Jedan od najvažnijih automobila u istoriji je Ford Model T. Kada se pojavio u prodaji, davne 1908. godine, ovaj automobil je bio solidno vozilo, sposobno da obavlja brojne zadatke, ali niko ga ne bi proglasio najboljim. Ipak, ono po čemu je odskakao od konkurencije bila je njegova pristupačnost „običnom čoveku”. Otkako su počeli da se pojavljuju na svetskim ulicama, tokom poslednjih decenija devetnaestog veka, automobili su bili čudna novotarija rezervisana samo za najbogatije. Njihova cena nije bila naduvana jer je zaista bilo neophodno da na jednom automobilu radi više visoko stručnih ljudi. Situacija je počela da se menja početkom dvadesetog veka sa pronalaskom proizvodne linije. Sâm Henri Ford dodatno je optimizovao proizvodni proces ovog automobila kako bi pre svega bio povoljan za prodaju.Kompanija Tesla konačno je predstavila povoljan električni automobil koji je pristupačan znatno većem broju ljudi Rezultat te odluke bio je eksplozivna popularizacija automobila na globalnom nivou. Za ondašnjih 260 dolara (današnjih 3250) čovek je mogao da kupi moderno vozilo koje mu uveliko olakšava život. Do 1927. godine, kada je proizvodnja Modela T obustavljena, prodato je više od 16,5 miliona primeraka što je u tom trenutku bilo polovina svih automobila na planeti. Model T danas drži osmo mesto na spisku najviše proizvedenih automobila u istoriji, a prvo mesto držao je sve do 1972. godine kada ga je prestigla Volkswagenova Buba. Mnogo bitnija od količine automobila je činjenica da je pristupačnost velikom broju ljudi promenila svakodnevicu naše civilizacije. Ljudi su pragmatična stvorenja, ali ako nešto unapređuje njihov život, a košta isto kao alternativa, uvek će doneti ispravnu odluku. Tesla Kompanija Tesla Motors osnovana je pre trinaest godina, a jedan od njenih pet suosnivača, veb milijarder Ilon Mask postao je javno lice firme. Tri godine nakon osnivanja, kompanija je predstavila svoj prvi automobil, Tesla Roadster, čiji pogonski elektromotori (korišćene su verzije snage od 185-215 kW) je direktni naslednik originalnog dizajna koji je 1882. godine napravio Nikola Tesla. Roadster je koristio litijum-jonske baterije od 53 kWh i 160 Ah i bio je prvi električni automobil sa dometom preko 300 kilometara. Do 2012. godine prodato je 2300 od 2600 napravljenih primeraka po ceni od 110.000 dolara. Iako je proizvodnja ovog automobila bila mala, njegovo prisustvo na tržištu imalo je bitan efekat na velike proizvođače. Nissanov program Leaf i Chevroletov Volt (i Bolt) su direktna posledica pojavljivanja Tesla Roadstera.Sredinom 2012. godine Tesla Motors predstavio je luksuzni crossover SUV Model X koji se od prošle godine prodaje po ceni većoj od 130.000 dolara. Iste godine, započela je sa prodaja Modela S, čija početna cena je 76.000 dolara, a ima jači motor (568 kW) i bateriju (70-85 kWh), veću autonomiju i luksuzniju opremu. Jednako bitne kao specifikacije motora su mogućnosti integrisanog računara koji je srce Modela S. Od 2014. godine vlasnici Modela S mogli su da za 2500 dolara dokupe Autopilot, Teslin sistem za asistenciju vozaču koji sa malo dodatnog hardvera i softvera omogućuje njihovom automobilu, napredne bezbednosne opcije tokom vožnje, delimično autonomnu vožnju i samostalno parkiranje. Početkom ove godine, kompanija Tesla obavila je automatski softverski apdejt svih automobila, među dodatim opcijama je i mogućnost vlasnika da preko smartfona pozove parkirani Model S da sam dođe do njega. Do kraja prošle godine Model S je prodat u preko 107.000 primeraka i ovaj broj nastavlja da raste za oko dvanaest hiljada svaka tri meseca. Ipak, da bi električni automobili postali stvar svakodnevice većeg broja ljudi i zaista doprineli smanjenju emisije štetnih gasova koje proizvode motori sa unutrašnjim sagorevanjem, neophodno je da postanu još povoljniji.Model 3 U julu 2014. Ilon Mask je zvanično najavio da kompanija radi na novom automobilu nazvanom Model 3 o kom se još ranije znalo, na osnovu informacija koje su procurele iz Teslinog dizajnerskog odeljenj, da se radi o automobilu koji može da konkuriše Audijevom A4, BMW-ovoj seriji 3 i Mercedesovoj C-klasi, kako po performansama tako i sa cenom oko trideset hiljada dolara. Trideset prvog marta ove godine Ilon Mask javno je predstavio svetu Model 3. U pitanju je automobil manjih dimenzija od Modela S i sa nešto manje luksuza, ali i dalje može da se opremi sa gotovo svim hi-tech opcijama koje krase njegovu skuplju braću. Tačne specifikacije motora i baterije Modela 3 još uvek nisu poznate, mada je navedeno da je „najslabija” verzija automobila u stanju da ubrza od nule do sto kilometara na sat za manje od 6 sekundi i da je domet sa najmanjom baterijom 345 kilometara. Autopilot se sada fabrički isporučuje sa svim automobilima, a Model 3 može i da se okiti brojnom dodatnom opremom koja će nivo lu-ksuza ovog automobila (ali i njegovu cenu) osetno približiti Modelu S. Najavljena cena je 35.000 dolara, mada se procenjuje da će kompletan paket dodatnih opcija podići cenu do gotovo šezdeset hiljada dolara.Paralelno sa zvaničnim predstavljanjem Modela 3, kompanija Tesla je na svom sajtu i u prodavnicama omogućila kupcima da za hiljadu dolara obave povratnu rezervaciju za ovaj automobil. Prvog dana nakon što je ova opcija omogućena rezervisano je preko 133.000 Modela 3 (17.000 samo tokom Maskove prezentacije). Za dva dana taj broj je premašio četvrt miliona, do kraja nedelje trista, a do kraja meseca 400.000 primeraka. Iako su u Tesli sigurno oduševljeni ovakvim stepenom interesovanja (ispred nekih prodavnica su čak formirani fizički redovi kao kad Apple predstavi novi telefon), to im donekle stvara i probleme. Prvi primerci Modela 3 početi da se isporučuju kupcima tek 2017. godine. Sem toga, sam Ilon Mask procenjuje da su proizvodni kapaciteti njegove kompanije takvi da će im trebati više od tri godine da naprave prvih pola miliona primeraka. Zašto ne brže? „Kočnicu” predstavljaju baterije. Naime, kompanija Tesla je već neko vreme najveći kupac litijum-jonskih baterija na svetu i kada bi njihova fabrika (nekadašnje postrojenje General Motorsa i Toyote u Frimontu u Kaliforniji) štancovala automobile najvećom brzinom koja može da se postigne bilo bi im potrebno više baterija nego što se godišnje proizvede na celoj planeti. Zato će Tesla tokom sledećih nekoliko godina postati najveći samostalni proizvođač litijum-jonskih baterija na svetu. Podignuta je „Gigafabrika”, zgrada sa najvećom površinom na svetu, a po zapremini na drugom mestu iza najvećeg Boeingovog postrojenja za sklapanje putničkih aviona, koja će godišnje da isporučuje baterije ukupng kapaciteta od preko 50 gigavat sati. Ova fabrika već radi, a kada bude dostigla pun kapacitet premašiće ukupnu proizvodnju svih ostalih dobavljača litijum-jonskih baterija na planeti.Točkovi napretka Teslin Model 3 nije jedini pokazatelj trendova u industriji jer su se automobili već odavno ustoličili kao jedna od najprivlačnijih platformi za predstavljanje novih tehnologija. Tako je i ove godine na sajmu CES predstavljeno mnogo novog hardvera i softvera koji će naći svoje mesto ispod haube brojnih automobila, kao i potpuno novi modeli koji definišu integraciju vozila i novih tehnologija. Nvidia je predstavila svoju viziju neophodnog skoka unapred pri razvoju računara koji pokreću automobilske pametne sisteme. Drive PX 2 je, efektivno, minijaturni superkompjuter, snage osam teraflopsa, koji pokreće veštačku inteligenciju sistema za samostalnu vožnju automobila. Prototip prikazan na CES-u zasnovan je na 12-jezgarnom Tegra CPU-u sa četiri Pascal GPU čipa koji zahtevaju neprekidno vodeno hlađenje, ali su zato u stanju da u realnom vremenu obrađuju podatke iz 12 kamera kao i radara, LiDAR-a i ultrazvučnih senzora koji pokrivaju 360 stepeni oko automobila. Iz Nvidie navode da će prvi automobili sa Drive PX 2 biti Volvo XC90, ali da će i ostali partneri koji su pomogli njegov razvoj kao što su Ford, Audi i Daimler uskoro početi da ugrađuju ovaj računar u svoje automobile. Sa druge strane, Qualcomm je predstavio svoja rešenja za automobilski kompjuter zasnovana na novim čipovima Snapdragon 820A i 820Am. Oba čipa zasnovana su na Kryo CPU i Adreno 530 GPU i po navodima proizvođača brži su za 40 odsto u odnosu na prethodnu generaciju. Glavna razlika između modela 820A i 820Am je u tom što Am ima integrisan 4G modem Snapdragon X12 sa downloadom do 600 Mbps i uploadom od 150 Mbps. Sem novog hardvera, svi proizvođači su se takmičili da predstave unapređenja svog softvera, a kod većine njih ta unapređenja podrazumevaju i kompatibilnost sa aplikacijama Android Auto i Apple CarPlay koje povezuju vaš smartfon sa računarom automobila i daju vam kontrolu nad svim mogućnostima telefona preko automobilskog touchscreena i zvučnog sistema. Microsoft Band 2, mešavina između fitness trackera i pametnog sata, nastavlja da približava budućnost jer će korisnici ovog uređaja moći da daljinski kontaktiraju svoj Volvo i regulišu temperaturu u automobilu, provere da li su vrata zaključana ili svetla upaljena kao i da zadaju odredište sistemu za navigaciju. Mercedes i Toyota predstavili su navigacione sisteme koji uče navike vozača na osnovu čega predviđaju odredišta i nalaze optimalne rute u svako doba dana na osnovu aktuelnih podataka o saobraćaju. BMW je predstavio koncept iVision koji snima putnike i prima naredbe na osnovu njihovih pokreta i gestikulacija. Vizuelno najimpresivniji na CES-u svakako je bio Faraday Future FFZERO1, ali sa jednom bitnom napomenom. Ovaj „pokretni kompjuter” sa električnim motorom od 1000 konjskih snaga nije najava modela koji će uskoro ući u serijsku proizvodnju, nego izlazak kompanije Faraday Future na velika vrata svetske auto pozornice. Bazirana u Nevadi i potpomognuta kineskim kapitalom, ova kompanija trebalo bi da započne sa serijskom proizvodnjom automobila tek sledeće godine, ali su tehnologija i patenti iza tih vozila ono što je bitno. Faraday Future koristi takozvanu Variable Platform Architecture koja prilagođava vozilo željama korisnika. Zahvaljujući modularnoj prirodi gotovo svih komponenata, ista fabrika može da proizvodi i superautomobile kao što je FFZERO1, ali i pikape, hečbeke ili limuzine (broj motora i baterija se skalira u zavisnosti od potreba vozila). Za ljubitelje klasičnih vrednosti, tu je uvek Mercedes koji je na ovogodišnjem CES-u predstavio E-klasu za 2017. godinu, odnosno prvi serijski automobil koji je dobio vozačku dozvolu za samostalno kretanje saobraćajnicama (u državi Nevada). Ipak, za mnogo veći broj korisnika bitniji automobil predstavljen na CES-u je bio Chevrolet Bolt 2017. Prava revolucija u odnosu na stariji Volt, ovo je električni hečbek za pet putnika sa dometom od 320 kilometara i baterijom od 50 kWh koja može da se dopuni na 80 odsto kapaciteta za pola sata i sa cenom ispod 30.000 dolara. Sa tim specifikacijama i cenom, Chevrlolet je sa Boltom direktno napao konkurenciju (Nissan Leaf, BMW i3 i Tesla Model 3), ali i obradovao buduće kupce. Volkswagen je sa svojim konceptom BUDD-e predstavio mikrobus budućnosti koji na papiru ima gotovo duplo bolje karakteristike nego Bolt, ali nema ni cenu niti planiran datum početka prodaje. • • • Električni automobili sa opcionim samostalnim upravljanjem su, tako, postali naša sadašnjost. Njihov efekat na planetu i živote ljudi nam se sada čini manje bitnim od onog koji je pre sto osam godina imao Fordov Model T. Ipak, pristupačni električni automobili u ovom trenutku predstavljaju najdramatičniju promenu u masovnoj primeni modernih tehnologija u ljudskoj svakodnevici. Trideset pet hiljada dolara možda nije pristupačno za dovoljno veliki broj kupaca, ali tehnologija nastavlja da napreduje, a cene da padaju. Električna budućnost je neizbežna. |