Vajanje za sve uzraste Iako pravljenje programa koji barataju 3D okruženjem i objektima nije nimalo naivan posao, danas je izbor softvera u toj oblasti sve veći. Tako s jedne strane imamo pripadnike teške kategorije koji objedinjuju modeling, izradu skeleta koji se pokreću inverznom kinematikom, animaciju, teksturisanje i rad sa česticama/dinamikom fluida, a s druge strane one specijalizovane za jednu ili više ovih oblasti. Program koji je postao veoma popularan zahvaljujući moćnom i intuitivnom načinu za modelovanje objekata jeste ZBrush. Sculptris je njegov manji brat blizanac, polugodišnji projekat jednog čoveka, savršeno lak za upotrebu i potpuno besplatan.Modelovanje (vajanje) u ovom programu vrši se nad početnim primitivnim objektom, sferom. Modelovanje se vrši menjanjem topografije sfere, odnosno njenim izobličavanjem ili dodavanjem i oduzimanjem materijala sa nje. Taj proces obavlja se postavljanjem miša nad nekom od strana sfere, odnosno objekta koji ste do tada napravili, nakon čega držanjem i povlačenjem miša počinjete sa vajanjem. Levo dugme služi za pozitivnu a desno za negativnu primenu odabrane alatke na model. Alatki nema mnogo, ali ih je ipak sasvim dovoljno za modelovanje bilo čega što vam padne na pamet. Naravno, ovakav način modelovanja najpogodniji je za stvaranje organskih modela (ljudi ili životinja, za razliku od, na primer, konstrukcije zgrade ili mašina u kojoj dominiraju pravilna geometrijska tela). U alatke spadaju one za dodavanje materijala, ravnanje površine, usecanje, pomeranje dela modela, umekšavanje pregiba i slično. Model je u početku na neki način optimizovan u smislu broja trouglova od kojih je izrađen, a program automatski dodaje nove trouglove u zavisnosti od transformacija. Količina dodavanih trouglova može se isključiti kada se vrši samo preraspodela mreže modela, koju prema potrebi možete na modelu i prikazati. Nije izostala ni opcija rasterećenja modelinga u slučaju da vaš računar počne da štuca opterećen količinom poligona na ekranu. Dovoljno je selektovati deo modela i on će jednostavno nestati sa scene. Imajte u vidu to da Sculptris radi po principu simetrije – dovoljno je izmodelirati jednu stranu objekta, jer se sve što radite simetrično primenjuje i na drugu polovinu (simetrija se može isključiti, ali se do kraja projekta na nju više ne možete vratiti). Efekat transformacije možete pomoću maski ograničiti samo na delove objekta.  | Nakon modelovanja na red dolazi teksturisanje objekta, odnosno farbanje modela koji je urađen. Kada jednom pređete na farbanje, ne postoji povratak na fazu modelovanja (model se renderuje i kreiraju se mape za teksturisanje, koje donekle možete editovati u cilju lakšeg bojenja). Postupak farbanja modela u Sculptrisu sastoji se od nanošenja boje direktno na model ili njegovog eksportovanja za rad u Photoshopu. Eksportovana mapa može da se napravi „razvijanjem” objekta, a druga mogućnost je slikanje po PSD skrinšotu objekta u poziciji u kojoj je postavljen pred kamerom. Prilikom farbanja možete birati četkicu, boje i bump efekat, tako da krajnji rezultati mogu biti impresivni. Napomenimo to da se izgled četkice može birati i tokom faze modelovanja. Heightmasking je opcija kojom se mogu bojiti unutrašnost nepristupačnih delova modela ili samo vrhovi izbočina (zgodno za bump mape).Sculptris nije u stanju da pokreće modelovani objekat, tj. da ga postavi u neku pozu drugačiju od one u kojoj ste ga napravili. Ipak, model možete eksportovati u OBJ fajl i koristiti ga u nekom sveobuhvatnijem programu. Takođe, program omogućava modeling isključivo polazeći od sfernog objekta. Međutim, kako mu popularnost sve brže raste, sa Interneta se već mogu preuzeti i drugi početni oblici od kojih možete nastaviti modelovanje, a problem možete rešiti i importovanjem OBJ fajla (što znači da se program može koristiti i za oblikovanje drugih, već gotovih modela). Preko Interneta se može dopuniti i osnovni skup četkica i materijala. Ono na šta bi autor programa trebalo da obrati pažnju jeste topologija modela, jer je ona prilično neuređena, što može dovesti do problema (na primer, prilikom animacije u nekom eksternom programu). Ako vam je prevashodan cilj organsko modelovanje, Sculptris zaslužuje svaku preporuku, pogotovu ako ne želite da dajete mnogo novca na ZBrush ili Mudbox. Sculptris omogućava optimizaciju broja trouglova od kojih se model sastoji, tako da se može govoriti i o low poly modeliranju. Čak iako ste potpuni početnik, neće proći mnogo vremena dok se ne naviknete na ovaj program, koji inače dobro radi i na slabijim konfiguracijama. Ova vrsta umetnosti nikad nije bila lakša, a za kraj možemo pomenuti to da će vlasnici grafičkih tabli u potpunosti moći da iskoriste prednosti svog uređaja. Ognjen POPOVIĆ | | |