Club3D CGS-464TVD (SiS Xabre) I SiS konja za trku imade |
 | Club3D CGS-464TVD (Sis Xabre) | Proizvodi kompanije SiS dugo su, potpuno opravdano, bili deklarisani kao slabi, spori, a često i problematični. Setimo se samo BX Pro i BX Cell matičnih ploča koje su na sebi imale SiS-ove čip-set i grafičke čipove od kojih se svakom iskusnijem korisniku dizala kosa na glavi. Međutim, u prošlih godinu dana svedoci smo sve kvalitetnijih proizvoda koji dolaze iz ove kompanije, prevashodno mislimo na čip-setove. Čak šta više, mnogi se slažu da je čip-set 645, sa svojim naslednicima 645DX i najnovijim 648, trenutno najbolji proizvod ove vrste namenjen Pentium 4 procesorima. Ohrabren uspesima, SiS je nadavno odlučio da se oproba i na tržištu grafičkih čipova. Nije da ga na njemu nije bilo ranije, ali do sada su to bila rešenja uvek nekoliko kategorija ispod trenutno najboljih, tako da su malo koga zanimala. Ipak, nedavno je SiS razvio potpuno novu generaciju čipova i, što je najlepše od svega, u pitanju su po svemu sudeći vrlo konkurentni proizvodi sposobni da se nose sa „Nvidia” i ATI konkurencijom. U pitanju je serija grafičkih procesora Xabre koju ćemo detaljnije predstaviti u ovom tekstu.Sastoji se od tri člana, modela sa oznakom 80, 200 i 400. Najslabiji, sa oznakom 80, koristi grafički čip na 200 MHz i SDRAM memoriju na 166 MHz, srednji model ima iste frekvencije rada, ali koristi DDR memoriju pa je njena efektivna učestanost 333 MHz, dok najbrži model koristi frekvencije od 250 MHz (memorija efektivno 500 MHz). Pažljiviji čitaoci primetiće sličnost sa serijom čipova GeForce4 MX iz „Nvidije”, što nije nimalo slučajno. Naime, SiS je Xabre namenio upravo segmentu tržišta u kome se nalazi pomenuti GF4MX. Da bi svom proizvodu obezbedili bolju poziciju na tržištu, inženjeri SiS-a su se potrudili i ubacili nekoliko naprednijih mogućnosti u odnosu na one koje poseduje čedo firme „Nvidia”. Tako Xabre u potpunosti podržava DirectX 8.1 specifikaciju, odnosno ima i Pixel i Vertex senčenje. Ipak, treba reći da je samo prvo implementiran na nivou hardvera, Vertex senčenje je omogućeno pomoću drajvera, tj. on se u njima emulira. Takođe, Xabre je prvi grafički čip koji podržava AGP 8X režim rada što je, uz podršku za DirectX 8.1, dalo SiS-u pravo da svoj proizvod reklamira kao prvi „8x8” grafički procesor. Jedinica za teksturisanje raspolaže sa četiri pipelinea koji su sposobni da u jednom taktu na po dva pixela nalepe najviše četiri multiteksture. Po ovome, Xabre je u značajnoj prednosti u odnosu na GF4MX, no ostaje da se to dokaže i u praksi. Ostatak specifikacije je na nivou familije GF4 MX. Podržani su napredni T&L engine, FSAA, 128-bitni memorijski kontroler (podržano je najviše 128 MB memorije) koji u stvari čine dva 64-bitna, itd. GF4MX familija je u prednosti kada su u pitanju video mogućnosti jer Xabre ne poseduje pravi hardverski dekoding, pa je za očekivati da kod njega DVD i ostali video materijali izgledaju nešto lošije. Sve ovo je upakovano u oko 60 miliona tranzistora i izrađeno u 0,15-mikronskoj tehnologiji. Xabre kartice će podržavati još nekoliko mogućnosti za koje je zadužen poseban čip SiS 301, a to su višeekranski rad, DVI i TV izlazi. Po ovom pitanju, „Nvidia” i ATI su u značajnoj prednosti, pošto je SiS-ov „DoubleScene” jedva do kolena tehnologijama nView („Nvidia”) i HydraVision (ATI). Xabre nema podršku da prikaže sadržaj preko više ekrana, već je podržan samo „clone” mod. Takođe, DVI tj. drugi CRT izlaz je ograničen na rezoluciju 1280 x 1024 pri 75 Hz, što je dovoljno za TFT, ali ne i za klasične CRT monitore. Stanje donekle popravlja TV sekcija koja radi do rezolucije od 1024 x 768 tačaka, što je današnji standard. Konkretna kartica koja nam je omogućila praktičan uvid u Xabre čip proizvod je kompanije „Club3D” i nosi oznaku CGS-464TVD. Iza ove šifrovane oznake krije se kartica sa 64 MB radne memorije, TV i DVI izlazom, dakle jedan od najizdašnijih Xabre 400 modela. „Etrontech” memorija deklarisana je na 3,5 ns i baš kao i grafički čip radi na 250 MHz, što je onoliko koliko nalaže i specifikacija SiS-a. S obzirom da se prvi put srećemo s proizvodom ove kompanije, malo smo više pažnje obratili na kvalitet izrade i sa zadovoljstvom konstatujemo da je on na vrlo solidnom nivou. Stoga nas nije ni začudio vrlo dobar kvalitet slike koji daje ova kartica, kako na monitoru tako i na televizoru. Posebno pohvaljujemo SiS 301 čip i njegove mogućnosti da u svim smerovima pomera i povećava/smanjuje sliku, pa je konačno moguće u potpunosti ukloniti crni okvir koji smo toliko puta sreli na ATI i „Nvidia” karticama. Probali smo i da overklokujemo karticu, a stigli smo do 270 MHz za GPU i 280 MHz za memoriju, što i nije neki rezultat. Pri tome, performanse su ostale gotovo iste, pa se čini da za overklokovanje Xabrea nema potrebe, ali nema ni prevelikih mogućnosti. Dolazimo i do najzanimljivijeg dela – kako se ova kartica ponaša u praksi. Na naše zadovoljstvo i uprkos predviđanju nekolicine da će i ovaj SiS kao i masa njegovih prethodnika imati problema u radu, moramo konstatovati da je sve proteklo u gotovo savršenom redu. Pored izuzetno malog broja problema koji su jedva vredni pomena, konstatujemo da su performanse na prilično visokom nivou, nešto iznad GF4 MX440, verovatno na nivou GF4 MX460 modela. U starijim igrama koje ne koriste DirectX 8.1 mogućnosti, GF4 MX kartice su se često pokazale bržima, ali u većini novijih Xabre je bio u prednosti. Očigledno Pixel shader donosi poene Xabreu, mada nam se čini da je sve to pomalo ispod očekivanog. Ipak je Xabre po specifikaciji znatno bolji, ali to nije pokazao u praksi. Druga stvar kojom nismo zadovoljni jeste kvalitet renderinga. U svim igrama i test programima lako je uočljiv niži kvalitet tekstura, što posebno začuđuje obzirom na onu priču o količini pipelinea i njihovih sposobnosti. Verujemo da je u pitanju problem sa drajverima i da će to biti ispravljeno u narednim verzijama (mi smo koristili 3.03.50), a dodatna optimizacija bi trebalo da bolje iskoristi potencijale hardvera i obezbedi bolje performanse. Dok se to ne desi, tj. i ako se desi, sa nešto višom cenom od GF4 MX modela, i otprilike toliko boljim performansama, Xabre je za sada „samo” dobar izbor. Priznajemo da smo očekivali znatno povoljniji odnos cene i performansi, pa sa ovakvim stanjem stvari ne možemo da damo neku posebnu preporuku. Na strani „Nvidiae” je ipak nešto bolji kvalitet prikaza i sigurno bolja optimizacija u igrama, dok Xabre ima „na papiru” veće mogućnosti, pa deluje perspektivnije kada su buduće igre u pitanju, pogotovo one koje će izričito zahtevati DirectX 8.1 kompatibilan hardver. Dok to vreme ne dođe, mislimo da će ljudi koji ne vole mnogo da eksperimentišu ipak pre izabrati provereno rešenje u vidu GF4 MX440/460, a da će se za Xabre odlučiti ljubitelji alternative. Saša UZELAC | | |