LAKI PINGVINI Segmenti u sočivu
Na stranicama SK Labsa mogli ste da čitate o raznim ekranima koji mogu da se nabave i koriste uz mikrokontrolere. Uglavnom je bilo reči o, da ih tako nazovemo, savremenijim ekranima koji se i inače koriste svuda oko nas. U nastavku sledi priča o jednom ekranu koji možemo svrstati u vintage kategoriju. HPDL-1414 je 16-segmentni LED ekran sa četiri polja za ispis, a koji je star preko dvadeset godina. Primerci koje smo mi dobili su iz 1998. godine (podatak utisnut sa strane) i na njima se primećuju tragovi lemljenja, što znači da su u pitanju korišćeni primerci. Sami LED segmenti su još stariji i pod velikim uvećanjem se nazire naziv firme Litronix i godina proizvodnje 1978. (za ovo nismo baš najsigurniji, jer je zaista izuzetno sitno napisano). Na prednjoj strani se jedva primećuje sitan HP logotip, ali Hewlett-Packard nije jedini proizvođač. HPDL-1414 je crveni GaAsP ekran kojem možemo dodati epitet „smart”, jer je sposoban da na svojim poljima ispiše alfanumeričke karaktere. Ekranom upravlja CMOS integralno kolo ugrađeno u plastično kućište. Ovo kolo u sebi sadrži RAM, ASCI II dekoder, multiplekser i LED drajvere. Zahvaljujući ovim poslednjim, za povezivanje ovog ekrana sa mikrokontrolerom nisu potrebne dodatne komponente. Ekran ima brz odziv, elektrostatičku zaštitu, mali je potrošač, a može da radi na naponima od 0,7 do pet volti. Sami segmenti se nalaze iza uveličavajućeg sočiva, gde osim uvećanja, dobijamo i veće uglove vidljivosti i osvetljenje. Visina samih karaktera u okviru segmenta je 2,85 milimetara, što tako ne deluje, a zahvaljujući sočivu jasna vidljivost ide i do razdaljine od 1,5 metara. U polumraku i mraku efekat je još i bolji. Iako prema dokumentaciji ekran ima 16 segmenata, tu se ne računa i tačka u donjem delu segmenata koja se takođe može koristiti. Plastično kućište ovog ekrana je znatno većih dimenzija u odnosu na same segmente i iznosi 20,1×17,5×6,1 milimetar. Sa donje strane imamo čak 12 pinova koji su prijateljski nastrojeni prema prototipskoj ploči, ali veliki broj pinova znači i veliki broj zauzetih GPIO mikrokontrolera. Ili možda i ne? Ekran sa prednje strane ima dva grida, gde je jedan blago zarezan, a što je ujedno i indikator pina broj 1. Bez ovoga se teško može odrediti orijentacija ekrana, jer je simetričan i jednoličan. Pinout se sastoji od dva naponska pina, A1 i A2 za Digit select (address), jedan WR za ispis i D0-D6 za Data input. Ekrani se mogu povezivati u lance, gde je za svaki sledeći potrebno WR pinu dodeliti drugi GPIO. Slično kao kod SPI interfejsa. Ako nas pratite i od ranije, pre nekoliko brojeva (SK 1/2020, i.sk.rs/27648) bilo je reči o MPC23017 integralnom kolu koje broj zauzetih GPIO mikrokontrolera smanjuje na samo dva. Mi smo za naš primer upotrebili workhorse Arduino i HPDL1414 biblioteku koju možete preuzeti ovde: i.sk.rs/357482. Naponske pinove povezali smo na 5V i GND, dok smo analogne A1 i A2 povezali na A0 i A1 ekrana. WR pin prvog ekrana smo povezali na A0 Arduina, a drugog na A3. Shodno broju ekrana, korigujemo wrenPins i dodeljene GPIO pinove. Data pinovi D0-D6 su povezani na digitalne 2-8 Arduina. #include <HPDL1414.h> const byte dataPins[7] = {2, 3, 4, 5, 6, 7, 8}; // Data pinovi segmenata: D0 – D6 const byte addrPins[2] = {A1, A2}; // Adresni pinovi segmenata: A0, A1 const byte wrenPins[2] = {A0, A3}; // WR pinovi (s leva na desno) HPDL1414 hpdl(dataPins, addrPins, wrenPins, sizeof(wrenPins)); void setup() { hpdl.begin(); hpdl.printOverflow(true); hpdl.clear(); hpdl.print(„SK RULEZ”); } void loop() { } U skeč dodajemo biblioteku i dodeljujemo odgovarajuće GPIO pinovima ekrana, a nakon toga pravimo objekat „hpdl”. U funkciji setup pokrećemo ekran, brišemo ga i ispisujemo ko je glavni baja u ovoj zemlji što se tiče informatike i računarstva u štampanoj formi. Od funkcija koje biblioteka nudi pomenućemo još printOverFlow() koja se može koristiti za efekat scroll, segments() nam vraća broj povezanih ekrana, a setCursor() funkcijom biramo svako polje ponaosob odakle kreće tekst. Ovo su vrlo zanimljivi mali ekrani koji se mogu koristiti u razne svrhe. Najidealnije bi bilo da je samo pakovanje manje, jer segmentna polja i čip ispod nje zauzimaju mnogo mesta po širini. Cena ovih ekrana je ispod sto dinara za komad i definitivno moramo smisliti neki manji projekat da ih upotrebimo.
|
||||||||||
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Microsoft Majorana 1 Kvantna topologija Topološki kvantni računar otporan je na uticaj kosmičkog zračenja, ali i dalje mora da se ohladi skoro do apsolutne nule... AMD Ryzen 9 9950X3D Jedan, da svima vlada Ako vam je potreban najbrži procesor, i za igranje, i za ozbiljnije zadatke, Ryzen 9 9950X3D nema konkurenciju... Gigabyte GeForce RTX 5070 Ti Aero OC 16G i GeForce RTX 5070 Ti Gaming OC 16G I za kreativce, i za igrače Sasvim sposoban da se nosi sa 4K rezolucijom u svim igrama i pruži sasvim pristojne performanse, dok u 1440p apsolutno blista... Asus ROG Strix Scar 18 (G835LX) Fantastična zver i kako je kupiti (3) Laptop namenjen onima koji „ne žale pare” da imaju ono što je trenutno najbolje i najbrže... Deset najboljih Microsoft PowerToys alatki Najbolji od najboljih PowerToys Run je alatka kojoj treba da se okrenete ukoliko vam sistemska rutina za pretragu ne odgovara... Apple iPhone 16e Malo muzike za mnogo para Problem nije samo cena i slabiji grafički podsistem, već i trajanje baterije... Cemu 2.6 Wii U emulacija Cemu omogućava pokretanje i privođenje kraju oko 57 procenata igara „napisanih” za Wii U... .rs: nove usluge eUprave - novi propisi - najava 5G Mnogo eNoviteta U novom esDnevniku roditelji će dobijati notifikacije za ocene i izostanke... Trgovinski rat Istoka i Zapada Velika igra, nesagledive posledice Kao u igri „kukavice”, dve supersile kreću se velikom brzinom jedna prema drugoj, izazivajući drugu da prva skrene... South of Midnight Magična igra koja izgleda kao živa bajka, animirana u stilu filmskog serijala „Spiderverse”... |
||||||||||