TEST RUN<>
082006<><>

iZotope Ozone 3

Sveobuhvatni mastering plug-in

Ozone postoji već dugo i, kao što se iz naslova može videti, doživeo je treće izdanje. To je plug-in koji može da se koristi kroz sve VST/DX kompatibilne aplikacije za obradu zvuka (Cubase, Soundforge, Acid, Fruityloops, Nuendo, Pro-Tools...). Glavna zamisao programera bila je da jednim udarcem reše sve potrebe audio-producenata i ostalih korisnika koji žele da svoj audio-materijal „propuste” kroz ekvilajzer, mastering reverb, multi-band dynamics kompresor, multi-band harmonic exciter, stereo-imager i loudness maximizer (sa nekoliko vrsta ditheringa). Zamisao je, rekli bismo, prilično uspela. Čak i ako uopšte ne razumete šta su sve te imager, maximizer i multi-band karakondžule, lako možete obraditi sve vrste audio-signala, bilo da pravite novi hit za Madonu Čikone ili samo želite da vam se snimak sa rođendana (mnogo) bolje čuje. Kako? Jednostavnim odabiranjem preseta nabasaćete na onaj koji najviše odgovara zvuku koji želite da čujete (preseta ima mnogo i pokrivaju većinu mogućih primena ovog moćnog plug-ina).

Krenimo redom. Prvo kroz šta će vaš audio-signal proći (ukoliko sami ne izmenite redosled) jeste ekvilajzer, i to vrlo kvalitetan 6-band EQ (plus lowshelf i highshelf) sa krajnje intuitivnim interfejsom i displejom koji prikazuje frekvencije zvuka koji ulazi/izlazi iz njega. EQ ima dva režima – Analog za „topliji” zvuk i Digital za preciznije korekcije frekvencija. Može vam čak poslužiti i kao filter koji se dobija tako što držite ’Alt’ taster pritisnut i kliknete na displej. Svi parametri se mogu automatizovati u host programu tako da korisnik nije ograničen na „provlačenje” materijala kroz statičan ekvilajzer, već se svaki band (tačka na ekvilajzeru) može podesiti u odnosu na tok vremena u snimku (uživo ili „crtanjem” envelopea) tako da sve zvuči tačno onako kako vi to želite. Isto važi i za filter (’Alt+click’) i, kad malo razmislite o mogućim primenama, postaje jasno da su mogućnosti daleko od ograničenih. EQ takođe sadrži jednu naprednu opciju – spectrum matching (poklapanje frekvencija vašeg materijala sa nekim već postojećim). Sve u svemu – EQ je moćan i kvalitetan deo Ozonea 3.

Na redu je Mastering Reverb. Mnogi „producenti” bi se pobunili u startu: „Na master se nikad ne stavlja reverb”. Ovo je stvar ukusa i zavisi od vrste materijala koji obrađujete. Ako želite čist i jasan zvuk, isključite reverb. Međutim, ako vam je zvuk „previše” čist i jasan (previše odsečan i rezak), 3–5% reverb signala neće škoditi da malo „omekša” završni snimak. Reverb se po nepisanom pravilu ipak primenjuje na kanale, nikad na master, osim ako ne pravite ambijentalnu muziku, obrađujete glas za reklamu, film i slično.

Kontrole za ovaj odeljak su sledeće: vrsta reverba (Plate/Room), odnos Wet/Dry (procentualni odnos ulaznog (Dry) i reverb (Wet) signala), veličina „sobe” (Room Size – utiče na dužinu trajanja reverb zvuka), širina „sobe” (Room Width – prouzrokuje širenje zvuka u stereo-slici), prigušivanje zvuka (Room Damping – kontroliše „svetlinu” tona reverb signala) i ostale standardne kontrole za svaki ozbiljan reverb. Po našem mišljenju, reverb je takođe kvalitetan, iako retko potreban. Odlično bi prošao kao zaseban efekat kada bi mogao da se „iščupa” iz celog Ozone 3 sistema.

Sledeći deo plug-ina je Multiband Dynamics koji služi za kompresiju i dinamiku. Kompresija je napredna tehnika koja služi da dobijete „punoću” zvuka i izbegnete neravnomernosti u nivou jačine. Svaki frekventni opseg (bend) ponaša se kao zaseban kompresor. Možete da odredite četiri benda (za niske, srednje i visoke frekvencije). Svi potrebni parametri i merači nivoa su lepo i korisno prikazani na displeju. Multiband Dynamicsom možete pojačati tihe i ograničiti preglasne zvukove, što daje kompaktniji, profesionalniji snimak. Multiband Dynamics zaslužuje vrlo dobru ocenu, iako je potrebno malo više truda i vremena da se iz njega izvuku pravi rezultati.

Sledi Multi-band Harmonic Exciter koji može suptilno ili manje suptilno da distorzira frekvencije (takođe po bandovima). Ovo služi da bi se dobile čujnije i blistavije visoke frekvencije ili „masnije”, opasnije niske frekvencije, ili oba. Ovaj odeljak možete da uključite ako vam snimak zvuči dosadno i prigušeno. Ipak, u dobro izbalansiranoj produkciji za Exciter uglavnom nema mesta – ako su zvuci koji „ulaze” u Ozone 3 dovoljno dobri sami za sebe, primena Excitera će čak dovesti do neželjenih preterivanja u harmonijskim dodacima. Ima tri moda (Retro, Tape i Tube) od kojih zavisi vrsta saturacije i distorzije zvuka. Tu su i neke naprednije opcije (Phase delay), za zahtevnije projekte. Exciter je kvalitetan, ali često suvišan prilikom procesa masteringa.

Multi-band Stereo Imager je prilično koristan alat za raspoređivanje frekvencija u stereo-slici. Ovo je korisno ako imate mnogo instrumenata koji „tuku” u isto mesto – ravno napred (pod pravim uglom) iz zvučnika. U tom slučaju dolazi do previše interakcije, zvuci celih instrumenata se gube u kompresiji, a ukupan miks je zamuljan i pun distorzije. Stereo Imager u nekoliko poteza raspoređuje frekvencije tako da pod mnogo širim uglom izlaze iz zvučnika. Tako dobijate čujnost, a gubite preveliku „težinu” zvuka u finalnom snimku. Tu je opet lep i koristan displej, a komande su podeljene po bendovima (multiband) i svode se na widening (širenje određenog opsega frekvencija u prostoru). Može mu se dodeliti vrednost od -1,0 (mono) do 1,0 (pun widening).

I, na kraju, tu je deo koji najviše utiče na samu jačinu zvuka – Loudness Maximizer. Radi u tri moda: Soft, Brickwall i Intelligent. Tu su standardne kontrole – Threshold, Margin, Release (ili Character ako je uključen Intelligent mod). Postoji i opcija za apsolutno sprečavanje „probijanja” (Prevent inter-sample clips) koje se nekad manifestuje prilikom finalne konverzije iz digitalnog u analogni signal (nešto što nećete čuti prilikom samog rada u programu, već prilikom preslušavanja gotovog snimka). „Šlag na torti” je dithering – napredna tehnika koja sprečava nastajanje šumova i distorzije prilikom kvantizacije semplova. Mali savet vezan za sve vrste Loudness Maximizera – dodajte samo koliko je neophodno. Ovaj deo plug-ina zaslužuje visoku ocenu za kvalitet.

Ozone 3 je vrlo koristan, ako ne i najkorisniji alat za mastering, pojačavanje i poboljšavanje audio-materijala svih vrsta. Ipak, ne verujemo da će se u prosečnom srpskom budžetu naći dovoljno viška za ovaj nimalo jeftin proizvod. Ako radite sa zvukom i od toga dobro zarađujete – onda je ovo vrlo logična kupovina. Prosečnom korisniku će verovatno mnogo više odgovarati Ozone plug-in za Winamp koji je mnogo jednostavniji u odnosu na VST/DX plug-in.

Ako ipak ne želite da izdvajate novac za Ozone 3, postoji mnogo jeftinijih programa (i besplatnih, ako imate malo vremena na Internetu koje je potrebno za download). Oni možda nemaju 64-bitni processing i prelep korisnički interfejs, ali sa nekim specijalizovanim alatima je moguće ostvariti rezultate koji su vrlo često primereniji određenom miksu, tj. audio-projektu. Više o besplatnim i jeftinim VST/DX plug-inovima pisaćemo u jednom od sledećih brojeva.

Slavko STOJNIĆ

 
Microsoft Windows Vista (Beta 2)
MemoriesOnTV 3.0.3 Pro Edition
iZotope Ozone 3
Šta mislite o ovom tekstu?
SnagIt 8
Soft4Science SciWriter 2.0.20
DeskShare Video Edit Magic 4.17
A-book 3.1
Paragon Partition Manager 7.0
Offline Explorer 4.3 Pro
FlashSpring Pro 1.5
TaoNotes 2006 Pro 3.2

Platforma:
Windows 98/XP / Mac OS 10.3.9, Pentium II 500 MHz / G4/G5, 64 MB RAM
Veličina:
17,3 MB (PC) / 31,8 MB (Mac)
Cena:
250 dolara (proba 10 dana)
Adresa:
www .izotope .com
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera