Skrećemo vam pažnju na jedan nadasve zanimljiv program za animaciju. Program je moćan i sadrži mnogo opcija koje smo i dosada viđali kod programa za 2D animaciju, ali ono što ga izdvaja je što se animiranje obavlja pomoću kamere. Dakle, nije neophodno da imate nacrtane likove, niti da ih crtate tokom animacije, potrebno je samo da imate kompatibilnu kameru, odnosno foto-aparat, bilo šta što je u stanju da slika pojedinačne fotografije. Još ako je ta kamera kvalitetna, eto malog remek-dela. Ne možemo baš da se odlučimo da li je ovo program za 2D ili 3D animacije jer radi i sa crtežima u 2D, ali i sa fotografijama koje su snimljene u realnom svetu. Svakako da ovde izostaju elementi 3D animacije u vidu izračunavanja ponašanja 3D elemenata i svetlosti. Ono što ovaj program nudi jeste povezivanje sa nekom od kompatibilnih kamera (a to može biti čak i vaša web kamerica na laptopu) i slikanjem sekvenci fotografija možete da stvarate animirane klipove ili čitave filmove. Na taj način možete da slikate bilo šta iz realnog života ili da napravite svog junaka od plastike, keramike ili plastelina. Poželjno je da je taj junak fleksibilan, tj. da može da pomera glavu, ruke i noge kako bi animacija bila što vernija i uspešnija. Na taj način ćete dobiti animaciju koju možemo podvesti pod 3D animiran klip. Postoje dva trika, odnosno dve stvari koje će vam olakšati rad u ovom programu. Prva je posedovanje dobrog, ali i kompatibilnog, foto-aparata koji ćete povezati sa programom, a druga je posebna tastatura koja vam olakšava rad i čini ga mnogo udobnijim od rada preko obične tastature ili na foto-aparatu. Ova tastatura može da se kupi direktno na sajtu tvoraca ovog programa, a čine je tasteri vezani za upravljanje snimanjem. To su tasteri za „okidanje”, odnosno slikanje, za Play, Stop, korak napred ili nazad, Cut ili isecanje kadra, brisanje kadra i slično. Ova tastatura može da se poveže sa računarom preko Bluetootha i omogućava da figuru pomerate i slikate svaki pokret, a da pritom ne morate da se vraćate do računara ili da tražite pomagača koji će to raditi umesto vas. Ukoliko nemate tu specijalizovanu tastaturu, program će vam obezbediti virtuelnu. Naime, bez obzira na to šta radite i u kom prozoru se trenutno nalazite, pa čak i da li radite u neko drugom programu, virtuelna tastatura koja je odraz one prave biće na ekranu spremna za „okidanje”, odnosno snimanje novih kadrova.Kada ste pronašli i kameru i tastaturu (koji nisu obavezni da bi program radio, samo jako zgodni) možete početi da animirate. Vašeg junaka postavite ispred kamere i okidajte po jedan snimak svaki put kada on napravi pokret (odnosno kada ga vi pomerite u željenom pravcu). Tako pravite sekvence slika u pokretu sličicu po sličicu, a u programu kasnije birate koliko će slika odnosno frejmova biti u jednoj sekundi. Interfejs je podeljen na nekoliko delova. Da li ćete se baviti animacijom, kinematografijom ili ćete obrađivati audio, birate preko ikonica u vrhu prozora s desne strane. U prvom delu koji je posvećen animaciji na svaki ubačen frejm možete dodavati elemente, docrtavati delove ili dopisivati tekst. Tu je i X sheet koji vam pokazuje koji su frejmovi prisutni, na kom frejmu trenutno radite ili koji od njih je prazan. Opcija Guide layers donosi nekoliko pomagala u radu kao što su guidelines koje se pojavljuju na ekranu i pokazuju u kome se delu ekrana šta nalazi. To je naročito važno ukoliko vam je stalo do toga da se nešto prikazuje baš u centru ekrana ili da ste uhvatili horizont u savršeno vodoravnoj liniji. Svaka od ovih varijanti (grid, broadcast safe, ascpect radio lines ili mask) ima mali skup svojih podešavanja koje možete prilagoditi svojim potrebama. Drugi deo - Cinematography, daje priliku korisniku da vidi sve frejmove i da doda layere, ubaci dodatni materijal u layere i na taj način se igra režisera i montažera. Sasvim prirodno, kada ste završili sa slikom neophodno je i da se pozabavite tonom. Sledeći deo je posvećen upravo audio-elementima vaše animacije. Audio, takođe, radi po principu ubacivanja audio layera, gde, recimo, svaki karakter može da ima svoju audio-traku, a audio-delove morate da importujete. Mi nismo pronašli opciju da se audio direktno snima u stilu nekog voiceovera, već isključivo importovanjem gotovih fajlova. U padajućim menijima uglavnom nećete pronaći komande o kojima smo već govorili, već isključivo opcije i komande koje će vam pomoći da uredite ceo program tako da vam je udobnije da radite. Tu uređujete radni prostor na način koji ste vi zamislili. Tako, ovde su opcije za import i eksport elemenata ili gotovih delova klipa, zatim tu birate rezoluciju, birate od koliko frejmova po sekundi će se raditi čitava animacija, a možete i pronaći opcije za rotiranje frejmova i klipa. Zatim, ovde možete odabrati i opciju snimanja ne jednog po jednog frejma, već i više odjednom: od dva pa do deset frejmova odjednom, ili čak snimanje frejmova unazad. Sve ove opcije su poznate iskusnim animatorima, ali su na dohvat ruke i jasno predstavljene i onima koji nemaju iskustva. Malo je reći da smo baš zadovoljni ovim programom. Njegove mogućnosti su na zavidnom nivou, način rada i animacije jedinstven i zanimljiv, a namenjen je kako naprednim korisnicima, tako i onima koji maju malo iskustva. Ukoliko pripadate ovim drugima, uputićemo vas na zvanični sajt programa koji obiluje uputstvima i tutorijalima, tako da treba da odvojite samo malo vremena i dobri rezultati neće izostati. Za kraj ćemo napomenuti da je program komercijalan, ali da imate 30 dana probnog perioda. Iz nekog razloga i za taj trial period neophodno je da dobijete aktivacioni kod. U svakom slučaju, ne dajte da vas to spreči da uživate u animiranju i eksperimentisanju u Dragonframeu. |