World of Warcraft: Battle for Azeroth (beta) | Ovog novembra World of Warcraft slavi četrnaesti rođendan, a nešto ranije, tačnije, četrnaestog avgusta dobiće i sedmu ekspanziju – Battle for Azeroth. Kao što to uvek biva, nova ekspanzija je nova prilika za Blizzard da istovremeno privuče i stare igrače, koji su u nekom trenutku rekli da im je dosta, ali i nove koji još uvek nisu imali priliku da se otisnu prostranstvima Azerota (kao i Outlanda, Draenora i Argusa). Početkom ove godine Blizzard je započeo sa alfa testiranjem svoje najnovije ekspanzije, da bi krajem aprila prešao u beta fazu. Sudeći po učestalosti izlaska patcheva i aktivnosti razvojnog tima tokom juna, pitanje je da li će stići da sve „utegnu pod konac” do zvaničnog prelaska na live servere. Ipak, beta je uvek dobar pokazatelj kako će neka ekspanzija izgledati, makar na početku svog života, pre nego što krenu ozbiljniji content patchevi (a i osipanje igračke populacije, koja je u značajnijem broju online tek prvih nekoliko meseci).Ukoliko ste pratili vesti o ekspanziji Battle for Azeroth, već znate da sa njom Blizzard želi da se vrati korenima svoje slavne franšize – sukobu između Horde i Alijanse. Dok će igrači tokom poslednjih nedelja Legiona kroz uvodne kvestove biti donekle uvedeni u zakulisne radnje koje su dovele do ponovnog rasplamsavanja razmirica, potrebno je da znate da je horda spalila Teldrassil, a Alijansa osvojila ruševine Lordaerona, nakon čega je odnos snaga između dve glavne frakcije bespovratno promenjen. Horda sada kontroliše gotovo ceo Kalimdor, dok Alijansa vlada većinom Istočnih kraljevstava. Kako se strasti još uvek nisu smirile i obe strane žele da organizuju ozbiljne invazije na neprijateljsku teritoriju, pomorske borbe po okeanima Azerota su neizbežne, tako da se obe strane okreću pomorskim nacijama sa sličnim ubeđenjima. Alijansa sklapa savez sa Kul Tirsaom, ostrvskom nacijom jugoistočno od Gilneasa poznatoj po moćnoj mornarici iz Drugog rata, kojom vladaju članovi porodice Proudmoore. Horda se pak obraća najmoćnijoj trolovskoj rasi, Zandalarima, čija je civilizacija do nedavno blistala na ostrvu Zandalaru u južnim morima. Ipak od nedavne Kataklizme, imperija Zandalara je pogođena brojnim problemima, pa se rado pridružuju Hordi.  | Ipak, borba između dve frakcije nije najveći problem koji pogađa našu omiljenu planetu u čijem srcu se razvija titan. Kao što svi igrači koji su porazili Argusa znaju, pre nego što je Sargeras zauvek utamničen, uspeo je da zarije svoj ogromni mač u Azerot, usred Silithusa, tako da dok se Alijansa i Horda ponovo krve – Azerot zaista krvari! Krv planete, takozvani Azerit, moćna je supstanca koju obe zaraćene strane žele da iskoriste. Pošto vođe frakcija odbijaju da poslušaju Magnija Bronzebearda (koji, navodno, već neko vreme govori za Azeroth), on se obraća nama, igračima, da mu pomognemo da spasi život sveta za koji smo se toliko dugo borili protiv toliko mnogo neprijatelja. Magni nam daje The Heart of Azeroth, legendarni medaljon koji funkcioniše kao artefakti kojima smo bili naoružani tokom Legiona. Umesto artefact powera, sada na identičan način farmujemo Azerite power da bismo pojačali moć ovog medaljona, a on će otključati mogućnosti specijalnih komada oklopa koje pronalazimo u novim zonama. Tako oklopi za glavu, ramena i telo imaju specijalne perkove sa bonusima koji mogu da se aktiviraju samo ukoliko je Heart of Azeroth dovoljno unapređen. Da bi se izbegle ekstremno moćne kombinacije, oklopi za ova tri slota više neće moći da budu warfoged ili titanforged (a i ostala oprema će, navodno, mnogo ređe dobijati ovaj nasumični bonus).Ipak, dizajn samih klasa tokom Legiona je toliko bio povezan sa artefaktima da, kada se otklone svi bonusi od traitova i relica u svakom specu svake klase, ostaju zjapeće rupe koje treba popuniti novim sposobnostima ili mehanikama. Za sada sve klase deluju osetno sporije nego ranije, ali ih razvojni tim toliko često menja da je nemoguće reći kako će da završe. U trenutku pisanja ovih redova warlock je bio ekstremno moćan (pogotovo demonology), ali vrlo je verovatno da će situacija da se obrne naglavačke nekoliko puta do izlaska ekspanzije. Razvojni tim se na loš način „igrao” sa globalnim cooldownom, tako što su brojne utility spellove većine klasa (koje do sada nisu bile podložne GCD-u) uključili u ovaj sistem. Nakon ekstremno negativnih reakcija učesnika u beti, i to je vrlo brzo promenjeno. Načelno, višegodišnji igrači WoW-a su do sada već odavno navikli na to da Blizzard stalno „majstori” na nekoliko klasa i specova, ali ako situacija ne bude utegnutija u trenutku izlaska ekspanzije, veliki broj ljudi neće biti zadovoljan (iako će se stvari svakako menjati sa unapređivanjem Heart of Azerotha i oklopa koje pojačava).  | Zaostavština garnizona iz ekspanzije Warlord of Draenor, koja se u Legionu transformisala u Class Hallove, sada se svodi na frakcijski flagship. U Battle for Azeroth postoje takozvani war resursi, kojima takođe istražujete specifične bafove, trošite ih za opremanje šampiona svoje frakcije i slanje u misije. Ipak, ovaj deo igre, za sada, ima osetno manji značaj nego u Legionu (a pogotovo u odnosu na WoD). Od novih specijaliteta BfA nudi i island expeditions i warfronts. Ostrvske ekspedicije su specifični izazovi sa nasumično generisanim ciljevima i nagradama u kojima se tri igrača bore protiv tima iz druge frakcije (protivnici mogu da budu igrači koji igraju drugu frakciju ili AI neprijatelji). Oba tima stižu na nasumično generisano ostrvo gde se takmiče u eliminaciji opasnih protivnika i skupljanju njihovog blaga. Sa druge strane, warfrontovi su mnogo krupnije zverke. Radi se o kooperativnim PvE bitkama za dvadeset igrača. Slično zgradama na Broken Shoreu, koje su bile dostupne u specifičnim intervalima u skladu sa aktivnosti igrača, tako će svaka frakcija u BfA imati cikličan pristup warfrontovima u kojima igrači, poput jedinica u misiji RTS Warcrafta šire bazu, uspostavljaju linije snabdevanja, regrutuju NPC borce i, na kraju, napadaju i zauzimaju protivničko utvrđenje.Za igrače kojima nakon svih ovih godina nije dosta levelovanja novih likova, Battle For Azeroth donosi čak osam novih rasa! Svakoj od frakcija priključili su se saveznici iz rasa koje smo sretali tokom godina. Hordi se pridružuju Zandalari trolovi, Highmountain taureni, Nightborne vilenjaci i Mag’har orci, dok u redove Alijanse stupaju Void vilenjaci, Lightforged draenei, Dark Iron patuljci i ljudi sa Kul Tirasa. Ove nove rase imaju, naravno, prilično privlačne rasne sposobnosti i pasivne bonuse (kako bi igrači pravili nove likove ili platili da promene rasu postojećih karaktera). Ako se odlučite na leveling novog lika, moći ćete da primetite da je sistem levelovanja promenjen sa fiksnog na skaliranje koje smo dobili sa Legionom. Tako stvorenjima u početnim zonama igre nivo automatski raste sa vašim do desetog, sve ostale zone iz klasičnog WoW-a skaliraju se od nivoa 10 do 60, zone iz The Burning Crusade i Wrath of the Lich King pokrivaju nivoe od 60. do 80, a one iz Cataclysma i Mists of Pandaria od 80. do 90. Za igrače ovo znači veću fleksibilnost pri biranju sadržaja kroz koji će da vode svoje likove, odnosno veću raznolikost pri izboru zona jer je konačno moguće izlevelovati više likova igrajući u potpuno drugačijim zonama uz minimalno preklapanje. Što se tiče novog sadržaja u Battle for Azeroth, gde ćemo levelovati likove sve do 120. nivoa, svaka nova ostrvska nacija ima po tri zone (dve velike i jednu ogromnu), naravno, sa skaliranjem nivoa kao u Legionu. Ipak, postoji mali limit u pristupu zonama jer će Horda na početku ekspanzije biti limitirana na oblasti na Zandalaru, a Alijansa na one u Kul Tirasu. Regioni Zandalara su Nazmir, nekada bogata i plodna oblast koja je zbog Kataklizme počela da se pretvara u mračnu močvaru u kojoj kult Blood trolova obožava moćno i opasno stvorenje. Zuldazar je zona Zandalara gde se nalazi glavni grad trolovske imperije, Dazar’alor, odakle kralj Rastakhan vlada Zandalari trolovima i koji predstavlja glavni hordaški hab u ovoj ekspanziji. Ovaj region obiluje najimpresivnijim primercima trolovske arhitekture koje smo imali prilike da vidimo do sada, kao i mnogim novim vrstama dinosaurusa. Voldun je pustinjska zona i predstavlja ožiljak na svetu od davne borbe protiv Starih bogova. Ovaj negostoljubivi region je utočište brojnih otpadnika od trolovske civilizacije, kao i dve nove rase, zmijolikih Sethraka i Vulpera, koji su humanoidne lisice. Što se tiče Kul Tirasa, Stormsong Valley je glavno brodogradilište ove pomorske nacije, pa čak i građevine liče na brodove. Drustvar je šumoviti region čiji stanovnici gaje druidske korene. Iz Drustvara potiče većina rude i drvne građe na koju se oslanja Kul Tiras, a njegova mračna priča ima elemente koji podsećaju na originalni Duskwood. Na kraju, Tiragarde Sound je zona puna pirata i odmetnika koji, sem što pljačkaju bogate komšije, vole da se upuštaju u borbe sa pomorskim čudovištima. Između Stormsong Valleya i Tiragarde Sounda je Boralus, glavni hab Alijanse. Battle for Azeroth će odmah po izlasku imati deset aktivnih instanci sa očekivano šarolikim temama. Gusari, čudovišta iz podzemlja, mora i drugih ravni, titanska postrojenja i trolovi, mnogo trolova na stotinu načina, biće okosnica naših bitaka tokom sledeće dve godine. Od tih deset dungeona, dve će imati samo na mythic stepenu težine, a pošto svaka frakcija tokom levelovanja ima neometan pristup samo „svom” ostrvu, neke od tamnica ćete videti tek na maksimalnom, 120. nivou, kada igra, zapravo, tek zaista i počne. Prvi raid u ekspanziji biće Uldir, Halls of Control u Nazmiru. Ovo postrojenje su nekada davno titani koristili kao laboratoriju u kojoj su pokušali da analiziraju Stare bogove u okviru priprema za neizbežni sukob sa njima. Zaostali eksperimenti i novi stanovnici Uldira su glavni razlog problema sa kojima se suočavaju Zandalari. Sa PvP strane, tu je novi battleground, promene kod queovanja i sistema nagrada za duže BGove, Dueler’s Guild (borbe 1 na 1), sistem sa honorom je ponovo doterivan, a tu je i War Mode, opcija da uključite ili isključite PvP u otvorenom svetu (čak i na PvP serverima), ali ako vam je PvP uključen, dobijate mogućnost korišćenja PvP talenata, koje otključavate honorom i za taj povećani rizik dobijate dodatno iskustvo (i verovatno reputaciju na maksimalnom nivou). Blizzard i dalje taji šta će se dešavati sa ekspanzijom nakon prvog raida i stiče se utisak da imaju u rukavu nekoliko opcija, ali ispipavaju kako će igračka zajednica reagovati na ponuđeni sadržaj. Sa jedne strane, postoje igrači koje raduje povratak međufrakcijskim sukobima i koji veruju da će tokom meseci PvP nastaviti da eskalira, dok su sa druge lore fanatici koji su ubeđeni da nakon obračuna sa hordom iz paralelne dimenzije, Gorućom legijom i palim titanom koji ih je predvodio nema smisla vraćati se na „prizemne” neprijatelje. Ovi „teoretičari zavere” su ubeđeni da će nakon početka ekspanzije sa fokusom na PvP okršajima Blizzard početi sa otkrivanjem „pravih” protivnika koje treba tražiti u univerzalnom obračunu između Void Lordova i Naarua koji traje eonima. Battle for Azeroth je u ovako kasnoj beti i dalje osetno nedovršen, iako svakim danom izgleda sve bolje. Znajući da je WoW bitniji za Blizzard zbog prestiža, nego kao generator prihoda (jer Hearthstone, Overwatch i HotS odavno zgrću više novca), dizajneri ove igre će se svakako potruditi da četrnaestog avgusta ona bude u najboljem mogućem stanju. Ipak, sa svakom ekspanzijom interesovanje igrača polako, ali sigurno opada. Postoji limit do kog je neko voljan da farmuje nakon što je novi sadržaj postao svakodnevica i BfA, za sada, deluje kao ekspanzija koja će imati mnogo više problema da zadrži igrače nego što je bio slučaj sa nekoliko prethodnih proširenja WoW-a. Zbog svih nas koji volimo da se sa vremena na vreme vratimo u Azeroth, nadamo se da će nas tim iz Irvajna još jednom pozitivno iznenaditi. Dragan KOSOVAC | | |