![]() | ![]() |
![]() |
| ![]() |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Domaće tržište računara
Dok je svetsko PC tržište relativno stabilno, u Srbiji isporuke računara beleže pad već trinaest kvartala zaredom
U prvom kvartalu isporučeno je 60.129 mašina, što predstavlja pad od 17,6 odsto u odnosu na isti period prethodne godine, podaci su domaće analitičke kompanije u ICT oblasti – Mineco. Ova visoka stopa smanjenja prodaje odnosi se kako na lokalno sastavljene i internacionalne desktop računare „A” brenda tako i na notebook uređaje. Veliki uticaj na opadajući trend, prema rečima Milovana Matijevića iz ove kompanije, imali su snažan rast dolara, smanjenje penzija i budžetskih plata, kao i stalni pritisak tehnoloških promena koje „gaze” klasičan PC.
Uz pomenute indikatore, prvobitni uzrok koji je umanjio promet kod domaćih vendora još januara 2014. godine jeste povećanje PDV-a na IT opremu na 20 procenata, što je podiglo cene proizvoda.
Pad kupovne moći je bio uočljiviji kod krajnjih korisnika nego kod poslovnih, što je uzrokovano smanjenjem plata i penzija. S druge strane, pad investicionog ulaganja karakterističnog za poslovne korisnike nije bio tako drastičan, budući da je već duži period na vrlo niskom nivou. Desktop vs. notebook Iako su desktop računari više od pola veka suvereni vladari informatičkog tržišta, prodaja prenosnika poslednjih godina diskretno preuzima primat. Tako su, prema podacima Minecoa, notebook računari u prethodnoj godini činili 53 odsto domaćeg tržišta, dok je u slučaju desktopa taj procenat bio 47, sa tri četvrtine lokalno sastavljenih PC-a. „Gledajući ovu situaciju, mi imamo relativno stabilno učešće i jednih i drugih računara, ali je desktop po vrednosti zadržao svoj nivo u poslednje tri godine”, kaže Milovan Matijević. „Cene notebookova su padale u prethodnim godinama, što zbog samog pojeftinjenja, što zbog lošije specifikacije, dok su desktop cene ostale stabilne.” Trend prodajnog rasta, nootebook duguje domaćinstvima, jer najveći deo kućnih korisnika koristi upravo ovu kategoriju računara, što zbog mobilnosti, što zbog pomenute niže cene. Podršku desktop nabavci daje poslovni sektor. Tableti u padu Dok u svetu prodaja Windows tableta raste, u Srbiji je ovaj segment najviše izgubio na dinamici. Do kraja prošle godine njihova prodaja rasla, ali u prva dva kvartala 2015. godine, te količine su prepolovljene. „Uzrok je pad interesovanja distributera da učestvuju u suludoj trci za što većim isporukama, za što manje novca. Karakteristično kod tableta u poslednje dve godine je to da se iz kvartala u kvartal isporučuju sve veće količine jeftinijih uređaja tako da, dok su količine rasle, ukupna vrednost tržišta nije,” objašnjava Matijević. „To je kulminiralo u poslednjem kvartalu prošle godine, kada je u prodajne lance ušao veliki broj tableta po vrlo niskim cenama, ispod 100 evra. Dublja analiza pokazuje da skoro trećina tih tableta nije prodavana, već je poklanjana u nekoj bundle varijanti sa kupovinom nekih drugih uređaja. Tada je tržište odreagovalo na poklone, ali kada je došlo do realno postavljenih cena, tražnja je pala.” Tako je prošle godine blizu 200.000 tablet jedinica bilo isporučeno na lokalnom tržištu, dok će, po prognozama Minecoa, ta brojka ove godine jedva preći 100.000. Svetsko PC tržište Domaći trend pada PC tržišta vuče posledice iz rezultata zabeleženih na globalnom nivou. Prema izveštaju Gartnera, u prvom kvartalu ove godine je isporučeno 71,7 miliona desktop PC-a, što predstavlja pad od 5,2% u odnosu na prvi kvartal 2014. godine. Glavni krivac za ovakav rezultat je činjenica da su brojne kompanije prošle godine završile sa procesom zamene računara sa novim modelima radi okončanja zvanične podrške za Windows XP. S druge strane, prodaja mobilnih PC-a, među kojima su notebook, hibridni i Windows tableti, porasla je u odnosu na prethodnu godinu. Međutim, rezultati iz prvog kvartala su u skladu sa Gertnerovim predviđanjima o umerenom padu isporuke PC-a za 2015. godinu. Prognoze Pad isporuke PC-a na domaćem tržištu u poslednja tri kvartala ima jako uporište u dugogodišnjoj negativnoj statistici koja prognozira dvocifren pad prodaje do kraja 2015. godine. Kriza u razvoju domaćeg PC tržišta se produbljuje, tako da ono ostaje daleko od svog punog potencijala. Prema rečima Milovana Matijevića, potencijal srpskog PC tržišta treba sagledavati prema standardima zapadnoevropskih zemalja, gde se, od zemlje do zemlje, godišnje isporučuje između 100 i 150 personalnih računara na 1000 stanovnika. Domaće tržište je zastalo na manje od 50 PC-a i trenutno ubrzano nazaduje. Jelena SLOVIĆ |
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]()
|
![]() | |
![]() | ![]() |
Home / Novi broj | Arhiva • Opšte teme | Internet | Test drive | Test run | PD kutak | CeDeteka | WWW vodič • Svet igara Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |