U skladu sa svojim planom i programom koji forsira izbacivanje nove verzije programa na svakih godinu dana, Autodesk je pre nekoliko meseci svetu predstavio 3D Studio Max 9. Ako ćemo iskreno, teško da su se korisnici već zasitili osmice, a takođe se postavlja pitanje da li je tričavih dvanaestak meseci razvoja bilo dovoljno da ova verzija Maxa zaradi punu brojku iza svog imena. Bilo kako bilo, Max 9 je tu, sa taman dovoljno noviteta da zaintrigira svakog zaljubljenika u CG, bilo da je amater ili profesionalac.Još jedna godina, još jedan Max Potencijalno najveća novost, čije će se reperkusije tek osetiti, jeste opcija za instalaciju 64-bitne verzije programa. Ova opcija, pored prigodnog procesora i gomile RAM-a (bacite pogled na stavku „poželjno” u info-boksu), zahteva i 64-bitni operativni sistem. Proći će ipak još neko vreme pre nego što prosečan korisnik „zasluži” naprednu instalaciju. Mada novi Max ne donosi nijednu revolucionarnu inovaciju u rangu prošlogodišnjeg pelt-mappinga, sitna poboljšanja se mogu zateći na svakom ćošku. Rad u viewportu i sa wireframe prikazom sada je osetno komforniji, dozvoljavajući, recimo, real-time bravure sa vertex deformation alatkom, koje bi u ranijim verzijama proizvele slajd-šou. Kad smo već kod brojanja frejmova, alatka Viewport Statistics sada pruža mnogo više informacija o vašoj sceni. Klasa Compound Objects dobila je dve prinove (asimilovane od strane Autodeska iz divljine 3rd party plug-inova), ProBoolean i ProCutter. ProBoolean obavlja približno isti posao kao i Maxov stari, nesrećni Boolean, samo dosta pametnije tako da je obično potrebno mnogo manje čišćenja mreže kako bi se dobili upotrebljivi rezultati. ProCutter omogućava tranžiranje mesha na sastavne delove uz pomoć „modli” koje sam korisnik napravi, što umnogome olakšava modeliranje objekata koji tokom animacije treba da se razbiju (ili pak sastave): jedna noiseom izgužvana površ postiže čuda kada u nekoj reklami keks treba da prsne na dva dela. Hair & Fur je doživeo bolju integraciju u Maxovo radno okruženje pošto je kosu/krzno sada moguće frizirati direktno u viewportu, a pri renderovanju više nisu potrebna specijalna svetla za pravilno osvetljavanje. Cloth je takođe dobio neke nove opcije, između ostalog i parametar cling koji definiše koliko tkanina prianja za telo (što je dobro za simuliranje, recimo, mokre odeće). Što se animacije tiče, velika novost su Animation Layeri. Slično kao kod bipeda, preko osnovne animacije je moguće prelepiti novi sloj animacionih ključeva bez brisanja starih. Animatori sada mogu bez problema da probaju više različitih verzija nekog pokreta na istom objektu, a editovanje animacije koja ima ključ na svakom frejmu (npr. iz motion capturea ili reactor simulacije) prestaje da bude noćna mora. Ovi lejeri mogu da se pale i gase po potrebi, kao i da se merdžuju (stope) sa originalnom animacijom. Mada je konstrukcija sopstvenog riga i dalje neprikosnovena ako želite potpunu kontrolu nad pokretima vaše kreacije, biped je još jedan korak bliže upotrebljivosti kada je kompleksno pose-to-pose animiranje u pitanju (mišljenja su ovde uvek podeljena). Sada je moguće prevlačiti ključeve jedne preko drugih i negativno skalirati skupine ključeva, što omogućava jednostavno okretanje toka neke animacije unazad. Pored toga, svaki prst je dobio sopstveni kanal, a uvedena je i kontrola animacionih krivih uz pomoć bezier tangenti. Rendering i materijalizacija su doživeli možda najveće pretumbavanje. Mental Ray je dogurao do verzije 3.5, donoseći bolje osmišljene i rearanžirane grupe komandi, s posebnim osvrtom na jednostavnije korišćenje Global Illuminationa i Final Gathera. Final Gather je, slično Vrayu, dobio presete preko kojih zbunjeni korisnik može lako da preskoči setovanje sijaset kriptičnih opcija i odmah dobije prihvatljive rezultate. Bržem radu doprinosi i grubi prikaz slike još dok se Final Gather računa, tako da je moguće odmah „pročitati” kakvo je osvetljenje u sceni, bez čekanja kraja rendera.Mr Sun, mr Sky i mr Physical Sky zajedničkim snagama tvore novi Sun & Sky sistem koji služi za realan prikaz dnevnog svetla na otvorenom. Mr Sun i mr Sky daju direktno i difuzno svetlo koje menja boju i intenzitet u zavisnosti od doba dana, dok mr Physical Sky u pozadini iscrtava sunce i nebo sa realističnim ferlaufom. Arch & Design materijal donosi brdo novih opcija kada je u pitanju materijalizacija površina u skladu sa zakonima fizike, posebno metala, stakla i drveta. Lenji modelari (ili arhitekte sa manjkom vremena) pozdraviće postojanje širokog spektra gotovih templatea, takoreći spremnih materijala, poput bronze, brušenog metala, plastike i sličnih. Neki efekti koji su ranije morali zaobilazno da se prave sada potpadaju pod default opcije, kao što su, recimo, glossy refrakcije (eto nama peskiranog stakla) ili BRDF koji kontroliše procenat refleksije u odnosu na ugao gledanja (slično fresnel refleksijama). Ambient Occlusion, sve popularniji komplement GI-u za isticanje detalja i „kontaktnih senki”, takođe je direktno ugrađen u materijal. Najzanimljivija je opcija za simulirano omekšavanje ivica: Arch & Design omogućava da inače laserski oštre ivice objekata izgledaju kao da su pod meshsmoothom u renderu. Što je još bolje, ovaj trik radi i kada umočite jedan objekat u drugi. Kod kompleksne geometrije ćete ipak i dalje morati ručno da izmodelujete meke ivice, ali zato za jednostavnije objekte (poput stočića u nekom enterijeru) ova alatka rešava stvar. Sličnu temeljitost pruža i novi materijal Car Paint koji bi, kako mu samo ime kaže, trebalo pod jednim krovom da objedini sve elemente koji se tiču materijalizacije školjke automobila. Ovaj materijal u sebi po defaultu sadrži tri sloja koje smo ranije sami morali da kombinujemo: osnovni sloj pigmenta koji menja boju u odnosu na ugao gledanja, srednji sloj koji sadrži metalne čestice („metalik” efekat) i gornju glazuru. Povrh toga, ubačen je i opcioni layer za prljavštinu. Budući da su u 3D svetu automobili popularan predmet, jasno je da će se mnogi korisnici obradovati ovom korisnom materijalu. 3ds Max je kod nas oduvek imao veliki broj pristalica. Imajući u vidu specifične uslove u našem regionu, deveta iteracija ovog sveobuhvatnog 3D paketa lako će pronaći svoju publiku, uprkos činjenici što možda ne nudi epohalne inovacije. Samo, pre nego što se bacite na upgrade, imajte u vidu da stare verzije plug-inova ne rade sa novim Maxom! |