TEST DRIVE
Xplorer Mini i Capriolo City’z
Prirodni hibridi
Danilo LUKINOVIĆ
1. avgust 2019.

Elektrifikacija lakih prevoznih sredstava polako uzima maha. Sve je verovatnije da će na trotoaru neko da vas pregazi trotinetom, a da će na putu, naizgled niotkuda, da se pojavi električni skuter. O njima ćete čitati u ostalim tekstovima posvećenim elektromobilnosti u ovom broju, a mi ćemo da se posvetimo prevoznom sredstvu mnogo bližem široj publici koja možda još podozrivo gleda ta električna čuda -biciklima.

U odnosu na druga prevozna sredstva kojima je elektromotor jedini pogon, bicikl sa elektromotorom nazvan pedelec (pedal electric cycle) ima prednost što ga pogoni svojevrsni hibridni pogon. Pored električnog, tu je i više hiljada godina star, potpuno prirodni, pogon na homo sapiensa koji okreće pedale. U stvari, čovek je još uvek osnovni pogon, dok su elektromotor i baterija izuzetno korisna dopuna, naročito na uzbrdicama. Na testu su nam se našla dva primerka ovakvog prevoznog sredstva, koji dele neke zajedničke karakteristike, dok se u drugima veoma razlikuju.

Xplorer je kompanija koja se bavi sportskim i trenažnim napravama i lifestyle gadžeterijom. Sedište im je u u gradu Newark, u američkoj saveznoj državi Delaver. Međutim, njihovo međunarodno poslovanje bazirano je na ovim prostorima i jednako zastupljeno u Srbiji, Hrvatskoj, Sloveniji i Rumuniji, na primer. Među pomenutim napravama i uređajima nalaze se i bicikli sa dodatnim električnim pogonom koji kombinuju sportska i lifestyle stremljenja kompanije.

Xplorer Mini upravo je primer takvog pristupa jer se radi o interesantno i vizuelno prepoznatljivom proizvodu, koji pritom zadržava karakteristike bicikala. Iz naziva može da se zaključi da se radi o kompaktnom biciklu i, zaista, kada stanete pored njega, ukoliko ste odrasla osoba, izgledate kao da ste ga pozajmili od deteta. Malo bližim zagledanjem vidi se da je sprava malo ozbiljnija i da namerno forsira izgled neotesanog izdržljivog bicikla koji „vuče” na legendarni BMX ili takmičarske bicikle za ekstremne sportove, što je nešto što sa ovim modelom nikako ne treba pokušavati. Mali točkovi dijagonale šesnaest inča i dodatna težina motora i baterije ograničavaju „lepršavost” bicikla. Štaviše, kada se ne koristi asistencija elektromotora, Mini baš i nije lagan za vožnju. Pritom mali točkovi prenose sav reljef ispucalog i raskopanog nam glavnog grada, preko veoma tvrdog sedišta.

Iako vam za sada deluje da je Mini promašaj, to je zapravo daleko od istine. Kompaktne dimenzije, koje uz to mogu da se prepolove preklapanjem rama i stuba volana, omogućavaju vozačima automobila da ga lagodno smeste u prtljažnik (u kojem će ostati prostora i za dodatni prtljag) i, kada stignu do zagušenog dela grada, svoj put nastave biciklom. Gledano sa te strane, za kratku avanturu, odlazak na posao sa mesta jeftinog i dostupnog parkiranja ili razgledanje grada u koji ste došli kolima na kratko, Mini se nameće kao veoma dobro rešenje. Kako se radi o biciklu sa dodatnim motorom, niste ograničeni kapacitetom baterije, a kompaktan punjač olakšava dopunu na bilo kojoj lokaciji.

Xplorer Mini je opremljen elektromotorom bez četkica, snage 250 vati, sa obrtnim momentom od 40 njutn-metara, koji pogoni litijum-jonska baterija od 36 volti, kapaciteta 5,6 amper časova. Pogon bi trebalo da omogući maksimalnu brzinu od 25 kilometara na čas i maksimalni domet od oko 25-30 kilometara. Međutim, kako Mini može da ponese čak 130 kilograma žive vage, a uzimajući u obzir i uzbrdice, temperaturu i ostale faktore koji utiču na domet, rezultati u praksi nisu baš takvi. Maksimalna brzina je realna i ograničena propisima, mada veću možete da postignete okrećući pedale. Sa druge strane, domet uz korišćenje različitih nivoa asistencije i povremenog isključivanja, na našem testu nije prelazio dvadeset kilometara. Ova brojka je, međutim, sasvim dovoljna za urbanu vožnju.

Takođe, iako bicikl izgleda cool, a disk kočnice takođe izgledaju cool i deluju ozbiljno, sa odraslim vozačem težine preko 75 kilograma ne ulivaju poverenje. Kočenje treba započeti ranije i dozirati, naročito na nizbrdici. Sa druge strane, na uzbrdici dodatni električni pogon blista. Signalizacija je takođe rudimentarna i svodi se na pasivne reflektujuće površine. Zvonce, ako smemo da ga oslovljavamo u deminutivu, sa druge strane će, „razgrnuti” ljude nivoom buke. Koliko god da ste u formi, ništa ne može da se meri sa ubrzanjem uzbrdo; idealno za brdoviti širi centar Beograda. Mali LCD ekran služi kao komandna tabla i na njemu putem tri tastera kontrolišete nivo asistencije (od 0 od 5) i imate pregled trenutne, maksimalne i prosečne brzine, kao i pređenog puta i stanja baterije. Bicikl ima i mod konstantnog elektropogona, brzinom od šest kilometara na čas.

Dakle, kada jasno sagledate ograničenja ovog modela, jasnije ćete da vidite mesto i korist. Xplorer Mini nije osnovno prevozno sredstvo već svojevrsni „urbani rover” kojim izlazite na jasno definisan zadatak, i onda ga vraćate u „hangar”.

Capriolo je domaća kompanija koja danas pokriva kako proizvodnju, tako i distribuciju i usluge u vezi sa biciklima, ali i sportsku, lovačku, ribolovačku i fitness opremu. Verovatno je većina nas u nekom trenutnu imala neki Capriolo bicikl, a njihova ponuda dvotočkaša sa elektromotorom obuhvata i retro modele, uključujući ovaj koji se nama našao na testu, a koji predstavlja omaž biciklu na kome su generacije učile da voze.

Capriolo E-bike City’z Folding smo odmah prekrstili u Pony, jer izgleda veoma slično kao taj legendarni bicikl. Za razliku od Xplorer Mini, koji ima bateriju skrivenu u podesivom nosaču sedišta, na ovom modelu ona se nalazi na zadnjem točku, ispod „gepeka”. Baterija se zaključava i može da se ponese, što je vrlo zgodno ako bicikl ostavljate u garaži, šupi ili hodniku, pa tada bateriju punite u stanu.

Očigledno je da se radi o standardnom biciklu na koji su dodati motor, baterija i kontrolna jedinica. Ovo je zapravo veoma dobro i elegantno rešenje jer se „Elektro Pony” vozi veoma lagano i lepo. Tome pomažu i veći točkovi, prečnika 20 inča i Shimano rs35 šestostepeni menjač. I ovaj model je opremljen elektromotorom snage 250 vati, dok masivna litijum-jonska baterija ima kapacitet deset amper časova.

Osim izgleda koji nije za svakoga, naročito ne mlađu publiku, ovom modelu može (i mora) da se zameri težina, i do neke mere jednostavna kontrola, bez dijagnostike. Upotrebićemo arhaičnu analogiju sa oklopnom tehnikom iz Drugog svetskog rata. Mali Xplorer Mini je nešto kao izviđačko oklopno vozilo M8: relativno je lagan, kompaktan i solidno sofisticiran i najbolji je na putu, ali mu valja da se kloni nevolje. Sa druge strane, Capriolo City’z je T34: težak je i jednostavan, ali će da pregazi pola Evrope, vrati vas nazad, a onda će da vas odvede u Mandžuriju, jer rat ipak nije gotov. U prevodu, City’z se vozi odlično, i sa asistencijom i bez; kočnice su „obične”, biciklističke stezaljke sa gumenim paknovima, ali odlično obavljaju posao. Međutim, kada treba da manevrišete iz mesta, pomerite ili sklopite bicikl, spremite se na težak fizički rad.

Asistencija ima tri moda: polako, srednje i brzo. Kao na prethodno opisanom modelu, najkorisnija je na uzbrdicama, naročito jer po ravnom možete lagano da se vozite i bez nje. Signalizacija je bolja, velika aktivna svetla jasno obeležavaju bicikl pri noćnoj vožnji.

Veličina i masa, pa i oblik, ovaj model čine prijemčivijim za „uobičajenu” vožnju od kuće, dok će dodatni pogon biti od koristi ukoliko želite štedljivije vozilo od mopeda koje obavlja manje-više isti posao i može da se vozi i kada nestane „čorbe”. Naše mišljenje je da je ovaj model idealan za starije ljude jer mogu bez mnogo napora da ponesu sebe i bakaluk gde god požele. Nažalost, upravo njima bi najteže pala masa ovog modela. Nizak ram će, doduše, pomoći održavanju ravnoteže i pozicije. Jednako kao vremešni uzor, ovaj model može da se sklopi, ali će zbog veličine i mase verovatno pre služiti da se skloni od uticaja vremena, nego da ga neko vozi u gepeku i koristi na destinaciji. Što se tiče dometa, kombinacijom vožnje i asistencije uspeli smo da potrošimo polovinu baterije za nešto više od 25 kilometara (upoređujući distancu sa onom zabeleženom na Xploreru).

• • •

Bicikli sa dodatnim elektromotorom nešto su drugačiji pristup ličnom prevozu. Ne deluju moderno i šik i ne raspiruju maštu kao vozila sa kontinuiranim električnim pogonom. Sa druge strane, nude poznat osećaj svakome ko ima iskustva u vožnji bicikla i, što je najvažnije, mogu da se voze i bez električne asistencije. Ono na šta treba obratiti pažnju jeste način aktivacije i impuls elektromotora. Iako se voze kao normalni bicikli i uglavnom konstantno okrećete pedale, kada je asistencija uključena motor se uključuje nakon dva-tri okreta pedala, a ubrzanje je momentalno, čak i kada se probijate kroz pešake geološkom brzinom. Kad vam i motorni deo pređe u naviku, dobićete fleksibilno prevozno sredstvo sa nekolicinom mana i mnogo karaktera.


PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
MAJ 2025
Microsoft Majorana 1
Kvantna topologija
Topološki kvantni računar otporan je na uticaj kosmičkog zračenja, ali i dalje mora da se ohladi skoro do apsolutne nule...
AMD Ryzen 9 9950X3D
Jedan, da svima vlada
Ako vam je potreban najbrži procesor, i za igranje, i za ozbiljnije zadatke, Ryzen 9 9950X3D nema konkurenciju...
Gigabyte GeForce RTX 5070 Ti Aero OC 16G i GeForce RTX 5070 Ti Gaming OC 16G
I za kreativce, i za igrače
Sasvim sposoban da se nosi sa 4K rezolucijom u svim igrama i pruži sasvim pristojne performanse, dok u 1440p apsolutno blista...
Asus ROG Strix Scar 18 (G835LX)
Fantastična zver i kako je kupiti (3)
Laptop namenjen onima koji „ne žale pare” da imaju ono što je trenutno najbolje i najbrže...
Deset najboljih Microsoft PowerToys alatki
Najbolji od najboljih
PowerToys Run je alatka kojoj treba da se okrenete ukoliko vam sistemska rutina za pretragu ne odgovara...
Apple iPhone 16e
Malo muzike za mnogo para
Problem nije samo cena i slabiji grafički podsistem, već i trajanje baterije...
Cemu 2.6
Wii U emulacija
Cemu omogućava pokretanje i privođenje kraju oko 57 procenata igara „napisanih” za Wii U...
.rs: nove usluge eUprave - novi propisi - najava 5G
Mnogo eNoviteta
U novom esDnevniku roditelji će dobijati notifikacije za ocene i izostanke...
Trgovinski rat Istoka i Zapada
Velika igra, nesagledive posledice
Kao u igri „kukavice”, dve supersile kreću se velikom brzinom jedna prema drugoj, izazivajući drugu da prva skrene...
Blue Prince
Jedinstveni dijamant i jedna od najoriginalnijih igara u poslednjih nekoliko godina...
Tempest Rising
Skupa i ambiciozna fotokopija legendarnog RTS klasika Command & Conquer...
South of Midnight
Magična igra koja izgleda kao živa bajka, animirana u stilu filmskog serijala „Spiderverse”...
© 2025 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama