PRVI UTISCI
Hell Let Loose
Miodrag KUZMANOVIĆ
1. avgust 2019.

Da li volite multiplayer pucačine u kojima trčite deset minuta kroz gustu šumu da bi vas po dostizanju linije fronta ubio ležeći snajperista koga je nemoguće primetiti zbog vegetacije i kamuflaže? Ako cenite ovaj i slične elemente borbenog realizma, Hell Let Loose ima potencijal da vam pruži bezbrojne sate sadomazohizma. Ako niste fan, bežite glavom bez obzira. Bežite čak i od ovog teksta! Shvatite ga kao ABHO uzbunu, operite oči, stavite masku i iziđite iz otrovne magle pripovedanja o hardkor gejmpleju.

Hell Let Loose je ultrarealistična multiplayer pucačina na temu Drugog svetskog rata, koja je nedavno ušla u early access program na Steamu. Igra je smeštena na zapadni front i obrađuje period rata neposredno nakon iskrcavanja u Normandiji, suočavajući U.S. Army i Wehrmacht. U odnosu na slične naslove, HLL ide korak dalje, ubacujući elemente realizma od kojih zaziru bezmalo svi drugi hard-core naslovi. U eri mainstream zatupljivanja interesantno je videti da i developer (Black Matter) i izdavač (Team 17) imaju hrabrosti da finansiraju jedan ovakav poduhvat. Ovo nije indie igra, već srednjobudžetni naslov koji neće biti isplativ bez makar 50.000 prodatih kopija. Valjda znaju šta rade...

U osnovi, Hell Let Loose vrlo liči na Tannenberg, ali sa 100 umesto 64 igrača po partiji. Osnovni zadatak u mečevima je isti - osvajanje strateških tačaka na prostranoj mapi u pokušaju da se zauzme protivnički štab. Drugi umesto Prvog svetskog rata podrazumeva veći izbor oružja (i više automatskih primeraka), kao i borbena vozila (za sada postoje samo tenkovi). U borbi ste apsolutno ranjivi: jedan dobar metak i bićete izbačeni iz stroja. Dok ležite i ječite, možete da sačekate sanitet da vas povrati u život ili ćete se respawnovati u bazi odnosno isturenom outpostu ukoliko u blizini nema nikoga ko bi vam pružio prvu pomoć. Ovo je igra u kojoj nema rašovanja i besmislenog istrčavanja, jer se takve stvari jednostavno ne isplate, osim ako to ne radite zaštićeni debelom dimnom zavesom ili tenkovima u nastupanju.

Realizam se ogleda u većini mehaničkih aspekata igre. Pored najbanalnijeg koji se tiče odsustva „pointera” pri nišanjenju i insistiranja na ciljanju preko mušice ili optičkog nišana koji imaju tenkovske posade i snajperisti, značajan je i sistem komunikacije koji podrazumeva komandnu hijerarhiju i blizinu. Samo komandira, oficire i osmatrače mogu da čuju svi igrači u timu, dok su ostali igrači ograničeni dometom glasa i pripadnošću vozilu ili odeljenju. Sličan sistem hijerarhijske radio-veze podelom na frekvencije koristi se i u realnosti, mada ga možete zaobići ukoliko imate Discord ili neki drugi eksterni komunikator.

Oružje i oruđe se ponaša sasvim realno, kako u pogledu dometa tako i razorne i ubojne moći. Jedan od bitnijih taktičkih činilaca jeste artiljerija koja čuči u pozadini i obezbeđuje podršku trenutno-fugasnim i dimnim granatama. Svaki pojedinačni top zahteva nišandžiju i punioca - ako samo jedan igrač zasedne za top, moraće da se šalta iz jedne u drugu ulogu nakon svakog opaljenja. Hard-core segment artiljerije vezan je za nišanjenje, jer je interfejs na haubici identičan realnom - nemate nikakvu 3D mapu po kojoj ciljate, već možete da birate elevaciju cevi i ugao (pravac) po horizontali. Šta to znači? Znači da vam je potreban artiljerijski osmatrač, igrač koji će preko radija da vas obaveštava o podbačaju i prebačaju, pomažući vam da „ucincularite” cilj kao u onim legendarnim scenama iz filma „Marš na Drinu”. Artiljerijska municija je vrlo ograničena, tako da nikakav oblik spamovanja nije moguć - topništvo ćete najviše koristiti za polaganje dimne zavese radi nastupanja preko brisanog prostora. Slična situacija s posadom važi i za tenkove koji traže tročlani tim da bi mogli normalno da funkcionišu. Oštećene tenkove možete da popravljate u bazi ili pozivom inženjerca s odgovarajućim alatom - ne isplati se da ga ostavite, jer novi tenk zahteva resurse (gorivo) koji jako sporo pristižu i zavise od uspeha u osvajanju sektora. Usled izrazitih, realnih ograničenja u materijalu i ljudstvu, specijalizacija i timski rad ključni su pojmovi ove igre bez kojih nema nikakvog uspeha.

Sve te fine i složene aspekte igre moraćete da pohvatate metodom eksperimentisanja - tutorijali ne postoje, to jest postoje u vidu tone teksta koji opisuje najplići sloj sistema koji važe u igri. Moraćete da imate strpljenja kao Penelopa.

Lično cenim realistične multiplayer pucačine, ali imam određenu granicu nakon koje realizam smatram smaranjem. Hell Let Loose je prešao tu granicu, pregazio potok, otišao u selo gde je seo u kafanu, podigao blatnjave noge na sto i zapevao lascivne pesme u kojima zajebava graničnu policiju... Mislim da igre kao što je Rising Storm 2: Vietnam ubadaju pravu meru između zabave i realizma i da Hell Let Loose malčice preteruje, ali to je ipak stvar ukusa. Ovakve igre nikad neće biti popularne, ali HLL ima solidnu bazu igrača koji u svako doba dana dupke pune nekoliko servera, tako da nikad nećete dugo čekati na meč. Većina tih servera je puna ljudi koji igru shvataju VRLO ozbiljno, ponašajući se kao LARP-ovci (Live Action Role Playing) koji vode računa o taktici, slušaju komandirova naređenja i, generalno, ostaju u „liku” tokom igranja. Ako vam je do šalabajzerisanja, ođen ga nećete naći i vrlo je verovatno da će vas admin banovati sa servera ako skonta da ste došli da se zezate, a ne da ratujete. Ne pitajte me kako znam.


PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
JUN 2025
Doom: The Dark Ages
Doom iz mračnog doba drugačiji je od svih drugih Doomova, jer je Slayer koncipiran kao tenk sa štitom...
Clair Obscur: Expedition 33
Estetika Belle Époquea, gameplay u skladu sa kanonima JRPG-a, vrhunsko pripovedanje i ljubav prema igrama...
Computex 2025, Tajpej, Tajvan
AI NEXT
Ovaj, nekada ultra-PC-specifični sajam, odavno se proširio na srodne tehnologije, biznis rešenja i digitalne usluge, postavši varijanta azijskog C...
Gigabyte GeForce RTX 5070 Gaming OC 12G
Višak samopouzdanja
Kartica je sa hardverske strane vrlo kvalitetna, ali ništa ne može da nadomesti nedostatak snage „pod haubom”...
Asus ProArt P16 (H7606WP)
Pronalazak neverovatnog
Novi ProArt P16 donosi moderna rešenja, u dobro usaglašenom odnosu gabarita i performansi – alatka koju ćete sa ponosom nosati sa sobom...
Logitech ProX Superlight 2
Sve udvostručeno
Ovaj miš predstavlja jasnu indikaciju da najveći proizvođač ne želi da napusti nijedan segment tržišta...
Winhance 25.05
Popravka Prozora
U pitanju je alatka koja omogućava da se brzo rešite (većine) bloatwarea, ali i da obavite optimizaciju rada Windowsa...
TCL NXTPAPER 11 Plus
Momak za sve
Ovo bi bio najbolji tablet „za te pare” i da košta 100 evra više...
.rs: Beogradski prevoz na Yandexu • Srbija u SEPA • Loši primeri digitalizacije
Unapređeno e Zakazivanje
Beogradski prevoz na Yandexu • Srbija u SEPA • Loši primeri digitalizacije
Google Mariner, Google Astra i AI autonomni agenti
Uspon tihog softvera
Umesto kliktanja stručnog lica, softver će, već ove godine, u tihom, gotovo nečujnom načinu rada - završavati posao...
Fatal Fury: City of the Wolves
Fatal Fury je oduvek bio čudna cvećka u svetu borilačkih igara; takav je i ostao...
Arc Raiders
Novi extraction shooter iz pera autora dobrih delova franšize Battlefield (i potcenjenog The Finals)...
© 2025 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama