Teško je približiti se kvalitetu koji su postavili vodeći pejzažni generatori kao što su KPT Bryce, World Construction Set ili Animatek World Builder. Međutim, nedavno se, bez mnogo pompe, pojavio program neobičnog imena Vue d’Esprit 3.02, koji po mogućnostima nimalo ne zaostaje za vodećom trojkom.
Stvaranje foto-realističnih veštačkih predela Reč o kvalitetnom proizvodu: ima lepo dizajniran interfejs, jednostavan je i pregledan, sve opcije su nadohvat ruke i imaju Help. Manipulacija objektima vrši se putem pop-up menija i interaktivnih sličica. Objekti su pak svrstani hijerarhijski i grupisani su pomoću lejera, tako da je lako snaći se i kada je na ekranu mnogo detalja. Esprit radi isključivo s poligonima. Takva koncepcija obično povlači za sobom sporo baratanje objektima na sceni, ali ne i u ovom slučaju. Primera radi, jedno jedino drvo može imati i do 120 hiljada poligona, ali se to uopšte ne može primetiti pri radu. U renderingu Esprit ipak, nije baš brzinski šampion. Generisanje jedne slike prosečne veličine može da potraje i pola sata, ali to nije tako neobično kada se uzme u obzir da pojedine scene lako dostižu veličine i do nekoliko miliona poligona. Na sceni se, pored terena, mogu naći i vegetacija, voda ili neki drugi objekat iz Lightwavea, 3D Studija, Wavefronta i još nekoliko poznatijih programa. Ako želite, teren možete i sami napraviti. Za to postoji dobar editor terena koji se u suštini bazira na starom, oprobanom receptu generisanja tri dimenzije na osnovu nijansi iz 2D slike, ali uz neke dodatne opcije. Tako na primer možete praviti eroziju i razne geološke promene, kanjone i slično, pa i neko najkomplikovanije brdo možete napraviti za tili čas. Vodene površine i oblaci urađeni su u lejerima, mapiranim ravanskim slikama, što ima i prednosti i mane. Slika se brže iscrtava, ali se morate pomučiti sa lejerima i bump-slikama da biste dobili volumen i realističnost oblaka i senki, recimo kod WCS-ovih fraktalnih oblaka. Slična priča važi i za vegetaciju, gde su listovi mapirani u nekoliko ravni. Na panorami ovo izgleda dobro, ali ne i u krupnom planu. Sem toga, nedostaje i nekakav proceduralni algoritam koji bi na primer pokrio određenu površinu vegetacijom (busenima trave i slično), pošto drveće zauzima mnogo poligona. Render engine se bazira na punom ray tracingu, pa svi materijali mogu imati refleksiju, indeks prelamanja svetla, bump mapiranje itd, što su uglavnom uobičajene opcije za sve rendering programe. Međutim, postoje i efekati koje nijedan bolji render program ne bi smeo da zanemari, kao što su Depth of Field, izmaglica, meke senke i Blur refleksije i slično, na koje su tvorci Esprita posebno ponosni. I zaista, nema se šta prigovoriti, slike izgledaju lepo. Jedino nedostaje lens flare i još nekoliko efekata, pa da utisak bude potpun. Animacija pokriva sve važnije detalje. Svim objektima se tokom vremena može kontrolisati pozicija ili oblik (recimo, deformacija terena). Parametri animacije se lako definišu putanjama i vremenskim kodom, a postoje i opcije za tracking ili povezivanje s nekim objektom. Jedino što nedostaje jeste kontrola talasa i vetra, ali se uz pomoć bump slika i malo dovitljivosti mogu postići dobri efekti. Za one koji se ne snalaze najbolje s ručnim podešavanjima postoji i wizard koji će im pomoći da brzo dođu do željenog rezultata. U njemu su definisani najčešći slučajevi kretanja kao što su letenje, vožnja kolima, vožnja helikopterom, raketa i slično. Interesantno je da ova kretanja imaju posebne algoritme koje simuliraju dinamičke reakcije objekta, kao u stvarnosti. To znači da će se, ako izaberete, recimo, putanju aviona, kamera pri letu naginjati i menjaće brzinu, baš kao da ste u avionu. Esprit zaslužuje sve pohvale. Kada bi posedovao još nekoliko sitnica (kontrolu vetra i talasa, realnije rastinje, još efekata i slično) sigurno bi bio među najboljima. I ovako ne zaostaje mnogo za vrhunskim programima i čini se da njegovo vreme tek dolazi. Limitirana demo-verzija može se preuzeti sa adrese www.e-onsoftware.com. |