TEST RUN
Vue d’Esprit 3.02
Dejan STEPANOVIĆ
1. jul 2000.

Teško je približiti se kvalitetu koji su postavili vodeći pejzažni generatori kao što su KPT Bryce, World Construction Set ili Animatek World Builder. Međutim, nedavno se, bez mnogo pompe, pojavio program neobičnog imena Vue d’Esprit 3.02, koji po mogućnostima nimalo ne zaostaje za vodećom trojkom.

Stvaranje foto-realističnih veštačkih predela

Reč o kvalitetnom proizvodu: ima lepo dizajniran interfejs, jednostavan je i pregledan, sve opcije su nadohvat ruke i imaju Help. Manipulacija objektima vrši se putem pop-up menija i interaktivnih sličica. Objekti su pak svrstani hijerarhijski i grupisani su pomoću lejera, tako da je lako snaći se i kada je na ekranu mnogo detalja.

Esprit radi isključivo s poligonima. Takva koncepcija obično povlači za sobom sporo baratanje objektima na sceni, ali ne i u ovom slučaju. Primera radi, jedno jedino drvo može imati i do 120 hiljada poligona, ali se to uopšte ne može primetiti pri radu. U renderingu Esprit ipak, nije baš brzinski šampion. Generisanje jedne slike prosečne veličine može da potraje i pola sata, ali to nije tako neobično kada se uzme u obzir da pojedine scene lako dostižu veličine i do nekoliko miliona poligona. Na sceni se, pored terena, mogu naći i vegetacija, voda ili neki drugi objekat iz Lightwavea, 3D Studija, Wavefronta i još nekoliko poznatijih programa.

Ako želite, teren možete i sami napraviti. Za to postoji dobar editor terena koji se u suštini bazira na starom, oprobanom receptu generisanja tri dimenzije na osnovu nijansi iz 2D slike, ali uz neke dodatne opcije. Tako na primer možete praviti eroziju i razne geološke promene, kanjone i slično, pa i neko najkomplikovanije brdo možete napraviti za tili čas.

Vodene površine i oblaci urađeni su u lejerima, mapiranim ravanskim slikama, što ima i prednosti i mane. Slika se brže iscrtava, ali se morate pomučiti sa lejerima i bump-slikama da biste dobili volumen i realističnost oblaka i senki, recimo kod WCS-ovih fraktalnih oblaka. Slična priča važi i za vegetaciju, gde su listovi mapirani u nekoliko ravni. Na panorami ovo izgleda dobro, ali ne i u krupnom planu. Sem toga, nedostaje i nekakav proceduralni algoritam koji bi na primer pokrio određenu površinu vegetacijom (busenima trave i slično), pošto drveće zauzima mnogo poligona.

Render engine se bazira na punom ray tracingu, pa svi materijali mogu imati refleksiju, indeks prelamanja svetla, bump mapiranje itd, što su uglavnom uobičajene opcije za sve rendering programe. Međutim, postoje i efekati koje nijedan bolji render program ne bi smeo da zanemari, kao što su Depth of Field, izmaglica, meke senke i Blur refleksije i slično, na koje su tvorci Esprita posebno ponosni. I zaista, nema se šta prigovoriti, slike izgledaju lepo. Jedino nedostaje lens flare i još nekoliko efekata, pa da utisak bude potpun.

Animacija pokriva sve važnije detalje. Svim objektima se tokom vremena može kontrolisati pozicija ili oblik (recimo, deformacija terena). Parametri animacije se lako definišu putanjama i vremenskim kodom, a postoje i opcije za tracking ili povezivanje s nekim objektom. Jedino što nedostaje jeste kontrola talasa i vetra, ali se uz pomoć bump slika i malo dovitljivosti mogu postići dobri efekti.

Za one koji se ne snalaze najbolje s ručnim podešavanjima postoji i wizard koji će im pomoći da brzo dođu do željenog rezultata. U njemu su definisani najčešći slučajevi kretanja kao što su letenje, vožnja kolima, vožnja helikopterom, raketa i slično. Interesantno je da ova kretanja imaju posebne algoritme koje simuliraju dinamičke reakcije objekta, kao u stvarnosti. To znači da će se, ako izaberete, recimo, putanju aviona, kamera pri letu naginjati i menjaće brzinu, baš kao da ste u avionu.

Esprit zaslužuje sve pohvale. Kada bi posedovao još nekoliko sitnica (kontrolu vetra i talasa, realnije rastinje, još efekata i slično) sigurno bi bio među najboljima. I ovako ne zaostaje mnogo za vrhunskim programima i čini se da njegovo vreme tek dolazi.

Limitirana demo-verzija može se preuzeti sa adrese www.e-onsoftware.com.


TIP:
Generator pejsaža
PLATFORMA:
Win95/NT
VELIČINA:
20 MB
PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
MAJ 2025
Microsoft Majorana 1
Kvantna topologija
Topološki kvantni računar otporan je na uticaj kosmičkog zračenja, ali i dalje mora da se ohladi skoro do apsolutne nule...
AMD Ryzen 9 9950X3D
Jedan, da svima vlada
Ako vam je potreban najbrži procesor, i za igranje, i za ozbiljnije zadatke, Ryzen 9 9950X3D nema konkurenciju...
Gigabyte GeForce RTX 5070 Ti Aero OC 16G i GeForce RTX 5070 Ti Gaming OC 16G
I za kreativce, i za igrače
Sasvim sposoban da se nosi sa 4K rezolucijom u svim igrama i pruži sasvim pristojne performanse, dok u 1440p apsolutno blista...
Asus ROG Strix Scar 18 (G835LX)
Fantastična zver i kako je kupiti (3)
Laptop namenjen onima koji „ne žale pare” da imaju ono što je trenutno najbolje i najbrže...
Deset najboljih Microsoft PowerToys alatki
Najbolji od najboljih
PowerToys Run je alatka kojoj treba da se okrenete ukoliko vam sistemska rutina za pretragu ne odgovara...
Apple iPhone 16e
Malo muzike za mnogo para
Problem nije samo cena i slabiji grafički podsistem, već i trajanje baterije...
Cemu 2.6
Wii U emulacija
Cemu omogućava pokretanje i privođenje kraju oko 57 procenata igara „napisanih” za Wii U...
.rs: nove usluge eUprave - novi propisi - najava 5G
Mnogo eNoviteta
U novom esDnevniku roditelji će dobijati notifikacije za ocene i izostanke...
Trgovinski rat Istoka i Zapada
Velika igra, nesagledive posledice
Kao u igri „kukavice”, dve supersile kreću se velikom brzinom jedna prema drugoj, izazivajući drugu da prva skrene...
Blue Prince
Jedinstveni dijamant i jedna od najoriginalnijih igara u poslednjih nekoliko godina...
Tempest Rising
Skupa i ambiciozna fotokopija legendarnog RTS klasika Command & Conquer...
South of Midnight
Magična igra koja izgleda kao živa bajka, animirana u stilu filmskog serijala „Spiderverse”...
© 2025 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama