LAKI PINGVINI Segmenti u sočivu
Na stranicama SK Labsa mogli ste da čitate o raznim ekranima koji mogu da se nabave i koriste uz mikrokontrolere. Uglavnom je bilo reči o, da ih tako nazovemo, savremenijim ekranima koji se i inače koriste svuda oko nas. U nastavku sledi priča o jednom ekranu koji možemo svrstati u vintage kategoriju. HPDL-1414 je 16-segmentni LED ekran sa četiri polja za ispis, a koji je star preko dvadeset godina. Primerci koje smo mi dobili su iz 1998. godine (podatak utisnut sa strane) i na njima se primećuju tragovi lemljenja, što znači da su u pitanju korišćeni primerci. Sami LED segmenti su još stariji i pod velikim uvećanjem se nazire naziv firme Litronix i godina proizvodnje 1978. (za ovo nismo baš najsigurniji, jer je zaista izuzetno sitno napisano). Na prednjoj strani se jedva primećuje sitan HP logotip, ali Hewlett-Packard nije jedini proizvođač. HPDL-1414 je crveni GaAsP ekran kojem možemo dodati epitet „smart”, jer je sposoban da na svojim poljima ispiše alfanumeričke karaktere. Ekranom upravlja CMOS integralno kolo ugrađeno u plastično kućište. Ovo kolo u sebi sadrži RAM, ASCI II dekoder, multiplekser i LED drajvere. Zahvaljujući ovim poslednjim, za povezivanje ovog ekrana sa mikrokontrolerom nisu potrebne dodatne komponente. Ekran ima brz odziv, elektrostatičku zaštitu, mali je potrošač, a može da radi na naponima od 0,7 do pet volti. Sami segmenti se nalaze iza uveličavajućeg sočiva, gde osim uvećanja, dobijamo i veće uglove vidljivosti i osvetljenje. Visina samih karaktera u okviru segmenta je 2,85 milimetara, što tako ne deluje, a zahvaljujući sočivu jasna vidljivost ide i do razdaljine od 1,5 metara. U polumraku i mraku efekat je još i bolji. Iako prema dokumentaciji ekran ima 16 segmenata, tu se ne računa i tačka u donjem delu segmenata koja se takođe može koristiti. Plastično kućište ovog ekrana je znatno većih dimenzija u odnosu na same segmente i iznosi 20,1×17,5×6,1 milimetar. Sa donje strane imamo čak 12 pinova koji su prijateljski nastrojeni prema prototipskoj ploči, ali veliki broj pinova znači i veliki broj zauzetih GPIO mikrokontrolera. Ili možda i ne? Ekran sa prednje strane ima dva grida, gde je jedan blago zarezan, a što je ujedno i indikator pina broj 1. Bez ovoga se teško može odrediti orijentacija ekrana, jer je simetričan i jednoličan. Pinout se sastoji od dva naponska pina, A1 i A2 za Digit select (address), jedan WR za ispis i D0-D6 za Data input. Ekrani se mogu povezivati u lance, gde je za svaki sledeći potrebno WR pinu dodeliti drugi GPIO. Slično kao kod SPI interfejsa. Ako nas pratite i od ranije, pre nekoliko brojeva (SK 1/2020, i.sk.rs/27648) bilo je reči o MPC23017 integralnom kolu koje broj zauzetih GPIO mikrokontrolera smanjuje na samo dva. Mi smo za naš primer upotrebili workhorse Arduino i HPDL1414 biblioteku koju možete preuzeti ovde: i.sk.rs/357482. Naponske pinove povezali smo na 5V i GND, dok smo analogne A1 i A2 povezali na A0 i A1 ekrana. WR pin prvog ekrana smo povezali na A0 Arduina, a drugog na A3. Shodno broju ekrana, korigujemo wrenPins i dodeljene GPIO pinove. Data pinovi D0-D6 su povezani na digitalne 2-8 Arduina. #include <HPDL1414.h> const byte dataPins[7] = {2, 3, 4, 5, 6, 7, 8}; // Data pinovi segmenata: D0 – D6 const byte addrPins[2] = {A1, A2}; // Adresni pinovi segmenata: A0, A1 const byte wrenPins[2] = {A0, A3}; // WR pinovi (s leva na desno) HPDL1414 hpdl(dataPins, addrPins, wrenPins, sizeof(wrenPins)); void setup() { hpdl.begin(); hpdl.printOverflow(true); hpdl.clear(); hpdl.print(„SK RULEZ”); } void loop() { } U skeč dodajemo biblioteku i dodeljujemo odgovarajuće GPIO pinovima ekrana, a nakon toga pravimo objekat „hpdl”. U funkciji setup pokrećemo ekran, brišemo ga i ispisujemo ko je glavni baja u ovoj zemlji što se tiče informatike i računarstva u štampanoj formi. Od funkcija koje biblioteka nudi pomenućemo još printOverFlow() koja se može koristiti za efekat scroll, segments() nam vraća broj povezanih ekrana, a setCursor() funkcijom biramo svako polje ponaosob odakle kreće tekst. Ovo su vrlo zanimljivi mali ekrani koji se mogu koristiti u razne svrhe. Najidealnije bi bilo da je samo pakovanje manje, jer segmentna polja i čip ispod nje zauzimaju mnogo mesta po širini. Cena ovih ekrana je ispod sto dinara za komad i definitivno moramo smisliti neki manji projekat da ih upotrebimo.
|
||||||||||
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Doom: The Dark Ages Doom iz mračnog doba drugačiji je od svih drugih Doomova, jer je Slayer koncipiran kao tenk sa štitom... Clair Obscur: Expedition 33 Estetika Belle Époquea, gameplay u skladu sa kanonima JRPG-a, vrhunsko pripovedanje i ljubav prema igrama... Computex 2025, Tajpej, Tajvan AI NEXT Ovaj, nekada ultra-PC-specifični sajam, odavno se proširio na srodne tehnologije, biznis rešenja i digitalne usluge, postavši varijanta azijskog C... Gigabyte GeForce RTX 5070 Gaming OC 12G Višak samopouzdanja Kartica je sa hardverske strane vrlo kvalitetna, ali ništa ne može da nadomesti nedostatak snage „pod haubom”... Asus ProArt P16 (H7606WP) Pronalazak neverovatnog Novi ProArt P16 donosi moderna rešenja, u dobro usaglašenom odnosu gabarita i performansi – alatka koju ćete sa ponosom nosati sa sobom... Logitech ProX Superlight 2 Sve udvostručeno Ovaj miš predstavlja jasnu indikaciju da najveći proizvođač ne želi da napusti nijedan segment tržišta... Winhance 25.05 Popravka Prozora U pitanju je alatka koja omogućava da se brzo rešite (većine) bloatwarea, ali i da obavite optimizaciju rada Windowsa... .rs: Beogradski prevoz na Yandexu • Srbija u SEPA • Loši primeri digitalizacije Unapređeno e Zakazivanje Beogradski prevoz na Yandexu • Srbija u SEPA • Loši primeri digitalizacije Google Mariner, Google Astra i AI autonomni agenti Uspon tihog softvera Umesto kliktanja stručnog lica, softver će, već ove godine, u tihom, gotovo nečujnom načinu rada - završavati posao... Fatal Fury: City of the Wolves Fatal Fury je oduvek bio čudna cvećka u svetu borilačkih igara; takav je i ostao... Arc Raiders Novi extraction shooter iz pera autora dobrih delova franšize Battlefield (i potcenjenog The Finals)... |
||||||||||