TEST PLAY
Sub Command: Akula, Seawolf, 688(I)
Miodrag KUZMANOVIĆ
1. oktobar 2001.

Oseka novih simulacionih naslova nikako ne znači da je žanr naprasno izgubio na popularnosti. Pravi razlog za odsustvo kvalitetnih proizvoda je kombinacija nekoliko faktora: korisnička očekivanja koja je sve teže zadovoljiti (ko bi se posle Falcona 4.0 usudio da pravi simulaciju F-16-ice), odsustvo usko specijalizovanih razvojnih timova (na nivou koji objektivno daleko prevazilazi puke programerske veštine), kao i ekonomska neisplativost višegodišnjeg mukotrpnog rada. Sve se na kraju svede na pare. Zvuči žalosno, ali tiraži simulacija u koje je uloženo nekoliko godina posla najčešće ne iznose ni dvadeseti deo nekog fudbalskog menadžera. O zaradi da i ne govorimo.

Najređi tip ovih igara su ultraspecifične sorte simulacija podmornica. Trenutno postoji samo jedan aktivan programerski tim koji se bavi ovom problematikom, ali su mu komercijalne kompjuterske igre sekundardna delatnost. Reč je o talentovanoj ekipi iz „Sonalysta”, programersko/analitičkom timu koji je u stalnom ugovornom odnosu sa američkom mornaricom za koju vrši konsultativne i poslove vezane za softversku podršku trenažnim simulatorima. Društvance je odgovorno i za prethodnu poslasticu iste vrste, 688(I) Hunter/Killer koju su pre četiri godine publikovali preko firme „Jane’s”.

I ovog puta njihov proizvod nema apsolutno nikakvu konkurenciju. Sub Command: Akula, Seawolf, 688(I) je najrealističnija, najizazovnija, i daleko najkomplikovanija simulacija uopšte koja se pojavila na bilo kojoj igračkoj platformi. Falcon 4.0 možemo smatrati laganim popodnevnim zezanjem koje po mentalnoj i stručnoj zahtevnosti stoji daleko ispod Podmorničke komande. U svetlu nedavne promene svetske politike, uopšte nije jasno kako je američka vlada dozvolila „Electronic Artsu” da širokom auditorijumu ponudi jedno ovakvo učilo podmorničkog ratovanja. Valjda je znatno teže oteti nuklearnu podmornicu nego avion...

Dve američke podmornice (Seawolf i 688(I), poznatiji kao „Los Anđeles” klasa) i famozna ruska Akula spadaju u hunter/killer kategoriju, čija je isključiva namena da nalaze i uništavaju protivničke podmornice sa nuklearnim projektilima (ruska „Tajfun” klasa, na primer). Kroz linearnu kampanju od petnaestak misija, vodeći jednu od njih, oprobaćete se u tome i mnogim drugim zadacima.

Nezavisno od strane koju vodite (pa i od podmornice), borbene zone u kampanjama su potpuno iste. Razlika dolazi u opozitnim pozicijama i strateškim zadacima zavisno od supersile u čijem plovilu komandujete. Tako na primer, u prvoj misiji, vodeći Ruse, imate zadatak da iskrcate komandoski tim na američku obalu, uz imperativ da ne budete primećeni. Iz američke perspektive, stavljeni ste u ulogu komandanta 688-ice na trenažnoj misiji (u istoj zoni), koju komanda upozorava na neidentifikovani kontakt blizu američkih teritorijalnih voda...

Već u toku instalacije igre, stavljeni ste pred izbor Novice i Advanced tipa komandovanja podmornicom (možete ga menjati i u samoj igri). Početnički nivo podrazumeva da veći deo najkomplikovanijih elemanata (sonar, radar, TMA i kontrola vatre) možete dodeliti AI posadi, čime vam ostaje jedino navigacija i donošenje strateških odluka. Pravi izazov, međutim, jeste manuelna kontrola svih raspoloživih komandnih stanica. Nazvati to komplikovanim, bilo bi pravo ublaživanje - sonarne operacije, pogotovo pasivne, zahtevaju višednevna uvežbavanja, poznavanje matematike i veštinu snalaženja među stotinak rasploživih komandi, frekventnih opsega, izbora pasivnih senzora sa kojih se vrši osmatranje (i njihovih finih podešavanja)... Imate zilion opcija koje tutorijal samo delimično pokriva (na svu sreću, kompletno uputsvo u PDF formatu nalazi se na CD-u).

Otkrivanje i praćenje senzorskog kontakta je tek početak. Identifikacija pomoću DEMON-a (demodulated noise prijemnika), i određivanje brzine i kursa otkrivenog kontakta (pa i da li se radi o brodu, podmornici ili avionu) zahteva pristup separatnoj stanici i njenim pasivno/aktivnim kontrolama. TMA (target motion analysis) će vam, u teoriji, pomoći da otkrijete poslednje parametre vezane za (eventualno) uspešno otvaranje vatre. Tada morate na Firing Control stanici, koristeći dostupna saznanja, da projektujete putanju, tip, kurs i predefinisana podešavanja oružja koje želite da upotrebite (firing solution), pa i da ga manuelno pripremite za ispaljivanje (puštanje vode u torpedne cevi, izjednačavanje pritiska, uključivanje struje u torpedo ili projektil, otvaranje kapaka i paljenje). Čak i tada, rezultat možete samo da nagađate. Sve ovo odnosi se samo ako koristite pasivni sonar, jer radar, aktivni sonar i bilo koja vrsta identifikacione transmisije koja nije apsolutno neophodna, brzo će protivniku otkriti vaš položaj posle čega nemate gotovo nikakve šanse za preživljavanje.

Ovo je samo vrh ledenog brda. Preostalih 95 odsto mogućih opcija i tehnika naučićete eksperimentisanjem kroz nekoliko nedelja pravog treninga. Ako ste strpljivi, imate mnogo vremena i volje i palite se na smrtonosno tih podmornički život, ovo je igra koju ste čekali čitav život.


MINIMUM:
Pentium /233 MHz, 64 MB RAM-a, D3D/8 MB
OPTIMUM:
Pentium 2/350 MHz, 128 MB RAM-a, D3D/16 MB
92
Softver ustupio „Home computers”
PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
MAJ 2025
Microsoft Majorana 1
Kvantna topologija
Topološki kvantni računar otporan je na uticaj kosmičkog zračenja, ali i dalje mora da se ohladi skoro do apsolutne nule...
AMD Ryzen 9 9950X3D
Jedan, da svima vlada
Ako vam je potreban najbrži procesor, i za igranje, i za ozbiljnije zadatke, Ryzen 9 9950X3D nema konkurenciju...
Gigabyte GeForce RTX 5070 Ti Aero OC 16G i GeForce RTX 5070 Ti Gaming OC 16G
I za kreativce, i za igrače
Sasvim sposoban da se nosi sa 4K rezolucijom u svim igrama i pruži sasvim pristojne performanse, dok u 1440p apsolutno blista...
Asus ROG Strix Scar 18 (G835LX)
Fantastična zver i kako je kupiti (3)
Laptop namenjen onima koji „ne žale pare” da imaju ono što je trenutno najbolje i najbrže...
Deset najboljih Microsoft PowerToys alatki
Najbolji od najboljih
PowerToys Run je alatka kojoj treba da se okrenete ukoliko vam sistemska rutina za pretragu ne odgovara...
Apple iPhone 16e
Malo muzike za mnogo para
Problem nije samo cena i slabiji grafički podsistem, već i trajanje baterije...
Cemu 2.6
Wii U emulacija
Cemu omogućava pokretanje i privođenje kraju oko 57 procenata igara „napisanih” za Wii U...
.rs: nove usluge eUprave - novi propisi - najava 5G
Mnogo eNoviteta
U novom esDnevniku roditelji će dobijati notifikacije za ocene i izostanke...
Trgovinski rat Istoka i Zapada
Velika igra, nesagledive posledice
Kao u igri „kukavice”, dve supersile kreću se velikom brzinom jedna prema drugoj, izazivajući drugu da prva skrene...
Blue Prince
Jedinstveni dijamant i jedna od najoriginalnijih igara u poslednjih nekoliko godina...
Tempest Rising
Skupa i ambiciozna fotokopija legendarnog RTS klasika Command & Conquer...
South of Midnight
Magična igra koja izgleda kao živa bajka, animirana u stilu filmskog serijala „Spiderverse”...
© 2025 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama