Nikada nisam video ništa više srcecepajuće u životu, ali i istovremeno i tako predivno”.
Da li vas ovakav naslov vuče da čitate dalje? Ne, neću odjednom postati patetičan, samo citiram jedan od najuspešnijih naslova na internetu - po broju pregleda. Tekst dolazi sa web sajta ViralNova, koji je izgleda otkrio sveti gral internet medija gladnih za klikove. Mada, to i nije tekst. U pitanju je serija slika sa po rečenicom između i čini se da je to najpogodnija forma na internetu za viralnost - sadržaj na koji ljudi reaguju emotivno, koji budi istraživačku notu. Kada naslov privuče, sadržaj se odmah prikazuje kao prelak za konzumaciju, te samim tim ono što intrigira u naslovu biće razotkriveno posle malo skrolovanja. Nagrada je blizu, a kako je sve izgledalo kao lično iskustvo, želećete i da se drugi tako lepo osete, i podelićete ovaj sadržaj. Ljudi, kada dele sadržaj, u stvari, dele iskustvo. Naslovi su se i do sada pisali da bi inicirali interakciju, a sadržaj se pravi kako bi postao viralan - voljen i deljen na društvenim mrežama. To dovodi do banalizacije sadržaja, ali je takva praksa rezultat feedbacka od tržišta - posetilaca, koji to najviše traže. Naravno, ima tu i dobrog i inteligentnog sadržaja i nije sporno što u borbi sa konkurencijom redakcije sve više stvaraju sadržaj da bi bio viralan. Ako je sadržaj pametan - to znači da se pakuje u jasnu i čitljivu formu, koja ne zamara posetioca, a uvećava šansu da se poruka prenese na najveći broj ljudi. Setimo se veoma uspešnog infografika o Tesli naslovljenog sa „Why Nikola Tesla was the greatest geek who ever lived”. Naslov je u velikoj meri kumovao uspehu. Međutim, u većini slučajeva, baš kao kod ViralNove, koja je prošle godine od ispod hiljadu došla do više od 100 miliona poseta, ostavivši iza sebe velike redakcije podržane milionskim investicijama, sadržaj nije naročito inspirativan. Kakvi trendovi trenutno vladaju među ovakvim mainstream viralnim sadržajima jedino je dobro što može da se pretpostavi da se došlo do logičkog zaključka click-hungry industrije i da će 2014. popularnost ovakvog pristupa padati, jer će se ljudi zasititi. Ako se to, pak, ne desi, onda bolja konkurencija neće imati kud - nego da u celosti prihvati filozofiju iza ViralNove, UpWorthy i drugih sličnih web destinacija. Naravno - ovo se već dešava nama pred očima, od Huffingtona do Blica, samo je pitanje koliko će se raširiti i gde je kraj. Naravno, formulu su svi pokušavali da provale, ali je izgleda tek sada otkrivena - ne i izmišljena. Tvorac ViralNove, developer koji uspeo da napravi blog posećeniji od brojnih velikih redakcija, otkrio je da ga je nadahnuo oglas iz dvadesetih godina prošlog veka za muzičku školu naslovljen sa: „Smejali su se kada sam seo uz klavir, ali kada sam počeo da sviram!”, što je jedna od najuspešnijih reklama ikada. Izgleda da se prava formula izgubila u međuvremenu, ali se išlo ka njoj - su kako je napredovala „nauka o viralnosti”, tako su poslednjih godina evoluirali i naslovi. Međutim, forma je jedno, ali kvalitet sadržaja drugo. Zašto on opada? Zato što kada pravite samo i isključivo za klikove i viralnost, samo radi metrike, ne i da bi promovisali neki stil, poslali neku poruku, zauzeli neku poziciju, onda ne morate da se trudite ni oko čega drugog - jer ulažete najveći trud oko naslova i minimuma sadržaja potrebnog za viralnost. Nekada je naslov informisao. Sada se naslov obraća, kreira interakciju. „Deset mesta gde bi ste radije bili nego ovde” je primer naslova koji se obraća vama. Čak i kada nema direktnog obraćanja, drugog lica, naslov implicira vas. Ima i onih najdirektnijih tipa, „Napravite pauzu i pogledajte”. Ovakvi naslovi imaju još jednu osobinu zbog koje se bojim da su tu da ostanu: zarazni su. Iskustvo je pozitivno, misterija se brzo razreši, i naravno da onda želite još. Kako se odbraniti od toga? |