![]() | ![]() |
![]() |
| ![]() |
| |||||||||||||||||||||
Elektronski dokumenti
Konačno je došlo vreme da omiljene časopise čitate sa ekrana Nekoliko prethodnih godina u računarskim krugovima mnogo se govorilo o knjigama u elektronskom obliku. Prednosti od novog načina distribucije pisanog sadržaja imali su i čitaoci i izdavači. Veliki broj firmi pokušao je da se sa svojim proizvodima ubaci na ovo perspektivno tržište. Među najpoznatijima su „Microsoft” (Microsoft Reader) i „Adobe” (Acrobat eBook Reader). S obzirom na to da knjige imaju trajnu vrednost, povelo se računa o zaštiti sadržaja – da kupac knjige bude jedini koji je može čitati, kako se ne bi nekontrolisano širila preko Mreže i tako izdavača i autora ostavila bez planirane zarade. Ubrzo su neki od tih algoritama razbijeni, a slučajevi su završili na sudu... Klasičan pristup Za razliku od publikovanja knjiga, kada je reč o časopisima važe sasvim drugačija pravila. Pre svega, časopisi imaju ograničen rok trajanja – do izlaska sledećeg broja. Nakon toga postaju vrlo nezanimljivi kada je u pitanju njihova prodaja. Sve ovo povlači drugo pravilo koje kaže da je za časopise veoma bitno da na vreme stignu do čitalaca. Pored čitalaca, izdavač mora da vodi računa i o oglašavačima. Klasičan princip distribucije časopisa zahteva da se odštampa bar 10 do 15 procenata primeraka više nego što se uobičajeno prodaje. Veliki deo primeraka odlazi na kioske, dok ostatak ide na slanje čitaocima koji su pretplaćeni na časopis. Čitaoci su zadovoljni ako na kioscima mogu da nađu časopis na vreme ili ako im časopis stigne poštom u razumnom roku. Međutim, dešava se da se časopis rasproda na kiosku na kojem je čitalac navikao da ga kupuje ili da se zagubi u poštanskom transportu (privremeno ili trajno). Kada su čitaoci nezadovoljni, nezadovoljan je i izdavač, a ništa bolja situacija nije ni sa oglašavačima... Sasvim drugačije Ako bi časopis bio u digitalnom obliku ,sve bi izgledalo drugačije. Izdavač ne bi brinuo o broju primeraka jer nema štampanja već svako ko kupi časopis dobija svoju digitalnu kopiju. Oglašavači bi znali tačan broj prodatih primeraka tj. minimalan broj ljudi koji su mogli da vide njihovu reklamu. A čitaoci? Njima bi ova promena najviše prijala. Časopis bi dobijali odmah po završetku pripreme u redakciji ili u nekom drugom trenutku kada to njima odgovara, bez obzira na to koliko su udaljeni od mesta gde se časopis priprema. Ne postoji mogućnost da se primerak časopisa zagubi, ošteti ili rasproda. I sama cena „primerka” bila bi niža, pošto se ne troši papir i boja. Naravno, nije svako spreman da čita časopis sa ekrana svog ličnog, tablet ili palm računara. Uostalom, nemaju ni svi potencijalni čitaoci časopisa ove naprave. Zbog toga izdavanje časopisa u digitalnom obliku za sada ostaje kao jedna od alternativa. Zinio „Zinio Systems Inc.” osnovan je marta 2000. godine sa ciljem da razvije sistem za digitaliaciju i distribuciju časopisa preko Interneta. Danas je vodeća firma na ovom polju. Sistem funkcionisanja ove kompanije oslanja se na tri proizvoda koje je sama razvila: Zinio Production, Zinio Reader i Zinio Delivery. Zinio Production je set alata za konverziju časopisa koje redakcije pripremaju u specijalni digitalni oblik. U toku ovog procesa pojedini elementi časopisa postaju interaktivni. Sadržaj svakog časopisa postaje interaktivan i upućuje čitaoca na određenu stranicu. Slično je i sa Web i e-mail adresama. Zinio Delivery je automatski sistem isporuke časopisa čitaocima preko Interneta. On vodi računa o isporuci i naplati časopisa od svakog čitaoca i vodi evidenciju o preuzetim primercima, pretplati i plaćanju.
Na desktopu Da biste mogli da kupujete časopise preko sistema Zinio neophodno je da se registrujete na sajtu (www.
Zinio Reader je u potpunosti prilagođen Tablet PC računarima, a čak stiže preinstaliran i na nekim računarima HP-a i „Fujitsua”. Sistem budućnosti Ovaj sistem je veoma funkcionalan i po svemu sudeći će u narednom periodu doživeti veliku ekspanziju. Papir će odolevati još dugo, ali nove mogućnosti koje ovakav sistem pruža vremenom će čitaocima postati standard. Za sada, vredi ga isprobati. A ukoliko u ponudi nađete neki časopis koji naručujete iz SAD, sigurno će vam biti jeftinije i brže da ga čitate preko ovog sistema. Dušan DINGARAC |
| |||||||||||||||||||||||
![]() | |
![]() | ![]() |
Home / Novi broj | Arhiva • Opšte teme | Internet | Test drive | Test run | PD kutak | CeDeteka | WWW vodič • Svet igara Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |