PRIMENA<>
072006<><>

Računari u sportskim prenosima

Sudija nema... pojma

Danas se sve prepliće s tehnologijom pa se neka veoma značajna i inovativna rešenja na polju digitalnih televizijskih tehnika primenjuju i u prenosima sportskih manifestacija

Svetsko prvenstvo u fudbalu je za mnoge kompanije izazov za stvaranje naprednijih tehnoloških rešenja. Brojne firme tokom prvenstva u Nemačkoj promovišu HDTV, IPTV, mobilni TV i ostale usluge koje su vezane za prenos utakmica. Prvenstvo u fudbalu je odlična prilika za promovisanje mobilnog TV-a. MFD (Mobiles Fernsehen Deutschland) emituje TV signale na mobilne telefone putem tehnologije zasnovane na standardu DMB (Digital Media Broadcasting). Kablovska televizija TDC sklopila je ugovor sa DR i TV2 da prenosi sve 64 utakmice prvenstva u high definition (HD) formatu. TDC će predstaviti novi digitalni paket za prenose u HDTV, 16:9 formatu.

Digitalne HD kamere pokrivaju stadione i prate igru iz svih uglova, sa višestrukim kamerama koje obezbeđuju različite perspektive utakmice. Materijal koji se skuplja u svim kamerama koristi se za serije programa koje se emituju u emisijama o prvenstvu širom planete.

Audio je ključni element u prenosu fudbalskih utakmica. Mikrofoni su raspoređeni po stadionima da zabeleže zvukove same igre, a takođe i buku navijača i sve je u visoko kvalitetnom digitalnom audio-obliku pridruženo videu.

Pored HD tehnologije, prvi put je omogućen i mobilni Matchcast servis. U saradnji sa Yahooom, Matchcast je zadužen za vesti, komentare i izveštaje sa utakmica isporučene na mobilne telefone pretplatnika. Osim utakmica, tu su i slike, važni momenti prvenstva, najave i arhive svega od značaja za navijače. Svi podaci se mogu pogledati u bilo kom momentu i sortirani su po timovima. Sve informacije se mogu naći i na Web stranici , na čijem kreiranju radi preko 80 ljudi.

Vodafone UK i WIN su se udružili da lansiraju mobilni servis koji navijačima isporučuje na telefone dnevne, na zanimljiv način upakovane informacije sa Svetskog prvenstva. Animirani zvučni avatar stiže na telefone putem MMS-a, a zbog jednostavne upotrebe, vizuelnog kvaliteta i inovativne prirode, očekuje se proširenje njegove primene.

Različite Web stranice poput http://news.bbc.co.uk/sport pružaju mogućnost gledanja golova iz različitih uglova kroz takozvani virtual replay. Gledalac može da se postavi i u perspektivu samog igrača.

Sky Italia je u aprilu prvi put upotrebila tehnologiju Piero koja se koristi za vreme prvenstva. Piero je jedinstveni grafički sistem koji na pritisak jednog dugmeta vrši tranziciju iz prave slike u virtuelni stadion i omogućava viđenje utakmice iz uglova koje kamera ne može da uhvati. U animiranim sekvencama moguće je videti ofsajd, napad i golove iz najpogodnijih uglova. Piero grafika može biti integrisana sa statistikama utakmica i time obezbediti paket za detaljnu analizu igre.

Virtuelni sudija

Našim gledaocima bi možda najviše odgovarala virtuelna realnost u kojoj se mogu izbrisati porazi našeg tima. I pored toga što nam se fudbaleri nisu proslavili, Svetsko prvenstvo u fudbalu nastavlja da bude centralno interesovanje većeg dela pre svega muške populacije.

Tokom prvenstva su uposlene mnoge savremene tehnologije, ali zanimljivo je što tokom Svetskog prvenstva digitalno korigovanje sadržaja nije dozvoljeno u direktnom prenosu utakmica, već samo u njihovim snimcima. Dešava se i da američki fudbal u lokalnom prenosu ne sme da prikazuje virtuelne reklame, ali da ih internacionalni gledaoci mogu videti. To sve zavisi od dogovora i regulacija koje pokušavaju da postave neka ograničenja u upotrebi virtuelnih efekata u sportskim prenosima.

 
Tokom prvenstva je uveden i tehnološki opremljen peti sudija, zamena za asistente, koji osim nakačenog mikrofona ima i pristup video-monitoru. Predlog da on dobija povratne informacije snimljenog materijala zasad nije usvojen, ali otvara prostor za nove načine primene tehnologije u cilju lakših rešavanja sudskih nedoumica.

Ma koji napredak u razvoju da je postignut, još nijedna tehnologija nije uspela da usavrši nečije sportske veštine. Duh igre i dalje ostaje isti, koliko god se menjali načini na koje možemo da je gledamo.

Postoji međutim i fudbalsko prvenstvo u kojem značaj nema „humani deo” igre već samo tehnologija, a to je zato što u takmičenju i ne učestvuju ljudi. Tokom juna, takođe u Nemačkoj, održan je i deseti po redu RoboCup. Roboti, podeljeni na 12 liga, među kojima su i humanoidi i roboti „četvoronošci”, pokušavaju da nadmaše jedan drugog i postignu gol. Želje organizatora su da do 2050. godine roboti pobednici turnira mogu da nadmaše svetske prvake u fudbalu.

LEMATCH

Svetsko prvenstvo u fudbalu se koristi modernom tehnologijom težeći stvaranju multimedijalnih paketa u kojima je sve isprepletano da bi se publika maksimalno zabavila i informisala. Radi se na mešavini savremenih digitalnih produkcijskih tehnologija i interaktivnih programa i njihovom prilagođavanju za isporuku putem televizije, Interneta, mobilnog telefona, kao i instalacija na licu mesta. Još nismo stigli dotle da prvenstvo bude sasvim interaktivno i da se distribuira kroz sve medije, ali napredujemo takvom brzinom da se u 2010. godini ništa ne čini nemogućim.

IST radi na povezivanju svih postojećih medijskih kanala sa namerom ostvarenja što raznovrsnijih i kompletnijih usluga i programa, u okviru ambicioznog projekta LEMATCH. Razvijena je platforma sportske produkcije za stvaranje i isporučivanje interaktivnog cross-media sadržaja fokusiranog na programe uživo.

CSP (Cross-media Sports Production) platforma koristi tri ključne tehnologije: tracking modul, interaktivni i statistički modul i unapređeni grafički modul sa modulom virtuelnog oglašavanja. Modul za tracking objekta koristi specijalne kamere za praćenje pokreta lopte i igrača. Statistički modul može da koristi te informacije da obezbedi real-time podatke kao što su brzina kojom se lopta kretala, ko je najbrže trčao, ko je najsnažnije udario loptu. Moguće je kombinovati nove podatke sa arhivskim i posmatrati statistiku čitave karijere nekog igrača ili tima.

Upotreba može biti i u interne svrhe, sa namerom da se prate i analiziraju snage i slabosti nekog tima ili pojedinca. Mogu se bolje upoznati karakteristike konkurentskih timova ili pojedinaca, kao i sopstveni elementi na kojima treba posebno raditi.

Sistem LEMATCH koristi tehnologiju kompanije Orad (www.orad.tv) s kojom ostvaruje savršeniji tracking objekata i kamere. Razvijeno je pet formata prenosa (dva TV i tri formata novih medija) da bi se prikazala fleksibilnost sistema. Glavne početne aplikacije su u košarci i fudbalu, iako je planirano da se projekat proširi na ostale sportove, kako na zatvorenom tako i na otvorenom prostoru, i da obuhvati i timske i individualne sportove. Platforma je već testirana, a do kraja godine se očekuje da se pusti u komercijalnu upotrebu.

CyberSport

Firma Orad jedna je od kompanija koje su razvile napredne platforme koje zadovoljavaju potrebe produkcije živih sportskih događaja. I naša Radio-televizija Srbije koristi program CyberSport koji omogućava unošenje 3D grafike i animacije u živi prenos sportskog događaja. Bez obzira na pokret kamere, umetnuti objekat zadržava svoju poziciju i ostvaruje iluziju da je integralni deo terena/scene. Ključni elementi programa za unapređenje sportskih prenosa su unošenje 2D/3D grafike, animacija i videa „vezanih za teren”, specifični dodaci prilagođeni određenom sportu i izuzetno tačan tracking zahvaljujući mehaničkim senzorima.

U CyberSportu se koriste senzori koji zahtevaju da kamera bude fiksirana u mestu, ali može da koristi komande za pan, tilt, zum i fokus. Oradova tehnologija senzora koristi audio-kanal kamere za slanje podataka sa senzora u rendering platformu. Obezbeđeni su maksimalna pouzdanost i preciznost, kao i značajan brz i efikasan proces kalibracije.

 
Digitalna slika, oglas, logo, video, kao i virtuelni džambotron (veliki ekran) mogu da budu umetnuti u živi program ili u snimak. 3Designer, softver za kreiranje vrhunskih, real-time 2D/3D grafika i animacija, koristi se za stvaranje šablona za bilo koji tip prenosa.

Linija u TV prenosu koja obeležava „prvi daun” u američkom fudbalu, kao i linije 1 i 10 jardi, iako publici izgledaju potpuno stvarno, virtuelno su umetnute. Sistem za to razvila je kompanija Sportvision i ubacila u upotrebu još 1998. godine. Osim potreba američkog fudbala, zadovoljeni su i zahtevi ostalih sportova. Trka Formule 1 se, zahvaljujući sistemu RACEf/x, može pratiti korišćenjem GPS-a da bi se pozicionirale i prikazale real-time informacije na svim kolima. U bejzbolu je, između ostalog, omogućeno praćenje lopte i jačina udarca, u košarci grafički zanimljive statistike, kao i posmatranje svakog pojedinačnog frejma nekog pokreta uz pomoć aplikacije StroMotion koja se koristi i u kuglanju, atletici i u ekstremnim sportovima. Nove digitalne tehnologije nisu zaobišle ni prenose golf turnira i trka konja. Na Olimpijadi se virtuelne tehnike često primenjuju da bi se projektovale nacionalne zastave koje posebno lepo izgledaju na ledu ili u bazenu.

I program CyberSport raspolaže serijom dodataka zavisno od sporta. Tako fudbal sadrži specifične elemente kao što su merenje kruga poluprečnika 9 metara kod slobodnih udaraca ili dinamička ili statička ofsajd linija. Ovaj tehnološki napredak povećao je doživljaj gledalaca i pružio im zabavniji i informativniji program.

Tehnologija koja je tu da poboljša iskustvo praćenja prenosa sportskog događaja koristi se sve više i u svrhe oglašavanja. Primena digitalno kreiranih reklama je široka i obuhvata i informativne i zabavne programe kao i prenose različitih manifestacija, ali najbolji rezultati su se pokazali upravo u prenosu sportskih događaja.

Nedavno je počela i primena takozvanih virtuelnih tepiha koji se prikazuju sa dve strane oko gola gde standardne reklame nisu dozvoljene. Ova tehnika zapravo omogućava da ceo teren postane marketinško sredstvo.

• • •

Budućnost tehnike ide u pravcu novih nivoa interaktivnosti i personalizacije. Što je tehnologija sofisticiranija, više će eksperimenata biti vršeno. Za Svetsko prvenstvo uvek se traži karta više, ali ima utakmica koje nisu tako dobro posećene, a onda virtuelne metode mogu da posluže i da napune stadion virtuelnim navijačima.

Ni u večeri dodele Oskara neće više biti potrebno plaćati ljude koji popunjavaju mesta (kada neko od slavnih gostiju ode do toaleta, recimo), već će i to moći da bude rešeno digitalnim putem.

Kad se radi o tehnologiji, sve smo bliži tome da je samo pitanje dana, ili možda godine, kada će se ono što se zamisli ostvariti. Možda će 2050, kada roboti dođu da odigraju fudbalski turnir sa ljudima, umesto njih naći samo – humanoide!

Sanja STOJANOVIĆ

 
 TRŽIŠTE
Planovi AMD-a za budućnost

 PRIMENA
Računari u sportskim prenosima
Šta mislite o ovom tekstu?

 KOMPJUTERI I FILM
„Povratak Supermena”
„Posejdon”

 SERVIS
Šta je napajanje na računaru

High-tech stadion
(klik za uvećanje: JPG, 98 KB)
Pripreme za Svetsko prvenstvo 2006. bile su povod za unapređenje nemačkih stadiona u skladu sa zahtevima i tehnološkim dostignućima 21. veka. Minhenska Allianz Arena je tehnološki dragulj među nemačkim i svetskim stadionima. Iako je napredna tehnologija korišćena na svih 12 stadiona na kojima se održava Svetsko prvenstvo, najviše je učinjeno u Minhenu gde je stvorena arena u kojoj su integrisane raznovrsne tehnologije i sve razvijene na visokom nivou.
Infrastruktura je najvećim delom bila u rukama Siemensa koji je opremio stadion koristeći eksperte iz svih oblasti, od zaštite okruženja, do komunikacije i informacione tehnologije. Siemens je odgovoran za postavljene kemere za nadgledanje, kao i za osvetljenje i ozvučenje stadiona. Više od 25.000 fluoroscentnih lampi postavljeno je na čeličnu rešetkastu strukturu da bi se proizveo zadivljujuć svetlosni efekat. Kompjuterizovani audio-sistem je jednako impresivan i omogućava ozvučenje 258 metara dugog, 227 m širokog i 50 m visokog stadiona bez eha. Stadion koji prima skoro 70.000 posetilaca ima inovativni televizijski sistem opremljen sa više od 80 kamera za nadgledanje koje su toliko usavršene da se zumom može postići čitanje programa koji navijač ima u rukama. Skoro da može da se zaviri i u džepove publike! Naravno, instalirana je i vrhunska bezbednosna tehnologija za tu svrhu, da bi se osiguralo da niko ne unese bilo šta od opasnih i neželjenih predmeta na stadion.
Mreža senzora prati sve, od parking prostora do požarnih alarma. Senzori su postavljeni i u jastuke na naduvavanje koji okružuju stadion. Jastuci od providne plastike osvetljeni su belom, crvenom ili plavom bojom, zavisno od toga ko igra i mogu se prilagoditi i lošim vremenskim uslovima kao što su kiša i sneg.
Takođe, prvi put na evropskom stadionu postavljen je i Smart Ticket sistem. Ne samo što vlasnici smart kartice mogu da uđu na stadion već je to i debitna kartica kojom navijači mogu da kupe hranu, piće i ostale artikle.
Ovogodišnje Svetsko prvenstvo koristi se za proboj nedavno lansiranih tehnologija high-definition TV i radio frequency identification (RFID). Karte koje su mogle da se kupe putem Interneta sadrže elektronski čip veličine poštanske marke koji prikuplja i obrađuje podatke, kao i antenu koja može da prima i šalje radio-signale. Čip je izradila kompanija Philips.
Da bi se ljubiteljima sporta olakšalo dolaženje i odlaženje sa stadiona, razvijen je i nov železnički sistem. Projekat Ruhrpilot, kompjuterski podržan, osigurava inteligentno upravljanje saobraćajem, čime se sprečavaju bespotrebne gužve i zastoji vozila u ličnom i javnom prevozu.
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera