Glavni utisak sa najvećeg igračkog sajma na planeti je da je potrebno mnogo više vremena da se vidi i uživa u svim igrama koje su u ponudi  | Najveći igrački sajam na svetu, Gamescom, održan je po šesti put u Kelnu u Nemačkoj od petog do devetog avgusta ove godine. Za to vreme, oko 350.000 posetilaca prkosilo je kombinaciji tropskih vrućina i letnjih pljuskova (vremenske prilike nekarakteristične za to podneblje i doba godine) ne bi li uspeli da obiđu više od četvrt miliona kvadratnih metara sajamskog prostora pretrpanog primamljivim igračkim sadržajem. Sa više od sedamsto izlagača, i višestruko brojnijih igara i pratećeg sadržaja u ponudi, bilo bi potpuno sumanuto da jedna osoba pokuša da pokrije sve što je moglo da se vidi, čuje i proba iz prve ruke. Tako smo se odlučili na nešto malo manje sumanuto (ali i dalje preterano optimistično) – da to pokušaju dve osobe! Avantura, koju apsolutno niko ne naziva „4K: Kuzmin i Koletov krkljanac u Kelnu”, okončana je uspešno i, rečima slavnog pretka Paje Patka: „Ne bez gubitaka, ne bez rana... i ne bez ulova!”Osim toga što smo bili naoružani znatiželjom, nestrpljenjem i prastarim vicem o tri debela Nemca (koji je smrtonosan kada ga pričaju dva debela Srbina), svako od nas krenuo je na sajam sa određenim skupom očekivanja i potencijalnih favorita. Tako je Kuzma pre svega želeo da vidi Dark Souls III, koji ga nije razočarao i rimejk klasika Master of Orion, koji mu je donekle umanjio optimizam da će moći mesecima da uživa u pravom nasledniku Master of Orion II. Ipak, naslov koji ga je oborio s nogu je upravo hard core predstavnik 4X familije – Stellaris iz Paradox Interactivea (više o ovoj igri u izdvojenom delu). Sa druge strane, Kole je na Gamescom 2015 pošao da vidi kako napreduje Might & Magic Heroes VII, kao i sa svetom misijom da utvrdi šta je bolje – Overwatch ili Battleborn? Sve to palo je u zaborav nakon prvog kontakta sa igrom Unravel koja je po njegovom mišljenju najimpresivniji naslov ovog sajma (i o ovoj igri više u izdvojenom delu). Akcija je započela zapravo dan pre zvaničnog početka samog sajma kada smo imali priliku da isprobamo prvi naslov u Kelnu. Predstavnici nezavisnog studija Fatshark pokazali su nam igru Warhammer: End Times – Vermintide. Ovu kooperativnu borbu za do četiri igrača protiv hordi skavena oko imperijalnog grada Ubersriek karakteriše visok nivo detalja veran Warhammer predlošku iz Games Workshopa. Sama akcija uopšte nije loša, ali, kao što Kuzma kaže – skavene ne možete da „mrzite onako od srca”. Priča iz perioda End Times odmotava se kroz misije različite težine i veličine, a igračima je na raspolaganju pet klasa: witch hunter, bright wizard, empire soldier, dwarf ranger i wood elf waywatcher. Igra će se pojaviti krajem jeseni, a u Fatsharku planiraju i da u redovnim razmacima izdaju pakete dodatnih misija.Dan pre sajma iskoristio je i Microsoft da predstavi svoju paletu za sledeću sezonu. Na prezentaciji ove kompanije, pod parolom „Jump Ahead”, pričalo se pre svega o ekskluzivnosti, odnosno kako se ova kompanija trudi da sve više naslova njihovih partnera bude ekskluzivno za Xbox, ali i Windows 10 između kojih bi granica uskoro trebalo da se izbriše. Naime, najbitnija vest vezana za Xbox je to da će od novembra Xbox One raditi pod Windowsom 10 i da će vremenom konektivnost između ove platforme biti sve veća i neprimetnija. Windows 10 dobija Xbox aplikaciju za povezivanje sa konzolom i strimovanje igara sa perspektivnom da u nekoj bližoj budućnosti, iste igre, odmah „iz kutije”, rade na obe platforme. Sem impresivnih igara drugih studija kao što su Dark Souls III, FIFA 16, Rise of the Tomb Raider, Rainbow Six Siege, najviše prašine diglo se oko bombastične najave Halo Wars 2, kojom je zatvorena prezentacija. Nastavak slavnog ali problematičnog RTS naslova, od čije premijere je prošlo više od šest godina, pojaviće se tek sledeće jeseni, a više detalja o igri će pristizati polako u mesecima pred nama. Predstavljena je Killer Instinct Season Three, koja počinje u martu sledeće godine, zatim interesantne igre manjih studija kao Cuphead iz MDHR-a dok ljudi iz studija Oxeye razvijaju svoju 2D akciju Cobalt u saradnji sa Mojangom (tvorci Minecrafta), zatim favorit sa Kickstartera, akciona RPG avantura Bloodstained: Ritual of the Night, kao i „definitivno izdanje” našeg miljenika Ori and the Blind Forrest. Ron Gilbert lično je pričao o svojoj novoj avanturi Thimbleweed Park, na kojoj radi zajedno sa Gerijem Vinikom, a prikazan je i trejler za novu igru u serijalu Worms studija Team 17 – Worms W.M.D. Što se tiče zvučnijih ekskluzivnih naslova za Xbox One, reflektori su bili na dežurnim osumnjičenima: Halo 5: Guardians sa novim mapama za arene (e-sports orijentisani 4v4 multiplayer mod, dok su warzones namenjene mrežnom krljanju velikih timova), Forza Motosport 6 sa više od 450 automobila i gotovo 150 podloga sa specifičnim karakteristikama izlazi sredinom septembra i slavi deceniju postojanja ovog serijala i Quantum Break sa impresivnom bullet-time mehanikom i postavom poznatih glumaca, a tu su bili i naslovi najavljeni ranije – Sea of Thieves, Gears of War 4, Recore, Fable Legends i kolekcija Rare Replay. Najavljen je i akcioni RPG Scalebound gde vašem junaku u epskim bitkama pomaže ogromni zmaj, a stiže nam i još jedan nastavak, Crackdown 3. Mračna igra We Happy Few iz Compulsion Gamesa obećava novi stepen teskobe dok pokušavate da preživite u alternativnoj Engleskoj sredinom prošlog veka. Bilo je i priče o novim mogućnostima Xboxa One kao kompatibilnost sa više od 100 starih naslova kao i mogućnost snimanja video zapisa. Najavljen je i Chatpad – gamepad sa integrisanom tastaturom.  | Petog avgusta, u ranim jutarnjim časovima, počelo je naše trodnevno putešestvije kroz jedanaest hala kelnskog sajma. Nakon gužve koja je samo naslućivala šta nas čeka u četvrtak i petak, brze orijentacije i malo čuđenja da je EA pomerio početak svoje prezentacije u poslednjem trenutku – ipak je sve počelo pod parolom „Live to Play”. Kao MS nekih šesnaestak sati ranije, EA je otvorio sa teškim naoružanjem. FIFA 16, tradicionalno za ovaj serijal, obećava more novih opcija, pre svega pri upravljanju pojedinačnim igračima, ali i celim timovima. Sem toga, unapređeni interaktivni trener trebalo bi da olakša vežbanje i podizanje nivoa igre svakog korisnika. Redovan grafički fejslifting nije izostao, sa sve novim skeniranjem najslavnijih fudbalera na planeti. Mirror’s Edge Catalyst izgleda prosto fantastično, prisutnima je često zastajao dah tokom prezentacije uvodnog nivoa u kom se jedan običan posao za Faith pretvara u nešto mnogo ozbiljnije i pokreće lanac događaja koji će da dovede do onoga što nam je poznato iz originalne igre. Novo poglavlje beskonačne sage o Simsima, The Sims 4: Get Together, okrenuto je povećanju komunikacije između igrača sa težnjom da se igrački svet Simsa pretvori u jednu veliku, šarenu i zabavnu društvenu mrežu. Novi list okreću i dizajneri Need for Speeda, sa ciljem da omoguće igračima najrazličitijih stilova da igraju ovaj naslov na svoj omiljeni način. Realne ikone auto-moto sveta biće sastavni deo ove igre, a vašim postupcima pri prilagođavanju svog automobila i uspesima tokom vožnje na ulicama dobijaćete sve veći pristup i pomoć od ovih legendarnih mentora – Magnusa Vokera, Kena Bloka, Morohoši-sana, Nakai-sana i drift ekipe Risky Devil. Usledilo je predstavljanje po tri nove klase za svaku frakciju u igri Plants vs Zombies: Garden Warfare 2, kao i dodatnog sadržaja za ovu otkačenu pucačinu inspirisanu serijalom Mass Effect. Iz prve ruke PvZ: GW2 deluje veoma simpatično, tako da su veliki izgledi da će, sem odobravanja fanova originala, ovaj naslov privući i solidan broj novih igrača. Predstavljen je novi nivo prelepog Unravela od kog nam je nestrpljenje da ga probamo postalo gotovo neizdrživo. U godini kada u bioskope stiže novi film u serijalu „Star Wars”, igre sa ovom tematikom su zagarantovani hitovi. MMO igrači moći će da započnu novo poglavlje u ekspanziji Star Wars: The Old Republic – Knights of the Fallen Empire, dok će ljubitelji akcije prosto morati da igraju Star Wars Battlefront. Dan kasnije imali smo priliku da iz prve ruke probamo Battlefront i to modove Fighter Squadron i Walker Assault. Prvi mod je dogfight iznad planete Sullust gde se sukobljavaju dva tima od po dvadeset igrača. Da bi bitka bila još epskija, imperijalni i pobunjenički piloti imaju pomoć u vidu još po dvadeset kompjuterski kontrolisanih letelica sa svake strane. Ovaj mod je veoma hektičan i graniči sa nepreglednošću, a taman posla da je borba približno kvalitetna kao ona u legendarnom TIE Fighteru. Ipak, kako vreme odmiče i navikavate se na specifičnosti komandi, stvari postaju donekle prijatnije, a kada u žaru borbe pored vas proleti Millenium Falcon ili Slave One, osmeh na licu je zagarantovan. Stvari su prilično prijatnije u modu Walker Assault koji rekreira slavni imperijalni napad na pobunjeničku bazu na Hothu, što zbog osetno komfornijeg pešadijskog interfejsa, što zbog mogućnosti da sednete za komande AT-AT-a i uništavate sve pred sobom, ali i da kao pilot snowspeedera omotate sajlu oko nogu velikog walkera i oborite ga.Nakon prezentacije EA, požurili smo na registraciju za Blizzardovu konferenciju gde je bilo reči o gotovo svim naslovima ovog slavnog studija. Očigledni izuzeci bili su Diablo III, za koji trenutno nema velikih planova, ali i WoW, naravno, zbog toga što je veliko otkrivanje nove ekspanzije tek trebalo da se desi dan kasnije (više o World of Warcraft: Legion u zasebnom delu). Ipak, četrdeset pet minuta proletelo je kao tren. Bilo je reči o novoj ekspanziji za Harthstone – The Grand Tournament. Ekspanzija donosi čak 132 nove karte, među kojima bi najinteresantnije trebalo da budu one sa mogućnošću Inspire. U pitanju je efekat koji se aktivira svaki put kada se koristi hero power. Heroes of the Storm dobija novu mapu i nove heroje. Tu su monk Kharazim, prvi Diablo support heroj u igri. Rexxar iz Warcrafta je prvi warrior u igri koji napada sa distance (dok njegov medved Miša, kojim upravljate polu-automatizovano, juriša u prve redove). Prvi warrior iz Starcraft okruženja je Artanis, a najavljen je i za sada bezimeni heroj inspirisan medicom iz istog igračkog sveta. Nova mapa je Infernal Shrines i tematski je inspirisana Diablom. Bitan cilj na ovoj mapi je kontrola nad svetilištima koja prizivaju moćnog ratnika, Punishera, čija svrha nije da napada protivnička utvrđenja kao stvorenja na svim dosadašnjim mapama, već da nemilosrdno lovi protivničke heroje. Predstavljeni su i novi mountovi, modeli i skinovi za heroje. Neki od njih, kao Uther u slavnom Judgement setu nateraće i one najtvrđeg srca da dreše kesu i troše svoj novac za in-game kupovine.  | Mirni Džef Kaplan predstavio je nove mape (Volskaya Industries i Numbani) i novog heroja (brazilski muzičar Lucio) iz dinamične timske FPS akcije Overwatch. Nakon ove konferencije imali smo i priliku da igramo Overwatch i da popričamo sa Džefom o detaljima razvoja igre. Dizajn u Overwatchu kreće se od karakteristično „Blizzardovsko-šarenog” sve do prilično realnog, a sam gameplay stvara utisak kombinacije Team Fortressa 2 i brzog MOBA naslova. Tokom naše igračke sesije, Kuzma se odlučio da pwnuje protivnike igrajući kao Soldier:76 dok se Kole gubio isprobavajući Winstona, Reapera i Widowmakerku. U Overwatchu za sada postoji 16 heroja podeljenih u 4 grupe (napad, odbrana, tenking i podrška) i postojaće neki način za progresiju celog igračkog naloga van mapa. Ipak, u samim okršajima, srž igre je čisti FPS skill igrača, bez unapređenja, predmeta ili bilo kakvih bonusa. Naravno, to sve je podložno promenama jer je igra još uvek u ranom stadijumu razvoja. Overwatch bi trebalo da uđe u prvi stadijum zatvorenog beta testiranja ove jeseni pa proverite da li ste na svom battle.net nalogu uključili da ste zainteresovani za učestvovanje u beti.Napreduje i razvoj igre Starcraft II: Legacy of the Void. Sem novih jedinica i tizera za kampanju, koja bi navodno trebalo da okonča priču započetu pre više od osamnaest godina sa prvim Starcraftom, predstavljen je novi kooperativni mod Allied Commanders, u kom svaki igrač, sem klasičnim jedinica, ima kontrolu i nad slavnim vođama svoje frakcije, sa sve specijalnim sposobnostima datog heroja. Tako Artanis može da koristi ofanzivne i defanzivne sposobnosti specijalnog broda Spear of Adun, Raynor značajno ojačava pešadiju i priziva jedinice za podršku, a Kerrigan može da se kontroliše direktno, kao tipična super-moćna herojska jedinica i iz prvih borbenih redova predvodi roj Zergova. Iz Blizzarda su zvanično objavili da Legacy of the Void izlazi ove godine, ali tačan datum još uvek nije poznat. Posle Blizzardove prezentacije stavili smo ruke na naslove njihovog partnera Activisiona. Probali smo Destiny: Taken King, novu ekspanziju za kontroverznu, ali megapopularnu shared world pucačinu/RPG. Igrivi demo se sastojao od jedne skriptovane misije, što nam nije omogućilo da vidimo te silne novine koje opravdavaju cenu od 40+ evra, zbog koje se mnogi igrači mršte. Guitar Hero Live deluje veoma zabavno. Novi kontroler, gitara sa dva reda od tri praga, blago podiže nivo težine, ali to je i dalje ona društvena muzička igra na koju ste navikli. Igrali smo i dinamični Call of Duty: Black Ops III timski deathmatch, gde je tim u kom su igrala tri developera prosto mleo uboge novinare, bez obzira na minuli FPS staž. Zatim smo suočeni sa novim poglavljem jedne od najpopularnijih franšiza na planeti – Skylanders: SuperChargers. Novi Skylandersi donose novi komplet figura karaktera, ali i vozila, budući da su okosnica SuperChargersa lude trke u različitim okruženjima. Elementi zemlja, voda i vazduh donose nam klasične trke na kopnu, zatim na vodi (i ispod njene površine)i na kraju vazdušne akrobacije, gde možete da se gubite u sve tri dimenzije. Šareno, veselo, brzo i, pre svega, zabavno su utisci sa kojima smo napustili ovaj štand.Hajlajt Ubisoftove sajamske ponude bio je Rainbow Six Siege čiji nas je multiplayer demo stavio u ulogu SWAT tima koji treba da upadne u objekat u kojem naoružani otimači drže taoce. Igra na zanimljiv način kombinuje pucačku mehaniku s postavljanjem zamki, ojačavanjem vrata i zidova i izviđanjem. Kod Ubija je bio igriv i demo za For Honor, ali samo sa jednom od frakcija, vitezovima. Ipak, igra već sada pruža veoma žestoke timske okršaje. Pomenuti razvoj Might & Magic Heroes VII teče polako, ali sigurno. Novi Heroji izgledali su na sajmu osetno bolje nego u beti pre nepuna dva meseca, a izlazak igre je i dalje fiksiran za kraj septembra. Pre odlaska na poslednji događaj večeri, Gigabyteovu prezentaciju nove generacije matičnih ploča (više u rubrici „Test drive”), posetili smo i Studio Wildcard i iz prve ruke videli njihov ARK: Survival Evolved (više u rubrici „Prvi utisci”), koji je (možda zbog besne demonstracione mašine?) izgledao fantastično.Četvrtak, šesti avgust, doneo je gužvu kakvu ne želite ni najgorem neprijatelju jer je sajam tada potpuno otvoren za sve posetioce. Ipak, pozitivne vibracije bile su u vazduhu. Pričali smo sa predstavnicima kompanije Nvidia i AMD (više u odvojenim segmentima) i videli neke od igara koje se očekuju sa najviše nestrpljenja. Bandai-Namco nam je omogućio polusatno igranje PC verzije Dark Soulsa III. Borba je nešto brža nego u prethodna dva nastavka, ali ne tako brza kao u igri Bloodborne. Grafika je primetno poboljšana, što ne čudi, s obzirom na to da se igra razvija samo za PC, PS4 i Xbox One. Igru očekujemo u prvom kvartalu sledeće godine. Sa druge strane, Bethesda nam je omogućila da pogledamo demo za Fallout 4 koji, iako izgleda fantastično, ostavlja utisak „ovo je samo još Fallouta 3”. To, naravno, uopšte nije loše, kad nešto nije pokvareno nema potrebe za popravljanjem.Iz bogatog lajnapa francuske kompanije Focus Home Interactive izdvojili bismo Battlefleet: Gothic Armada, 2D taktičku simulaciju svemirskih okršaja u Warhammer 40K univerzumu. Raskošna grafika i sporo, sistematično izvođenje ključni su pojmovi našeg prvog kontakta s igrom. Usledila je demonstracija Guild Wars 2: Heart of Thorns, nove klase, zone, novih specijalizacija i masteryja koje razvijaju heroji iznad osamdesetog nivoa, ali koji će biti dostupni svim likovima na vašem nalogu nakon što ih otključate na jednom od njih. Datum izlaska ekspanzije još nije objavljen, ali svi su izgledi da će to biti pre kraja godine.Pored volšebnog Stellarisa, na Paradoxovom portabl štandu u klimatizovanom kontejneru van sajamske hale (eh šta ti rade kad si mali i nezavisan...) demonstriran nam je Hearts of Iron IV. Po stepenu kompleksnosti, preglednosti i udobnosti za igranje, rekli bismo da igra nalazi zlatnu sredinu između dvojke i trojke, što ćemo definitivno saznati sledeće godine, ako ne bude dodatnih odlaganja. Kao kontrapunkt sjajnom Stellarisu stoji nesrećni reboot Master of Oriona, za koji je prava kupio Wargamming.net jer više nije imao gde da skladišti keš koji donosi World of Tanks. Kasna alfa verzija MoO koju smo imali prilike da vidimo ne odmiče ni milimetar od davno etabliranih klišea i više podseća na prvi GalCiv nego na nešto što nastaje u 2015. godini. Kod Square Enixa smo na svoju ruku bacili oko na impresivni Deus Ex: Mankind Divided, zatim Final Fantasy XV koji izgleda očekivano lepo, dinamični Nosgoth i na momente neočekivano brutalni Rise of the Tomb Raider. Prezentacija novog Hitmana nas nije nešto oduševila, a developeri su pominjali svojevrsnu povezanost sa filmom „Hitman: Agent 47” koji uskoro stiže u bioskope. Sa druge strane, Just Cause 3 sa svojim nehajnim razaranjem i preteranom akcijom predstavljao je osveženje koje obećava dobru zabavu.Nakon koncerta grupe Songhammer, otkrivanja World of Warcraft: Legion i devedeset minuta prezentacije detalja o ovoj ekspanziji (vidi zaseban deo), usledio je povratak u bazu i priprema za Wargamingovu žurku čije posledice će se videti celog petka kako na novinarima tako i na developerima tokom prezentacija. U petak, sada već stare kuke na sajmu sposobne na superljudske podvige navigacije od hale 2 do hale 7 za manje od dvadeset minuta, stigli smo da uradimo mnogo toga, pre svega da igramo iz prve ruke mnogih naslova predstavljenih prethodnih dana). Expedition: Vikings je nastavak solidnih Konkistadora, smešten na daleki sever i obogaćen novim gameplay momentima i redizajniranom borbom u kojoj, iz istorijskih razloga, više ne figurišu arkebuze, muskete i kubure. Dobri ljudi iz nemačkog Piranha Bytesa pokazali su nam početke svog novog projekta. ELEX je duhovni nastavak Gothica i Risena, akcioni RPG sa istraživanjem, slobodnim razvojem lika i ozbiljnim odlukama koje utiču na dalji tok igre. Kako je ELEX u ranom razvoju, ne treba ga očekivati pre kraja sledeće godine.Na štandu 2K Gamesa, čije otkrivanje nastavka Mafia III je po mnogima bio događaj sajma, zarili smo očnjake u Battleborn i nije nas interesovalo što se oko nas igraju naslovi kao NBA 2K16 i blještavi WWE 2K16 sa sve Arnoldom Švarcenegerom (u igri, ne na sajmu, nažalost). Battleborn pleni otkačenošću koja je postala sinonim za Gearboxove naslove i genetski materijal Borderlandsa se i te kako oseća. Igra ima sistem za progresiju unutar samih misija jer svaki igrač u skladu sa efikasnošću stiče iskustvo i sa svakim nivoom bira između dva bonusa. Progresija van misija teče kroz predmete koje osvajate igranjem, a zatim povezujete sa likovima koje tako ojačavate. Battleborn izlazi početkom sledeće godine, a sem kompetitivnog multiplejera, imaće i kooperativne modove, kao i single player kampanju. Od ponuđenih dvadeset pet heroja u igri Kuzma se odlučio za teškaša Montanu dok je Kole snajpovao sve što se kreće kao robotizovani Marquis d’Caliber. Teško je dati konačni sud na pitanje: „Šta je bolje, Battleborn ili Overwatch?” Najviše zbog toga što obe igre imaju svoje prednosti. Battleborn je svakako završeniji, ima PvE komponentu i načelno šašaviju atmosferu, ali Overwatch definitivno brže podiže puls igrača i ima onaj nedefinisani Blizzardov šmek koji daje +10 na harizmu. Svoj izbor napravićete u zavisnosti od toga šta vam je bitnije. Kod 2K smo videli i Firaxisov XCOM2 gde preuzimate ulogu vođe ljudskog pokreta otpora na pokorenoj zemlji u mobilnoj bazi (zaplenjeni vanzemaljski teretnjak). Na prvi pogled igra izgleda veoma dobro, mada se pravi sud o poteznim taktikama daje tek nakon višednevnog igranja.  | Na štandu Warner Bros. Interactive Entertainmenta isprobali smo igru Mad Max koja izgleda impresivno kao što očekujete od velikog naslova koji je tek nekoliko nedelja od izlaska u prodaju. Slobodno lutanje postapokaliptičnom pustarom zaista odgovara atmosferi filmskog serijala, a na pitanje kada stiže DLC u kom je Furiosa glavni lik dizajneri su se samo kriptično smeškali. Isti izdavač velike nade polaže i u nove naslove u serijalu LEGO – Lego Marvel’s Avengers i Lego Dimensions kojima se i Warner priključuje Skylandersima i Infinityju u takmičenje na polju figurica koje se povezuju sa igrama. Urnebesno kombinovanje likova iz različitih svetova čini Dimensions ekstremno vedrim i zabavnim naslovom.Izdavač Devolver Digital predstavio je nekoliko simpatičnih naslova, od kojih smo probali Mother Russia Bleeds, tabačinu u stilu Double Dragona, smeštenu u violentni svet ruskog podzemlja. Igru karakterišu brutalno nasilje i pikselizovana grafika. Na štandu istog izdavača videli smo i Hatoful Boyfriend: Holiday Star, koji kolega Čmelik apsolutno ne može da dočeka. U neposrednoj blizini, izdavač Gambitious priredio nam je jedno od lepših iznenađenja za kraj dana – igru Hard West iz Creative Forge Gamesa. U pitanju je potezni vestern smešten na alternativni Divlji zapad u kom postoji mračna magija. Sem zanimljivog modela borbi, igra donosi osam odvojenih priča podeljenih u više od četrdeset misija kroz koje vodite zanimljive likove čiji putevi se neprestano prepliću, a ponekad i suprotstavljaju. Hard West izlazi ove jeseni. Nakon dugog dana na sajmu, nastavili smo direktno na treći godišnji susret fanova Star Citizena (više u izdvojenom delu), a zatim na dugo putovanje iz vrelog Kelna ka usijanom Beogradu. Tokom tog putešestvija desile su se mnoge zabavne stvari među koje, možda, spadaju i neki od sledećih događaja: konflikti sa automatizovanim sistemima nemačkih kolodvora, spavanje na peronima tih istih kolodvora, pokušaj ucenjivanja od strane turskih vlasnika hostela, pretresanje na aerodromu kakvo je rezervisano za pripadnike terorističkih organizacija i pomaganje maloj deci uz stepenice ka avionskom terminalu. Naravno, bez obzira na sve, zbog jedinstvenog doživljaja i svega što smo videli, ponovo bismo izabrali da još jednom istrpimo sve nedaće pre nego što kažete: „Zweimal Currywurst mit Pommes bitte.”Nakon što smo na šest strana pokušali da vam opišemo Gamescom 2015, kako, za kraj, ukratko zaključiti ovu priču? Bilo je sparno i vruće, nije bilo vremena da se svemu što vas zanima posvetite dovoljno dugo, a gužva može da se okarakteriše jedino kao „epska”. Ipak, atmosfera na sajmu je bila veličanstveno pozitivna. Okruženi morem gamera, geekova i nerdova svih veličina, vrsta i profila, mogli ste samo da se osećate kao kod kuće i da sa njima delite oduševljenje i uživanje u izloženom sadržaju. Tako nešto svakako mora da se doživi. Naravno, „Svet kompjutera” i „Svet igara” nastaviće da prate sve što nam je na sajmu zagolicalo pažnju. Dragan KOSOVAC, Miodrag KUZMANOVIĆ | | 

|

Stellaris |  Najjači utisak na jednu polovinu naše ekipe nisu ostavili ni Fallout 4 ni Dark Souls III, a kamoli neka od komitetski dizajniranih igara velikih studija, već Stellaris, jedinstvena 4X igra koju pravi Paradox Interactive. | Stellaris nema nikakve veze s filmom „Interstellar” niti sa igrom Interstellaria, koju smo opisali u prošlom broju, ali ni sa drugim 4X igrama koje postoje na tržištu. U pitanju je jedinstvena kombinacija koncepta Victorije i Crusader Kingsa ukomponovana u nelinearnu strukturu otvorenog svemira i proceduralno generisanog sadržaja koja inspiraciju delimično vuče iz književnog dela Dejvida Brina (serijal „Uzdizanje”). Nadgradnja bazičnih 4X koncepata je sveobuhvatna i totalna – od mogućnosti za „uplift” pre-warp civilizacija, preko složene galaktičke politike i diplomatije, heroja sa sopstvenom voljom (naučnici, kapetani...), do kataklizmičkih dešavanja nasumičnog karaktera. Primer za ovo poslednje je istraživačka misija u dubokom svemiru koja, čačkajući relikte starih civilizacija, otvara interdimenzionalni rift iz kojeg izbija osvajačka armada koja kreće da čisti galaksiju od inteligentnog života, efektivno resetujući odnos snaga u srednjoj fazi igre. Ključna reč za igru je „emergent storyline”, a autori obećavaju da neće ponoviti grešku koju svi prave – dosadnu poznu fazu igre u kojoj više nemate pravog protivnika, već automatski „veslate” poteze do finalne realizacije odavno postignute pobede. |
|

Unravel |  Na tromeđi između razigranog, slatkog i genijalnog suvereno gospodari Unravel iz švedskog studija Coldwood Interactive koga je EA predstavio na ovogodišnjem sajmu E3 kao deo svoje ponude. Na Gamescomu smo imali prilike da igramo verziju za PS4 i da, probili smo ograničeni termin od pola sata i da, nakon tih pola sata kez na licu, koji je bio prisutan sve vreme igranja, nije hteo da nestane satima. Unravel je zastrašujuće zarazna platforma sa logičkim zagonetkama zasnovanim na fizici i istraživanju fotorealistične okoline. Najbitnije, igra je tako lepa i zabavna da prosto ne želimo da zamislimo crno srce nekog namćora koji bi uspeo da ostane ravnodušan nakon samo nekoliko minuta uz ovaj naslov. Iako je atmosfera igre načelno vesela, kroz nju provejava i melanholija jer okvirna priča i avantura vunenog stvorenja po imenu Yarni zapravo prati staricu koja gubi sećanja na svoju familiju. Unravel očekujemo u februaru 2016. godine. |
|

Sajamska party scena |  Nakon celodnevnog trčanja između štandova, probijanja kroz znojavu masu uzbuđenih igrača i upijanja svetlosti i zvukova od kojih bi i epilepsija dobila epilepsiju, novinari i ostala VIP živina na Gamescomu imaju dve opcije – zasluženi san i regeneraciju tela do sutrašnjeg, ekvivalentno napornog dana ili odlazak na neku od mnogobrojnih žurki koje organizuju izlagači. Mi smo se ove godine odlučili za opciju B i prihvatili pozive kompanija Wargaming.net i Cloud Imperium da se opustimo uz muziku, piće i odabrano društvo. Wargaming smo izabrali zbog legendarne reputacije njihovih sajamskih žurki, čuvenih ne po bahanalijama, već po saturnalijama od kojih bi pozlilo i Berluskoniju. Malo je reći da nismo bili razočarani... Cloud Imperium nam je bio zanimljiv zbog glasine da će na žurku doći Kris i Erin Roberts i da će, u programskom delu žurke, braća najaviti neke nove i lepe stvari za Star Citizen. Obe stvari su se obistinile. |
|

World of Warcraft: Legion |  Naše prepirke oko toga šta će biti najavljeno kao sledeća ekspanzija za WoW vrtele su se u krug. Kole je uporno tvrdio „Sargeras i demoni”, dok je Kuzma odbijao da ustukne sa položaja „Emerald Dream”. U četvrtak, osmog avgusta u šest časova popodne ispostavilo se da smo obojica bili i u pravu i u krivu. Nova ekspanzija nosi naziv World of Warcraft: Legion i kombinuje oba pomenuta elementa...kao i još desetine poznatih i nepoznatih elemenata opsežnog (i nadasve fluidnog) lorea na kom je utemeljen Warcraft. Nakon što ste u paralelnoj stvarnosti Warlords of Draenora porazili još jednog Archimondea, Gul’dan beži i uspeva da otvori Sargerasovu grobnicu kako bi započeo novi napad Goruće legije na Azerot. Sem demonskih legija, Gul’dan planira da iskoristi i palog Illidana Stormragea čije telo je zatočeno u kristalu otkako je poražen u Black Templeu (tokom The Burning Crusadea), ali i druge mračne saveznike od kraljice Aszhare i njenih podanika, preko davno izgubljenih frakcija Vry’kula sve to opasnosti iz Emerald Nightmarea. Igrače očekuje čak devet novih tamnica za pet igrača kao i tri nova raida (koji će se otključavati postepeno), za sada su najavljeni raidovi Emerald Nightmare, sa sedam i Suramar Palace, sa deset bosseva. | Glavno poprište nove ekspanzije biće Broken Isles, šest zona u blizini centralnog Maelstroma na Azerothu, a kako se magovi Kirin Tora uključuju u borbu protiv demona centralni hab biće, još jednom, relocirani Dalaran. Igrači će moći da leveluju do 110. nivoa, a umesto garnizona za svakog igrača će glavne i sporedne priče da budu povezane sa centrima specifičnim za njihove klase (analogno Acherusu za Death Knightove) gde će umesto sadašnjih followera moći da regrutuju manji broj slavnih klasnih heroja i bore se uz njih u novim zonama igre. Legion donosi i dvanaestu (drugu herojsku) klasu – Demon Huntera! Slično Death Knightovima ova klasa će da počne igru na visokom nivou, a njihov početak povezan je za prošlošću i tajnim misijama koje su Illidari obavljali za Illidana. Interesantno, ova klasa imaće samo dve specijalizacije: Havoc za DPS i Vengeance za tenking. | U skladu sa tim što ste nakon toliko godina WoW-a jedan od najvećih heroja Azerotha, svaki igrač dobiće priliku da koristi legendarna oružja, moćne artefakte sa značajnom istorijom. Tako će, na primer, paladini moći da koriste Ashbringera, šamani Doomhammer, a Death Knightovi da od krhotina Frostmournea naprave nova oružja. Svakoj klasi biće dostupna tri oružja, po jedno za svaku specijalizaciju. Velika promena očekuje huntere koji ponovo dobijaju melee oružje, a survival specijalizacija (sa legendarnim taurenskim kopljem Eagle Spear u rukama) će biti isključivo melee DPS. Svi ovi artefakti će levelovati sa vama i davati vam pristup novim borbenim mogućnostima. Nove predmete prati i novi sistem transmogrifikacije koji će da rastereti pretrpane torbe predanih igrača. | Velike promene očekuju i mehanike PvP-a. Sada će svi igrači koji učestvuju u battlegroundima i areni polako otključavati značajne PvP sposobnosti koje će da rade isključivo u PvP okruženjima i neće biti dostupne igračima koji se bave isključivo PvE sadržajem. | Zvanični datum izlaska još uvek ne postoji, ali dizajneri obećavaju da će igraći čekati World of Warcraft: Legion mnogo kraće od uobičajenog dvogodišnjeg razmaka između ekspanzija. Uostalom, beta testiranje Legiona počinje već ove godine. |
|

Nvidia intervju |  Na naša pitanja odgovarao je Lars Vajnand (Lars Weinand), senior product manager za centralnu Evropu. | SK: Šta za Nvidiju znače Windows 10 i DirectX 12? | Lars: Microsoft je konačno rešio da napravi verziju Windowsa koja ima veći fokus na kvalitetnom igranju. | SK: Sa 10 godina zakašnjenja... | Lars: Ha-ha-ha, tačno. Ali, bolje ikad nego nikad. Jedna od krupnih prednosti DirectX-a 12 jeste činjenica da će dodatnu optimizaciju igara raditi njihovi razvojni timovi, umesto da mi prilagođavamo naše drajvere njima (i njihovim igrama). | SK: Šta je poenta sistema Nvidia GRID? Zašto kompanija koja živi od prodaje klijentskog hardvera (GPU) razvija cloud gaming rešenje koje će kupovinu grafičkih kartica učiniti (teoretski) nepotrebnom? | Lars: Više je razloga za to. Kao prvo, GRID cilja na drugačiju publiku u odnosu na hard-core igrače koji će uvek izabrati klijentski GPU, a ne cloud rešenje, koje je objektivno inferiornije (u svakom slučaju), tako da preklapanja nema. Ciljna publika sistema GRID su igrači na mobilnim platformama (koje uključuju našu konzolu Shield) i casual igrači kojima ne smetaju dodatna latencija i niža rezolucija koje donosi cloud gaming. Jednostavno, poenta GRID-a je širenje u druge segmente biznisa, ne konkurencija našoj osnovnoj delatnosti. | SK: Zašto izgubim 20 FPS kad u Witcheru 3 aktiviram Nvidia HairWorks? Problem s tehnologijom ili nešto drugo? | Lars: Ja tu ne vidim problem, osim donekle po pitanju implementacije koja je mogla biti diskretnija. U pitanju je potpuno opcionalni napredni grafički efekat namenjen najjačim konfiguracijama. | SK: Ko je kriv za fijasko s Batmanom: Arkham Knight? | Lars: Nvidia sigurno nije kriva. To pitanje morate da postavite Warneru... | SK: Da, ali na splash screenu igre šljašti Nvidia logo, kao i na ekranu tokom instalacije jedne od prethodnih verzija Nvidia drajvera. Stiče se utisak da su imali vašu punu podršku. | Lars: Imali su našu podršku vezanu za softver koji nudimo, koja nema nikakve veze s neposrednim učestvovanjem u razvojnom procesu igre. Doduše, posle ove „katastrofe”, kako je vi nazivate, ponudili smo im punu podršku u vezi s njenom sanacijom koja obuhvata i input naših programera i svaku drugu pomoć. | SK: Zašto ne podignete kriterijume za korišćenje tehnologije Nvidia GameWorks, a pogotovo za upotrebu Nvidia logotipa u igrama koje se raspadaju? Zar mislite da bi, recimo, Apple dozvolio upotrebu Apple logotipa na katastrofi kakva je novi Batman kad bi imao neke veze s njim? | Lars: Eh, Apple. Mi u Nvidiji nismo u poziciji da bilo šta uslovljavamo, već smo beskrajno srećni kad neki developer želi da sarađuje na tehničkom planu s nama. |
|

AMD – VR i 16K |  Na AMD-ovom štandu imali smo priliku da popričamo sa Sašom Marinkovićem i Terijem Makedonom iz globalnog tehnološkog odeljenja ove kompanije. Uvodni deo našeg razgovora prošao je sa predznakom aktuelnog gaminga. Uz podatke da su korisnici sve zadovoljniji Catalyst drajverima, koji se razvijaju u skladu sa komentarima igračke zajednice, pričali smo i o bliskoj saradnji AMD-a sa Microsoftom kako bi igre izgledale što bolje i na Xbox One i na PC konfiguracijama. Ipak, AMD pre svega gleda budućnost, a to je, po mišljenju odgovornih iz ove kompanije, virtuelna realnost. Osim potrebe za boljim kontrolama u VR okruženju (na čemu AMD takođe radi, pre svega u okviru svoje inicijative Liquid VR), za pravo utapanje u virtuelni svet neophodna je mnogo veća realističnost prikaza. Da bi se to postiglo, svakom oku mora da bude isporučena slika koja je apsolutno jednaka po kvalitetu onoj u realnosti. Da bi se taj cilj sagledao, treba se okrenuti ljudskim očima čije vidno polje (centralno i vertikalno) pokriva oko 200 stepeni horizontalno i oko 135 stepeni vertikalno. Kako je prosečna rezolucija oka oko 60 piksela po stepenu, dolazimo do toga da idealni displej za VR mora da ima rezoluciju od 116 megapiksela! Zbog toga, AMD je svoju metu postavio na za sada nepostojećim 16K displejima čija rezolucija je 128 megapiksela. Uz to, osvežavanje za VR mora da bude bar 90 FPS, a odziv ekrana ispod 20 ms. Za sada, ovi brojevi deluju kao naučna fantastika, ali u AMD-u razvijaju protokole i tehnike koje će moći da zadovolje potrebe ovih budućih sistema. Njihov prvi korak u tom smeru doći će mnogo ranije nego što javnost očekuje, možda već ove jeseni. |
|
|