaming
Šta mislite o ovom tekstu?

 DOMAĆA SCENA
HOPAnziva se nastavlja

 STARO ZA NOVO
Arma II

 JA, IGRAČ
Kreten na Kreti
Home / Novi brojArhiva  •  Opisi igaraKorak po korakŠta dalje?NetgamesOpšte teme  •  Svet kompjutera
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opisi igara
Netgames
Opšte teme
Test Fun
Korak po korak
Šta dalje
Svet kompjutera



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera