TEST PLAY
Surviving Mars
Darko MIHOKOVIĆ
1. april 2018.

Izreka da o knjizi ne treba suditi na osnovu korica, još jednom se pokazala tačnom, mada bi u ovom slučaju preciznije bilo reći da o igri ne treba suditi na osnovu naslova. Surviving Mars zaista zvuči kao još jedna niskobudžetna, low-poly simulacija preživljavanja na Crvenoj planeti, unapred osuđena da nikad ne bude završena. Srećom, ovo je daleko od istine.

Surviving Mars je city building simulacija koja vas smešta u ulogu glavnog urbaniste prve naseobine na Marsu.

Surviving Mars je city building simulacija, plod saradnje Paradoxa i Haemimont Gamesa, autora poslednje tri igre u serijalu Tropico, koja vizionarstvo Ilona Maska diže na viši nivo, smeštajući vas u ulogu glavnog urbaniste prve naseobine na Marsu, sa zadatkom da stvorite samoodrživu koloniju, potpuno nezavisnu od matice Zemlje.

Prvi korak ka kolonizaciji je izbor sponzora, tj. organizacije ili države koja će finansirati poduhvat i, uz izbor lokacije kolonije, zapravo određuje težinu igre. Prvi kolonizatori biće roboti, maleni droidi koji obavljaju sve poslove izgradnje i održavanja objekata sa zadatkom da pripreme teren za kasniji dolazak ljudskih kolonista. Da biste im donekle olakšali posao, možete kupiti nešto građevinskog materijala ili prefabrikovane elemente za instant izgradnju, ali ako se u budućnosti budete previše oslanjali na snabdevanje raketama sa Zemlje, novac koji ste dobili od sponzora neće dugo potrajati.

Da bi novopečeni Marsovci bili orni za rad i razmnožavanje, potrebno im je obezbediti određeni nivo komfora i starati se o njihovom fizičkom i mentalnom zdravlju.

Prvih sat-dva upravljaćete droidima dok prave fabrike betona, sakupljaju metale po površini planete, grade elektrane, pogone za proizvodnju vode i vazduha, razvlače kablove i cevi, sve dok ne izgradite prvu kupolu, spremnu za prijem avanturista sa Zemlje. Sa dolaskom ljudi, zadaci upravnika kolonije se dupliraju. Pored nadzora dronova, morate obezbediti adekvatan smeštaj i zaposlenje kolonista, izgraditi dovoljno farmi za snabdevanje hranom, početi sa eksploatacijom rudnog bogatstva Marsa i na kraju podići fabrike koje će sirovine preraditi u gotove proizvode potrebne za održavanje većine objekata. Građevine se kvare usled upotrebe i nakupljanja marsovske prašine, a radilice će popravke obavljati automatski, pod uslovom da imate odgovarajućih resursa na lageru.

Sistem bonusa i penala u vidu vrlina i mana, u Tropicu vezan isključivo za velikog vođu, ovde je proširen na celu populaciju, pa tako među aplikantima za marsovsku vizu možete izabrati samo one čije vam osobine odgovaraju. Kod dece rođene na Marsu nema ovakve selekcije, ali izgradnjom škola i igrališta oblikujete njihove vrline, dok se mana rešavate u sanatorijumu. Da bi novopečeni Marsovci bili orni za rad i razmnožavanje, potrebno im je obezbediti određeni nivo komfora i starati se o njihovom fizičkom i mentalnom zdravlju. Rad u rudnicima i pogonima van kupola ili u noćnoj smeni koloniste može dovesti do ludila, ali posle malo sna, te posete ambulanti ili lokalnoj kafani (u zavisnosti od toga ko šta preferira), stvari se lagano vrate u normalno stanje.

Nedostatak kampanje i konkretnog cilja (osim izgradnje što veće kolonije) postaje sve osetniji nakon što prođe prvih desetak sati igre dok sve deluje sveže i zanimljivo.

Verovatno najbitniji korak ka osamostaljenju Marsa jeste ulaganje u nauku i istraživanje novih tehnologija. Nešto reasarch poena dobijate direktno od sponzora, ali ćete gro istraživanja sprovoditi u laboratorijama i institutima na Crvenoj planeti. Tehnologije su podeljene u šest nizova, ali je njihov redosled u nizu potpuno nasumičan. Izučavanjem tehnologija otključavate nove građevine, unapređujete već postojeće, dobijate mogućnost izgradnje većih kupola i megalomanskih projekata koji će zauvek izmeniti krajolik Marsa.

Menadžment kolonista je ispit na kome Surviving Mars pada na popravni. Ne postoje dovoljno efikasni mehanizmi za kontrolu zapošljavanja, pa će inženjeri, umesto da rade u fabrici gde ima slobodnih radnih mesta, prodavati krompir u piljarnici umesto nekvalifikovanih radnika, koji su pak našli uhlebljenje u naučnom institutu. Takođe, kolonisti ne žele da putuju između kuće i posla, čak i kada sistem letećih šatlova postane dostupan, pa ste prinuđeni da pravite kupole sa zatvorenim ekosistemom, gde će kolonisti stanovati, raditi i provoditi slobodno vreme pod istim krovom. Međutim, ni ovakav sistem nije savršen, jer problem prave penzioneri koji ne rade, a zauzimaju dragoceni stambeni prostor u kupolama, pa ih je potrebno ručno seliti da bi oslobodili prostor za radno aktivno stanovništvo.

Za razliku od pitome majčice Zemlje, Mars je negostoljubivo mesto, pa su elementarne nepogode našle mesta u osnovnoj igri (u Cities: Skylines ubačene su naknadno kao DLC). Zbog nedostatka atmosfere, meteorske kiše su veoma česta pojava, a efikasna kontramera je raspoređivanje laserskih topova koji će na vreme neutralisati pretnju iz svemira. Peščane oluje donose ogromnu količinu prašine onemogućavajući rad pojedinih građevina, dok hladni talasi povećavaju potrošnju struje i stvaraju probleme u snabdevanju kolonije vodom.

Nedostatak kampanje i konkretnog cilja osim izgradnje što veće kolonije, ne oseća se pri prvom „protrčavanju”, dok još provaljujete kako igra funkcioniše i sve deluje sveže i zanimljivo, ali kada nakon desetak sati već pohvatate konce, motivacija da nastavite postaje sve manja jer novih izazova nema na vidiku. Paradox je ovaj problem pokušao da reši uvođenjem takozvanih misterija, niza događaja koji se polagano odmotavaju dok igrate, sa ciljem da vam malo odvrate pažnju od uobičajenih zadataka. Ima ukupno devet različitih misterija, ali ona koju smo izvukli, ne samo da ne uspeva da igri udahne svežinu, nego ćete se još više smoriti kad shvatite da ste invaziju alijena sprečili pomoću svega nekoliko klikova mišem.

Paradox i Haemimont su sredinom marta svečano postavili kamen temeljac Surviving Mars zdanja, ali ćemo na sleme morati malo da pričekamo. Već sada se može kupiti „sezonska propusnica” za dve buduće ekspanzije koje će, nadamo se, izostanak kampanje i manjak end game sadržaja učiniti jedva primetnim.


Platforma:
Windows, Mac OS, Linux, PS4, Xbox ONE
Potrebno:
Intel Core i3-4xxx ili ekvivalent, 4 GB RAM, GeForce GT 620 ili ekvivalent sa 1GB VRAM
Poželjno:
Intel Core i5-5xxx ili ekvivalent, 8 GB RAM, GeForce GTX 750 Ti ili ekvivalent sa 4GB VRAM
Veličina:
4,1 GB
Adresa:
survivingmars .com
78
PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
JUN 2025
Doom: The Dark Ages
Doom iz mračnog doba drugačiji je od svih drugih Doomova, jer je Slayer koncipiran kao tenk sa štitom...
Clair Obscur: Expedition 33
Estetika Belle Époquea, gameplay u skladu sa kanonima JRPG-a, vrhunsko pripovedanje i ljubav prema igrama...
Computex 2025, Tajpej, Tajvan
AI NEXT
Ovaj, nekada ultra-PC-specifični sajam, odavno se proširio na srodne tehnologije, biznis rešenja i digitalne usluge, postavši varijanta azijskog C...
Gigabyte GeForce RTX 5070 Gaming OC 12G
Višak samopouzdanja
Kartica je sa hardverske strane vrlo kvalitetna, ali ništa ne može da nadomesti nedostatak snage „pod haubom”...
Asus ProArt P16 (H7606WP)
Pronalazak neverovatnog
Novi ProArt P16 donosi moderna rešenja, u dobro usaglašenom odnosu gabarita i performansi – alatka koju ćete sa ponosom nosati sa sobom...
Logitech ProX Superlight 2
Sve udvostručeno
Ovaj miš predstavlja jasnu indikaciju da najveći proizvođač ne želi da napusti nijedan segment tržišta...
Winhance 25.05
Popravka Prozora
U pitanju je alatka koja omogućava da se brzo rešite (većine) bloatwarea, ali i da obavite optimizaciju rada Windowsa...
TCL NXTPAPER 11 Plus
Momak za sve
Ovo bi bio najbolji tablet „za te pare” i da košta 100 evra više...
.rs: Beogradski prevoz na Yandexu • Srbija u SEPA • Loši primeri digitalizacije
Unapređeno e Zakazivanje
Beogradski prevoz na Yandexu • Srbija u SEPA • Loši primeri digitalizacije
Google Mariner, Google Astra i AI autonomni agenti
Uspon tihog softvera
Umesto kliktanja stručnog lica, softver će, već ove godine, u tihom, gotovo nečujnom načinu rada - završavati posao...
Fatal Fury: City of the Wolves
Fatal Fury je oduvek bio čudna cvećka u svetu borilačkih igara; takav je i ostao...
Arc Raiders
Novi extraction shooter iz pera autora dobrih delova franšize Battlefield (i potcenjenog The Finals)...
© 2025 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama