TEST PLAY
Mass Effect
Miodrag KUZMANOVIĆ
1. jul 2008.

Kontraargument unisonom kukanju da je PC gaming na umoru i da se čak i kvalitetni RPG naslovi izdaju samo za konzole, došao je u najboljem mogućem trenutku, usred surove junske pustinje i potpunog nedostaka kvalitetnih naslova. Distanca od šest meseci u odnosu na Xbox 360 original donela je Mass Effect u trenutku kad zaista nema šta da se igra, čineći tu igru daleko značajnijom od još jednog naslova koji, u prebukiranoj prazničnoj sezoni, ne bi privukao fokus kakav zaslužuje.

Kao što vam je verovatno poznato, Mass Effect jeste novogeneracijski SF RPG, koji donosi nekoliko značajnih novina u odnosu na oba nastavka Knights of the Old Republic, na čijim je temeljima izgrađen. Pre svega, igra je formirana oko samostalno razvijenog i osmišljenog, intelektualnog „propertija”, koji raskida sa dugogodišnjom praksom licenciranja AD&D i „Star Warsa” na kojima je BioWare bazirao gotovo sve prethodne igre. Drugo, borbeni sistem njhovih RPG-ova, koji je više od decenije postojao kao modifikovana varijanta pseudo-poteznog režima sa „nevidljivim kockicama” koje su određivale ishod napada i odbrane, sada je potpuno akcioni, sa dopunskom timskom kontrolom koja se najčešće viđa u taktičkim shooterima. Last but not least, okruženje igre je projektovano kao potpuno nelinearni sistem, koji vam dozvoljava istraživanje galaksije po sopstvenom izboru. Ovaj sistem veoma je sličan onom koji je postojao u KotOR-u, sa izuzetkom da je playfield stavljen pred igrača bar pet puta veći. Na žalost ili na sreću nestrpljivih igrača, koji od igre isključivo traže brz prolaz od tačke A do tačke B, kompletan opcioni sadržaj i dopunske misije koje možete odigrati uz dosta skretanja sa glavnog quest lajna nisu nimalo neophodni. Igru možete uspešno kompletirati, slepo se držeći glavne niti priče, bez ikakvih penala i većih posledica po nivo lika ili kvalitet opreme: bitke iz finiša priče biće podjednako lake/teške timu 38. i 48. nivoa.

Na zapletu igre, detaljno elaborisanom u recenziji Xbox 360 verzije (SK 12/2007), nećemo se duže zadržavati. Epska priča prvom ljudskom SPECTRE operativcu, usisanom u vrtlog nepoverenja starijih rasa galaktičkog saveta i globalne apokalipse čiji se obrisi naziru iza horizonta, i pri ponovnom igranju u potpunosti pleni. Dizajnersko majstorstvo u kreaciji apsolutno ubedljivog okruženja, protagonista i antagonista sa uverljivim motivima dopunjeni su satima i satima dijaloga, odrađenih od strane profesionalnih glumaca. Zaplet u igri, gluma i produkcione vrednosti kvalitetniji su od većine naučnofantastičnih filmova u poslednoj deceniji, što je osnovni i najbitniji kvalitet ove vanserijske igre.

Bioware je firma koja ne radi konverzije „preko one stvari”, tako da je i Mass Effect daleko više od običnog konzolnog porta, predstavljajući naslov koji je u potpunosti prilagođen platformi za koju nije bio orginalno zamišljen. Najznačanije izmene i dopune tiču se kontrolnog sistema, inicijalno limitiranog ograničenim brojem tastera na Xbox 360 gamepadu, koji je indukovao potrebu za konstantnim pauziranjem igre svaki put kada ste želeli da upotrebite borbenu sposobnost koja nije mapirana na kontroleru i kopate po meniju dok je ne napipate. Sada sve ofanzivno/defanzive specijalke možete mapirati na numeričke tastere, što akciju čini mnogo fluidnijom, čak i ako igrate „magijsku” klasu koja koristi Biotičke ili Tech „spellove” i potencijalno ima veću potrebu za korišćenjem hotkeysa u odnosu na čistog Soldiera. Pauziranjem igre pritiskom na ’Space’ sada dobijate totalno redizajnirani timski interfejs koji omogućava olakšanu manipulaciju timom u svakoj situaciji kada želite da „overrajdujete” njihove default borbene akcije i korišćenje sposobnosti. Za razliku od nepreglednog interfejsa na Xboxu 360, PC verzija na dlanu (tj. na jednom ekranu bez podmenija) nudi bukvalno sve, uključujući i opcionu mogućnost za terensko pozicioniranje kolega koja nije postojala na konzoli. Na normalnom nivou težine, ovo žongliranje osobljem nećete previše koristiti, dok na najtežem nivou mogućnost fine taktičke manipulacije, pravljenje zaseda, kao i mogućnost opkoljavanja predstavlja više nego dobrodošlu novinu. upravljanje MAKO transporterom na planetarnim deonicama igre takođe je poboljšano uvođenjem posebnih kontrola za kameru i pravac, koje su u Xbox 360 verziji bile objedinjene i vožnju činile iskustvom neprijatnijim čak i od vožnje Warhoga u Halo igrama.

Sledeća velika izmena u odnosu na Xbox 360 tiče se grupe tehničkih modifikacija, omogućenih činjenicom da PC (potencijalno) poseduje jači hardver i igru „tera” sa HDD-a umesto sa optičkog medija. Relativno dugačka učitavanja terenskih deonica, oličena pre svega u neslavnim liftovima koji su služili kao tranzicioni marker, i svojom sporošću neverovatno štčali u odnosu na high-tech okruženje igre, stvar su prošlosti. Učitavanje je sada razbijeno u segmente manjeg obima, koje se svodi na povremenih sekund-dva pauze, što nimalo ne utiče na fluidnost i kontinuitet. Isto važi i za teksture objekata i okruženja, koje su u Xbox 360 verziji znale da povremeno kasne za akcijom. Vlasnici najjačih desktop konfiguracija sa monitorima impresivnih dijagonala pozdraviće mogućnost da igru poteraju u višim rezolucijama i sa većim nivoom detalja u odnosu na konzolne kolege. Igra poseduje i jednu konceptualnu izmenu koja ima relativno mali značaj (kako za koga): hakovanje sefova, kontejnera, vrata i ostalih zaključanih objekata više se ne svodi na brzo pritiskanje sekvence tastera. Umesto toga, sada imate neku varijantu Frogger mini-igre sa vremenskim limitom, koja nudi dodatni izazov u zavisnosti od tech veštine koju posedujete vi ili neki član vašeg tima.

Neposredno posle izlaska Mass Effecta za Xbox 360, mainstream medijima počela je da kruži „žvaka” da u igri ima vulgarne pornografije, potpuno neprimerene naslovu koji nema M rejting, za šta su zaslužni polupismeni novinari „Foxa”, koji su poverovali lupetanju na forumima. To, naravno, nema nikakve veze sa istinom: kao i svaka BioWareova igra, i Mass Effect omogućava igraču da, pažljivim izborom dijaloških opcija u „slobodnom” modu šetanja po Normandiji i razgovoru sa NPC-ima i ekipom, uplovi u romantične vode sa određenim članovima tima. „Kontroverzni” status ovog naslova u ogromnoj meri je naduvan činjenicom da u igri, pored standardne hetero-romanse, možete ostvariti i homoseksualnu, preciznije, lezbo vezu. Ukoliko igrate sa ženskim avatarom, imaćete opciju da se „umno i tjelesno” približite Liari T’Soni, alienu sa hermafroditnim obeležjima koji sasvim slučajno izgleda kao prelepa devojka. Mano-e-mano opcija za romansu ne postoji (sa muškim likom možete smuvati Ashley ili Liaru, dok sa članovima tima ružnijeg pola opcija za begenisanje nije „podržana”). Iako je isključivi vizuelni produkt te veze video sekvenca od tridesetak sekundi, u kojoj vidite puki nagoveštaj seksa kroz igru svetlosti i senke, to je bilo dovoljno da se u javnosti podigne prašina, isprovocira veštački skandal, i pruži dodatna municija anti-game aktivistima nalik na Hilari Klinton, Džeka Tompsona i slične likove. Nažalost, dublji plodovi romanse, za razliku od naslova nalik na Planescape: Torment i Baldur’s Gate II, nisu prisutni u igri: virtuelnu ljubav iskusićete samo taj jedan put, bez ikakvih reperkusija na dijaloške deonice, eventualni opcioni quest ili permanetni odnos koji bi igru obogatio na bilo koji način. Naprosto, romansa u Mass Effectu je nekakav mini easter-egg koga možete, ali nipošto ne morate iskusiti.

EA Games se u ulozi izdavača igre, kao što je red, potrudio da ne bude baš sve idealno. Implementacija najnovije verzije secuROM zaštite optičkog medija dopunjena je obaveznom on-line autentifikacijom originala, što je u globalnoj šemi stvari potpuno glupo: single player igre, koje zahtevaju internet konekciju, dodatno će zabiberiti reputaciju PC-a kao platforme na kojoj udobno igranje zahteva sve veću gnjavažu, nekad sa drajverima, hardverom i cenom komponenti, a sada i sa spajanjem na Internet zarad komisijske provere. To bi se nekako dalo i progutati da ne postoji limit od tri instalacije po kopiji igre: šta će raditi igrač koji voli da eksperimentiše sa operativnim sistemima i često formatira C:? Ili vlasnik legalne kopije koji 2013. godine poželi da četvrti put instalira igru? Zli jezici mogu da ustvrde da je to što smo dobili još i dobro, s obzirom na to da početnu najavu o potrebi da online autentifikujete igru svakih deset dana, koja je zbog masivnog flejm-autbursta na EA forumima u pet do dvanaest skinuta sa finalne verzije pre odlaska u štampu. Ovakve svinjarije mogu samo da proizvedu kontraefekat, stimulišući ljude na posezanje za Torrent sajtovima iz pukog inata. Sistem registracije, doduše, nudi jednu veliku prednost kupcima originala: mogućnost besplatnog downloadovanja epizodnog sadržaja, nalik na „Bring Down the Sky”, mini kampanju koja postoji u verziji za Xbox 360 i koja će za PC korisnike biti besplatna (za razliku od konzolnih igrača koji su morali da je plate 5 dolara). BioWare obećava da će sličan sadržaj izbacivati nekoliko puta godišnje.

BioWare je svoj deo posla uradio na doslovno fantastičan način: Mass Effect je igra koja sa sadržinske, konceptualne, mehaničke, produkcione i svake druge fizičko/fiziološke strane u potpunosti oduševljava.


Platforma:
PC, Xbox 360
Potrebno:
Pentium 4 / 2,4 GHz ili ekvivalent, 1 GB RAM-a, GeForce 6800 ili ATI X1300 XT
Poželjno:
Pentium 4 / 2,6 GHz ili ekvivalent, 2 GB RAM-a, GeForce 7900 GTX ili ATI X1800 XL
Veličina:
1 DVD
Cena:
2999 dinara
Adresa:
http://masseffect .bioware .com
Kontakt:
Extreme CC
90
PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
JUN 2025
Doom: The Dark Ages
Doom iz mračnog doba drugačiji je od svih drugih Doomova, jer je Slayer koncipiran kao tenk sa štitom...
Clair Obscur: Expedition 33
Estetika Belle Époquea, gameplay u skladu sa kanonima JRPG-a, vrhunsko pripovedanje i ljubav prema igrama...
Computex 2025, Tajpej, Tajvan
AI NEXT
Ovaj, nekada ultra-PC-specifični sajam, odavno se proširio na srodne tehnologije, biznis rešenja i digitalne usluge, postavši varijanta azijskog C...
Gigabyte GeForce RTX 5070 Gaming OC 12G
Višak samopouzdanja
Kartica je sa hardverske strane vrlo kvalitetna, ali ništa ne može da nadomesti nedostatak snage „pod haubom”...
Asus ProArt P16 (H7606WP)
Pronalazak neverovatnog
Novi ProArt P16 donosi moderna rešenja, u dobro usaglašenom odnosu gabarita i performansi – alatka koju ćete sa ponosom nosati sa sobom...
Logitech ProX Superlight 2
Sve udvostručeno
Ovaj miš predstavlja jasnu indikaciju da najveći proizvođač ne želi da napusti nijedan segment tržišta...
Winhance 25.05
Popravka Prozora
U pitanju je alatka koja omogućava da se brzo rešite (većine) bloatwarea, ali i da obavite optimizaciju rada Windowsa...
TCL NXTPAPER 11 Plus
Momak za sve
Ovo bi bio najbolji tablet „za te pare” i da košta 100 evra više...
.rs: Beogradski prevoz na Yandexu • Srbija u SEPA • Loši primeri digitalizacije
Unapređeno e Zakazivanje
Beogradski prevoz na Yandexu • Srbija u SEPA • Loši primeri digitalizacije
Google Mariner, Google Astra i AI autonomni agenti
Uspon tihog softvera
Umesto kliktanja stručnog lica, softver će, već ove godine, u tihom, gotovo nečujnom načinu rada - završavati posao...
Fatal Fury: City of the Wolves
Fatal Fury je oduvek bio čudna cvećka u svetu borilačkih igara; takav je i ostao...
Arc Raiders
Novi extraction shooter iz pera autora dobrih delova franšize Battlefield (i potcenjenog The Finals)...
© 2025 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama