PRVI UTISCI<>
082014<><>

World of Warcraft: Warlords of Draenor (Beta)

U novembru ove godine, World of Warcraft proslaviće punu deceniju postojanja. Baš u to vreme izlazi već peta ekspanzija za ovu slavnu igru – Warlords of Draenor. Ovaj generalni „remont mašine” predstavlja najveću promenu WoW-a, ako ne uopšte, onda bar od Cataclysma. WoW nije ostao na tronu kao najigraniji i najpopularniji zapadni MMO sve ove godine tako što se nije menjao i prilagođavao novim segmentima publike i trendovima u industriji. Warlords of Draenor je novi talas promene koji ne može da se izbegne.

Brojna poboljšanja, izmene i dodaci daće milionima igrača još stvari da rade i sakupljaju. Sem toga, specifični senzibilitet ove ekspanzije ima šanse i da privuče nove igrače koji do sada, iz bilo kog razloga, nisu igrali WoW. Na kraju, neki od veterana, zatrpani životnim obavezama u realnom svetu, neće više moći da podnesu da im se omiljeni fiktivni svet ponovo radikalno menja te će zbog WoD-a konačno da dignu ruke od ovog virtualnog ekvivalenta najmoćnijim opijatima.

Ukoliko niste u toku sa bitnim događajima u Azerothu, kojima se „završava” okvirna priča iz Pandarie, malo upozorenje – slede spoileri. Nakon što su zajedničke snage horde i alijanse zaustavile i zarobile Garrosha Hellscreama, organizuje se suđenje za zlodela koje je počinio u Pandariji uz pomoć srca starog boga Y’Shaarja. Pre kraja suđenja, bronzani zmaj Kairozdormu rešava da promeni tok istorije i prenosi Garrosha na Draenor, trideset pet godina u prošlost, neposredno pre nego što su orci popili Mannorothovu krv i napali Azeroth po prvi put. Garrosh planira da sa orcima Draenora napravi novu, Gvozdenu hordu koja će potpuno da preuzme ceo Draenor, a zatim i Azeroth. Pred pripadnicima alijanse i horde je gotovo samoubilačka misija: da se i sami upute kroz prostor i vreme na Draenor, pre nego što je razoren i postao Outland, i tamo definitivno zaustave Garrosha.

U svemu ovome je bitno da se shvati da igrači ne putuju u prošlost „svog” Outlanda, nego u paralelni Draenor gde zbog Garroshovog uplitanja demonska Legija nikada nije preuzela kontrolu nad orcima. Ako vam se ova priča čini preterano zamršeno samo da bi se reciklirao stari, poznati sadržaj, to je zato što ste delimično u pravu. Naime, originalna ekspanzija za WoW, dobri stari Burning Crusade, pričom se organski nastavljala na događaje iz WoW-a i Frozen Thronea, ali njen vajb koji je naginjao u smeru SF-a nije lepo legao svakome. Zato deluje ironično da iza zamršene priče o putovanju kroz vreme u paralelni univerzum krije svet koji odiše low tech, hard core fantasy atmosferom. Sem toga, novi Draenor je mnogo toga, ali reciklaža svakako nije. Da, ovo je isti svet koji je u primarnoj stvarnosti WoW-a postao Outland u kome su mnogi od nas proveli mesece svog života, ali sve je toliko drugačije (na prvom mestu geografija) da je igrački ugođaj osetno drugačiji.

Kada prođu kroz novi portal, hordaši odlaze u Frostfire Ridge, potpuno novu zonu koja nema pandan u Outlandu jer je uništena tokom cepanja Draenora (nalazi se zapadno od Gorgronda, zone na području nekadašnjeg Blade’s Edge Mountainsa). Frostfire je dom slavnog klana Frostwolf, ali i njihovih protivnika klana Thunderlord i Bladespire ogrova. Alijansa, pak, putuje u Shadowmoon Valley gde nalaze saveznike u Draeneima iz Karabora, preteče Black Templea koju opsedaju pripadnici Gul’Danovog klana Shadowmoon. Iako je u osnovi igre i dalje ista vrsta pripovedanja kroz kvestovanje, atmosfera je mnogo tmurnija, igraču se stavlja do znanja da je njegova strana ona koja gubi. Zaista, često deluje da igrači ne napreduju dalje u istraživanje velikog kontinenta Drenora nego se zapravo „taktički povlače” u potrazi za novim saveznikom. Sedište Garrosheve moći, Tanaan Jungle, je zona koja će u drugom vremenu da (uglavnom) postane Hellfire Peninsula, ali sada je gotovo neprepoznatljiva.

Pod okupacijom je i Shattrath City u Taladoru, zoni koja će u Outlandu da postane Terokkar Forrest. Kako je beta stvar koja postepeno napreduje nisu sve zone još uvek u igri. Neposredno pred odlazak ovog broja u štampu patchom su otvorene kapije dve nove zone. Jugoistočno od Taladora su Spires of Arak, kraljevstvo pticolikih Arakkoa i dom klana Shattered Hand. Sa druge strane je dobar stari Nagrand, gotovo nepromenjen i lep kao što je uvek bio, ali i podjednako opasan. Jedna od zona koje još uvek nisu ubačene u betu je ostrvski Ashran, endgame PvP zona gde će da budu smešteni glavni gradovi horde i alijanse na Draenoru. Najbitnije, nijedna zona neće da bude prevaziđena već će i igrači maksimalnog nivoa imati svugde neki sadržaj, kao i protivnike odgovarajuće snage. Sam Tanaan Jungle je upravo prva zona koju igrači vide, ali i poprište endgame borbe protiv Garroshevih snaga.

Jedna od najočiglednijih stvari koje nova ekspanzija donosi je kompresija svih numeričkih vrednosti koje su tokom godina postale ogromne. Život, mana, napad, odbrana i sve ostalo redukovano je negde na dimenzije iz WotLK-a. Naravno, ovo se ne dešava samo likovima igrača, već svim bićima u igri, tako da ne morate da se plašite da će život bosova da se meri stotinama milijardi. Za ove promene igrači verovatno neće morati da čekaju sam izlazak ekspanzije nego treba da očekuju njihovu implementaciju u nedeljama pre live releasea.

Sem redukovanih brojeva, ponovo je prerađena borbena mehanika. Mnogi će reći da dizajneri nastavljaju zaglupljivanje nečega što je nekada bila fantastična, izazovna igra. Ipak, pre će biti da svakim novim mešanjem špila Blizzard tera ljude da ponovo promisle principe i efikasnost svih klasa tako da im stvari neće baš sve vreme biti poznate i dosadne. Jer, kao što je poznato, ljudi kojima je dosadno prestaju da igraju (i plaćaju mesečnu pretplatu). U duhu sa tim, rebalansirane su vrednosti koliko primarni atributi (str, dex i int) utiču na borbenu gotovost lika. Sem toga hit i expertise su otišli putem armor penetrationa i potpuno su otklonjeni iz igre. Na njihovo mesto dodate su tri nove borbene vrednosti, to jest sekundarna atributa. Tenkovski Bonus Armor zameniće dodge i parry kojih takođe više nema. Ofanzivni Multistrike pruža šansu da svaki napad ili magija udari još jednom (PvP i PvE) ili dva puta (PvE), ali slabije. Na kraju, tu je Readiness koji počinje da deluje tek od 90. nivoa i u sprezi sa masteryjem smanjuje cooldown na specifičnim veštinama i magijama.

Novost su i perkovi koje vaš lik dobija za svaki nivo od devedeset prvog do stotog. Svaki od njih je karakterističan za klasu i za specijalizaciju datog lika (i menjaće se u skladu sa tim svaki put kada promenite spec). U pitanju su procentualna pojačanja određenih veština, dodatni procovi, smanjenje određenih ograničenja, itd. S druge strane, značaj rasnih perkova je dodatno smanjen i sada graniči sa nepostojećim. Kako će likovi u WoD-u da steknu deset novih nivoa, dobijaju i nove borbene sposobnosti i magije koje će da postanu oslonac funkcionisanja njihovih klasa. Paralelno sa tim, nekolicina veština je odstranjena tako da će na novom maksimumu, stotom nivou, svaka klasa da bude otprilike na istom gde je bila i tokom Pandarie. U globalu, smanjen je broj crowd control veština (što će sigurno da izazove nemire u PvP zajednici), a zavisno od klase, bafovi su ili izbačeni ili spojeni u jednu funkcionalnu magiju. Po ko zna koji put promenjen je način na koji funkcioniše hiling. Pasivni i automatizovani oblici lečenja svedeni su na minimum, instanti su postali retkost, a aktivne veštine su izmenjene kako bi se redukovao spam omiljene magije i kako bi svako lečenje tokom borbe bilo promišljena taktička odluka.

Od dodatnih promena koje imaju potencijal da se ne svide široj publici (ili barem old school igračima) tu su i pozicioniranje i zanati. Naime, većina specijalnih napada koji su zahtevali da budete iza mete sada više to ne zahtevaju. Mentalna patnja koju sa sobom donosi potencijal stasavanja nove generacije igrača, bilo koje igre, koji ne znaju koliko je bitno kretanje i pozicioniranje u borbenim situacijama, samo je još jedan od razloga zbog kojih će mnogi da konačno dignu ruke od WoW-a. Što se tiče zanata (ili „narodski” tradeskillova ili profesija) svi borbeni bonusi koje su zanati donosili sa sobom su otklonjeni.

Konačno dolazimo do slavnih garnizona, još jedne „big deal” inovacije koju WoD donosi. Nakon što vaš lik dođe u drugu zonu (Shadowmoon za alijansu i Frostfire za hordu) imaće priliku da preuzme kontrolu nad isturenom bazom svoje frakcije i razvija je u skladu sa sopstvenim željama i potrebama. Pomalo nalik na razvoj baze u RTS Warcraftu, moći ćete da na fiksirane lokacije postavljate građevine po svom ukusu i da ih razvijate u smeru koji vam se čini najboljim. U krčmi regrutujete sledbenike koji rade u garnizonu, ali možete i da ih „šaljete u misije” koje će da vam donesu specifične nagrade od zlata, preko materijala do korisnih predmeta. Svakog sledbenika možete da prilagođavate na više načina, od imena do specijalizacije. Građevine imaju i druge bonuse. Ambar automatski sakuplja tekstil, kožu i mesto tako da možete manje vremena da provodite u farmovanju tih materijala. Slično je sa rudnikom, kovačnicom, alhemičarskom laboratorijom, inženjerskom radionicom ili drugim građevinama posvećenim specifičnim profesijama. U garnizonima ćete moći da uzmete i dnevne kvestove kao što su oni za kuvanje i pecanje. Sve u svemu, sa garnizonima WoW sada sadrži u sebi i upravljačku simulaciju – šta mislite, da li će to da smanji ili poveća nedeljni broj online sati prosečnog igrača?

Na kraju, borba i plen! WoD donosi jedanaest novih dungeona i dva raida. Sedam dungeona za pet igrača nalazi se na Draenoru i predstavljaju potpuno nove instance. U skladu sa trendom od WotLK-a, da se stare instance predstavljaju u novom ruhu, četiri klasična dungeona sada dobijaju nove verzije. Tri od njih će da budu dostupne igračima nižih nivoa, to su Blackfathom Deeps, Razorfen Downs i Kraul. Četvrta stara instanca koja dobija novi izgled biće dostupna samo u heroic modu. U pitanju je legendarni UBRS. Nekadašnji suvereni gospodar pug raidova za 15 igrača sada dobija novi sloj šminke i prilagođavanje layouta i encountera aktuelnim trendovima u WoW-u. Nostalgičari za „vanilom” već su zbog ovoga pustili suzu i prosuli malo rakijice (svaka sličnost sa paladinima čije ime počinje na „Q” je sasvim slučajna).

Praksa svake ekspanzije bila je da se počne sa dva raida, ni WoD neće da bude izuzetak. Novost je što će novi raidovi da koriste unapređenu verziju sistema fleksibilnog raidovanja iz patcha 5.4. Novi stepeni težine su Normal za 10-25 igrača, Heroic za 10-25 igrača i Mythic, najteži režim za fiksirani raid od tačno 20 igrača. Kao i obično, naknadni raidovi i dungeoni biće dodavani svakih nekoliko meseci putem većih zakrpa.

Na osnovu bete možemo da kažemo da je Warlords of Draenor je veoma impresivan, ali i čudan. Sa jedne strane igra je lepša nego ikada (novi modeli karaktera su odlični), mehanika je dinamična, a brojne aktivnosti, koje ciljano napadaju hrčka u vašem mozgu koji bi da sakupi što više svega mogućeg, dižu nivo zaraznosti do novih visina. Sa druge strane, pogotovo starijem igraču koji se vraća WoW-u nakon određene pauze, oduševljenje igrom umanjeno je činjenicom da većina nas ima sve manje i manje vremena da se sve to igra „onako kako treba”. Takođe, kada se iscrpi većina lako dostupnog novog sadržaja postaje očigledno da se endgame i dalje svodi na glečerski spori grind bolje opreme koji sam po sebi baš i nije neka nagrada. Kada izađe, WoD će doneti WoW-u novu, preko potrebnu infuziju svežine i produžiće njegovu vladavinu još neko vreme. Ipak, sigurno je da ova odlična ekspanzija neće moći da podigne popularnost i igranost WoW-a na nivo iz TBC-a. Za povratak u to vreme ipak treba nešto još moćnije od otpadnika jata bronzanih zmajeva.

Dragan KOSOVAC

 
World of Warcraft: Warlords of Draenor (Beta)
Šta mislite o ovom tekstu?
Sunless Sea
Heroes of the Storm
Home / Novi brojArhiva  •  Opisi igaraKorak po korakŠta dalje?NetgamesOpšte teme  •  Svet kompjutera
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opisi igara
Netgames
Opšte teme
Test Fun
Korak po korak
Šta dalje
Svet kompjutera



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera