![]() | ![]() |
![]() |
| ![]() |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Računari u gradskom prevozu
U autobusima gradskog prevoza, ako bolje pogledate, možete da primetite niz interesantnih, slikovitih i zvučnih detalja, ali i tehnoloških novina.
Više od reklame Gospodin Nebojša Mileusnić nam je u ime firme Serb Medija (www.
Ova softverska rešenja nisu i jedina, pošto Serb Medija planira novine kojima će zaokružiti ponudu. U najavi je, na primer, BT browser, interaktivna aplikacija kojom će se putnicima omogućiti besplatan pregled prezentacija hostovanih na računarima Serb Medije u autobusima. Što se hardvera tiče, i tu je trebalo napraviti novo i prilagodljivo rešenje. „Projektna blok-šema je prilagođena i modifikovana za svaki od šest tipova vozila u kojima je sistem ugrađen. Srce sistema je kompaktni PC sa hlađenjem bez ventilatora, konfigurisan tako da odoli svim izazovima rada u teškim uslovima, budućim potrebama za nadogradnju i upotrebu niza spoljnih uređaja (GPS, GPRS/EDGE/3G modema, RFID čitača, kamere...)”, kaže g. Mileusnić. „Za potrebe napajanja MMS-a razvijen je naš sopstveni sistem DC-DC konvertera koji ulaznih 20-28 V „spušta” na stabilizovane radne napone implementiranih uređaja, dok je kompletno kabliranje sprovedeno kanalićima ispod bočnih enterijera vozila”. Samo reklamiranje
Uz monitore, Masel Group planira da koristi i Bluetooth tehnologiju za prenos reklamnih poruka u autobusima. „Bluetooth uređaji su u fazi instalacije, tj. testiranja, a sada testiramo i novi model koji će putem GPRS modema biti povezan na naš web server i u svakom trenutku ćemo imati celokupnu online kontrolu celog sistema”, kaže Danijela Samohod. „Takođe, novi model će imati i mogućnost razmene sadržaja. Po povezivanju mobilnog telefona na sistem, korisnik otvara aplikaciju u kojoj ima mogućnost da sam odabere koji sadržaj želi da preuzme, takođe ima i mogućnost za upload na HDD Bluetooth uređaj odakle bi se sadržaj pprema potrebi prosleđivao na, na primer, naš sajt ili sajt našeg komitenta”. Prisustvo automatizovanih Bluetooth uređaja u autobusima, koji istovremeno mogu da pošalju tekstualnu, slikovnu ili video poruku na 56 mobilnih telefona, i to u radijusu od 100 metara, u ovoj firmi se smatra izvanrednom mogućnošću interaktivnog reklamiranja, kao i sjajnim „dopunskim medijem”. Potencijali Ali, dok to ne bude svakodnevica, zašto ne bismo razmišljali i šire: ako na taj način može da se šalje reklamna poruka, onda na mobilne telefone putnika mogu da se pošalju i drugačije, njima bitnije informacije – o dužini puta, brzini kojom prevozno sredstvo ide, zastojima na putu, podacima o tome za koje vreme će vozilo doći na sledeću stanicu, koja je stanica u pitanju itd. Putnici bi mogli da pročitaju i vesti, da budu informisani o humanitarnim akcijama, vremenskoj prognozi i slično. Međutim, iako modernizacija vozila domaćeg gradskog prevoznika i mogući prospekti nama zvuče sjajno, u praktičnoj primeni je situacija loša iz više razloga. Nebojša Mileusnić iz Serb Medije navodi: „Iako imamo spremnu infrastrukturu, samo iz komercijalnih razloga MMS kojim smo opremili vozila nije umrežen, nisu instalirane bezbednosne kamere, fleet-management ne funkcioniše. Putnici su uskraćeni za on-line vesti, informacije o polascima/dolascima autobusa, obaveštenja dispečera o kašnjenjima, potrošnji goriva, broju putnika u prevozu, mogućnosti pravovremenog uzbunjivanja policije zbog džeparoša po autobusima, prebijanju putnika i vozača... Očigledno je to da ne umemo matematički da opišemo srpsko tržište, pa nam jedino preostaje da probamo u Španiji i Holandiji, na primer. Najgore od svega jeste to što nismo niti prvi niti poslednji”. Ne isplati se? Firma XXL Marketing (www. Tehnologija postoji Znamo i da domaća firma General Ekonomik (www. Maglovita budućnost Sa idejom moguće implementacije informatičkih sistema u vozila javnog prevoza, koji će u budućnosti biti korišćeni ne samo kao sredstvo za reklamiranje već i kao centar za informacije putnika, obratili smo se Sekretarijatu za saobraćaj grada Beograda. Njihovo Odeljenje za informacione tehnologije i informisanje javnosti dalo nam je sledeće informacije: „Direkcija za javni prevoz planira uvođenje daljinskog praćenja vozila javnog prevoza (monitoring). Sistem za daljinsko praćenje omogućava daljinsku kontrolu vozila pomoću sistema globalnog pozicioniranja, mreže mobilne tehnologije i Interneta. Na ovaj način biće obezbeđeno praćenje vozila, njihovo pozicioniranje i komunikacija. Korisnici javnog prevoza imaće mogućnost da putem SMS poruka dobiju informaciju o dolasku vozila na određenu lokaciju. Takođe, imaće i mogućnost da preko Interneta dobiju on-line informacije. U centru za monitoring u svakom momentu biće dostupne informacije o poziciji, smeru i brzini kretanja vozila, što će omogućiti brzu zamenu ukoliko je vozilo u kvaru, jer će komunikacija biti dvosmerna. Sistem za daljinsko praćenje vozila javnog gradskog prevoza biće uveden u sva vozila koja opslužuju integrisani tarifni sistem, vozila noćnog prevoza, kao i minibus vozila. Sem monitoringa, biće uveden elektronski sistem naplate. Planirano je više vrsta karata (dnevne, nedeljne, mesečne), a u autobusu će biti postavljen i čitač karata. Ovim sistemom naplate biće obezbeđeno prikupljanje podataka o opterećenju pojedinih linija u određenom vremenskom periodu, što će direktno doprineti pojačanju pojedinih linija na kojima je to potrebno. Putnici će putem SMS poruke moći da dobiju informaciju o tome kada će vozilo za koje su zainteresovani biti na stajalištu. Što se tiče sistema za naplatu prevoza putem smart kartica, započet je posao na izradi idejnog projekta sistema, po čijem će završetku biti raspisan tender za izradu glavnog projekta, nabavku i implementaciju odabranog rešenja. Tek po okončanju navedenih postupaka biće poznati svi detalji savremenog sistema naplate prevoza, o čemu ćemo Vas obavestiti naknadno”. • • • Nismo dobili odgovor na to da li je Direkciji za javni prevoz uopšte poznato da su domaće firme već razvile sisteme koji omogućavaju većinu navedenih tačaka i koje je moguće postaviti vrlo brzo, a ne znamo ni to kada su uopšte planirali da počnu sa implementacijom sopstvenog sistema za monitoring, samo znamo da se planira. Vredi pomenuti to da ovakav sistem informisanja u sredstvima javnog prevoza u Zapadnoj Evropi postoji već najmanje dvadeset godina. I dok ostatak sveta razvija i realizuje nove izmene u interaktivnim sistemima za informisanje putnika u svetlu novih tehnoloških inovacija, mi ga još planiramo! Što brže bilo šta realizujemo, brže možemo reći da makar u nekom aspektu naše društvo kreće ka modernizaciji. U suprotnom, ostajemo u 19. veku, u kome smo, kada su modernizacija našeg društva i e-uprava u pitanju, do sada uglavnom i bili. Iris MILJKOVIĆ |
![]()
![]()
![]()
![]()
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() | |
![]() | ![]() |
Home / Novi broj | Arhiva • Opšte teme | Internet | Test drive | Test run | PD kutak | CeDeteka | WWW vodič • Svet igara Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |