KOMPJUTERI I FILM
Watchmen
Dragan KOSOVAC
1. april 2009.

Odmah po premijernom objavljivanju u dvanaest svezaka između septembra 1986. i oktobra 1987. godine, strip „Watchmen” Alana Mura i Dejva Gibonsa neraskidivo je povezan sa nekoliko epiteta. Fantastičan prijem i kod publike i kod kritike doneo je ovom stripu kultni status i mesto pretendenta za titulu najboljeg (američkog) stripa svih vremena.

Ipak može da se snimi

Režiser Zek Snajder, publici najpoznatiji kao kormilar vizuelno impresivne ekranizacije još jednog kultnog stripa - „300” Frenka Milera, radio je poslednjih 30 meseci na prebacivanju ovog specifičnog sveta sa papira na filmsko platno. „Watchmen” je priča o svetu nalik našem, gde su superheroji prvo bili priznati članovi društva koji su aktivno uticali na menjanje toka istorije, a zatim je njihova borba protiv kriminala stavljena van zakona.

Čak i pre nego što se uhvatio u koštac sa konvertovanjem specifične strukture ovog stripa u gledljivu filmsku formu, režiser Snajder je znao jedno - Dr Menhetn mora da bude kompjuterski generisan lik. Džonatana Ostermana, fizičara koji nakon nesreće u laboratoriji biva transformisan u natprirodno biće zvano Dr Menhetn, u ovom filmu glumi Bili Krudap. Krudap je prošao kroz već standardnu proceduru skeniranja i digitalizacije, a na samom snimanju je nosio specijalno odelo i šminku koji su olakšavali hvatanje referentnih tačaka. Svaki kadar sa Dr Menhetnom je zbog toga, pored standardne filmske kamere, sniman i sa još tri dodatne kamere. U pitanju su Sonijeve kamere HD F900 čiji su snimci korišćeni da olakšaju kompoziciju digitalnog lika u kadrove. Još jedan simpatičan detalj izdvaja ovog digitalizovanog lika od većine - Dr Menhetn blago sjaji. Umesto da se muče dodatnim digitalnim osvetljavanjem svakog kadra u kom je Dr Menhetn, tim iz Sony Pictures Imageworksa dosetio se elegantnog i jednostavnog rešenja. Pored referentnih tačaka, odelo koje je Krudap nosio imalo je na sebi stotine svetlećih dioda, tako da je sam glumac osvetljavao okolinu, a tim za digitalne efekte mogao je da se koncentriše isključivo na ubacivanje digitalne verzije njegovog lika u završnu verziju kadra.

Osim likova, tim iz Imageworksa radio je i na digitalnim kulisama. Njihova sreća bila je u tome da im je na raspolaganju već bio digitalni Njujork, napravljen za potrebe niza filmova o Spajdermenu. Kako je to bio moderan Njujork, uloženo je dosta vremena i truda da se naprave nove teksture koje će grad učiniti oronulijim, tj. bližim onom iz Murovog stripa. Druga bitna digitalna kulisa je Dr Menhetnova kristalna palata na Marsu. Tim dizajnera potpuno se oslonio na program Houdini za stvaranje rotirajućih staklenih prstenova ove fantastične građevine.

Roršah, antipod blistavom Dr Menhetnu i miljenik fanova, takođe je dobio specijalan tretman, ali sasvim drugačije. Digitalno doterivanje ovog lika preuzela je druga kompanija za specijalne efekte - Intelligent Creatures iz Kanade. Roršah ima masku na kojoj se neprestano smenjuju simetrične mrlje od mastila (nalik onima iz testa istoimenog psihologa). Glumac Džeki Erl Hejli nosio je belu masku sa specijalnim graničnicima u obodu šešira i šal, što je omogućilo da se njegovo lice lako obrađuje tokom prostprodukcije. Digitalna maska koja je stavljana na Roršahovo lice imala je više slojeva. Osnova je bila 3D animacija koja je odgovorna za kretanje „tkanine” u skladu sa pokretima lica ispod nje. Zatim, stvorena je sama površinska tekstura tkanine sa sitnim dlačicama i blagim nepravilnostima kako bi izgledala što realnije. Dalje je rađeno senčenje maske, a tek na kraju su dolazile same mrlje od mastila. Inspirisan stripom, Snajder je imao predstavu o tome kako mrlje treba da izgledaju za svaku scenu sa Roršahom, ali kako je strip statičan, trebalo je učiniti da se mrlje smisleno kreću sve vreme. Za to je odgovorno sedam konvencionalnih animatora iz Intelligent Creaturesa, koji su pravili 2D animacije mrlja koje su stavljane preko cele maske kao završni sloj.


PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
MAJ 2025
Microsoft Majorana 1
Kvantna topologija
Topološki kvantni računar otporan je na uticaj kosmičkog zračenja, ali i dalje mora da se ohladi skoro do apsolutne nule...
AMD Ryzen 9 9950X3D
Jedan, da svima vlada
Ako vam je potreban najbrži procesor, i za igranje, i za ozbiljnije zadatke, Ryzen 9 9950X3D nema konkurenciju...
Gigabyte GeForce RTX 5070 Ti Aero OC 16G i GeForce RTX 5070 Ti Gaming OC 16G
I za kreativce, i za igrače
Sasvim sposoban da se nosi sa 4K rezolucijom u svim igrama i pruži sasvim pristojne performanse, dok u 1440p apsolutno blista...
Asus ROG Strix Scar 18 (G835LX)
Fantastična zver i kako je kupiti (3)
Laptop namenjen onima koji „ne žale pare” da imaju ono što je trenutno najbolje i najbrže...
Deset najboljih Microsoft PowerToys alatki
Najbolji od najboljih
PowerToys Run je alatka kojoj treba da se okrenete ukoliko vam sistemska rutina za pretragu ne odgovara...
Apple iPhone 16e
Malo muzike za mnogo para
Problem nije samo cena i slabiji grafički podsistem, već i trajanje baterije...
Cemu 2.6
Wii U emulacija
Cemu omogućava pokretanje i privođenje kraju oko 57 procenata igara „napisanih” za Wii U...
.rs: nove usluge eUprave - novi propisi - najava 5G
Mnogo eNoviteta
U novom esDnevniku roditelji će dobijati notifikacije za ocene i izostanke...
Trgovinski rat Istoka i Zapada
Velika igra, nesagledive posledice
Kao u igri „kukavice”, dve supersile kreću se velikom brzinom jedna prema drugoj, izazivajući drugu da prva skrene...
Blue Prince
Jedinstveni dijamant i jedna od najoriginalnijih igara u poslednjih nekoliko godina...
Tempest Rising
Skupa i ambiciozna fotokopija legendarnog RTS klasika Command & Conquer...
South of Midnight
Magična igra koja izgleda kao živa bajka, animirana u stilu filmskog serijala „Spiderverse”...
© 2025 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama