Might & Magic Heroes Online | Stučnjaci koji se bave psihologijom (i psihijatrijom) mogli bi da pišu naučne radove na temu privrženosti i mazohističkih tendencija što su, čini se, univerzalne karakterne osobine prisutne kod svakog pojedinca u šarolikoj i velikoj grupi ljudi koje jednostavno nazivamo „fanovi Heroja”. Ovi ljudi u stanju su (OK, smo) da igraju svaki deo iz slavnog serijala mesecima, bez osvrtanja na grafiku, mehaniku i činjenicu da igraju nešto iz 1996. godine. Zapravo, češće su stari naslovi iz New World Computinga koje je izdavao 3DO adiktivniji nego nove igre (istočno) evropskih razvojnih timova koji se pojavljuju pod Ubisoftovom zastavom. Dok vrli ljudi iz Ubija ne popuštaju u svojim nastojanjima da iscede sve što mogu iz ove popularne franšize, na sreću pomenutih fanova serijala Heroes of Might and Magic, ponekad se desi da je nusproizvod izdavačeve pohlepe jedna sasvim solidna, pa čak i odlična igra.Naziv Might and Magic: Heroes Online i dalje vređa uši starih fanova koji su navikli da reč heroji bude uvek na prvom mestu. Ipak, mnogo bitnije jeste ono što je ispod naslova. Ova igra trenutno se nalazi u fazi ranog zatvorenog beta testiranja. Ne bi bilo pametno izvlačiti zaključke o finalnom proizvodu na osnovu nečega što nosi oznaku verzije 0.15.36, ali, gospode, igra je tako lepa, zarazna i zapanjujuće ispolirana (i to sve postiže u browseru!) da jednostavno ne možemo da dočekamo da vidimo šta će sve posvećeni dizajneri iz Blue Bytea uspeti da stave u finalnu verziju. Heroes Online nominalno je MMO, a igrači Heroja u multiplejeru znaju za klasičnu dilemu: da li više smeta dosada dok čekamo da drugi igrač završi svoj potez ili cajtnot kada se trajanje poteza ograniči na prekratko vreme? Upravo iz tog razloga, ova igra je otklonila potezni karakter van bitaka. Mehanika MMHO-a najviše podseća na vaskrsli serijal King’s Bounty Katauri Interactivea. Po mapi sveta se krećete u realnom vremenu, a taktičke bitke su na poljima prekrivenim šestougaonom osnovom.Sem toga, igra elegantno otklanja mogućnost overpowerovanja sadržaja ogromnim armijama. U King’s Bountyju postoji vrednost leadership koja određuje količinu jedinica koje možete da regrutujete. U MMHO možete da regrutujete neograničeno mnogo jedinica, desetine hiljada ako želite (i imate sredstava), ali veličina armije koju izvodite na bojno polje automatski se prilagođava nivou heroja dok prekobrojne jedinice ostaju u rezervi. Trenutno u igri postoje dve frakcije, Haven i Necropolis, sa jedinicama za koje je dizajn preslikan iz petog i šestog dela Heroja. Jedinice regrutujete u gradovima, naravno. Iako svi igrači pristupaju svojim gradovima na istim mestima na mapama, svaki igrač ima sopstveni grad u kojima sam pravi kombinaciju generatora jedinica i pratećih struktura.  | Svaka frakcija ima Might i Magic heroja. Kod Necropolisa to su Death Knight i Necromancer, a kod Havena Knight i Cleric, svaki sa sopstvenim drvetom veština. Kako su poeni za veštine oskudni, teže je pravljenje univerzalno optimalnog builda već je bolje fokusiranje na one veštine koje pomažu vašem stilu igre. Osetna je i razlika u mehanici između Might i Magic heroja: junaci moći imaju jedan dodatni slot za jedinice, pa na maksimalnom nivou mogu da povedu u bitku šest grupa stvorenja, dok heroji magije mogu da koriste svoje aktivne sposobnosti više puta u toku jednog borbenog poteza. Za sada je diskutabilno koliko su klase međusobno balansirane jer svaka ima određeni raspon nivoa kada joj je napredovanje osetno lakše nego ostalima. PvP za sada postoji samo u obliku duela bez nagrada i penala – pobednik napreduje na dnevnom PvP ladderu, dok poraženi gubi samo malo ponosa.Igra bi trebalo da koristi free2play model sa mirkotransakcijama, i tako dolazimo do priče o resursima, kojih u ovoj igri ima (za sada) pet. Na prvom mestu je univerzalno zlato u kom ćete se bukvalno kupati poput Baje Patka. Zatim slede drvo i metal kojih ima jedva dovoljno i stalno želite više. Oni se troše pri regrutovanju svih sem najosnovnijih jedinica, kao i za izgradnju i unapređivanje struktura u gradovima. Tu su i ekstremno retki kristali koje dobijate samo na najvišim nivoima i neophodni su za regrutovanje najjačih jedinica, najveće nivoe unapređivanja građevina i kupovinu najskupljih predmeta kod in-game vendora. Na kraju, tu su hero sealsi, koji će u finalnoj igri moći da se kupuju za realan novac, a u igri ih dobijate (ponovo, za sada) maksimalno pet komada dnevno. Čemu sve služi ova herojska valuta? Pa, igra ima nekoliko začkoljica koje podsećaju na freemium igre za mobilne platforme. Iako se krećete slobodno, svaka bitka oduzima heroju 10 stamine (do maksimalnih 100). Dok ste u bici stamina je statična, a van bitke se polako povećava, 1 minut za 1 poen. To znači da nakon 10 bitaka morate da čekate 10 minuta do sledeće bitke, odnosno 100 minuta da se stamina potpuno napuni. Alternative su da idete u bitku bez stamine kada trpite (i heroj i armija) strašne penale ili da kupite, za hero sealse naravno, napitke koji podižu staminu. Ovo možda deluje kao strašan limit, ali skala od 100 stamine dovoljna je za više od 2 sata ležernog igranja. Problem je u tome što su ta dva sata za standardne igrače Heroja samo delić prosečne igračke sesije. Srećom, igra vam pruža opciju da vodite više heroja tako da dok upravljate jednim drugi puni staminu i obrnuto. Takođe, istovremeno vođenje dva heroja nameće pitanje zašto biste ikada poželeli (i kako naći vreme u toku dana) da vodite trećeg ili petog, ali igra vam pruža i te mogućnosti. Moguće je i prebacivanje predmeta i jedinica između heroja, što je prilično korisno s obzirom na to da je inventar bolno mali i proširuje se, pogađate, za hiljade hero sealsa. MMHO je i pored svih sumnjivih dizajnerskih odluka i u ovako ranom stadijumu ekstremno prijatna, zarazna i zabavna igra. Nadamo se da će u finalnom obliku, sem potrebnog poliranja, dobiti pažnju i igračku publiku koju svakako zaslužuje. Dragan KOSOVAC | | |