![]() | ![]() |
![]() |
| ![]() |
| ||||||||||||||
U određenim misijama postoje objekti kao što su aerodrom Slatina kod Prištine ili stari srednjovekovni zamak u mestu Jezerce kod Uroševca
Predstavi se našim čitaocima – šta radiš kada se ne igraš, odnosno ne praviš modove? Studiram, ali mi je igranje igara i modiranje i dalje djelatnost od koje zarađujem za život... Naravno, šalim se. Studiram Poljoprivredni fakultet u Novom Sadu. Odakle želja za pravljenjem moda? Recimo da je u pitanju izraz kreativnosti. Sjećam se svog prvog moda – imao sam 13 ili 14 godina kad sam na C64 pomoću alata Disk Maintenance (za koji sam saznao preko vašeg časopisa) mijenjao sprajtove automobila u igri Test Drive. Naravno, imao sam disketnu jedinicu, pa je sve bilo lakše nego sa kasetama, ali to je bio samo početak... Koliko programerskog umeća poseduješ i da li je to presudno za izradu jednog moda? Dobro pitanje. Pa, odlično znam bejzik i mašinac na C64, ali ih nikad nisam usavršavao, tako da mogu reći da sada ne znam ništa. Pomalo radim u HTML-u, ali ni to nije pravo znanje i moć, više je „amaterski” za svoje potrebe. Međutim, bez obzira na sve, ako planirate da modirate, morate znati kako „progamerska logika” funkcioniše. Na primer, nikad ne bih uradio skripte za misije da nisam znao šta je to petlja i kako je napraviti. Što više znate – bolje za vas. Takođe, ne usuđujte se da išta radite bez heksadecimalnog editora. Morate imati nekog ko se dobro razume u 2D/3D grafiku, zvuk, eventualno progamiranje u C++ ili nekom drugom jeziku (zavisi od igre koju obrađujete i kakav mod pravite). Ja sam za sve to imao – sebe. Koliko je vremena bilo potrebno za izradu moda, takozvanih „efektivnih radnih sati”? Radio sam oko četiri mjeseca po šest sati dnevno, znači 120 x 6 = 720 radnih sati :) Zašto baš Kosovo kao tema? I zašto u budućnosti, 2006. godine? S obzirom da je ovo prvi srpski mod, želio sam da tema bude bliska igračima. Recimo da sam uspio. Ako pogledate originalnu igru Ghost Recon, radnja se dešava u Rusiji 2008. godine i prati hipotetički sukob međunarodnih snaga (predvođenih, pogodite kojom državom?) i nacionalista koji su došli na vlast u Rusiji. Postoje i dva mission diska koji se dešavaju takođe u budućnosti (Island Thunder na primer se dešava 2006. godine na Kubi). Bilo kako bilo, sve igre sa predznakom „Tom Clancy” su takve (Rainbow Six i sl.), uvijek prate neke radnje u budućnosti. Ko su protivnici? Da li su prisutni civili i na koji način?
Provedi nas ukratko kroz misije. Da li su zasnovane na nekim istinitim događajima, ili si pustio mašti na volju? Recimo da je u pitanju mješavina mašte i stvarnosti. U određenim misijama postoje objekti kao što su aerodrom Slatina kod Prištine ili stari srednjovjekovni zamak u mjestu Jezerce kod Uroševca, ali oni nisu vjerne replike tih objekata iz stvarnosti. Ipak, vrlo dobro služe svrsi – misije su napete, poneke su i nelinearne na neki način (postoje određena račvanja u skriptama) itd... Kako si došao do tekstura za jedinice, vozila i oružje? Ahhhh. Teško i lako. Teksture naših vojnika i vozila radio sam lično (Photoshop 5.5). Za određena vozila morao sam da prevrnem Internet naopačke da bih našao neku sliku ili informaciju. Sva vozila sam modelirao u 3D koristeći se (uglavnom lošim) 2D slikama, to je bilo stvarno naporno. Teksture protivničkih jedinica sam uzimao iz igre i sa dodatnih diskova i obrađivao, tako da su rezultati (po mom mišljenju) solidni. To nije bilo teško. Reci nam nešto više o multiplejeru. Što se tiče multiplejera, ništa nije promjenjeno u odnosu na original, osim likova. Sada su tu naši vojnici i raznorazni ekstremisti, a možete igrati: kooperativno (misije, izvidnicu ili razmjenu vatre), timski (Hamburger Hill, SAR ili Last Man Standing) ili solo (Sharpshooter, Hamburger Hill ili Last Man Standing). Server se može podesiti i na mod „Serbian Army Weapons”, odnosno multiplejer samo sa oružjem domaće proizvodnje. U budućnosti se mogu očekivati i misije za jednog igrača, ali u „defend” modu, što znači da igrač mora da zauzme i odbrani određenu teritoriju. Zašto prerada Ghost Recona, a ne nekog drugog FPS-a? Mislim da je presudna stvar u ovom slučaju bila podrška „Red Storm Entertainmenta”, Ghost Recon „moderske zajednice” i moje prethodno znanje. Kad kažem podrška, mislim na razne plug-inove (za Photoshop i 3D Studio na primer) koje su razvili momci iz RSE-a, kao i razni forumi na kojima se uvijek oglasi neko kome je „nešto zapelo” i neko ko zna rješenje... Kao drugo, moje solidno predznanje iz 2D/3D grafike, iskustvo „čeprkanja” po igrama i entuzijazam presudili su u odluci da radim mod. Da ne spominjem i to da volim napete, taktičke, realne obračune, naročito ako je to FPS, pa sam izabrao GR. Naravno, mnogo stvari nisam znao u početku (na primer, kako napraviti teksturu providnog stakla), čak oko nekih stvari nije bilo pomoći ni na forumima, ali su upornost i metoda „proba-pokušaj” odradili svoje – pokušajte da pucate u stakla na džipu u igri i vidjećete rezultat.
Da li si dobio neku dokumentaciju od autora Ghost Recona? Znaju li oni uopšte za ovaj projekat i kakva je njihova reakcija? Dokumentacija se može dobiti na zvaničnom sajtu, radili su je autori originalne igre. U njoj možete naći skoro sve što vam treba, ali „džaba čitanka Ibri, kad Ibro ne zna da čita” – hoću da kažem da treba biti kvalifikovan za to što oni nude. Oni još ne znaju za ovaj mod, ali je trenutno u izradi engleska verzija i on će biti obznanjen kako međunarodnoj igračkoj GR komuni, tako i autorima GR-a. Šta po tvom mišljenju, sem teme, još izdvaja ovaj mod od gomile sličnih? Recimo da je ovo prvi ozbiljniji domaći mod. Ako ga uporedimo sa ostalim GR modovima, možemo primjetiti da većina modova nudi sitne korekcije u odnosu na original (nešto dodatnog oružja, pokoja misija, većina modova nema originalna vozila kao BTK mod, ne postoje nove teme i sukobi itd). Sa te strane mislim da je ispunio očekivanja. Ako ga poredimo sa drugim modovima drugih igara – evo najboljeg primjera: nije dobar kao jedan mod koji se non-stop igra po igraonicama i koju ogromna grupa ljudi poznatih kao „Valve” usavršava godinama, ali je za jedan mod (koji je radio jedan čovjek oko 3 mjeseca) i više nego dobar. Planiraš li da napraviš neku svoju originalnu igru, ili nameravaš da uradiš još neki mod? Trenutno nemam baš mnogo vremena, mislim da slijedi pauza od nekih 2 do 3 mjeseca. U tom periodu ću povremeno objavljivati poneku misiju za Back to Kosovo i truditi se da mod zaživi. Trenutno je hit modirati Battlefield: 1942, pa svim entuzijastima toplo preporučujem da se upuste u te vode. Plan o originalnoj igri postoji već duže vreme, ali zbog mog slabog programerskog umijeća mislim da će to još čekati. Znate kako, danas vam treba programer koji čita DirectX ili OpenGL k’o bukvar, a recituje ga k’o „Starog Vujadina”, ako mislite nešto ozbiljno da uradite. Postoji i drugi recept – igra u 2D sa nenormalno-nemoralno originalnom idejom i na konju ste. Nemam finansija, mogu oko sebe samo da okupim zaluđenike, pa ako nekog interesuje, nek’ skokne do sajta ovog moda na www. Imaš li još nešto da kažeš što te nisam pitao? Da. Imam 27 godina, rođen sam u Prijedoru (RS, BiH) volim da radim sve u vezi 2D/3D grafike i zvuka, ne volim emisije sa novokomponovanom muzikom i imam djevojku. Pozdravljam strica i strinu u Prijedoru, kao i ostalu rodbinu i „nek’ im rodi žito”... Nenad VASOVIĆ |
![]()
| ||||||||||||||||
![]() | |
![]() | ![]() |
Home / Novi broj | Arhiva • Opisi igara | Korak po korak | Šta dalje? | Netgames | Opšte teme • Svet kompjutera Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |