PRVI UTISCI
World of Warplanes
Vukašin STIJOVIĆ
1. avgust 2012.

Recept za uspeh koji je postigao World of Tanks je relativno jednostavan - brze partije, koje u proseku traju desetak minuta („još samo jedna i prekidam”), eksplozivno izvođenje, koje ne zahteva proučavanje desetina strana tutorijala, kao i krajnje zarazni grind tenkova i prateće opreme! Sve ovo je od WoT-a napravilo najveće i najprijatnije iznenađenje multiplayer scene u poslednjih nekoliko godina, megahit koji je naprečac osvojio srca stotina hiljada igrača.

Ako nije pokvareno - ne popravljaj ga. Wargaming.net nas ovoga puta stavlja u kokpite aviona iz perioda 1930-1950, ali će akcenat, prirodno, biti stavljen na Drugi svetski rat, zlatno doba ratnog vazduhoplovstva. Početni tier će predstavljati dvokrilci, dok će se u premijumu nalaziti prvi mlaznjaci, poput Messerschmitta Me 262. Pored detaljne, istorijski precizne liste nemačkih, američkih i SSSR aviona, svoje mesto u finalnoj igri će naći i vazduhoplovi Japana i Ujedinjenog Kraljevstva (na zvaničnom forumu igre postoji inicijativa da se ubace i avioni Kraljevine Jugoslavije, i bilo bi zaista lepo leteti nekim ikarusom ili zmajem).

Kao i u World of Tanksu, akcenat je na akciji, pa se na početku partije već nalazite u vazduhu, spremni za borbu. Odluka razvojnog tima da u igru ne implementira uzletanje je, prema našem mišljenju, veoma dobra - World of Warplanes nije simulacija i dobro je što je tako (poletanje i sletanje su najkomplikovaniji manevri svake ozbiljne letačke igre). Čitava koncepcija instant zabave bila bi uništena ukoliko bi pola vaše eskadrile na startu partije završilo u obližnjem brdu. Ipak, to ne znači da za igru nije potrebna veština, naprotiv. Dok će čak i potpuni početnik za nekoliko sati pohvatati osnovne komande i fiziku početnih aviona i uspeti da obori po kojeg protivnika, za ozbiljnije igranje potrebno je mnogo više vremena. Izvođenje se nalazi negde između arkade i simulacije, pa iako World of Warplanes prati osnovna načela fizike, radi fleksibilnosti izvođenja napravljeni su određeni kompromisi (avion nikada neće upasti u kovit, na primer). Sistem kontrola je sjajan - iako su podržani i džojstik i džojped, implementacija miša i tastature kao dominantnog alata PC igrača pokazala se odličnom. Odziv kontrola je dobar, što je presudno za uspeh u dinamičnim vazdušnim borbama.

Ekonomski model će pratiti sistem koji uspešno funkcioniše u World of Tanksu - sama igra biće besplatna i neće se plaćati mesečna pretplata. Kompletiranjem mečeva dobijaćete određenu količina in-game novca (credits) i iskustva, u zavisnosti od postignutog uspeha. Ovi resursi se ulažu u kupovinu novih aviona, opreme, municije, kao i u opravku oštećenih letilica. Pravim novcem ne može se kupiti prednost u borbama (izgleda da omraženi pay to win ekonomski model polako postaje prošlost), ali je potrošnjom zlata, monete koja se kupuje pravim novcem, moguće ubrzati napredak u igri, dobijanjem 50 odsto više količine expa i kredita. Štaviše, najavljeno je da će zlato i iskustvo iz WoT-a moći da se koristi i u World of Warplanesu, pošto će se obe igre nalaziti na istom nalogu. Zasad je dostizanje desetog tiera u igri moguće posle samo desetak dana igranja, ali smo uvereni u to da je balansiranje izvođenja jedini razlog brzom progresu. Nema sumnje u to da će u finalnoj verziji ponovo biti potrebni meseci grinda i hiljade partija kako bi se otključali najbolji avioni.

Sistem papir-kamen-makaze (lizard-Spock!), koji funkcioniše između različitih tipova aviona, zahtevaće dobro balansiranje timova. Laki i teški lovci i bombarderi razlikuju se po brzini, oklopu, pokretljivosti i naoružanju, pa će igrači moći da prilagode avione željenom načinu igranja ili ulozi u timu (laka, brza i okretna letilica će biti hendikepirana po pitanju oklopa ili naoružanja, ali će takav avion biti savršen za brzi skauting na početku okršaja). Detekciji oštećenja i odnosu municije i oklopa posvećena je velika pažnja, pa tokom partije, u zavisnosti od toga gde ste pogođeni, možete izgubiti na brzini ili pokretljivosti. Pored toga, avion koji ostavlja crni trag iza sebe mnogo je uočljiviji. Pojedine delove aviona moguće je nadograđivati investiranjem kredita i iskustvenih poena, poboljšavajući mu karakteristike, pa nas ponovo očekuje beskrajno zarazna manipulacija posadama, municijom, motorima, kao i brižljivo planiranje ličnog garažnog dream teama.

Prema dosadašnjim najavama, igra bi trebalo da izađe do kraja godine (alfa testiranje će pratiti prvo zatvorena, pa otvorena beta). Ukoliko Wargaming.net bude poštovao rokove i do 2014. godine izbaci i World of Warships, poslednji naslov iz serijala, koji će se nalaziti na istom nalogu i koji će deliti ekonomiju sa druge dve igre, svi su izgledi da ultimativna igračka ratna platforma budućnosti neće biti „ko zna koji” nastavak Call of Dutyja ili Battlefielda. Držimo im palčeve.


Šta nas sve čeka?
Partije su ponovo ograničene na 15 minuta, ali se po pravilu završavaju za desetak. Pored dogfighta, koji čini okosnicu iskustva, igra obuhvata i napade, odnosno zaštitu objekata na zemlji (poput artiljerijskih i raketnih sistema PVO, koje kontroliše igra). Iako se borbe odvijaju u tri dimenzije, topografija terena (mape su zaista ogromne i protežu se na više od 200 kvadratnih kilomatara) od izuzetnog je značaja za gejmplej. Klanci, stenovite obale, planinski venci, objekti na mapi, ali i položaj sunca i oblaci pružaju mnogo prostora i fleksibilnosti za strateški pristup borbi i sakrivanje letilica. U finalnoj verziji u igru će biti implementirana i dinamička promena vremena, kao i smena dana i noći. Pored standardnih modova, razvojni tim obećava da će se po izlasku igre pojaviti i istorijske vazdušne bitke, sa preciznim mapama, koje će zbog specifičnosti odnosa snaga imati poseban balans.
PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
MAJ 2025
Microsoft Majorana 1
Kvantna topologija
Topološki kvantni računar otporan je na uticaj kosmičkog zračenja, ali i dalje mora da se ohladi skoro do apsolutne nule...
AMD Ryzen 9 9950X3D
Jedan, da svima vlada
Ako vam je potreban najbrži procesor, i za igranje, i za ozbiljnije zadatke, Ryzen 9 9950X3D nema konkurenciju...
Gigabyte GeForce RTX 5070 Ti Aero OC 16G i GeForce RTX 5070 Ti Gaming OC 16G
I za kreativce, i za igrače
Sasvim sposoban da se nosi sa 4K rezolucijom u svim igrama i pruži sasvim pristojne performanse, dok u 1440p apsolutno blista...
Asus ROG Strix Scar 18 (G835LX)
Fantastična zver i kako je kupiti (3)
Laptop namenjen onima koji „ne žale pare” da imaju ono što je trenutno najbolje i najbrže...
Deset najboljih Microsoft PowerToys alatki
Najbolji od najboljih
PowerToys Run je alatka kojoj treba da se okrenete ukoliko vam sistemska rutina za pretragu ne odgovara...
Apple iPhone 16e
Malo muzike za mnogo para
Problem nije samo cena i slabiji grafički podsistem, već i trajanje baterije...
Cemu 2.6
Wii U emulacija
Cemu omogućava pokretanje i privođenje kraju oko 57 procenata igara „napisanih” za Wii U...
.rs: nove usluge eUprave - novi propisi - najava 5G
Mnogo eNoviteta
U novom esDnevniku roditelji će dobijati notifikacije za ocene i izostanke...
Trgovinski rat Istoka i Zapada
Velika igra, nesagledive posledice
Kao u igri „kukavice”, dve supersile kreću se velikom brzinom jedna prema drugoj, izazivajući drugu da prva skrene...
Blue Prince
Jedinstveni dijamant i jedna od najoriginalnijih igara u poslednjih nekoliko godina...
Tempest Rising
Skupa i ambiciozna fotokopija legendarnog RTS klasika Command & Conquer...
South of Midnight
Magična igra koja izgleda kao živa bajka, animirana u stilu filmskog serijala „Spiderverse”...
© 2025 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama