Hardver
Nvidia Reflex i Nvidia Broadcast (VIDEO)
Vladimir Trajković
8. jul 2021.

Da li ste znali da se od ukupnog broja korisnika GeForce kartica, čak 73 odsto njih u manjoj ili većoj meri igra online? Za razliku od single player igara, kod kojih je protivnik mašina, online naslovi su po svojoj prirodi sasvim drukčiji, jer igrač u najvećem broju slučajeva za protivnika ima drugog igrača, zbog čega ovaj tip igara uvek u sebi sadrži izraženu takmičarsku notu. Koliko će neko biti uspešan u online igranju najviše zavisi od nivoa sopstvenih veština, ali i od „svijetlog oružja“, odnosno, hardvera na kome se igra. Neretko moćan hardver nije dovoljan faktor da bi performanse bile na očekivanom nivou. Zato je tu softverska optimizacija, poznatija pod nazivom Nvidia Reflex, koja će iz hardvera izvući maksimum i igraču omogućiti nesmetano uživanje u igranju.


Nvidia Reflex


Da bismo shvatili kako tačno funkcioniše ova tehnologija, najpre je potrebno da na sastavne delove raščlanimo ciklus koji započinje pritiskom tastera, a završava se animiranim frejmom na ekranu monitora.



U ovom procesu, koji i pored sve brzine savremenog hardvera, ipak, nije sasvim trenutan, dolazi do određenog kašnjenja signala koji je u kompjuterskoj terminologiji poznatiji kao input lag. Svaka od komponenata u sistemu daje svoj doprinos ovoj stavki, tako da je konačan rezultat zbir svih njih i to:


- Latencija periferija: kašnjenje signala od pritiska na taster / pomeranja miša do trenutka kada signal bude obrađen i prosleđen sistemu.
- Latencija igre: vreme koje protekne otkad procesor počne sa obradom ulazne informacije periferije do trenutka kada frejm(ove) na koje se ona odnosi prosledi grafičkoj kartici na obradu.
- Latencija renderinga: vreme koje protekne od trenutka kada pojedinačni frejm dođe na red da bude obrađen (renderovan), do momenta kada grafička kartica u potpunosti završi sa njegovim renderingom.
- Latencija računara: grubo rečeno, predstavlja vreme koje je potrebno da pojedinačni frejm „prođe kroz računar“, a pored ostalog, podrazumeva i zbir dve prethodno navedene latencije.
- Latencija monitora: vreme koje je monitoru potrebno da prikaže konkretan frejm od trenutka kada je dobio signal od grafičke kartice.
- Latencija sistema: ovo je zbir svih prethodno navedenih latencija i predstavlja ukupno vreme kašnjenja signala od zadate komande, do prikazanog rezultata.



Sada, kada smo raščlanili sve stavke koje utiču na kašnjenje signala u sistemu, možda će svi oni reklamni slogani raznih miševa i tastatura sa brzinom odziva od svega jedne milisekunde, ali i monitora koji su u stanju da generišu sliku uz ultraniske latencije, konačno dobiti smisao. Ipak, to je samo deo priče, jer su latencije periferija najčešće u jedva dvocifrenom opsegu, izraženo u milisekundama, dok najveće kašnjenje signala nastaje upravo tokom njegove obrade unutar sistema i može da iznosi od nekoliko desetina, pa čak i do preko stotinu milisekundi. Ako uzmemo u obzir da je prosečno vreme reakcije iskusnog igrača oko 250 milisekundi, sve što mašina doda na tu vrednost može predstavljati razliku između pobede ili poraza, naročito kod brzih i igara takmičarskog tipa.


Da bi latenciju kompletnog sistema snizila na najmanju moguću meru, tehnologija Nvidia Reflex koristi niz softverskih rešenja i optimizacija u drajverima, ali i samim igrama, od kojih je možda najvažnija sinhronizacija CPU i GPU. Pri klasičnom načinu obrade ulaznih parametara (pritisak na taster miša/tastature) do prikaza gotovog rezultata (slike na monitoru), najveće kašnjenje signala stvara se kod „liste čekanja“ frejmova spremnih za rendering (render queue), a koje procesor šalje grafičkoj kartici na obradu.



Nvidia Reflex za cilj ima da tu „listu čekanja“ učini što kraćom ili da je čak u potpunosti eliminiše, odnosno, da se frejmovi koji čekaju u redu ne gomilaju, već da procesor i grafička kartica budu precizno sinhronizovani i da određeni frejm dođe na red za rendering tačno u trenutku kada je grafička kartica spremna da ga obradi.



Iako je postizanje tog efekta softverski dosta složeno, na korisniku je samo da aktivira opciju Nvidia Reflex u nekoj od podržanih igara, dok su za sve ostalo zaduženi drajveri. Ovu opciju podržavaju čak i starije GeForce kartice, počev od serije GTX 900, dok je lista podržanih igara za sada skromna, ali će većina novih igara izvorno implementirati podršku za ovu tehnologiju. Igrači će imati koristi od tehnologije Nvidia Reflex čak i u igrama koje je ne podržavaju, jer u GeForce Drajverima postoji opcija koja aktivira „Ultra low latency“ režim u svim igrama.



Nvidia Broadcast


Priča o izazovima online igranja ne bi bila potpuna ako ne bismo pomenuli i Nvidia Broadcast. Pored toga što je online igranje na vrhuncu svoje popularnosti, takmičarske igre ne privlače samo aktivne igrače, već imaju i svojevrsnu publiku koja zdušno posmatra mečeve i bodri svoje favorite. Na primer, vrlo popularna igra u svetu e-sporta, League of Legends, na svetskom prvenstvu 2019. godine privukla je više od 100 miliona gledalaca online. Takve brojke jasno pokazuju značaj kvalitetnog video-striminga i potrebu za posebnim razvojem sistema koji će ovaj vid uživanja u video-igrama učiniti jednako prijatnim kao i samo igranje.


Kako bi izašla u susret igračima i njihovim vernim navijačima, Nvidia je razvila Broadcast, tehnologiju koja igračima omogućava da uživo strimuju svoju igru uz kvalitet slike koji je gotovo bez gubitaka u rezoluciji i količini prikazanih detalja, ali i mnogo više od toga. Naime, valja napomenuti da ova tehnologija koristi algoritme veštačke inteligencije i da je posebno razvijana za GeForce RTX grafičke kartice. Za razliku od mnogih drugih rešenja slične namene, Nvidia Broadcast ima široku podršku u samom hardveru, pa, tako, za enkodovanje slike koristi namenski deo čipa GeForce RTX kartica NVENC (Nvidia Encoder), umesto da troši resurse samog procesora, što je slučaj kod drugih softverskih rešenja. Time je omogućeno istovremeno igranje i strimovanje na jednom računaru i to čak i u rezoluciji od 4K kod jačih GeForce RTX modela, a što je ozbiljan izazov čak i kada se za strimovanje koristi namenska konfiguracija i druga softverska rešenja.


Pored toga, Broadcast, iako prvenstveno namenjen igračima, znaće da cene i poslovni ljudi, jer i njima pruža širok spektar primene u sferi online sastanaka. Pre svega, tu je vrlo napredno rešenje koje neutrališe pozadinsku buku. Bilo da je reč o televizoru koji radi u pozadini, buci koja dopire od saobraćaja kroz otvoren prozor ili čak i glasovima osoba u okolini, Broadcast će pažljivom analizom svih zvukova koje mikrofon prikupi iz okoline precizno izdvojiti glas korisnika i proslediti ga sagovorniku bez primesa ambijentalne buke. Iako čak i mnogi modeli slušalica sa mikrofonom raspolažu opcijama active noise cancelinga, njihov učinak ne može da se meri sa onim koji postiže Nvidia Broadcast, jer iza moćnog softvera, koji Broadcast svakako jeste, stoji i moćan hardver i njegova veštačka inteligencija, koja doprinosi tome da tokom upotrebe rezultati bivaju sve bolji, zahvaljujući mašinskom učenju.



Takođe, Nvidia Broadcast može da poboljša i dolazni zvuk i iz njega eliminiše neželjene kopmponente, iako vaš sagovornik ne koristi ovu tehnologiju. Princip funkcionisanja je sličan, samo što je u ovom slučaju, umesto vašeg mikrofona, izvor zvuka koji će proći kroz filtere Broadcasta mikrofon vašeg sagovornika.



Pored audio-komponente, nije zapostavljena ni vizuelna. Tako, Nvidia Broadcast nudi razne mogućnosti video-striminga. Pored algoritma koji prepoznaje lice i koji korisnika uvek drži u fokusu, tu je i opcija Auto framing, koja omogućava praćenje korisnika ukoliko je strimovana slika manja od vidnog polja kamere. Konkretno, ova opcija omogućava automatsko zadržavanje fokusa na korisniku, a efekat je vizuelno identičan onome gde iza kamere stoji kamerman koji prati osobu u kadru. Ne sumnjamo da će ovu opciju pozdraviti svi koji obilato koriste virtuelne prezentacije uz istovremeni live snimak veb-kamerom.



Korisnicima koji prosto ne žele da razmišljaju o tome šta im se nalazi iza leđa ili nisu u prilici da obezbede radni kutak koji bi zadovoljio strogo formalne poslovne zahteve, na raspolaganju je opcija Virtual backgrounds and blurring. Iako sam naziv skoro u potpunosti objašnjava njenu namenu, napomenućemo da zahvaljujući veštačkoj inteligenciji koju koristi, Broadcast vrlo precizno iz kadra izdvaja korisnika od okoline. Naravno, rezultati donekle zavise i od uslova u kojima se snima (kvalitet snimka i osvetljenja prostora), ali će korisnici prilično ležerno moći da se oslone na ovu opciju i sebi dozvole luksuz da ne razmišljaju o tome šta se još, sem njih samih, nalazi u kadru. Sve će biti ili zamagljeno ili zamenjeno nekim atraktivnim tropskim ili planinskim pejzažem, a možda čak i Marsovim, što da ne.



• • •
Bez obzira na to da li volite da se igrate i to podelite sa svetom ili vam obaveze ne dozvoljavaju da odmaknete mnogo dalje od poslovnih sastanaka online, GeForce RTX kartice vam mogu olakšati i ulepšati i zabavu i posao.

Nvidia
Reflex
Broadcast
Gigabyte
GeForce
RTX
PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
APRIL 2024
Gigabyte Radeon RX 7900 GRE Gaming OC 16G
Zlatni zeka
Model koji je izvorno namenjen kineskom tržištu, i koji se tamo pojavio još prošlog leta, lepo je popunio prazninu između modela RX 7800 XT i RX ...
Asus ROG Zephyrus G16 (GU605MY-QR085X)
Najkompaktnija zverka
Uz sve kompromise, ovo je verovatno najsnažniji laptop smešten u manje od dva kilograma i 18 milimetara visine...
Honor Watch 4
Savršeno upakovan
Sat koji donosi veoma malo pravih noviteta, ali kod kog je uklapanje poznatog i očekivanog dovedeno do savršenstva...
Mobile World Congress 2024
Ovde i AI ima AI
Utisak je da MWC „na nogama” drže isključivo velike kineske kompanije, a praksa predstavljanja flegšip telefona na sajmu je sve ređa...
Inovativni motori i reaktori
Bolji pogon
Električni motori uskoro stižu u putničke avione, samo da se reši nekolicina konstruktorskih prepreka...
Honor Magic 6 Pro
Magična Šestica
Sistem kamera oslanja se na tehnički sofisticiran dizajn sa promenjivim otvorom blende...
Apple, AI i nova tužba za monopol
Kisela ili slatka jabuka
Apple će uvek da koristi sopstveno rešenje, ukoliko može da ga napravi dovoljno brzo i kvalitetno...
Dragon’s Dogma 2
Nastavak dvanaest godina stare igre koja odavno ima kultni status, naoko, jednostavan akcioni RPG koji se trudi vas angažuje, ali i pomalo namuči...
Rise of the Ronin
Rise of the Ronin izuzetno podseća na Ghost of Tsushima, kako po izgledu, tako i po konceptu...
Highwater
Ugodan koktel postapokaliptične komike i poetične melanholije...
Microsoft Windows 3.0
Prisećamo se treće iteracije operativnog sistema baziranog na grafičkom korisničkom okruženju, koja je konačno mogla da izađe na crtu takmacima...
© 2024 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama