Poklonicima menadžersko-upravljačkih igara poslednji meseci nisu baš doneli preterano mnogo razloga za radovanje. Mršavu ponudu na sceni „uzburkava” jedino Activisionova Value podružnica, predodređena za izradu niskobudžetskih igara čija cena ne prelazi 20 dolara, koja nesmanjenom žestinom nastavlja da plasira nove naslove na tržište. Iako su često diskutabilnog kvaliteta, virtuelnim menadžerima ne preostaje ništa drugo nego da iz gomile odvoje ono što ih zanima i zažmure na eventualne nedostatke. Za razliku od većine prethodnih Activisionovih tajkunolikih ostvarenja koja su izrađena u saradnji sa Cat Daddy Gamesom, Shrine Circus Tycoon je rezultat koprodukcije s firmom Reality Flux Technologies. Pored toga, u naslovu igre iskorišćeno je i ime čuvenog (po masonskom poreklu) američkog cirkusa Shrine (www.shrinecircus.com), osnovanog još davne 1872. godine (igra je očigledno, kao i većina Activision Value izdanja, prvenstveno namenjena američkom tržištu). Pred nama je simpatično ostvarenje sa retko korišćenom idejom kada je ovaj tip igara u pitanju. Shrine Circus Tycoon sadrži dva moda igranja: kampanju i slobodno igranje s delimično izmenjivim početnim uslovima (izbor jedne od 18 svetskih lokacija i početne količine novca, a samim tim i težine). U slučaju kampanje, pred igračem se nalazi petnaest povezanih misija (objekti koje izgradite i kupite na kraju nivoa se pakuju i premeštaju na novu lokaciju kao u realnim uslovima), manje-više prepoznatljivog karaktera i cilja: izgradi potrebne građevine, privuci posetioce, „oderi” ih do gole kože i održavaj rejting popularnosti na potrebnom nivou.Međutim, za razliku od sličnih igara kod kojih su u prvom planu posetioci i njihove (nezajažljive) potrebe, u Circus Tycoonu se velika pažnja mora posvetiti gospodi umetnicima-izvođačima (narodski rečeno - cirkuzantima). Ukoliko dođe do širenja njihovog nezadovoljstva, može se čak dogoditi da ostatak družine neće želeti da prihvati ponuđeni angažman zbog čega cirkus može da izgubi atraktivnost. Održavanje balansa uglavnom podrazumeva zadovoljavanje primarnih potreba kao što su vreme i mesto za odmor (postoji čitava paleta prikolica za stanovanje), obezbeđena hrana (gradnjom kantina), higijena (tuš kabine) i bolnička nega (na sceni su moguće povrede usled izvođenja opasnih tačaka). Pored toga, izvođači ne vole da im se posetioci „motaju oko nogu” u toku slobodnog vremena pa je prostor za odmor i razonodu potrebno ograditi i postaviti kućicu s čuvarem koji će sprečavati besposličare da ulaze. Još jedna stvar o kojoj treba voditi računa jeste „uparivanje” cimera za stanovanje u kućicama za odmor (uglavnom primaju veći broj izvođača, a najčešće od 4 do 8) jer ako se oni međusobno ne podnose, dolazi do nezadovoljstva (čak i zahteva za većom platom), kašnjenja na predstave, povreda na sceni itd. Postoji 40 različitih tačaka koje se mogu iskoristiti za upotpunjavanje repertoara. Zanimljivo je što se, pored glavne scene (velikog cirkuskog šatora), manji performansi mogu održavati na sporednim (otvorenim) scenama u pauzama ili za vreme glavnog programa. Moguće je izgraditi mesto za vežbanje na kom izvođači do mile volje mogu doterivati svoje tačke. Briga o zadovoljstvu posetilaca nije nebitna, ali je pomalo gurnuta u drugi plan. Predviđanje njihovih potreba više je nego jednostavno jer obično žele ono što još niste izgradili ili ga nema u izobilju. Nekad su to štandovi sa slatkišima, prodavnice brze hrane i pića, a nekad javni toaleti, klupe ili kante za otpatke. Potrebno je pratiti poruke koje se povremeno ispisuju pri vrhu ekrana i nećete pogrešiti. Kada je u pitanju „otimanje para od posetilaca”, ono se može izvršiti na desetine različitih načina. Naplaćivanje ulaznica (cenu je moguće odrediti posebno za odrasle, posebno za decu) samo je početak i neće vam pomoći da se obogatite. Glavni izvor prihoda leži u pratećim sadržajima, poput prodavnica hrane i pića, štandova sa suvenirima i balonima, ringišpila, fliperana i sličnih mamipara. Čak se može unajmiti i proročica koja će za adekvatnu nadoknadu posetiocima čitati sudbinu iz kristalne kugle. Za što bolji ugođaj moguće je graditi i objekte i pomagala ukrasnog karaktera: staze, jarbole sa zastavama, statue od balona, klupe za odmor... Posetioci mogu da se privuku i aktivnom reklamnom kampanjom (određivanjem sume novca koja će se nedeljno trošiti na advertajzing), izradom promotivnih postera (mogu da se sačuvaju u obliku .BMP slika i zaista odštampaju) ili podelom besplatnih ulaznica. Shrine Circus Tycoon pokreće dobro optimizovan 2D grafički engine koji, nažalost, sa sobom povlači određena ograničenja tokom igranja. To se pre svega odnosi na ograničenu mogućnost rotiranja igračkog polja i postavljanja građevina u standardna četiri koraka u razmaku od po 90°, kao i dvohodnu kvazizum opciju čijom se upotrebom dobija pikselizovan i zamućen prikaz. Izuzev toga, grafičkim rešenjima se zaista nema šta zameriti. Građevine su simpatično iscrtane, animacija likova je uverljiva, dok se za grafiku generalno može reći da je izuzetno šarena, vesela i odslikava pozitivno raspoloženje cirkuskog okruženja. S druge strane, zvučni efekti su sjajni - od autentičnih klavirskih partitura pa sve do digitalizovanog glasa i pljeska oduševljene publike. |