![]() | ![]() |
![]() |
| ![]() |
| ||||||||||
Softverska kopija starog, pouzdanog hardvera
Audio plug-inovi koje ćemo u paketu pronaći zovu se 550A 3-band EQ, 550B 4-band EQ, 560 10-band graphical EQ i 2500 stereo compressor. Mogu da se koriste u svim host programima koji koriste RTAS, AudioSuite, VST i DirectX dodatke. Prilikom obrade podataka Waves API efekti koriste 48-bitne double-precision kalkulacije, sa rezolucijom semplova do 96 kHz, sa izuzetkom modela 560, koji može da radi na 192 kHz. Ovo osigurava vrhunsku preciznost pri obradi zvuka, bez propratnih efekata digitalne konverzije.
Ekvilajzeri 550A, 550B i 560 svoju dugogodišnju popularnost u studijima širom sveta duguju uglavnom karakterističnom, odlično podešenom „Q” parametru i frekvencijama koje su fiksirane na „proverenim” mestima, u kombinaciji sa diskretnim pojačivačem. „Q” (Quality) je oštrina krive filtera koji propušta ili odbacuje frekvencije. Dodavanje boost/cut parametra dodatno pooštrava „Q”, što utiče na mekanost ili agresivnost izlaznog zvuka. Sve ovo zajedno omogućava nam da dobijemo tu, svima poznatu izražajnost i punoću zvuka na pravim mestima i u pravoj meri. Ekvilajzer 550A ima tri frekventna opsega (3-band EQ) i pet fiksiranih frekvencija za svaki opseg, što ukupno daje 15 izbora za frekvencije. Ovo fiksiranje je svojevrsna retkost među ekvilajzerima. Njome dobijamo oprobane opcije i pouzdane rezultate, a s druge strane, ovo ograničava korisnika i ne da mu da slobodno „šara” po frekvencijama. Visoki i niski opseg frekvencija prekidačem može da se prebaci sa peaking na shelving režim filtera („šiljenje” ili „zaravnjivanje” krive frekventnog odziva). Poseban dodatak kod modela 550A jeste band-pass filter na vrlo niskim frekvencijama (15–50 Hz). 550B ima četiri opsega (4 band EQ) i sedam izbora na svakom od njih – ukupno 28 pojedinačnih frekvencija. Kao i kod 550A, tu je shelving/peaking prekidač na visokim i niskim bandovima. 560 graphic EQ poseduje 10 opsega, sa međusobnim razmakom od jedne oktave i rasponom od ±12 decibela na svakom opsegu. Parametar „Q” je proporcionalan, što znači da će se automatski pooštravati zajedno sa klizačem za kontrolu decibela. Sva tri ekvilajzera poseduju odeljak Trim koji nam pokazuje najviši nivo zvuka (peak) koji je kroz njega prošao od poslednjeg resetovanja parametra. Drugim rečima, kada kliknete na Trim, metar se vraća na –0,1 dB i merenje ponovo počinje. Očitavanje je negativno, što znači da pokazuje koliko nam je „mesta”, odnosno decibela ostalo pre neželjenog probijanja. Na primer, ako nam Trim očitava 1,5 dB, toliko možemo pojačati ukupan output. 2500 Stereo Compressor koristi diskretne VCA pojačivače (Voltage Controlled Amplifier) da bi sveo neželjeni šum i distorziju na minimum. Ovo daje prijatan, obojen zvuk koji je daleko od linearnog (output je izmenjen u odnosu na input, uglavnom nabolje). Poseduje parametre tipične za svaki kompresor – threshold, attack, release i ratio. Ono što ga izdvaja od većine kompresora jeste sekcija Tone (i u njoj – patentirani Thrust filter/detektor). U sekciji Thrust imamo izbor između tri filtera. Flat filter nam daje ravan signal, Med neznatno smanjuje snagu niskih frekvencija a pojačava visoke, dok izbor filtera Loud rezultuje drastičnijim pomakom ka visokim frekvencijama. Rezultat ovog filtriranja onda ulazi u tzv. RMS detektor čiji izlazni signal upravlja procesom kompresije. U sekciji Tone biramo oštru, srednju ili mekanu krivu (takozvano „koleno”, engl. knee) po kojoj će kompresor reagovati na ulazni zvuk. Tu su i dve vrste routinga (preusmeravanja signala) – starinski feedback ili moderni feed-forward metod. Kada izaberemo metod feedback, izlazni signal se vraća u sekciju Thrust, dok feed-forward postavlja Thrust odmah iza ulaznog signala. Prvi metod je „prljaviji”, sa mogućim suptilnim probijanjem i distorzijom, dok je drugi metod oštar, kontrolisan i čist. Posebno korisna funkcija je i L/R linking. Kada je signal nestabilan u stereo slici (neželjeno pomeranje sa levog na desni zvučnik i obratno), možete da u oba kanala pošaljete i zbir oba kanala, čime se mogu izjednačiti i poništiti razlike. Ovde se procentualno može odrediti „dubina” povezivanja, odnosno to koliki će se procenat zbirnog signala dodavati svakom kanalu. Na link kontroli su prisutna tri klasična filtera – LowPass, BandPass i HighPass za uzimanje samo nekih frekvencija pri linkovanju. Još jedna izuzetno korisna opcija je auto-makeup gain, koja osigurava konstantan izlazni nivo. Ovaj paket ne nudi preveliku fleksibilnost digitalnih audio procesora, čak naprotiv – sve je u kalupu, spremno da obradi i obogati audio signal po proverenim formulama, bez probijanja i neželjenih elemenata, kao kod pravog, analognog audio hardvera. To je ujedno i glavna prednost Waves API plug-inova – pouzdanost prilikom zahtevnih, ekstremnih podešavanja. Odvrtanje knobova i „napucavanje” slidera rezultuje znatno izmenjenim, ali ne i uništenim zvukom. A to nedostaje „suvim” digitalnim kompresorima i ekvilajzerima, koji su nas često navodili da se zapitamo kakva je poenta oblikovanja i kompresovanja zvuka ako ne možemo da se pouzdamo u njegov kvalitet. Ako želite pun, topao i prijatno obojen zvuk, paket Waves API je pravi izbor. Slavko STOJNIĆ | |||||||||||||
![]()
|
![]() | |
![]() | ![]() |
Home / Novi broj | Arhiva • Opšte teme | Internet | Test drive | Test run | PD kutak | CeDeteka | WWW vodič • Svet igara Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |