NA LICU MESTA<>
122000<><>

Comdex Fall 2000, Las Vegas

Diktiranje mode

Najznačajniji svetski sajam dugo je bio namenjen isključivo profesionalcima u računarskoj industriji, ali se poslednjih godina oseća promena

Specijalno za „Svet kompjutera”

Svake godine sredinom novembra u Las Vegasu se održava jesenji sajam novih računarskih tehnologija – COMDEX Fall. COMDEX je serija izložbi u organizaciji grupacije „Key3Media”, a jesenje izdanje ovog sajma mnogi stručnjaci smatraju jednim od najbitnijih izložbi/konferencija u računarskoj industriji.

Ove godine COMDEX je okupio 250.000 posetilaca. Lokalne TV stanice javljale su da je za te potrebe u hotelima Las Vegasa izdato oko 130.000 soba. Broj izlagača i događaja je takođe bio pozamašan. O tome govori i podatak da je vodič kroz COMDEX knjiga od 614 strana, koju prati umetak od 64 strane, kao i nezaobilazni reklamni CD-ROM. Iako po mnogo čemu veliki grad, Las Vegas je ovaj sajam morao da ugosti na dve lokacije, što je takođe postala praksa poslednjih godina. Mesta održavanja bila su „Las Vegas Convention Center” i „Sands Expo & Conference Center”. Pored same izložbe, održan je i niz konferencija. Navešćemo samo neke: „Comdex.biz”, „IT Executive Symposium”, „International Business Summit”, (namenjene e-poslovanju), „E-mobility” (namenjena mobilnim tehnologijama), „Open Source Symposium”, „InfoSecurity University”, „Sun Microsystems Java University” (namenjene „developerima”) itd.

Pored osnovne podele izložbenog prostora na dve geografski udaljene lokacije, unutar samih hala nalazile su se tematske celine, organizovane po oblastima delovanja. Tako su na primer velike firme, odnosno nosioci neke od tehnologija, imale svoje „paviljone”. Na primer, bili su postavljeni paviljoni „Microsoft”, „Intel”, „Creative”, „Palm”, „Cisco” itd.. Oni nisu označavali samo mesto gde se nalaze ove kompanije, već i sve kompanije koje svoje proizvode na neki način vezuju za tu kompaniju, a ona ih zauzvrat iz nekog razloga smatra bitnim saradnikom. Sve ovo je ljudima koji traže konkretan proizvod ili firmu omogućavalo da to bez većih problema nađu. Naravno, kao i na bilo kojem sajmu, ukoliko i nađete ono što tražite, pitanje je koliko predstavnik firme na štandu može da bude od koristi, zbog velike gužve i hiljada zainteresovanih. Uvek praktični Amerikanci razmenu kontakt-informacija sveli su na beskrajno jednostavan postupak. Naime, ulaznica za sajam bila je plastična kartica na kojoj je ispisano ime, firma i funkcija nosioca. Pored tih informacija, na svojoj poleđini je imala magnetnu traku. Prilikom registracije za sajam, tj. kupovine karte, svaki posetilac je uneo svoje podatke u računar, a svaki štand na izložbi bio je opremljen čitačem magnetnih kartica. Ukoliko bi vas neki proizvod zainteresovao, sve što je trebalo uraditi da bi vas neko iz te firme kontaktirao posle sajma bilo je da svoju karticu „provučete” kroz čitač firme koja vas interesuje. Jednostavno i praktično. Za sve „poslovne” posetioce sajmova ovo je veliko olakšanje u odnosu na standardnu metodu vizitkarti i hemijskih olovki.

Moda jesen-zima 2000. godine

Jesenji COMDEX uvek određuje računarsku modu i trend razvoja u narednom periodu. Sudeći po COMDEX-u, u narednom periodu očekuju nas mnoge novosti na polju prenosnih računara i bežičnih telekomunikacija. Ceo sajam protekao je u tom svetlu. Gotovo sve veće firme imale su nešto da kažu na tu temu. O popularnosti veoma malih prenosnih računara, govorila je stalna gužva oko „Palm” paviljona. PalmOS, operativni sistem za Palm računare, uskoro ćemo imati prilike da gledamo i na drugim proizvodima. Posebno je zanimljivo što su licencu otkupile i firme poput „Motorole” i „Nokije”. Uređaj koji će u sebi nositi funkcionalnost mobilnog telefona i Pilota, sigurno ima svetlu budućnost.

Pojavili su se i neki drugi, manji igrači koji predstavljaju ozbiljnu konkurenciju „Palmovim” proizvodima. Izdvojili bismo proizvod pod imenom Visor.

Što se bežičnih proizvoda tiče, veliki igrači poput „Nokije” nisu izostali, ali bilo je i mnoštvo potpuno nepoznatih firmi koje su bile pravo osveženje na tom polju. Na primer, firma pod imenom „Netgear” proizvela je čitav niz proizvoda namenjen konceptu „online kuće”. Naravno, ideja je da se kompletna kuća umreži nije nova, ali uraditi to bežično zaista je korak napred. U montiranom „Netgear” stanu mogli smo da vidimo, od radne sobe do kuhinje, kako se praktično može koristiti mreža. Doduše, ako nas neko pita, recept za palačinke trebalo bi pogledati pre početka, a ne za vreme spremanja. Demonstratore „Netgeara” to nije sprečilo da po Internetu traže recept dok se u „online kuhinji” grejalo ulje u tiganju.

Pored prenosnih računara i bežičnih tehnologija, u poslednje vreme je počeo da se pojavljuje sve veći broj tzv. „inteligentnih klijenata”, tj. programa koji za interakciju koriste prirodniji, ljudskiji interfejs od standardnog sistema dijaloga na koji smo svi pomalo navikli. Naravno, ovi proizvodi nisu izostali ni na sajmu. Mi bismo izdvojili paket pod nazivom Ivan softverske kuće „One Voice Technologies”. U pitanju je Web pomoćnik kojim se upravlja glasom i kojem se mogu postavljati pitanja tipa „gde se nalazi web sajt ‘Microsofta’”. Naravno, na engleskom jeziku.

Šta kažu veliki?

Zapaženo mesto na sajmu imao je između ostalih i „Microsoft”. Za razliku od prošlogodišnjeg COMDEX-a na kojem je promovisan Windows 2000, „Microsoft” je ove godine imao znatno manji i skromniji paviljon. To ne znači da je paviljon bio mali, naprotiv, recimo da se nalazio na samom ulazu u izložbeni deo u Convention centru i da je zauzimao njegov veliki deo. „Microsoft” se ove godine bavio predstavljanjem svoje .NET tehnologije i upoznavanjem što većeg broja ljudi sa naprednim opcijama Windowsa 2000, kao što je tzv. ActiveDirectory.

Veliki paviljon imao je i „Intel” sa saradnicima koji se pak bavio promocijom procesora Pentium IV i raznih blagodeti koje on donosi profesionalcima (i onima koji se profesionalno bave amaterskim igranjem). „Creative”, uvek kreativan, imao je paviljon prekriven mnoštvom video-bimova, bučan i šaren, kao što se od vodećeg proizvođaća multimedijalnih komponenti i očekuje. „Kodak” je takođe bio u šarenom izdanju. Praktično lider u oblasti fotografije, kako klasične, tako i digitalne, imao je šta da pokaže. Od beskrajno preciznih, minijaturnih LCD ekrana, do štampača koji štampaju digitalne fotografije veoma visokog kvaliteta.

„Sun Microsystems” gotovo da nije bio prisutan, a HP jeste predstavio neke svoje proizvode, mada krajnje skromno, a isti je slučaj i sa „Compaqom”. Mrežni gigant „Cisco Systems” imao je veliki paviljon na kojem je gotovo isključivo predstavljana tehnologija prenosa telefonskog signala kroz IP mreže (VoIP). Kako je ovo jedan od trenutnih trendova u razvoju mreža, ni ostali mrežni giganti poput „Nortel Networksa” nisu propustili da pokažu da i oni imaju čime da se bore protiv „Ciscoa”. „3Com” je bio odsutan, ali to se i moglo očekivati, pošto je ranije ove godine najavio da se povlači iz oblasti konvencionalnih računarskih mreža.

Made in Asia

Zapažen deo izložbe imale su i firme proizvođači (jeftinih) računarskih komponenti. Gotovo čitava polovina „Sands” hale pripala je tajvansko-korejskim proizvođačima komponenti, od matičnih ploča, preko grafičkih kartica, do jeftine memorije. Svega je bilo i svi su se trudili da pokažu kako na njihovim komponentama Quake, Half Life i ostali „ubij bližnjeg svog” proizvodi rade bolje nego na susednom štandu. Naravno, sve ovo bilo je na uživanje srećnih posetilaca, od kojih su mnogi pokušavali da se u ono što su videli i lično uvere.

Photo by Valdimar Ó Jónasson
Photo by Valdimar Ó Jónasson 
Neki su pak otišli dalje u kreativnosti i predstavljali svoju viziju igračkog interfejsa budućnosti – virtuelni ring. Pravi trodimenzionalni džojstik kojim se upravlja kretnjama celog tela, rukama nogama, glavom, zubima. Ako ništa drugo, bar će moći i da se mršavi uz računar, a koliko je funkcionalno, videćemo.

Čikago

Sledeći veliki COMDEX događaj jeste prolećni sajam koji se tradicionalno održava u Čikagu. Od svih tehnologija i proizvoda koji su predstavljeni na ovom sajmu, većinu ćemo verovatno opet videti, samo u nekom doteranijem svetlu. Kao što kaže jedan od plakata na izlazu sa izložbe: Markirajte kalendar!

Marko MILIVOJEVIĆ

 
 NOVE TEHNOLOGIJE
Sony Aibo, električni kućni ljubimac

 NA LICU MESTA
Comdex Fall 2000, Las Vegas
Šta mislite o ovom tekstu?
Systems 2000, Minhen
TELFOR 2000
Dani „Tehnikoma”

 IZLOG
Hakeri

Linux Business Expo
Paralelno sa COMDEX-om, ali prilično nezavisno, u „Sandsu” je održan još jedan sajam. Kao što i samo ime kaže, „Linux Bussines Expo” bio je posvećen isključivo ovom operativnom sistemu i proizvodima baziranim na njemu. Ulaz je bio slobodan za sve posetioce COMDEX-a, iako su svi izlagači sa ponosom isticali da je u pitanju posebna izložba, uvod u jedan od najvećih Linux sajmova koji će se početkom sledeće godine održati u Njujorku.
Ljubitelji Linuxa koji su se zatekli na sajmu sigurno nisu otišli nezadovoljni. Svoje najnovije proizvode predstavljale su najveće firme iz Linux sveta – „RedHat Software”, „Walnut Creek” (Slackware, FreeBSD), „Helix” (Helix GNOME), „TurboLinux Software”, „Caldera”, „SuSE”, kao i mnogi drugi. Pored softverskih kuća, bilo je i hardverskih firmi koje su odlučile da se predstave publici u ovom delu sajma. Kao generalni sponzor, dominirala je kompanija „Penguin Computing” koja sklapa i isporučuje profesionalne PC servere, zatim proizvođač komunikacione opreme „Cyclades”, kao i nekoliko manjih firmi koje su predstavljale embedded Linux rešenja i Linux na prenosivim računarima, što je i u Linux svetu neizbežna tema u ovom trenutku.
Kako je Linux i dalje najpopularniji i najpraktičniji u profesionalnoj upotrebi, svi vodeći proizvođači Linux distribucija znatan deo svog predstavljanja posvetili su rešenjima za klastering (povezivanje više računara u jednu procesorsku celinu). Daleko najzanimljiviju prezentaciju imala je firma „TurboLinux” koja je imala odličnog iluzionistu, koji je uporno tvrdio da on to nije i da se prava magija nalazi iza njega (na štandu „TurboLinuxa”). Zaista, „TurboLinux” je predstavio svoj klasterski sistem koji je za 15 sekundi „razbijao” NT šifru po želji. Naravno, u pitanju je bila samo čista demonstracija mogućnosti klastera, a ne ukazivanje na neki ozbiljan propust u NT-u.
„RedHat Software” je predstavio nedavno izašlu verziju 7 svoje distribucije, kao i svoje klastering rešenje – RedHat High Availability Server. Nažalost, veliko razočarenje priredili su predstavnici „Walnut Creeka” koji su se više trudili da predstave FreeBSD nego Slackware Linux (na sajmu Linuxa).
Takođe, tu su bili i neizbežni prodavci suvenira, tj. „Tux” pingvina, maskote Linuxa, u svim veličinama i oblicima.

Realizaciju teksta pomogla je firma „Margmiđlun Internet, ehf.”, Island
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera