Kada je novi izvršni direktor kompanije Yahoo Skot Tompson u januaru preuzeo kormilo ovog posrnulog džina, mnogo je govorio o talentu i idejama svog tima. Najavio je „nove inovativne proizvode” i poboljšano korisničko iskustvo. Od tada je prošlo malo vremena da bi se neka nova tehnologija zaista pojavila, ali Yahoo već počinje da troši energiju na patentsko trolovanje.Analiziramo patente koje je Facebook navodno ukrao Ako je Yahoo izmislio sve te tehnologije, zašto onda tone, uprkos činjenici da njegov mesečni saobraćaj beleži pola milijarde jedinstvenih korisnika? |
Naime, ovaj pionir Weba tužio je najveću društvenu mrežu na svetu zbog krađe 10 patenata, i to u vreme kada se Facebook priprema da izađe na berzu (IPO). Yahoo je optužio Zakerbergovu kompaniju zbog patenata koji se odnose na „inovacije na području internet proizvoda, uključujući tu i sistem kreiranja poruka i ažuriranje sadržaja, komentare na mreži, prikazivanje oglasa, sprečavanje lažnih izveštaja o posećenosti oglasa i kontrolu privatnosti”. Detaljniji uvid u ove patente otkriva da po toj logici Yahoo treba da tuži praktično sve krupne igrače, budući da se sporne web tehnologije javljaju i na mnogim drugim mestima na Netu. Yahoo tako tuži Facebook zbog funkcije View As, koja korisnicima omogućava da vide svoj profil onako kako ga drugi vide. Da podsetimo, i Google Plus ima identičnu opciju. Dalje, kompanija Yahoo smatra da je Facebook ukrao njen sistem i metodologiju za optimalno prikazivanje oglasa. Još jednom, Google i mnogi drugi takođe koriste sisteme koji na osnovu različitih faktora utvrđuju koji se oglasi gde prikazuju, kada, kome i zašto. Facebook je sigurno najdalje otišao sa uzimanjem „društvenog konteksta” u obzir kako bi servirao što personalnije oglase. O broju faktora sa kojima Facebook manipuliše - u Yahoou mogu samo da sanjaju. Teza da je ovaj sistem izgrađen na tehnologiji Yahooa je problematična zato što je sve na Internetu izgrađeno na akumuliranom znanju, sem ako posrnuli web pioniri ne misle da su oni izmislili moderan Web. Na tapetu je i detekcija spama, koju na sličan način primenjuju i Google Plus i Twitter - na osnovu pređašnjeg ponašanja autora, prirode linka (da li on vodi ka zloglasnim sajtovima), ključnih reči i slično. Kompaniji Yahoo smeta i mogućnost fine kontrole od strane korisnika, koji sada na Facebooku (baš kao i na Google Plusu i drugim mestima) mogu da odlučuju ko će imati pristup specifičnom sadržaju. Još jedan sporni patent odnosi se na personalizaciju iskustva i tiče se ukrajanja sadržaja u skladu sa korisnikovim afinitetima. I ovde ne odlučuje samo Facebook o tome šta je prioritetan sadržaj za svakog korisnika, to rade i Pinterest i Quora. Yahoo podiže tužbu i zbog „dinamičkog generisanja stranica”, ali to se praktično odnosi na svaku web destinaciju koja sadrži tekovinu modernog društvenog Interneta - news feed. Sudeći prema mišljenju stručnjaka, jedini patent koji možda „drži vodu” odnosi se na objedinjeni sistem poruka, mada mi smatramo da to liči na tehnologiju koja bi trebalo da ostane otvorena. Naime, messaging sistem Facebooka sjedinjuje iskustvo četovanja, slanja email i ličnih poruka. Yahoo je ranije razvio i patentirao sličan sistem (System and method for instant messaging using an e-mail protocol), ali ga je Facebook dosta nadogradio, jer ova društvena mreža odlučuje koji je najbolji delivery poruke za vas u datom trenutku. Ako ste, na primer, online na chatu, poruka će vam stići tu. Ako ste offline, dobićete je u inboxu. Na kraju se postavlja jedno pitanje - ako je Yahoo izmislio sve te tehnologije, zašto onda tone, uprkos činjenici da njegov mesečni saobraćaj beleži pola milijarde jedinstvenih korisnika? Niko ne Internetu ne kreće od nule i sve tehnologije se grade na akumuliranom znanju. Svi ovi patenti odnose se na web tehnologije sa jakim social karakterom, ali su ih razvili oni koji najbolje razumeju logiku personalizovanog korisničkog iskustva. Yahoo je izgleda u tolikoj krizi da pribegava taktici „Ako ne možeš da ih pobediš - troluj”. |