![]() | ![]() |
![]() |
| ![]() |
| ||||||||||
Kralj zvučnih editora
Multichannel je prilično bezbolno pridodat programu i potpuno integrisan u sve postojeće sposobnosti. Ako ste navikli da miksujete višekanalne projekte u nekom sekvenceru ili multitrack audio editoru (npr. Ableton Live ili Sony Acid), pomislićete verovatno da ovo i nije neka poželjna novina. Ali multichannel nije isto što i multitrack. Ova nova sposobnost SF-a uglavnom nalazi primenu u preciznoj obradi surround zvuka. Ni multitrack mogućnosti nisu zanemarljive, tako da u novoj verziji SF-a možete miksovati do 16 kanala, što je idealno za mastering i postprodukciju ako želite da svom muzičkom projektu date završnu „glazuru”. Poboljšana alatka Channel Converter pre svega služi za konverziju između surround i stereo/mono audio fajlova, ali ne mora da se koristi samo za to. Njom možete na lak način da odredite procentualnu zastupljenost određenih kanala u raznim delovima stereo slike, čak i kada je običan stereo signal u pitanju. Važna novina su Dolby AC-3 rendering i podrška za veliki broj multichannel formata, pored ogromnog broja audio i video formata, tako da u ovaj program možete „ubaciti” čak i SWF (flash). Nove alatke za real-time analizu, Phase Scope i Mono Compatibility, uspešno ukazuju na probleme sa stereo slikom vašeg audio signala, što je veoma važno u vrhunskoj audio produkciji. Spectrum Analysis sada pokazuje frekvencije u realnom vremenu za sve kanale u mono, stereo, 2.1, 5.1 i 7.1 okruženju. Tu je i dobro urađen drag’n’drop unutar samog programa, pa možete lako da prebacujete delove zapisa iz jednog u drugi. Paket efekata za mastering firme Izotope je u stvari Izotope Ozone 3 (opisan u SK 8/2006) rastavljen na delove, sa izuzetkom excitera i stereo imagera. Ukratko (da ne bismo ponovo opisivali isti program), vrlo koristan dodatak koji znatno podiže vrednost SF 9 paketa. Ali ako već posedujete Ozone 3, ovo nije nikakav dodatak, naprotiv. Program podržava 24-bit i 32-bit/64-bit float processing (na 192 kHz), što obezbeđuje najprecizniju obradu, bez anomalija prilikom digitalno-analogne konverzije i kvalitetan finalni proizvod. Tu je četrdesetak već poznatih studijskih efekata (Normalize, EQ, Delay, Chorus, Volume, Dynamics, Pitch Shift...) i podrška za dodatne DirectX i VST effekte kao i automatizaciju njihovih parametara u realnom vremenu. Rad sa video fajlovima prilično je ograničen. Sve je u redu kada radite sa jednim video fajlom, ali za obradu više različitih bolje će poslužiti Sony Vegas, na primer. Zbog toga se program i zove Sound Forge, a ne „Video Forge”. Fokus ostaje na brzoj analizi i obradi zvuka sa rezultatima koje zadovoljavaju najviše standarde. Iako neprikosnoven u svom fahu, SF ima opaku konkurenciju u obliku ostvarenja Adobe Audition i Steinberg Wavelab. Zahtevni profesionalci SF-u najviše zameraju nedostatak frequency space editinga (napredni 3D surround editing) koji navedena konkurencija poseduje. Prednosti su definitivno Ozone mastering paket i ogroman broj opcija prilikom snimanja (export) fajla. Ako već posedujete verziju 9.0a, preporučujemo vam update. Verzija 9.0c ispravlja brojne bagove, uvodi audio format FLAC i nekoliko sitnijih poboljšanja interfejsa. Premda je dovoljno lak za početnike, Sound Forge (posebno verzija 9) namenjen je pre svega profesionalcima, imajući u vidu cenu programa i poboljšanja u odnosu na prethodne verzije. Prosečan korisnik može sve svoje potrebe da zadovolji i nekim jeftinijim/besplatnim programom ili, pak, starijom verzijom „Kovnice zvuka”. Slavko STOJNIĆ | |||||||||||||
![]()
|
![]() | |
![]() | ![]() |
Home / Novi broj | Arhiva • Opšte teme | Internet | Test drive | Test run | PD kutak | CeDeteka | WWW vodič • Svet igara Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |