![]() | ![]() |
![]() |
| ![]() |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prevozna sredstva budućnosti
Inovativni oblici transporta, za koje smo pre samo nekoliko godina mislili da su naučnofantastična maštanja, polako postaju deo realnosti
Hiperpetlja Ilon Mask (Elon Musk), „tech milioner” poznat po tome što je novac stečen PayPalom iskoristio za pokretanje kompanija Tesla Motors, SpaceX i SolarCity, pre gotovo dve godine najavio je plan za izgradnju prevoznog sredstva po imenu Hyperloop. Ovaj sistem obuhvatao bi vakuumske cevi kroz koje bi brzinama iznad 1200 km/h jurile kapsule ili mini vozovi sa putnicima i teretom. Prve reakcije na najavu ovog sistema kretale su se od neverice i začuđenosti, sve do (obaveznog) ismevanja. Ipak, dovoljan broj ljudi bio je takođe zaintrigiran mogućnostima. Čim neko sa ozbiljnim kapitalom govori o nekoj ideji, mora da ima nečega u tome, odnosno: „Baš je šašav onaj Mask, ali šta ako je u pravu?” Nekoliko meseci nakon Maskove najave, stručnjaci iz korporacije Ansys, specijalizovane za softverske simulacije, objavili su da njihovi modeli pokazuju da je projekat izvodljiv čak i sa današnjim materijalima. Problema sa probijanjem zvučnog zida u cevi ne bi bilo jer bi maksimalna brzina bila 0,99 maha. Trenje i zagrevanje takođe ne predstavljaju barijeru – u cevima je ekstremno nizak pritisak, blizak vakuumu, a kapsula ne bi dodirivala zidove cevi nego bi „plivala” na vazdušnom jastuku debljine između 0,5 i 1,3 mm.
HTT i HT Dok je zdrava kapitalistička konkurencija jedan od dobrih pokretača inovacije, moderna nauka je već odavno u tom stadijumu kompleksnosti da je za značajan napredak saradnja još zdravija. Tokom prošle dve godine grupa od stotinak inženjera, koji rade mahom u SAD, i koji su preko interneta koordinisali svoj rad na tehničkim problemima ovog projekta polako je evoluirala u kompaniju Hyperloop Transportation Technologies (HTT) sa gotovo četiri stotine zaposlenih i dobrovoljaca. Njihov rad pomogla je i NASA izdavši OpenMDAO (Multidisciplinary Design, Analysis, and Optimization), open-source framework pisan u programskom jeziku Python. CEO HTT-a Dirk Ahlborn procenjuje da bi cena karte za Hyperloop, koji bi vas prevezao na relaciji dužine 600 km za pola sata, bila oko 30 dolara. Ova kompanija sledeće godine počinje izgradnju staze za testiranje od pet milja (8km) u Quay Valleyu u Kaliforniji, a procenjuje se da će prvi ljudi putovati njom 2018. godine. HTT nije jedina kompanija koja se bavi razvojem ove tehnologije. Tu je i slično nazvani Hyperloop Technologies, zajednički projekat Šervina Piševara, još jednog IT mogula iz Silikonske doline, i Brogana BamBrogana, bivšeg inženjera IT kompanije SpaceX.
Ilon Mask je sredinom juna ponovo bio u vestima, naravno u vezi sa Hyperloopom. SpaceX će takođe napraviti stazu za testiranje ove tehnologije (dugačku oko 1,6 km) i to sa specifičnim ciljem – 2016. godine, SpaceX će održati otvoreni nagradni konkurs za dizajn kapsula koje će prenositi putnike i teret kroz vakuumske cevi. Zapravo, Mask ni ne planira da bilo koja njegova kompanija bude deo „trke za Hyperloopom”, on, navodno, samo koristi svoja sredstva da ubrza razvoj ove tehnologije za koju smatra da je preko potrebna. Vekovni san Interesantno, ideja za transportni sistem kroz vakuumske cevi nije nova stvar, već predstavlja najnoviju iteraciju u evoluciji ideje koja greje srca inženjera duže od jednog veka. Američki fizičar Robert Godard, poznat kao tvorac prve rakete sa tečnim gorivom, još je na prvoj godini studija na Politehničkom institutu u Vorčesteru, davne 1904. godine, napravio plan za vakuumski voz sa „zastrašujućim mogućnostima”. Danas su stručnjaci iz kompanija HT i HTT suočeni sa pretvaranjem Godardove skice stare jedanaest decenija u stvarnost. Razmišljaju o materijalima za pilone koji će da nose vakuumske cevi, prave kompjuterske modele kretanja kapsula kroz cevi, ali i kretanja putnika kroz njihove železničke stanice. Iako pominju vakuumske cevi, aktuelno rešenje za Hyperloop zapravo ne bi pokušalo da napravi vakuum u cevima, ali bi pritisak bio oko hiljadu puta manji od atmosferskog, tek oko 100 paskala. U tako retkoj atmosferi, trenje je gotovo zanemarivo i vozilo može veoma brzo da dostigne ogromnu brzinu i to uz veoma malo utrošene energije. Upravo je to san dizajnera ovog sistema: ne samo što će putovanje biti brže, nego će biti i energetski efikasnije. U poređenju sa trenutno popularnim transportnim sistemima, Hyperloop bi bio preko devet puta ekonomičniji od aviona, a više nego duplo brži. U poređenju sa konvencionalnom železnicom Hyperloop je tri puta ekonomičniji, a čak dvanaest puta brži, dok je u odnosu na automobilski saobraćaj brži četiri, a ekonomičniji skoro sedam puta. Kako bi se Hyperloop napajao? Svaka putnička kapsula imala bi u sebi elektromotor sa izmenjivim akumulatorima kapaciteta oko pet puta većim od onih u elektro-automobilu Tesla Model S. Krov vakuumskih cevi bi celom dužinom staze bio pokriven solarnim panelima, koji bi lako obezbeđivali struju za punjenje baterija na krajnjim stanicama. Zapravo, po trenutnim proračunima, čak i sa dodatnim vremenom za zamenu baterija, put od oko 600 km bio bi obavljen za manje od 35 minuta, ali bi korisnici Hyperloopa morali u ukupno vreme putovanja da računaju bar još po trideset minuta provedenih na svakom „Hiperdromu”. Ipak, to vreme je i dalje osetno manje od više sati koje ovih dana provodimo na aerodromima pre letova. U pomenutoj kompaniji Ansys, inženjer Sandeep Sovani još uvek radi, nezavisno od kompanija HTT i HT, na simulacijama dinamike fluida pri kretanju kapsule kroz cev u potrazi za rešenjem jednog bitnog problema koji direktno utiče na dizajn cevi Hyperloopa. Naime, iako u cevima ima veoma malo vazduha, on i dalje mora da se kreće oko kapsule. Ukoliko se ide na opciju da vazduh pasivno klizi oko kapsule, kada se ona kreće brzinom od 0,99 maha, onda promer cevi mora da bude znatno veći od promera kapsule. Po starim procenama sa kojima je Mask raspolagao kada je najavio Hyperloop pominjao se dva puta veći promer, ali prema procenama Ansysa i NASA, promer mora da je veći bar četiri puta. Ta opcija očigledno povećava cenu izgradnje cevi, ali kompanija HT zasniva svoj dizajn upravo na tom modelu. Ako se, pak, ide na opciju sa užom cevi, neophodno je da kapsula sadrži ekstremno jak kompresor koji aktivno usisava vazduh ispred kapsule i ispumpava ga ispod i iza kapsule. Tada cev može da ima manji promer, ali kapsula mora da bude veća i njena brzina ne sme da premaši 0,8 maha. Dok se druga opcija manje sviđa onima koji su gladni brzine, ovaj sistem aktivno rešava i drugi problem – takozvanog „vazdušnog ležaja” na kom kapsula pluta u cevi i neophodan je za funkcionisanje ovog sistema. Sem pravljenja vazdušnog ležaja kompresorom, sam oblik kapsule mogao bi da pomogne u usmeravanju strujanja vazduha na potreban način ispod dna kapsule. • • • Najbitnija stvar u celoj priči su ljudi zbog kojih se i pravi sam Hyperloop. Klaustrofobija osobe u skučenoj kapsuli bez prozora može da se reši LCD panelima na zidovima koji bi stvarali iluziju većeg prostora. Što se tiče kretanja, ubrzavanje i usporavanje kapsule mora da bude postepeno kako bi se izbegli nelagodnost i mučnina. Naravno, ljubitelji velike brzine moraće da isprobaju ovo čudo kada bude dostupno, kao da se radi o vožnji u luna-parku. Pre samo dve godine, ovaj projekat je zvučao kao naučna fantastika. Danas je razvoj Hyperloopa deo stvarnosti, a svi su izgledi da će u bliskoj budućnosti postati samo još jedna stavka na sajtovima za planiranje putovanja. Dragan KOSOVAC |
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() | |
![]() | ![]() |
Home / Novi broj | Arhiva • Opšte teme | Internet | Test drive | Test run | PD kutak | CeDeteka | WWW vodič • Svet igara Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |