Mnogi se slažu oko toga da pojava Namcovog Pac-Mana predstavlja ground zero zlatne ere video igara. Meseca maja te daleke 1980. godine stvari nisu izgledale baš tako, pošto je tržištem harao neprikosnoveni Space Invaders kompanije Taito (dobro, tu je bio i Atarijev Asteroids). Furthermore, ideja da vodeći večito gladnu žutu lopticu morate popapati svo zrnevlje u lavirintu kojim tumaraju bezobzirni duhovi isprva se nije činila naročito privlačnom. Međutim, nakon odigranih partiju-dve, ljudi su počeli da uviđaju koliko je igra zarazna i da se iza jednostavnog dizajna zapravo krije veliki hit. Sve je počelo tako što je dizajner Toru Ivatani za vreme pauze za ručak naručio celu picu (bejaše čovek izuzetno gladan). Kada je otkinuo prvo parče, ugledao je lik junaka za igru (kako zjapi u njega) o kojoj je razmišljao. Na to su se odmah nadovezale „tačkice” (zalogaji) hrane, lavirinti, duhovi - ostalo je istorija. Pac-Man Kao što smo već rekli, prva igra u serijalu na tržištu se pojavila maja 1980. godine (www.romnation.net/srv/roms/57365, 199 KB). Treba reći to da je Ivataniju i njegovom petočlanom timu bilo potrebno čitavih 18 meseci da uobliče igru u finalni proizvod. Iako vam je on sigurno poznat, još jednom ćemo se osvrnuti na „zaplet” igre. Nalazite se u ulozi Pekmena, proždrljive žute loptice koja je u potrazi za hranom zalutala u splet lavirinata kojim haraju četiri strašna duha: Inky (plavi), Pinky (roze), Blinky (crveni) i Clyde (narandžasti). Oni se na početku nalaze u nekakvoj maloj prostoriji u sredini sobe (lavirinta), dok je igrač stacioniran neposredno ispod. Pre nego što vas bilo koji od njih uhvati (najmanji dodir znači oduzimanje života), morate pojesti sve tačkice sa ekrana (ukupno ih je 240). Na levoj i desnoj strani lavirinta nalaze se svojevrsni „tuneli” koji igrača prebacuju s jednog na drugi deo ekrana. Duhovi takođe mogu prolaziti kroz njih, ali to rade znatno sporije, pa se to može koristiti kao prednost. Na nivoima se nalaze i četiri energetske pilulice (u uglovima ekrana) koje Pekmenu daju specijalnu moć nad duhovima, tako da može da ih pojuri i pojede. Ako se to dogodi, duhovi se vraćaju u početnu sobu i lov počinju ispočetka. Na ekranu se povremeno pojavljuju različiti predmeti (uglavnom voćkice), koje ne morate pokupiti da biste prešli nivo već oni samo donose dodatne bodove. Verovali ili ne, ovaj jednostavni koncept toliko je zaludeo ljude širom sveta da nije bilo potrebno mnogo vremena da igra postane apsolutni hit.Ms. Pac-Man Nastavak je izašao već naredne godine - Ms. Pac-Man (romhustler.net/rom/mame/6845, 22 KB). Igra je zadržala originalno izvođenje, ali je donela i mnoštvo novina. Najuočljivija je promena glavnog lika - u pitanju je ženski Pekmen (čitaj: njegova devojka), sa mašnicom u kosi i nakarminisanim ustima. Sada postoje četiri različita lavirinata, kretanje duhova izvedeno je po pametnijem uzorku, zvučna podloga kompletno je zamenjena, voćkice se sada takođe kreću i ne zauzimaju stacionarnu poziciju kao u prvom delu... Ms. Pac-Man je, inače, prva igra u kojoj se u glavnoj ulozi pojavljuje ženski lik.Super Pac-Man Treći deo na tržištu se pojavio 1982. godine. Proizvođač (Namco), očigledno zadovoljan prijemom igre, nemilosrdno je nastavio da eksploatiše franšizu. Super Pac-Man (romhustler.net/rom/mame/7278, 17 KB), u pokušaju da igračima još više zavrti mozak, doneo je potpuno redizajniran način igranja. Cilj više nije pojesti sve tačkice sa ekrana, već voćkice koje se nalaze ograđene nekakvim barijerama (vratima) u posebnim delovima lavirinta. Da biste uklonili prepreke i došli do hrane morate pojesti određen broj ključeva koji su raspoređeni po nivou. Izgleda da se igračima ovaj koncept učinio potpuno stranim, pa je Super Pac-Man izuzetno loše prošao na tržištu i smatra se najslabijim predstavnikom serijala. Nije mu pomoglo ni to što je protivnički AI izuzetan, kao ni činjenica da Pekmen u pojedinim momentima može da se pretvori u supersize verziju koja briše sve pred sobom.Pac-Man Plus Iste godine, samo nešto kasnije, Bally Midway je izdao i četvrti deo - Pac-Man Plus (romhustler.net/rom/mame/6908, 18 KB), i to bez odobrenja matične kompanije Namco, u čijem je vlasništvu Pac-Man franšiza. Ovaj nastavak nije ništa drugo do updateovana verzija originalne igre. Pored neznatno promenjenih boja, Pac-Man Plus doneo je i nekoliko izmena u samom ponašanju duhova kada igrač pojede pilulice ili voćkice (predmete) koji se povremeno pojavljuju na ekranu. Naime, gutanje pilulica ne znači da će svi duhovi postati uplašeni i početi da beže. Isto tako, prelaženjem preko voćkica duhovi nestaju sa ekrana na neko vreme, a onda se vraćaju u modu u kom Pekmen može da ih pojuri.Jr. Pac-Man Tek je 1983. godina, a mi smo već stigli do petog nastavka. Jr. Pac-Man (romhustler.net/rom/mame/6659, 29 KB) svetlost dana ugledao je oktobra pomenute godine, opet u izdanju kompanije Bally Midway. Iz naziva možete zaključiti da je u glavnoj ulozi sada Pekmenov sin (ah, ljubav iz drugog dela dala je rezultate), ali najveći novitet ipak predstavlja činjenica da se akcija odvija na skrolujućem ekranu (po horizontali). Junioru je zbog većeg lavirinta na raspolaganju i više energetskih pilulica, dok mu posao otežavaju predmeti koji se sporadično pojavljuju. Oni se ponovo kreću po lavirintu, a ako naiđu na tačkice „hrane” povećavaju ih. Juniora to usporava (valjda mu je potrebno više vremena da ih sažvaće), mada dobija petostruko više poena kada ih popapa. U ovoj verziji ne postoje tuneli koje bi igrač koristio za beg od duhova i prebacivanje sa jednog na drugi deo ekrana.Pac & Pal I 1983. godine igrači su bili počašćeni izlaskom dve verzije Pekmena na tržište. Pac & Pal (romhustler.net/rom/mame/6898, 22 KB) došao je iz Namcoa i, nažalost, idejno se u priličnoj meri oslanjao na Super Pac-Mana. Autori kao da nisu naučili lekciju, te su probali da ubacivanjem dodatnih elemenata igrivost podignu na viši nivo. Ponovo nema tačkica, već se na ekranu nalaze razbacane karte, a kada pređete preko njih, one otkrivaju koji bi objekat (voćkice i ostali predmeti) trebalo da pokupite. Tu su i ključevi koji uklanjaju prepreke do pojedinih predmeta, a glavna caka leži u tome što Pekmen sada ima „drugara”. Ovaj voli da koketira sa duhovima i u njihovu kućicu odnosi predmete koje bi trebalo da pokupite.Pac-Land Sedmi nastavak stogao je iz kuhinje kompanije Namco 1984. godine. Pac-Land (romhustler.net/rom/mame/6901, 72 KB) interesantan je po mnogo čemu, a jedna od najznimljivijih stvari jeste to da je (u neku ruku) zasnovan na istoimenom crtanom filmu Hanna-Barbera, koji se emitovao od 1982. do 1984. godine. Pekmen je sada dobio ruke, noge i lice (bogami, nabacio je i šeširčić), a tokom nivoa čuje se i naslovna muzička numera iz crtane serije. Tu je i priča... Jedna od vila iz Fairylanda se izgubila, a na Pekmenu je da je sačuva od duhova i sprovede do kuće. Pac-Land je horizontalno-skrolujuća platformska igra, u kojoj vodeći poznatog junaka morate stići iz tačke A u tačku B za određeno vreme. Usput valja izbegavati duhove koji će na različite načine pokušavati da vas odvoje od života (lete za vama, voze kola i pokušavaju da vas pregaze, iz aviona vas gađaju duh-bombama...). Tačkica za papanje nema, ali su tu voćkice čije gutanje povećava bodovni saldo, a povremeno možete naići i na energetske pilulice čije je dejstvo ostalo nepromenjeno. Važno je napomenuti i to da Pekmen sada može da skače i da trči.Pac-Mania Na osmi deo čekalo se pune tri godine, sve do novembra 1987. Pac- -Mania (romhustler.net/rom/mame/6910, 250 KB) praktično je poslednja igra u serijalu koja je urađena za arkadni aparat (ne računajući Pac-Man VR iz 1996. godine, koji je priča za sebe), a Namco je za tu priliku pripremio čitav niz noviteta. Pre svega, treba napomenuti to da je igra prebačena u kvazi 3D okruženje, te da je iskorišćen izometrijski pogled na „bojno polje”. Ekran se skroluje, što otežava igranje, jer je preglednost smanjena, a umesto četiri, juri vas čak šest duhova. Ponovo je cilj pojesti sve tačkice, kao i energetske pilulice, kojih sada ima tri vrste. Pored klasičnih žutih, čije je dejstvo ostalo neizmenjeno, tu su i crvene koje udvostručavaju skor, i zelene koje na izvesno vreme ubrzavaju Pekmenovo kretanje. Važno je to da igrač na početku može da bira lavirint iz kog će početi igru, ali je najzanimljiviji novitet to što Pekmen sada može da skače. Na taj način igrač može da se izvuče iz neugodnih situacija (kada je okružen duhovima, na primer), barem dok ne dođu nivoi kada i pojedini duhovi mogu da urade to isto.Pac-Man 2: The New Adventures Novi Pekmen izašao je tek posle sedam godina. Aprila 1994. godine Namco je izdao Pac- -Man 2: The New Adventures za SNES (romhustler.net/rom/snes/1034, 950 KB) i Sega Mega Drive (romhustler.net/rom/genesis/608, 892 KB). Serijal je ovim nastavkom dobio potpuno novu dimenziju, jer igra zbog unikatnog načina izvođenja bukvalno ne može da se poveže ni sa jednim prethodnim delom. Naime, Pekmen je sada srećno oženjen, ima dvoje dece, skućio se, a jurnjava sa duhovima više mu nije jedina „razonoda”. Tokom igre on će morati da obavlja različite kućne poslove u kojima mu igrač pomaže. Zanimljivo je to da se Pekmen ne nalazi pod direktnim igračevim uticajem već ovaj samo može da ga navodi na to da uradi neke stvari. U te svrhe služi praćka kojom se mogu gađati objekti po okolini, kao i mogućnost da se Pekmenu „naredi” da obrati pažnju na određeni deo ekrana. Pac-Man 2: The New Adventures je neobična mešavina point&click avanture i logičke igre. Radnja se odvija u kartunolikom okruženju, koje je grafički veoma verno dočarano zahvaljujući sposobnostima konzola za koje je ovaj naslov rađen.Pac-In-Time Iste godine za SNES (romhustler.net/rom/snes/1035, 807 KB), Game Boy, PC i Apple izašao je Pac-In-Time. Ovde nam konačno biva otkrivena prava priroda Pekmenovog sukoba sa duhovima. Ispostaviće se da su oni samo oruđe u rukama zle Ghost Which persone koja se, ne uspevši da pokori Pac-Land, zaklela da će se osvetiti našem junaku. Dejstvom zabranjene magije, Pekmen iz topline svog doma biva prebačen u 1975. godinu i transformisan u dečaka. Da bi se vratio u svoje vreme mora da pronađe zamak u kojem se nalazi vremenska kapija i da pobedi njene čuvare. Naravno, duhovi su tu da ga u takvoj nameri spreče. Pac-In-Time je klasična platformska igra i neodoljivo podseća na Sonic, Superfrog, Alex Kidd i ostale naslove iz žanra. Igra sadrži pet oblasti, od kojih je svaka sastavljena od deset pojedinačnih nivoa. Cilj nivoa je popapati naznačeni broj kuglica razbacanih po okolišu i potom pronaći izlaz. Pored prirodnih prepreka (bodlje, recimo), Pekmen nailazi i na različite neprijatelje (ne samo na duhove). Pored lepe grafike i pristojnog zvuka, igru čini zanimljivom i to što Pekmen može da skače, ispaljuje vatrene projektile, koristi uže za prebacivanje sa stene na stenu, ali i da roni. Ovo je prvi put da se život ne gubi prilikom dodira s neprijateljima, već je iskorišćena energetska skala. |