The Fourth Age: Total War: The New Shadow | Postoje stotine i stotine igara i modifikacija čijim je autorima kao inspiracija poslužila čuvena trilogija „Gospodar prstenova”. Neke su bolje, neke lošije, bave se različitim događajima iz sveta Srednje zemlje, opisuju razne periode i nude više ili manje frakcija. Danas govorimo o jednoj od najozbiljnije i najopsežnije urađenih interpretacija Tolkinovog sveta, modifikaciji za Rome: Total War – Barbarian Invasion (neophodan je patch 1.6) The Fourth Age: Total War, zasnovanoj na nedovršenim i veoma oskudnim Tolkinovim spisima poznatim pod imenom The New Shadow.Kao što mu i ime kaže, ovaj mod smešten je u period koji sledi nakon događaja koji su opisani u knjizi/filmu „Gospodar prstenova”, u četvrtom razdoblju. Prošlo je nešto više od dvesta godina od odsudne borbe za opstanak slobodnih naroda, uništenja Prstena, Sauronovog pada i „povratka kralja”. Alijansa Arnora i Gondora ponovo se našla okružena neprijateljima i primorana je da okupi snažnu vojsku kako bi opstala, što dodatno otežavaju i unutrašnje pobune. Mordor i okolne predele zauzela je nova sila – Adunabar, a Rohirimi započinju otvoreni rat protiv Danlenda. Istočnjaci i Haradrimi ponovo prikupljaju snage i spremaju se za nove osvajačke pohode. I kao da sve ovo nije dovoljno, među narodom počinju da se raspredaju priče o novoj senki, nekakvom mračnom kultu koji sve više jača. Sve snage dobra oslabljene su ili podeljene, sitne nesuglasice neprestano izbijaju, nepoverenje između pojedinih naroda sve je veće... Pitanje je samo hoće li smoći snage da se ponovo ujedine protiv zajedničkih neprijatelja i spasu zemlju od nadvijajuće sene...  | U kampanji možete da igrate na strani ujedinjenih kraljevstava Arnora i Gondora (karakteriše ih izuzetno jaka pešadija, velik broj specijalnih jedinica, ali malo konjičkih trupa), Rohana (čuveni po konjici i strelcima), Danlenda (varvari, drevni neprijatelji Rohirima, sa jakim gerilskim trupama), Runa (horde izuzetno jake pešadije), Adunabara (ljudi koji traže davno izgubljenu slavu i okreću se mračnim kultovima) ili Harada (armija koju pre svega karakterišu brojnost, jaka flota i čuvene posebne jedinice poput mumaka). Bilo koju od ovih nacija da izaberete, oduševiće vas verno i detaljno predstavljene jedinice koje naprosto odišu duhom Srednje zemlje i verujemo da čak ni najveći Tolkinovi fanovi neće moći da nađu previše zamerki. Tu su jahači Marke, rohanski strelci, gondorska pešadija, umbarski gusari, haradrimske konjice, mumaci... Pored svega toga, u custom bitkama postoje još tri dodatne strane namenjene sladokuscima. Tako možete igrati i sa vilovnjacima, besmrtnim ratnicima sa najboljim strelcima, sa patuljcima, verovatno najboljim jedinicama za borbu prsa u prsa, kao i sa ponosnim ljudima iz Dola.Čim napravite prvih nekoliko koraka po mapi, uočićete s kakvom su detaljnošću autori ove modifikacije pristupili predstavljanju Srednje zemlje. Tu su svi poznati gradovi i lokacije (Helmov ponor, Argonati, Minas Tirit, Gondor, Edoras, kula Dol Amrot...), mogućnost razvoja gradova u nekoliko pravaca (na primer, možete se osloniti na rad robova, na trgovinu, brzo širenje itd.). Pored toga, tu su i čudesa koja možete napraviti i koja donose velike beneficije, kao što je na primer Belo drvo Gondora, a razlike između kultura (čak i kada su savezničke) u velikoj meri utiču na različite elemente igre kao što su asimilacija, pregovori, mogućnost regrutovanja jedinica, osvajanje i tako dalje. U detaljima se išlo dotle da su u igru uključene čak i činjenice da patuljci i vilovnjaci retko imaju potomstvo, za razliku od ljudi, a da i ne pominjemo orke. Kada zauzmete neprijateljsku teritoriju, ne možete odmah regrutovati jedinice i nastaviti širenje. Naprotiv, pokoravanje se odvija u fazama, a morate izgraditi svoje građevine za jedinice da biste mogli da ih trenirate i regrutujete, a u zavisnosti od udaljenosti teritorije od vašeg doma i razlike između kultura, verovatno nećete imati pristup svim trupama kao „kod kuće”. Najbolji deo ove modifikacije svakako je detaljna grafička izmena svakog detalja originalne igre, a ovo posebno važi za jedinice koje savršeno odgovaraju predstavama koje o njima imaju fanovi, bilo na osnovu čuvenih ilustracija Tolkinovog sveta, bilo na osnovu onoga što nam je predstavljeno u filmskoj trilogiji (mada ovde treba napomenuti da autori moda u svim intervjuima insistiraju na tome da su kao inspiraciju koristili isključivo Tolkinovu pisanu reč, ne i filmove). Ljudi Gondora, Rohirimi, istočnjaci, orci, opsadne sprave, mumaci – sve je urađeno s ljubavlju i vernošću koje zaslužuju svaku pohvalu. Ovo se posebno vidi u bitkama u kojima će vam zaista zastati dah kada vidite konjicu Rohirima u trku ili pak nepregledne horde orkova kako naizgled nezaustavljivo marširaju poljem. Muzika i odzivi jedinica takođe su prerađeni i savršeno odgovaraju novom okruženju, kao i novi govori pred bitke. Još jedna pozitivna strana jeste to što je ovo jedan od onih modova koji se neprestano usavršavaju. Veoma često izlaze nove zakrpe koje donose poboljšanja, nove jedinice, delove mape ili pak istorijske bitke. The Fourth Age: Total War je modifikacija koju od srca preporučujemo svim ljubiteljima dela profesora Tolkina, veoma ozbiljno i detaljno urađena interpretacija Srednje zemlje kojoj je teško naći mane. Jovana ERČIĆ | | 

|