TEST PLAY
Anito: Defend a Land Enraged
Ognjen POPOVIĆ
1. februar 2004.

Anito je prva filipinska igra putem koje su njeni tvorci, Anino Entertainment, pokušali da nam približe istoriju i kulturu svoje zemlje. Nekih 60 godina pre početka događaja koje igra opisuje (sredina 16. veka), Senastille istraživači su otkrili novo kopno i kolonizovali ga. Zatekavši lokalna plemena, spojili su okolna sela u četiri gradića, uspostavili sopstvenu religiju i nove ekonomske odnose. Senastille su nadmeni osvajači koji na plemena gledaju kao na ološ, dok su domoroci neiskvareni pravednici koji ne znaju za laž i prevaru. Ipak, u oba tabora postoje likovi koji odudaraju od stereotipnih postavki, a upravo oni uvode dinamiku i skreću tok priče.

Lokacija igre predstavlja fiktivnu teritoriju u okviru grupe ostrva Moriontes. Došljaci Senastille imaju lako prepoznatljiva španska imena. Tu su i dva starosedelačka plemena, Mangatiwala i Mangapawi, kao i nezaobilazni kineski trgovci Kongsun. Radi lakšeg razumevanja igre, treba pomenuti da je Anito religiozni simbol, slično krstu kod hrišćana. Od ostalih važnih pojmova, Datu je titula za označavanje vođe plemena, a Maroka ime ostrva i sinonim za večni duh prirode koji živi i razvija se u harmoniji sa svekolikim životom. Filozofiju ovih termina dobro ćete proučiti prelazeći igru, čak u jednom trenutku morate za dalje napredovanje da odgovarate na pitanja iz propovedi mudre starice.

Anito predstavlja RPG igru koja će vas najviše podsetiti na Divine Divinity, Diablo ili Alien Earth. Pored osobina kao što su Strength, Agility, Health i Chakra, postoje i veštine razvrstane u pakete od po četiri, u sedam kategorija. Čakre su objašnjene kao tačke na telu čijim ovladavanjem možete koristiti ostale skillove. U tom slučaju trošite čakru koja je vezana za primenjenu kategoriju, te je razvijanje ove osobine pandan magiji, toliko rasprostranjenoj u većini RPG-ova. Povećavanje osnovnih atributa je vezano za rešavanje zadataka i upražnjavanje borbenih aktivnosti, dok se veštine nezavisno traže preko malobrojnih ljudi i specijalnih predmeta koji su u sprezi sa samom Marokom.

Od izbora lika koji ćete voditi zavisi i startna pozicija. Agila ili Maya, čiji otac Datu Maktan misteriozno nestaje na samom početku, suočavaju se sa netrepeljivošću između doseljenika i plemena Mangapawi nakon izbijanja prvih pobuna. Do kraja igre ćete prisustvovati ratu između ova dva naroda, koju će kasnije začiniti i Maroka lično jer, iznurena posledicama ratovanja, postaje zla i mračna, oslobađajući nečastive sile. Orci i Nazguli definitivno više nisu u modi - sada su tu Tikbalangzi („obrnuti” kentauri), Maranhigzi (besmrtne duholike utvare) i Sigbinzi (filipinska verzija Vargi).

Dok se Maya više oslanja na upotrebu čakre, Agila koristi svoje lovačke veštine. Iako se raspodelom atributa mogu napraviti približno isti likovi, glavnu rolu ipak ima priča koja ih vodi. Spadate u retke koji čuju Marokinu molbu za spasenjem i shvatate da morate krenuti stopama Datu Maktana.

Evolutivni pomak u borbenom sistemu zasnovan na WASD kontrolisanju lika moramo posebno pohvaliti. Za razliku od Diabla u kojem je fleksibilnost pokreta ubijena ograničenim kliktanjem, odvojene komande za kretanje i ciljanje (mišem) donose neuporedivo bolju kontrolu nad akcijom. Ovakav način, neshvatljivo malo korišćen još od vremena Abusea, morao bi postati standard za akcione RPG-ove, ovde potpomognut blokom i korišćenjem veština (vezivanje komboa, učenje iz omađijanih predmeta i tako dalje).

Na audio-vizuelno polje se stupilo veoma hrabro. Kamera je postavljena iz poluptičje perspektive sa mogućnošću zumiranja, dok je zbog intenzivnog korišćenja 2D objekata onemogućeno (inače beskorisno) rotiranje. Sve pohvale idu uklanjanju poligonalnih ivica koje seku ekran - zamenjene su prihvatljivijim zamućivanjem. Međutim, blagodeti izabranog rešenja potpuno su uništene «kljakavom» animacijom likova. Nejasno je zašto je ona za klasu lošija od onih u Diablu, kada je reč o 3D modelima sa apsolutno neograničenim brojem frejmova za konverziju u sprajtove. Muzika nije uobičajena i sastoji se od tam-tam ritmova, a, kao i grafika, ume da blesne na momente. Posebno se ističe evergrin muzička tema u završnoj sceni koja se može naći i u music folderu igre.

U zamerke spada i mučno baratanje sa osam vrsta healing i čakra napitaka, a posebno njihovim kombinacijama. Tome doprinosi i ružan inventar sa sitnim reprezentacijama predmeta, uključujući i one kojima opremate svog junaka. Odevni predmeti jedva da menjaju izgled lika koji vodite, a i dalje vlada neobičan trend da samo vi koristite lekovite stvari, iako su široko rasprostranjene (kupuju se od seljaka na pijaci). Poput Baldur’s Gatea, ljudima ćete uzimati (krasti) predmete iz fioka bez posledica, dok će se u znatno bezazlenijim situacijama vaš lik požaliti na neprimereno ponašanje.

Najznačajnije od svega se tiče atmosfere - igra „kupuje” igrača tek kasnije, početkom trećeg poglavlja, kada se konačno otkriju Tersiagove namere. U međuvremenu, osuđeni ste na sterilno upoznavanje sa lokacijama i likovima, i to pod stalnim pritiskom žurbe koja vam se nameće (ne gore od Gothica 2).

S druge strane, moramo pohvaliti uredan dnevnik u kojem se pregledno ažuriraju postojeće obaveze, kao i zanimljive zadatke. Veliki plus Anita leži u njegovoj „replay” vrednosti jer se u zavisnosti od lika i načina igre otvaraju drugačiji završeci, a pronalaženje skillova nije banalno. Ključna reč za ovu igru je navikavanje: kada ste poslednji put u tutorijalu dobili zadatak da raspolovite plod papaje?


Potrebno:
Celeron 433 MHz, 128 MB RAM, 16 MB 3D karta
Poželjno:
Pentium 3 800 MHz, 256 MB RAM, 32 MB 3D GeForce
Veličina:
1 CD
Adresa:
www .aninoentertainment .com
80
PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
JUN 2025
Doom: The Dark Ages
Doom iz mračnog doba drugačiji je od svih drugih Doomova, jer je Slayer koncipiran kao tenk sa štitom...
Clair Obscur: Expedition 33
Estetika Belle Époquea, gameplay u skladu sa kanonima JRPG-a, vrhunsko pripovedanje i ljubav prema igrama...
Computex 2025, Tajpej, Tajvan
AI NEXT
Ovaj, nekada ultra-PC-specifični sajam, odavno se proširio na srodne tehnologije, biznis rešenja i digitalne usluge, postavši varijanta azijskog C...
Gigabyte GeForce RTX 5070 Gaming OC 12G
Višak samopouzdanja
Kartica je sa hardverske strane vrlo kvalitetna, ali ništa ne može da nadomesti nedostatak snage „pod haubom”...
Asus ProArt P16 (H7606WP)
Pronalazak neverovatnog
Novi ProArt P16 donosi moderna rešenja, u dobro usaglašenom odnosu gabarita i performansi – alatka koju ćete sa ponosom nosati sa sobom...
Logitech ProX Superlight 2
Sve udvostručeno
Ovaj miš predstavlja jasnu indikaciju da najveći proizvođač ne želi da napusti nijedan segment tržišta...
Winhance 25.05
Popravka Prozora
U pitanju je alatka koja omogućava da se brzo rešite (većine) bloatwarea, ali i da obavite optimizaciju rada Windowsa...
TCL NXTPAPER 11 Plus
Momak za sve
Ovo bi bio najbolji tablet „za te pare” i da košta 100 evra više...
.rs: Beogradski prevoz na Yandexu • Srbija u SEPA • Loši primeri digitalizacije
Unapređeno e Zakazivanje
Beogradski prevoz na Yandexu • Srbija u SEPA • Loši primeri digitalizacije
Google Mariner, Google Astra i AI autonomni agenti
Uspon tihog softvera
Umesto kliktanja stručnog lica, softver će, već ove godine, u tihom, gotovo nečujnom načinu rada - završavati posao...
Fatal Fury: City of the Wolves
Fatal Fury je oduvek bio čudna cvećka u svetu borilačkih igara; takav je i ostao...
Arc Raiders
Novi extraction shooter iz pera autora dobrih delova franšize Battlefield (i potcenjenog The Finals)...
© 2025 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama