PRST NA ČELO<>
122013<><>

Neočekivana sila

Šta je zapravo Amazon

Nedavno me je upitao prijatelj zašto u rubrici „Internet” ne obrađujemo češće ono što radi Amazon, počeo sam malo više da razmišljam o ovoj fascinantnoj globalnoj svaštari, i shvatio da zaista zaslužuje više pažnje – pogotovo ako lansira smartphone o kome svi već dugo pričaju. Ali, u internet rubrici? Nekako je razmišljanje o mogućim temama, od kojih za mnoge nije bilo jasno gde im je mesto, nametnulo pitanje: šta je, zapravo, Amazon?

Ovde se o Amazonu ne priča puno, jer je kupovina tamo, a odavde, još misteriozna i rizična delatnost, sa nepredvidljivom carinom i trajanjem procesa, te neizvesnim ishodom. A i malo toga je dostupno: sećam se kada prodavac sa Amazona nije mogao da mi pošalje proizvod jer njegov ERP još sadrži samo Jugoslaviju, te nema načina da „napravi” pošiljku u sistemu. Puno toga se i ne isplati: jednom od carine ne samo da nisam uštedeo, nego se kupovina ovde ispostavila kao povoljnija. U to vreme knjige i diskovi se nisu carinili. Ali edicija za kolekcionare koja je baš kombinacija diskova i knjiga, nije spadala pod ovu kategoriju. Sram me bilo da pokušam da uštedim.

Vremena su sada nešto bolja kada kupujete online, ali kada kažem da je malo toga dostupno, ne mislim samo na „stvari”. Amazon danas ima video streaming servis sa filmovima i serijama, svoj Android ekosistem i tablet, te impresivnu rastuću globalnu mrežu skladišta i logistike. Možete se pretplatiti i na namirnice, sveže voće i povrće. U Americi ih isporučuju istog dana, a od sve više pretplatnika na servis (koji garantuje besplatnu dostavu u roku od dva dana i neograničeni streaming gomile sadržaja) sada zarađuju duplo više u odnosu na standardne potrošače. Amazon je i najveća cloud computing platforma na svetu: na Amazon Web Services oslanja se dobar deo interneta. I svako voli Amazon.

Korisničko iskustvo, sve više personalizovano kakvo Amazon nudi, udobnost i niske cene učinile su ga prodavnicom svega za skoro ceo svet. I to sve lepo zvuči, ali imajući u vidu fokus na udobnosti potrošača i niske cene, kako ovaj gigant uspeva da pravi pare?

Apple je prošle godine zaradio 22 puta više nego Amazon od kada postoji. Međutim, investori Amazonu daju vrednost koja je više od četvrtine Džobsove zaostavštine. Kompanija je uvek na ivici profitabilnosti, ali neprestano raste – u svakom smislu, gazeći konkurenciju. Da li se investitori nadaju da će Amazon, kada „navuče” dovoljno pretplatnika, podići marže ili o čemu se drugom radi, nisam baš najbolje razumeo sve dok nisam počeo da provodim više vremena „vani”.

Da se vratim na inicijalno pitanje – da li ste razmišljali šta je Amazon? Posrednik između trgovca i potrošača? Online prodavnica? Globalni kurir? Tech kompanija? Internet gigant? Iako trenutno ne izgleda atraktivno kao Google, Facebook, Microsoft, Amazon je tu uz njih. Uspešno postaje personalizovana prodavnica za sve. Za Amazon je app store samo kategorija u online prodavnici. Njihov tablet (četvrti najpopularniji proizvođač) je samo izlog za prodaju, digitalnog i stvarnog iz Amazon ponude. Tamo gde su prisutni, svaka druga kutija koju ćete videti nosi Amazon logo.

S novim novembarskim padom cena za cloud usluge Amazon je sve više i platforma za male i srednje biznise, ključni faktor u rastu usvajanja „oblaka”. Za Amazon, svako je potrošač i potrošač je na prvom mestu. Trenutno i ispred profita.

„Da kucnem u drvo”, formula sa fokusom na osiguravanje dugotrajnog odnosa sa potrošačima se pokazuje kao uspešna, a Amazon pomera granice i pokazuje da ko odlazi najdalje u ispunjenju ove paradigme, ima najveću šansu za tržišnu dominaciju.

Ako su glasine na internetu istinite (a ako pogledamo poslednje primere, mahom vezane za Apple, Samsung i konzole, u dobroj meri se ispostavi da – jesu), i Amazon 2014. uspe da lansira pristojan telefon koji možda bude besplatan uz Prime pretplatu, to će osetno smanjiti kolač za Apple, Google, te unervoziti proizvođače kao što su Samsung i LG. Amazon se paralelno bori i sa Netflixom i Wallmartom i mnogim drugim gigantima iz različitih industrija. Iako manje primećen nego što zaslužuje (da ne kažem bez hype atmosfere) i čuveno zatvoren i ćutljiv za medije, Amazon je igrač o kome ćemo više pričati. Ako u ruke svojih 200 miliona potrošača stavi ultimativni uređaj za kupovinu svega što može da ponudi, sledeća godina biće godina Amazona.

Ivan VESIĆ

 
 TRŽIŠTE
Previranja u IT industriji

 PRIMENA
Biometrija
Google Street View u Srbiji

 NA LICU MESTA
Microsoft Sinergija 13
Otvaranje WinWin prodavnice
Open IT v7.0
LG prezentacija

 KOMPJUTERI I FILM
The Desolation of Smaug
Frozen
Filmovi, ukratko

 SERVIS
Novi život starog računara (12)

 PRST NA ČELO
Neočekivana sila
Šta mislite o ovom tekstu?
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera