Gothic II: Night of the Raven | Dve godine nakon premijere izvanrednog Gothica II, Piranha Bytes je izbacio dodatak. Gothic II: Night of the Raven predstavlja sjajno osmišljeni i još bolje realizovani dodatak za originalnu igru, koji je u isto vreme obogaćuje mnogim novim sadržajima, ali i dodaje jednu sasvim novu oblast svetu Gothica II. Pored primarnog cilja igre (vaš lik treba da se uz pomoć raznih likova i frakcija suprotstavi armijama orkova predvođenih zmajevima), brižljivo je ubačena i priča o Rejvenu, palom obožavaocu zlog božanstva Beliara. On sa svojom armijom bandita i probisveta pokušava da locira ruševine drevne civilizacije Jharkendara i da u dubinama razrušenih hramova pronađe moćne artefakte davno palih vladara. Na igraču je da otkrije kakve veze s tim imaju otmica građana Khorinisa, bes kamenih čuvara pomenute civilizacije, banditski kampovi razasuti po Khorinisu i sporadične piratske ture ka skrivenoj dolini...Možete zaboraviti na sačuvane pozicije iz originalne igre i pretpostavke da ćete za jedno popodne smazati expansion sa nabudženim likom. Da biste mogli da uživate u novinama, kompletna igra se mora početi ponovo, što pravim ljubiteljima svakako neće teško pasti. Zaista je pravo uživanje otkrivati nove sadržaje koje su pedantni Nemci tako maestralno utkali u igru. Night of the Raven donosi dovoljan broj novih likova s gomilom novih questova, tu je nekoliko novih stvorenja i protivnika (uz opasnije modifikacije nekih starih znanaca), kao i novo oružje i predmeti. Primetno je da je sada igranje blago olakšano u početku. Vrlo brzo ćete dobiti pristojan ofanzivni hardver tako da susreti sa preraslim osama i ponekim vukom više neće predstavljati traumatično iskustvo. Ono što oduševljava jeste to što su kroz tretman ekspanzije prošli i mnogi likovi iz originalne igre. Oni sada imaju više linija teksta, nove zadatke i proširenja već postojećih. Svet igre je doživeo izvesne promene u izgledu (pojedine lokacije su manje ili više izmenjene kako bi pratile priču koju donosi dodatak), a tu je i nova oblast, Izgubljena dolina, po veličini približno jednaka čuvenoj kažnjeničkoj koloniji, što celokupnu igru povećava za oko 40%. Izdeljena je na manje oblasti (piratski zaliv s gomilom simpatičnih gusara, plato sa razrušenim hramovima i sveštenicima, bujna i mračna močvara kao utočište opasnih bandita), prepuna je raznoraznih izazova, likova i zadataka koji će vam bliže opisati događaje koji su prethodili kataklizmi civilizacije Jharkenadar i njenoj izolaciji od spoljašnjeg sveta.Dodatak donosi i nekoliko zanimljivih novina: kamene ploče koje znatno poboljšavaju karakteristike likova (kada budete naučili da dešifrujete tekst na njima), nekoliko novih disciplina za učenje (najšarmantnije je umeće u kopanju zlatne rude – što ste veštiji, više zlatnog grumenja odvaljujete pijukom), nekoliko novih kompleta oklopa i slično. Sve ovo se bez bilo kakvih smetnji integriše i koristi u potpunosti tokom cele igre. Primetno je i da su stvorenja koja nastanjuju Izgubljenu dolinu relativno „mekana” i neotporna na vaše udarce, pa se u otkrivanje ekspanzije možete uputiti i s manje razvijenim likom. Doduše, to zaslužuje i malu zamerku – ubijanjem novih stvorenja stiče se prilična količina iskustva, veoma često veća nego prilikom izvršenja nekih questova. Grafički potencijali dodatka su identični originalu, što znači da je grafika u principu prosečna, ali to se ne primećuje zbog obilja detalja i načina na koji su oni ukomponovani u skladnu celinu. Najjači adut prva dva dela – zaprepašćujuće realna i „opipljiva” arhitektura kako enterijera tako i spoljnjeg sveta – i ovde je zastupljen u istoj meri. Muzika je opet sjajna: igra je prepuna suptilnih ambijentalnih melodija koje se pretapaju jedna u drugu, u zavisnosti od dešavanja i/ili lokacije. Zvučni efekti su zadovoljavajući, glasovi likova su profesionalno odglumljeni i intonirani, a svaka linija teksta praćena je govorom. Nažalost, nekoliko evidentnih propusta i objektivnih mana iz prve dve igre iz nekog razloga nisu izmenjeni ni u ekspanziji. To pre svega važi za konfuzni inventar u koji se može strpati neograničen broj predmeta (što vremenom traži sve više skrolovanja). Kruti borbeni model je nepromenjen, „nabadanje” protivnika je u nekim slučajevima čista lutrija (čak i kada su slabiji od vas), a i dalje je tu konfuzija koja nastaje kada vas okruži više njih (uz nezaobilazni haos nasumičnog lockovanja nebitnih detalja kao što su bubice na zemlji, dok se prema vama zahuktava pobesneli ork). Transportovanje između bitnijih lokacija je „obogaćeno” s nekoliko teleporta, ali vam ne gine višesatni džoging, tako da je šteta što autori nisu u igru ubacili i neku životinju za jahanje. Na sreću, kod pirata možete kupiti prilično povoljno specijalni grog koji vas privremeno ubrzava, što će bitno skratiti ponekad zamorna pretrčavanja terena. No, bez obzira na neke mane, ovaj dodatak blista i predstavlja obaveznu lektiru za svakoga kome se svideo Gothic II. Aleksandar DINIĆ | | |