TEST RUN<>
022008<><>

Waves API Collection 5.x

Softverska kopija starog, pouzdanog hardvera

Kada u nekoj raspravi za temu imamo profesionalnu obradu zvuka na računaru, pominjanje firme Waves uopšte nije retka pojava. Štaviše, moglo bi se reći da proizvodi firme Waves služe kao uzor ostalim proizvođačima, što je u svakom slučaju preporuka. Jedni ih vole, drugi mrze, ali činjenica je da ih mnogi koriste. Svojoj ogromnoj ponudi plug-in efekata Waves je nedavno dodao i API kolekciju. Razvijena u saradnji sa Automated Processes Inc., ova četiri audio efekta su verna kopija API-jevih poznatih analognih procesora koji su se u proizvodnji pojavili krajem šezdesetih godina. U paketu su tri ekvilajzera i jedan stereo kompresor, koji bi trebalo da reše većinu potreba za oblikovanjem zvučnih signala. Za razliku od gomile softverskih kompresora i ekvilajzera, očigledan cilj ovog paketa su karakterističan zvuk i puna funkcionalnost proverenog analognog studijskog hardvera. Programeri očigledno misle da su dobro obavili posao, s obzirom na cenu paketa.

Audio plug-inovi koje ćemo u paketu pronaći zovu se 550A 3-band EQ, 550B 4-band EQ, 560 10-band graphical EQ i 2500 stereo compressor. Mogu da se koriste u svim host programima koji koriste RTAS, AudioSuite, VST i DirectX dodatke. Prilikom obrade podataka Waves API efekti koriste 48-bitne double-precision kalkulacije, sa rezolucijom semplova do 96 kHz, sa izuzetkom modela 560, koji može da radi na 192 kHz. Ovo osigurava vrhunsku preciznost pri obradi zvuka, bez propratnih efekata digitalne konverzije.

Korisnički interfejs je prilično jednostavan, kao što i doliči starinskom audio hardveru. Na svakom plug-inu dominiraju dva velika VU metra i output potenciometar. Tu je i prekidač „on/off” za analogni zvuk koji, naravno, ne postoji na originalnom hardveru. Njime birate da li će output imati suptilne dodatke „prirodnog” šuma i harmonijske distorzije, što je, uostalom, glavni razlog za nabavku ovog softverskog paketa. Još jedna razlika u odnosu na original je input/output metar, na kojem vidimo da li nešto „probija”, kao i prekidač za polaritet zvuka. Kao i na ostalim Waves plugovima, na vrhu prozora je meni za namenske preset kombinacije parametara i funkcija undo/redo koja pamti poslednje 32 promene.

Ekvilajzeri 550A, 550B i 560 svoju dugogodišnju popularnost u studijima širom sveta duguju uglavnom karakterističnom, odlično podešenom „Q” parametru i frekvencijama koje su fiksirane na „proverenim” mestima, u kombinaciji sa diskretnim pojačivačem. „Q” (Quality) je oštrina krive filtera koji propušta ili odbacuje frekvencije. Dodavanje boost/cut parametra dodatno pooštrava „Q”, što utiče na mekanost ili agresivnost izlaznog zvuka. Sve ovo zajedno omogućava nam da dobijemo tu, svima poznatu izražajnost i punoću zvuka na pravim mestima i u pravoj meri.

Ekvilajzer 550A ima tri frekventna opsega (3-band EQ) i pet fiksiranih frekvencija za svaki opseg, što ukupno daje 15 izbora za frekvencije. Ovo fiksiranje je svojevrsna retkost među ekvilajzerima. Njome dobijamo oprobane opcije i pouzdane rezultate, a s druge strane, ovo ograničava korisnika i ne da mu da slobodno „šara” po frekvencijama. Visoki i niski opseg frekvencija prekidačem može da se prebaci sa peaking na shelving režim filtera („šiljenje” ili „zaravnjivanje” krive frekventnog odziva). Poseban dodatak kod modela 550A jeste band-pass filter na vrlo niskim frekvencijama (15–50 Hz).

550B ima četiri opsega (4 band EQ) i sedam izbora na svakom od njih – ukupno 28 pojedinačnih frekvencija. Kao i kod 550A, tu je shelving/peaking prekidač na visokim i niskim bandovima.

560 graphic EQ poseduje 10 opsega, sa međusobnim razmakom od jedne oktave i rasponom od ±12 decibela na svakom opsegu. Parametar „Q” je proporcionalan, što znači da će se automatski pooštravati zajedno sa klizačem za kontrolu decibela.

Sva tri ekvilajzera poseduju odeljak Trim koji nam pokazuje najviši nivo zvuka (peak) koji je kroz njega prošao od poslednjeg resetovanja parametra. Drugim rečima, kada kliknete na Trim, metar se vraća na –0,1 dB i merenje ponovo počinje. Očitavanje je negativno, što znači da pokazuje koliko nam je „mesta”, odnosno decibela ostalo pre neželjenog probijanja. Na primer, ako nam Trim očitava 1,5 dB, toliko možemo pojačati ukupan output.

2500 Stereo Compressor koristi diskretne VCA pojačivače (Voltage Controlled Amplifier) da bi sveo neželjeni šum i distorziju na minimum. Ovo daje prijatan, obojen zvuk koji je daleko od linearnog (output je izmenjen u odnosu na input, uglavnom nabolje). Poseduje parametre tipične za svaki kompresor – threshold, attack, release i ratio. Ono što ga izdvaja od većine kompresora jeste sekcija Tone (i u njoj – patentirani Thrust filter/detektor). U sekciji Thrust imamo izbor između tri filtera. Flat filter nam daje ravan signal, Med neznatno smanjuje snagu niskih frekvencija a pojačava visoke, dok izbor filtera Loud rezultuje drastičnijim pomakom ka visokim frekvencijama. Rezultat ovog filtriranja onda ulazi u tzv. RMS detektor čiji izlazni signal upravlja procesom kompresije. U sekciji Tone biramo oštru, srednju ili mekanu krivu (takozvano „koleno”, engl. knee) po kojoj će kompresor reagovati na ulazni zvuk. Tu su i dve vrste routinga (preusmeravanja signala) – starinski feedback ili moderni feed-forward metod. Kada izaberemo metod feedback, izlazni signal se vraća u sekciju Thrust, dok feed-forward postavlja Thrust odmah iza ulaznog signala. Prvi metod je „prljaviji”, sa mogućim suptilnim probijanjem i distorzijom, dok je drugi metod oštar, kontrolisan i čist. Posebno korisna funkcija je i L/R linking. Kada je signal nestabilan u stereo slici (neželjeno pomeranje sa levog na desni zvučnik i obratno), možete da u oba kanala pošaljete i zbir oba kanala, čime se mogu izjednačiti i poništiti razlike. Ovde se procentualno može odrediti „dubina” povezivanja, odnosno to koliki će se procenat zbirnog signala dodavati svakom kanalu. Na link kontroli su prisutna tri klasična filtera – LowPass, BandPass i HighPass za uzimanje samo nekih frekvencija pri linkovanju. Još jedna izuzetno korisna opcija je auto-makeup gain, koja osigurava konstantan izlazni nivo.

Ovaj paket ne nudi preveliku fleksibilnost digitalnih audio procesora, čak naprotiv – sve je u kalupu, spremno da obradi i obogati audio signal po proverenim formulama, bez probijanja i neželjenih elemenata, kao kod pravog, analognog audio hardvera. To je ujedno i glavna prednost Waves API plug-inova – pouzdanost prilikom zahtevnih, ekstremnih podešavanja. Odvrtanje knobova i „napucavanje” slidera rezultuje znatno izmenjenim, ali ne i uništenim zvukom. A to nedostaje „suvim” digitalnim kompresorima i ekvilajzerima, koji su nas često navodili da se zapitamo kakva je poenta oblikovanja i kompresovanja zvuka ako ne možemo da se pouzdamo u njegov kvalitet. Ako želite pun, topao i prijatno obojen zvuk, paket Waves API je pravi izbor.

Slavko STOJNIĆ

 
Mac OS X 10.5 Leopard
Mac OS X 10.5 Leopard vs Windows Vista
PC Tools Internet Security 2008
Haptek People Putty
Perfect Keylogger 2007
Zero2000 Software 2nd Speech Center 3.30.7.1129
TeraByte Image for Windows 2.01
Waves API Collection 5.x
Šta mislite o ovom tekstu?
ACD Systems ACDSee 10 Photo Manager, CoffeeCup Free Viewer Plus 2.6, imgv 3.1.5, IrfanView 4.10, XnView 1.92, Softboard PhotoView 1.0, FastStone Image Viewer 3.4

Platforma:
Windows XP SP2 / Mac OS X 10.4, Pentium 4 / Dual G5, 512–1024 MB RAM-a, host aplikacija
Veličina:
82–89 MB
Cena:
750 dolara
Adresa:
www .waves .com
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera