Gmail je pun opcija, podesivih kategorija i filtera, naprednih formatiranja, pretraživanja, sortiranja, sistemskih i korisničkih kategorija, POP3 i IMAP pošte... previše za običnog korisnika. Inbox nije „očerupani” Gmail, rezultat je evolucije i integracije sa drugim servisima, pametno predefinisan, prilično jednostavan i grafički jasan na prvi pogled - nešto sasvim drugo što i te kako vredi probati!Kompaktni i pametni Gmail u malom Gmail i Inbox rade nad istim podacima, istim mejlovima, kao i kategorijama i definisanim pravilima. Izmena velikog broja parametara u jednom servisu - videće se u drugom i obratno (doduše, ne baš svih). Ono što obrišete u jednom, obrisano je i u drugom - nisu dva nezavisna servisa. Google Inbox je grafički i funkcionalno novi način prikaza novih i postojećih Gmail sadržaja. Veoma je automatizovan i pojednostavljen te je namenjen onima koji odmah žele da započnu da koriste mejl program, bez obzira na to koliko poruka dobijaju. Tako korisnici ne moraju da brinu o „zatrpavanju” sandučeta i snalaženju u njemu (šta je važno, a šta ne), jer Inbox sâm brine o svemu. Inbox donosi nove grafičke odrednice, ali i nove termine, koje bi, na način na koji Google to vidi, trebalo da su više u skladu sa novim vremenom, tj. svojevrsnom evolucijom email klijent servisa. Gmail je nastao 2004. godine, te se Inbox može posmatrati kao dizajnersko, funkcionalno, grafičko osveženje koje obeležava ovu desetogodišnjicu.Jednostavnost i malo podešavanja U odnosu na period od pre deset godina, desila se jedna primetna promena. (Ne, email nije umro!) Broj mejlova se povećao, i to automatski generisanih mejlova: onih koji nas obaveštavaju da imamo novu ličnu poruku na društvenoj mreži, novu poruku na forumu, o novom postu u forumskoj temi koju pratimo, šalju informaciju o prihvatanju online porudžbine i zaduživanju kreditne kartice, potvrdi da je artikal poslat poštom... Zatim silna obaveštenja u vidu letaka sa sajtova na koje smo se prijavili (aktuelne ponude, sniženja). Sve u svemu, to je mnogo pošte i u mnoštvu poruka neka obaveštenja su manje bitna od drugih, dok bi direktna (lično poslata) poruka mogla da prođe neopaženo. Gmail je ovaj problem primetio pa je uveo dopunske kategorije (Important, Social, Promotions, Updates, Forums) kroz koje je propuštao svu poštu. No, ko nije hteo da ih koristi, to nije ni činio. Gmail je ponudio i prikaz kategorija kroz Smart Tabove (opcija Configure Inbox). Opet, mnogi ni to nisu prihvatili i sanduče je i dalje bilo prekriveno novim porukama - bez ikakvog reda. Google Inbox na ovom mestu pravi rez: podrazumevano podešavanje je upravo grupisanje poruka po kategorijama (sadržaju) u samom sandučetu, što po želji može da se isključi (što nema smisla, jer je to najjači adut novog servisa). Shodno tome, prijemno sanduče je manje zatrpano jer su poruke istog tipa grupisane u zbirke (bulks).Druga velika promena je integracija mejlova i organajzera (kalendara): za mejl može da se zakači podsetnik sa tekstom i datumom i stavi u kalendar, da nas kasnije podseti. Kod Gmaila su Taskovi sasvim odvojen modul koji je ostao nepromenjen, faktički napušten godinama, ni najmanje povezan sa mejlovima, sem što može da se otvori na istoj površini. Google Inbox je bitno evoluirao u tom segmentu. Mejlovi su zapravo unosi (To-Do lista, podaci) u jednom velikom organizatoru poslova. Inbox je bez sumnje moderan i namenjen na prvi pogled manje zahtevnim korisnicima koji žele da „okrenu ključ i voze”, da se ne bave podešavanjima, ni sada, ni kasnije, da za njih Inbox automatski filtrira poštu, razvrstavajući i grupišući mejlove sa društvenih mreža, zatim one vezane za online kupovinu, putovanja, a da prepozna šta je važno i da takav mail bude istaknut. Podvlačimo, bez podešavanja od strane korisnika, već koristeći postojeće Googleove algoritme koji su na milijardama mejlova „naučili” kako najbolje da sortiraju i prezentuju. U tom smislu, Inbox je možda bolji izbor za nekoga ko nikada nije koristio Gmail ili ko povremeno koristi email. S druge strane, Inbox je pravi izbor i za onoga kome je prijemno sanduče u mejl programu pretrpano reklamnim mejlovima i drugim obaveštenjima; ako do sada nije sredio sanduče, Inbox će to od sada da radi za njega. Za razliku od Gmaila, Inbox skoro da nema nikakva podešavanja. Čak i sekcija za podešavanje - nema nikakva podešavanja, sem uključivanja i isključivanja kategorija (labels) koje će se prikazivati. Kod Gmaila tu je mnoštvo opcija. Jednostavnost je možda otišla i predaleko u osiromašenje. Recimo, kada se piše nova poruka na raspolaganju su samo opcije da se zakači fajl sa diska i osnovno formatiranje. Nema onih drugih opcija za formatiranje kao što su linkovanje slike sa weba, ubacivanje slike sa Google Drivea i pravljenje linka, smajlija. Čak je i formatiranje teksta (ikonica „A” svedena na svega par opcija). Možda će ovo biti promenjeno u budućnosti. Odmah, posle ili nikad Onome ko je do sada koristio Gmail trebaće malo vremena da se navikne na Inbox. Novi taster „Done” - šta li on radi? Označava poruku kao pročitanu? Arhivira je? Zapravo, kreatori Inboxa izostavili su nama poznate termine označi kao pročitanu i arhiviraj. Kao što je rečeno, vaši mejlovi sada se posmatraju kao lista zadataka, tj. To Do lista. Zašto? Jer svaki mejl bi za sobom trebalo da povlači i neku akciju: na neke treba odgovoriti, neki su pristigle informacije, dok nas neki obaveštavaju o događaju, recimo statusu porudžbine ili dospeću uplate. Da bi se nove kockice složile, trebalo bi da izbegnemo zamku prevođenja novih funkcija na mesto starih, tj. da Inbox ne posmatramo iz Gmail perspektive. S obzirom na to da je svaki email zadatak, nad njim mogu da se izvrše tri nove operacije: Pin, Snooze i Done. Ovo je zapravo prilično smisleno: ili nam treba odmah ili kasnije ili više ne treba. Pin (kačenje, isticanje): Kada se mejl pinuje, dobije bolju poziciju u sandučetu - to su najvažnije poruke. Ako je bio deo zbirke (bundle) pinovanjem će biti razdvojen i istaknut, bolje vidljiv (kao zasebna poruka). Postoji i veliki, jasno izdvojen prekidač u vrhu ekrana koji prikazuje samo pinovane mejlove. Ima smisla pinovati mejlove na koje ćete se vraćati, kao što je bitna informacija o putovanju ili lokaciji, dogovor za posao i slično. Ne postoji direktni pandan kod Gmaila za pinovanje. Ono što je pinovano u Inboxu za Gmail je obična poruka jer nema nikakvu novu oznaku (label). Gmail, vrlo slično, ima zvezdice (stars) za označavanje bitnih poruka, ali one se u Inboxu takođe ne prikazuju izdvojeno. Po mišljenju autora ovih redova - šteta, no verovatno su Google inženjeri imali dobar razlog zašto su tako postupili. Snooze (odlaganje): Mejl koji će kasnije biti potreban, ali ne sada. „Uspava” se na određeni period („sutra popodne” ili konkretan datum i vreme) ili neodređeni (Someday); mejl se više ne prikazuje u Inboxu da bi se kasnije opet pojavio. Kada se odloženi email otvori iz Gmaila vidi se kao arhiviran. Done (završeno): Koristi se kada poruka više nije potrebna. Mejl se uklanja iz prijemnog sandučeta kao i zbirke u kojoj se nalazi (bundle). Ekvivalent arhiviranju kod Gmaila. Organizacija: podsetnici i grupe Odlaganje (snooze) mejla služi da se mejl kasnije ponovo prikaže, a trenutno ukloni. Podsetnik (reminder) omogućava da se neka radnja veže za email i postavi u kalendar; recimo, stigao je mejl sa opisom i cenom proizvoda, za njega može da se zakači podsetnik „poklon za rođendan” i stavi u kalendar. Podsetnici mogu da budu vrlo korisni onima koji koriste Google Now (kroz Google Voice). Kod nas glasovni asistenti još nisu uzeli maha; između ostalog, još ne prepoznaju srpski jezik. Za one koji koriste Google Now, Inbox podsetnik zapravo je isti kao i unos koji bi Google Now napravio koristeći glasovnu komandu, prepoznajući lokaciju. Na primer: „podseti me da platim račun kada dođem kući” - podsetnik se vezuje za mejl, kada uređaj očita lokaciju koja je definisana kao kuća, ispisuje podsetnik na ekranu. Zbirke (bundles) su korisne da se slična vrsta mejlova prikaže kao jedan unos a po potrebi rastvori (collapsible bundle). Reklamni mejlovi sa Amazona, Applea i drugih online robnih kuća biće prikazani kao jedan unos, označen kao zbirka. Ona može da se rastvori pa pojedinačno da se „pročešlja”, ali i da se cela grupa označi sa Done i tako arhivira. Google Inbox dolazi sa sedam predefinisanih grupa: Travel, Purchases, Finance, Social, Updates, Forums i Promos. Gmail ima četiri predefinisane. Zbirke (bundles) nisu isto što i kategorije (labels). Zbirke su objedinjene kategorije (labels), filteri i Gmail „smart” tabovi. Ovde iskusnom korisniku sledeće može da zasmeta: predefinisane zbirke koje dolaze sa Google Inboxom ne mogu se promeniti, editovati, menjati. Postojeće kategorije (labels) iz Gmaila (sistemske i one koje je korisnik napravio) biće prikazane, ali će više ličiti na foldere a ne kategorije (isti mejl u Gmailu može istovremeno da bude u više kategorija, što je bitna prednost nad grupisanjem po folderima, gde se može smestiti samo u jedan folder). Ako se mejlu ručno dodeli neka od Gmail kategorija, on neizostavno nestaje iz glavnog sandučeta i vidi se samo iz te kategorije. Stare kategorije ostaće sa strane kao „negrupisane” (unbundled). Sedam predefinisanih zbirki korisnik ne može da menja, Google Inbox odlučuje šta „ulazi” u svaku od njih. Korisnik može da isključi zbirku ako mu ne odgovara. Naravno, moguće je praviti nove zbirke iz početka ili na osnovu postojeće kategorije (labels). Za novu zbirku moguće je postaviti pravila šta u nju dospeva (kao filteri kod Gmaila). Kada se napravi nova zbirka ona će važiti samo za buduće mejlove; za razliku od Gmail filtera ne može da obuhvati i postojeće mejlove. Obratite pažnju, u Gmailu kategorije i filteri bili su dve nezavisne stvari, dok su ovde usko povezane. Iako pravljenje kategorija (labels) i filtera u Gmailu nije bio „Sizifov posao”, pravljenje zbirki (bundles) u Inboxu je još jednostavnije i manje podložno greškama. Nove zbirke ponašaju se isto kao predefinisane, prikazuju se u sandučetu shodno definisanim pravilima. Svi mejlovi koji potpadaju pod novoformiranu grupu činiće jedan jasno označen red koji može da se rastvori. Moguće mu je pristupiti i iz side bara, kao i svim drugim zbirkama i kategorijama. Kada se zbirka napravljena u Inboxu posmatra iz Gmaila, može se videti da je kreirana nova kategorija (label), kao i novi filter(i) koji pošti dodeljuju navedenu kategoriju - dakle, ka Gmailu je kompatibilno. U susret Google Now Mejlovi nisu samo statične informacije, ako je moguće, povezuju se s onim što se trenutno dešava. Ideja je povezivost sa Google Now servisom. Najbolje kroz primer: mejl koji sadrži informacije o avio-letu prikazaće sa strane i trenutni status tog leta. Mejlovi za zakačenim slikama biće prikazani u sandučetu odmah sa umanjenim slikama, bez potrebe da se ulazi u sam mejl. S druge strane, ako ne volite ili ne želite da koristite Google Now, ako smatrate da je to atak na privatnost, praćenje i učenje vaših navika - možda Google Inbox nije za vas. Prosto, nabrojane „pametne” funkcije ugrađene su u aplikaciju i nisu opcione. Ne postoji mogućnost da se Google Now isključi i da ne prikaže dodatni relevatni podatak za vaše mejlove (kada je moguće). Za one kojima to ne smeta, Google Inbox je sjajan novi prilaz prikazu i manipulaciji email porukama: škrt na podešavanjima, jednostavan, jasan i vizuelno vrlo pregledan, kroz intuitivni grafički interfejs (u Material Design stilu). Pravi korisnik Inboxa biće onaj ko želi da prihvati novu filozofiju: mi ne čitamo samo mejlove, već radimo stvari sa njima (povezujemo sa kalendarom i drugim informacijama u realnom vremenu). Sem toga, idealni korisnik je onaj koji dobija mnoštvo mejlova i želi brzo kroz njih da prođe, automatski razdvajajući bitno od nebitnog. Za takvog modernog korisnika koji želi da bude produktivan, mnogo više ima smisla da mejlove označava kao završene (Done) nego pročitane (Read)! Za kraj, ovaj evolutivni korak nije utkan u Gmail, što vrlo jasno pozicionira Inbox, nema nejasnog balansiranja. Sem toga, on je svojevrsna suprotnost Gmailu - nema bavljenja kategorijama, filterima i sređivanjem. Sve spremno na pladnju. Naravno, to korisnika može i da ulenji. |