Vest da je Sports Interactive rešio da uplovi u 3D vode kod većine pobornika Football Manager serijala izazvala je nevericu. Football Manager 2009 je zaista prvi proizvod ove kuće koji sadrži elemente 3D grafike u prikazu izvođenja same utakmice. Ovo je ujedno i odlika igre kojom bi trebalo da počne bilo kakav opis. Razlozi za uvođenje trodimenzionalnog prikaza više su nego jasni - konkurencija je popularnim FM-om poodmakla u vizuelnim segmentima menadžerske simulacije, a u ostalim segmentima polako se približava Football Manageru, koji je godinama važio (i još važi) za najbolju igru ovog žanra, najpre zbog neprikosnovene baze podataka, koju ostali menadžeri više i ne pokušavaju da sustignu. Kada je reč o grafici, već je na prvi pogled jasno da se radi samo o prvom, probnom koraku ka 3D-u - grafika u igri je, najblaže rečeno, tanka, skromna i pomalo bojažljiva, a u poređenju sa menadžerima koji imaju verzije za konzole jednostavno loša. Čini se da je grafika utakmice zasad tu tek da se ne bi moglo reći da je nema. Međutim, ona ujedno predstavlja i najavu mnogo ozbiljnijih poteza u narednim godinama - prostora za poboljšanje grafike sada ima napretek, a samim tim i puno posla za znatno pojačani tim Sports Interactivea, koji sada radi pod okriljem Sege. Možda je upravo ova veza sa Segom razlog tome što grafika utakmica u FM2009 podseća na fudbalske simulacije koje je Sega proizvodila krajem prošlog veka. Ovo, naravno, ne zvuči previše privlačno, ali oni kojima se ova novina ne sviđa mogu da jednim klikom pređu na stari 2D ili još stariji tekstualni mod. U 3D modu igrač na raspolaganju ima spravice objedinjene pod nazivom widgets, koje mu omogućavaju da prati više parametara odjednom i vrši neophodne promene kako bi poboljšao igru tima koji vodi sa klupe. Sve u svemu, 3D je zanimljiv dodatak koji se neće svima svideti, ali će svakako otvoriti nove puteve razvoja ove igre i žanra kojem pripada. Uz ovo bitno grafičko poboljšanje, Sports Interactive se potrudio da unese novine i u postojeće opcije. Još jednom je došlo do rekonstrukcije trening sistema i dovoljno je reći da se potraga za funkcionalnim rešenjem nastavlja. Nešto je bolja situacija sa finansijama i transferom - kod ovih aspekata igre poboljšanja su vidljiva i mnogo efektnija od promena koje smo sretali u prethodnim verzijama, ali su još uvek nedovoljna. Jedino poboljšanje u sferi treninga koje je vredno pomena jeste to što je sada moguće učiti igrače specijalnim potezima (uklizavanje, prodori po stranama ili po sredini, kratki i dugi pasovi, lobovanje, šut iz daljine...), što do sada nije bio slučaj. Sports Interactive je ove godine odlučio da tržište proširi na jedan možda neočekivani način - igra je sada dostupna i ženskim korisnicima, jer je celokupan tekstualni deo igre (koji je ogroman) u potpunosti prerađen kako bi dozvolio da ličnost koja vodi bude ženskog pola - ovo je bitan potez u cilju postizanja političke ispravnosti igre. Do većih poboljšanja došlo je i u funkcionisanju odnosa između menadžera i njegovog asistenta - savetodavna funkcija pomoćnika šefa stručnog štaba je udvostručena i on (ili ona) sada predstavlja desnu ruku svom šefu (ili šefici). Dodate su duge i ponekad iscrpljujuće konferencije za novinare, koje su interaktivne u pogledu odnosa sa igračima i osobljem kluba, kao i sa drugim klubovima i njihovim trenerima. Kroz odabir odgovora na pitanja menadžer definiše svoje ponašanje i na taj način gradi strukturu ličnosti koja postaje bitan segment njegove (ili njene) fudbalske karijere. Jedno od bitnih razočaranja, koje se ’vuče’ kroz nekoliko poslednjih verzija, jeste ukidanje opcije Huge Database, omiljene većini korisnika. Razlog ukidanja ove opcije je namera da se igra ubrza, ali je jasno da je ovo veoma loš način da se tako nešto uradi. Mnogo bi praktičnije bilo zadržati ovu opciju u igri, uz napomenu igračima da njeno korišćenje znatno usporava igranje - čak i u tom slučaju bilo bi mnogo onih koji bi se odlučivali da koriste najveću moguću bazu, jer ona daje čar igri.  | Važno je još pomenuti i činjenicu da je veličina baze podataka igrača i fudbalskih radnika u FM-u prešla 350.000 unosa, što je do sada nezabeležen skup fudbalskih imena. Igrači imaju mogućnost da vode jedan od čak 5000 timova dostupnih za izbor i da sa njima nastupe u jednoj od mnogobrojnih liga.FM2009 izgleda svežije u odnosu na prethodnika, pa se dolazi do zaključka da je postojanje drugog projekta (FM Live) više omelo izradu FM2008. Na sam dan izlaska (14. novembra) pojavio se i prvi patch za FM2009, što ukazuje na to da se sa izlaskom igre malo požurilo. Izlazak igre na svetsko tržište pratili su i problemi vezani za loše odštampane aktivacione brojeve na originalnim pakovanjima igre, što je izazvalo opštu uzbunu, pa je Sega morala da nađe način da ovaj problem reši. Na njihovom sajtu sada postoji odeljak koji, praktično, prevodi ’škrabotinu’ sa originala u pristojan serijski broj. Za kompaniju Segine veličine ovakve stvari su ipak nedopustive. PC i Mac verzije prvi put su izašla na DVD-u, jer je novi grafički prikaz zahtevao veći kapacitet medija. Izlazak handheld verzije igre za PSP planiran je za kraj godine. Ova verzija po prvi put će imati 2D prikaz igre, kao i mogućnost pokretanja većeg broja liga istovremeno, što je do sada bila privilegija ’većih’ verzija igre. Sve u svemu, FM2009 je must za sve one koji ovu igru prate iz godine u godinu. Koliko god da su promene značajne ili ne, ova igra je definitivno bolja od prethodne verzije iz ovog serijala, što potkrepljuje činjenica da njena prodaja teče neočekivano dobro. Ocena je, međutim, niža u odnosu na FM2008, jer se od FM2009 više očekivalo. |