TEST PLAY
Cryostasis
Aleksandar DINIĆ
1. februar 2009.

Kada se nakon nesrećnog slučaja sudara sa ledenim bregom u bespućima Severnog pola izgubi svaka komunikacija sa Severnim vetrom, starim, atomskim ledolomcem spremnim za rashodovanje, nadležni u misiji uspostavljanja kontakta sa odsečenom posadom šalju mladog meterologa Aleksandra Nesterova. Nesrećni brod, zarobljen ledom, obavijen mrakom i išiban ledenim vetrovima daleko od bilo kakve civilizacije, zaposešće misteriozna sila koja će nastradalo osoblje transformisati u gomilu degenerisanih i mutiranih frikova, u čijim grudima kuca ledeno srce, ljubomorno na svako obližnje stvorenje kome još u žilama teče topla krv. Šta je zadesilo nasukani ledolomac, zašto je Aleksandar naprasno stekao čudnovate psiho-moći i kakve se simbolične paralele kriju između sudbine Vetra i bajkovite priče o Danku, predvodniku malog plemena koje je spas od propasti potražilo u dubinama mračne šume, pitanja su na koje će naš nevoljni heroj potražiti odgovore u utrobi tužne, metalne grdosije.

Najvažniji aspekt jedne horor igre (FPS provijencije) svakako je atmosfera, što je domaći zadatak koji je Cryostasis odradio sa žarom odlikaša. Osim samog settinga smeštenog u umirući, zaleđeni brod u središtu Polarnog kruga, i ostali aspekti igračke mehanike odrađeni su bez greške. Sporo i inertno teturanje vašeg lika, mukotrpno punjenje nekoliko vrsta pušaka (uz signalni pištolj i automatsku pušku PPSH-41) i nepreciznost prilikom pucanja koja gotovo da izaziva bol i iscrpljenost, perfektno stvaraju utisak da zaista vodite usamljenog, promrzlog i očajnog čoveka koga jedino debela krznena bunda deli od sudbine ostatka posade broda. U prilog ovome, a u skladu sa hladnoćom kao lajt motivom cele priče, ide i sistem obnavljanja energije (odnosno telesne temperature), koju regenerišete grejanjem na malobrojnim izvorima svetlosti i toplote (lampe, reflektori, usijani delovi mašina i ventila...), ali samo u dostupnim granicama koje ti izvori emituju.

Zarđalo-smrznuti hodnici Severnog vetra sa upečatljivim fotorealističnim ledenim naborima i brazdama, slivanje vode kod otkravljenih zidova, uverljiva ledena pokorica koja se hvata po ekranu i smanjuje vidno polje, brzinsko smrzavanje i taloženje snega na otvorenim deonicama kao i zastrašujuća mećava koja vas tera da potražite prva nezaglavljena vrata, uz standarno dobru igru senki, svetlosnih izvora i realne fizike svega i svačega na ekranu (favorit je način na koji svetlost emituje rešetkasta kaciga jednog od protivnika), zajedno sa svim što je ranije navedeno, stvaraju upečatljiv utisak teskobe i konstantne jeze dok se budete probijali kroz nasukani mrtvački kovčeg. Zvukovi su malobrojni, ali perfektno odrađeni (režanje i krkljanje protivnika, punjenje i otvaranje vatre iz oružja, zastrašujuće zavijanje sirene kada se u prostoriji pojavi klasa neprijatelja sa automatima PPSH-41 prišivenim za rukave, uz standardno potmulo „disanje” brodske konstrukcije koje se podrazumeva). Ne treba ni pominjati to da intezitet atmosfere dodatno podižu i dijalozi na bazičnom ruskom jeziku (opciono - sa engleskim titlovima, naravno).

Nažalost, ovako perfektno dizajnirana pozornica i kulise ostaće u senci nekoliko nespretnih aspekata samog gameplaya. Dizajn nivoa je bolno linearan, sa jednom jedinom konstantnom rutom kojom ste obavezni da se krećete, uz generičan i jednoličan dizajn celog broda koji ćete upoznati u prvih petnaest minuta igranja. Bilo kakvo taktičko manevrisanje prilikom borbi anulirano je činjenicom da protivnici kidišu na vas pravolinijski, što, u sprezi sa uskim hodnicima i prolazima, ne ostavlja nikakvu drugu opciju osim tupog stajanja i otvaranja vatre. Ovome treba dodati i nemogućnost povratka na ranije pređene deonice, kao i odsustvo bilo kakvih avanturističko-questolikih problema, što Cryostasis suštinski čini jednim velikim, pravolinijskim, zaleđenim lavirintom.

Sve ovo bilo bi i više nego dovoljan razlog da se cela igra, nakon kratkog isprobavanja, kompletno batali da nije jednog perfektno odrađenog aspekta u segmentu priče, nešto što će sa lakoćom postideti audio zapise nastradalih stanovnika Rapturea iz Bioshocka, odnosno Von Braun-Rikenbeker simbioze iz System Shocka 2. S jedne strane nalaze se pasivni blic-flešbekovi, koji vas povremeno vraćaju na događaje iz prošlosti, u kojima ćete lično prisustvovati razgovorima i akcijama likova koji nisu svesni vašeg prisustva (favorit je sablasni obilazak medicinskog paviljona), dok drugi vid retrospektivnog pripovedanja i ekspozicije predstavlja glavnu atrakciju igre, a kršten je kao „mentalni eho”. Elem, nailazićete na smrznute leševe članova posade koji u poslednjim trenucima svog života nisu uspeli da na datoj lokaciji odrade određenu operaciju, što ih je i načinilo delom smrznute brodske garniture. Koristeći svoje psi-moći, Aleksandar može da prodre u žrtvin nemirni duh i iz njegove perspektive (vodeći sam lik) da pokuša da predupredi ili izbegne fatalnu situaciju. Sistem funkcioniše besprekorno, jer osim toga što predstavlja moćnu pripovedačku alatku (informacije o prošlosti broda i posade ne primate pasivno), ovakvom intervencijom u prošlosti otvara se i put za dalje, koji je do tada bio blokiran iz nekog razloga (ili se čak menja i struktura samog nivoa). Mental echo sekvence su odlično osmišljene i perfektno implementirane (na primer, jedna od boljih je ona u kojoj naizmenično „uskačete” u sećanja dva napadnuta lika, koji samo zajedničkim delanjem mogu da spasu jedan drugog) i predstavljaju snažan razlog za nastavak igranja a, bez preterivanja, zaslužne su i za najmanje polovinu Cryostasisove konačne ocene.

Uostalom, u kojoj ste igri do sada imali prilike da kroz flešbek proživite poslednje trenutke jedne krave u klanici?


Platforma:
PC
Potrebno:
Intel Pentium 4 / 2,4 GHz ili AMD Athlon 64 +2800, 1 GB RAM-a, nVidia GF 7800 / ATI Radeon X1800 256 MB
Poželjno:
Intel Core 2 Duo / 3 GHZ ili AMD Athlon X2 4200+, 2 GB RAM-a, nVidia GF 8800 GTX / ATI Radeon X2800 512 MB
Veličina:
1 DVD
Adresa:
www .cryostasis -game .com
80
PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
JUN 2025
Doom: The Dark Ages
Doom iz mračnog doba drugačiji je od svih drugih Doomova, jer je Slayer koncipiran kao tenk sa štitom...
Clair Obscur: Expedition 33
Estetika Belle Époquea, gameplay u skladu sa kanonima JRPG-a, vrhunsko pripovedanje i ljubav prema igrama...
Computex 2025, Tajpej, Tajvan
AI NEXT
Ovaj, nekada ultra-PC-specifični sajam, odavno se proširio na srodne tehnologije, biznis rešenja i digitalne usluge, postavši varijanta azijskog C...
Gigabyte GeForce RTX 5070 Gaming OC 12G
Višak samopouzdanja
Kartica je sa hardverske strane vrlo kvalitetna, ali ništa ne može da nadomesti nedostatak snage „pod haubom”...
Asus ProArt P16 (H7606WP)
Pronalazak neverovatnog
Novi ProArt P16 donosi moderna rešenja, u dobro usaglašenom odnosu gabarita i performansi – alatka koju ćete sa ponosom nosati sa sobom...
Logitech ProX Superlight 2
Sve udvostručeno
Ovaj miš predstavlja jasnu indikaciju da najveći proizvođač ne želi da napusti nijedan segment tržišta...
Winhance 25.05
Popravka Prozora
U pitanju je alatka koja omogućava da se brzo rešite (većine) bloatwarea, ali i da obavite optimizaciju rada Windowsa...
TCL NXTPAPER 11 Plus
Momak za sve
Ovo bi bio najbolji tablet „za te pare” i da košta 100 evra više...
.rs: Beogradski prevoz na Yandexu • Srbija u SEPA • Loši primeri digitalizacije
Unapređeno e Zakazivanje
Beogradski prevoz na Yandexu • Srbija u SEPA • Loši primeri digitalizacije
Google Mariner, Google Astra i AI autonomni agenti
Uspon tihog softvera
Umesto kliktanja stručnog lica, softver će, već ove godine, u tihom, gotovo nečujnom načinu rada - završavati posao...
Fatal Fury: City of the Wolves
Fatal Fury je oduvek bio čudna cvećka u svetu borilačkih igara; takav je i ostao...
Arc Raiders
Novi extraction shooter iz pera autora dobrih delova franšize Battlefield (i potcenjenog The Finals)...
© 2025 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama