DOMAĆA SCENA Pametne alternative preovlađujućem ludilu
Uvreme priprema za samostalne koncerte sa „Spori ritam bendom” (prvi je bio planiran za 11. april ali je, naravno, odložen – prim. ur.), i promociju nedavno objavljenog albuma „Ulica bez brojeva”, razgovarali smo sa Dejanom koji je, te 1985. godine bio član „Instruktora”. SK: Da li su reakcije na autentičan zvuk pesama na vašem novom albumu u skladu sa očekivanjima? Dejan: Moram da priznam da su reakcije na album „Ulica bez brojeva” možda i bolje nego što smo očekivali. Izgleda da se to što smo uradili dopalo ne samo našoj redovnoj publici, nego je steklo i poštovanje nekih ljudi koji nas ranije nisu mnogo slušali. Potvrda tome je i objavljivanje u Hrvatskoj, u izdanju Croatia Records, na tržištu gde ne postojimo već 30 godina. SK: Vratićemo se sada u 1985. godinu kada ste bili član Bajage i instruktora. Takođe autentičan zvuk, međutim, osim gitara i bubnja, pesme su prožete sintetičkim zvucima. „Šta su vam uradili od pesama” i na čiju inicijativu? Ko je bio „kompjuteraš” među vama? Dejan: Bile su to osamdesete, vreme kada su sintisajzeri i ritam mašine dobili puno građansko pravo u rok muzici. Mislim da je Bajaga još demo snimke za prvi album „Pozitivna geografija” radio sa dvojicom ovdašnjih elektro-pionira, Vračom i Jeftom, pa je to onda maestro Kornelije Kovač sredio u studiju. Na albumu „Sa druge strane jastuka” produkcijskom timu se pridružio i Saša Habić. Moram da priznam da ja nisam bio veliki pobornik elektronike u to vreme. Od albuma u kojima sam ja učestvovao, najviše sam voleo „Jahače Magle”, upravo zato što je sve ponovo vraćeno „organskim” instrumentima. Ipak, te godine (1986.) i ja sam malo revidirao stav, jer sam, sticajem okolnosti, u Parizu gledao koncert grupe Depeche Mode. SK: Što se tiče singla, Nedeljko Vučelja nam je objasnio čitavu priču oko toga u tehničkom smislu; recite nam koliko ste vi kao ekipa u tom trenutku to smatrali značajnim i da li je uopšte bilo reakcija u ono vreme? Pretpostavljamo da u publici tada i nije bilo mnogo onih koji su posedovali Spectrume i imali mogućnost da učitaju program. Dejan: Da. Ja svakako nisam mogao to da gledam (smeh), ali znam da smo bili srećni što radimo nešto pionirski i sa pogledom u budućnost. Iskreno, ja sam sa svojim računarskim opismenjavanjem počeo tek desetak godina kasnije, ali sam odmah postao aktivan i bio među pionirima internet komunikacije sa dijasporom. Taj poduhvat zvao se „Dejanov kutak” na sajtu Beocity... Sajt je ugašen i žao mi je što su sada nedostupni ti prvi Web intervjui sa mojim prijateljima muzičarima... Bili su nam Bajaga, Bora, Bregović, Vlada Divljan, Slađana Milošević, Čutura, Zdravko Čolić i mnogi drugi. Bilo je to 1997/98. godine. Kasnije je u okrilju Beocityja pokrenut i časopis „Žica”. Veoma sam ponosan na tih desetak brojeva koje smo objavili, ali i taj koncept je bio malo preuranjen za naše tržište (smeh). SK: Nažalost, moramo da uz veliku tugu pomenemo i legendarnog Zorana Modlija koji nas je napustio baš u danima dok smo radili na ovoj reportaži. Zahvaljujući njemu računarski programi emitovali su se i putem radio-talasa i time dodatno širili IT kulturu. Dođe nam da se zapitamo, da su se neke stvari90-ih drugačije odigrale, gde bismo sada bili zahvaljujući ljudima poput vas da je okruženje bilo... – mirnije. Mi ga pamtimo po njegovim emisijama; kada ga se Vi prisetite, šta Vama pada na pamet? Dejan: Zorana sam poznavao jako dugo. Bio je, naravno, nešto stariji od mene i jedan od onih ljudi koji su nam oblikovali život kroz radio-talase. Možda manje uticajan po pitanju izbora muzike, ali zato nezamenjiv zbog energije kojom je zračio u svemu čega se dohvatio. Bio je pionir u mnogim stvarima, ali ja ću ga najviše pamtiti po ličnoj dobroti i pozitivnom stavu. Zoran je bio čovek koji obasja prostor u kome se pojavi. Mnogo će nam nedostajati. SK: Na kraju, možda neka poruka ekipi „Balkan retro computinga” i Marku Šolajiću? I našim čitaocima, naravno. Dejan: Mislim da je kompjuterska tehnologija u jednom trenutku preuzela štafetnu palicu od rokenrola u smislu stvaranja neke vrste anarhičnosti i pametne alternative preovlađujućem ludilu. Lepo je što se bavite istorijom računarstva i tu smo negde slični, jer sam ja „do guše” u istoriji rokenrola. Proučavajući tu istoriju, najvažnije je otkrivati tragove upravo te haotičnosti i otpora vladajućim trendovima... Industrija uvek sve ukalupi na kraju, ali ti tragovi su iskre koje nam objašnjavaju da je u životu moguće pronaći puteve lične slobode. Srećno!
|
||||||||||
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Microsoft Majorana 1 Kvantna topologija Topološki kvantni računar otporan je na uticaj kosmičkog zračenja, ali i dalje mora da se ohladi skoro do apsolutne nule... AMD Ryzen 9 9950X3D Jedan, da svima vlada Ako vam je potreban najbrži procesor, i za igranje, i za ozbiljnije zadatke, Ryzen 9 9950X3D nema konkurenciju... Gigabyte GeForce RTX 5070 Ti Aero OC 16G i GeForce RTX 5070 Ti Gaming OC 16G I za kreativce, i za igrače Sasvim sposoban da se nosi sa 4K rezolucijom u svim igrama i pruži sasvim pristojne performanse, dok u 1440p apsolutno blista... Asus ROG Strix Scar 18 (G835LX) Fantastična zver i kako je kupiti (3) Laptop namenjen onima koji „ne žale pare” da imaju ono što je trenutno najbolje i najbrže... Deset najboljih Microsoft PowerToys alatki Najbolji od najboljih PowerToys Run je alatka kojoj treba da se okrenete ukoliko vam sistemska rutina za pretragu ne odgovara... Apple iPhone 16e Malo muzike za mnogo para Problem nije samo cena i slabiji grafički podsistem, već i trajanje baterije... Cemu 2.6 Wii U emulacija Cemu omogućava pokretanje i privođenje kraju oko 57 procenata igara „napisanih” za Wii U... .rs: nove usluge eUprave - novi propisi - najava 5G Mnogo eNoviteta U novom esDnevniku roditelji će dobijati notifikacije za ocene i izostanke... Trgovinski rat Istoka i Zapada Velika igra, nesagledive posledice Kao u igri „kukavice”, dve supersile kreću se velikom brzinom jedna prema drugoj, izazivajući drugu da prva skrene... South of Midnight Magična igra koja izgleda kao živa bajka, animirana u stilu filmskog serijala „Spiderverse”... |
||||||||||